Hlas lidu: Six Days in Fallujah

Díky oznámení hry Six Days in Fallujah se v zahraničních konzervativních médiích rozpoutala doslova „svatá válka“ proti zákazu této hry. Samozřejmě jsme si nenechali ujít postřehy N.Marka, který jasně rozebere a bagatelizuje výtky mířené na tvůrce.

N.Marko

nmarko.jpg

Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 4 281
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Short

Pamatuji jak jsem v roce 1991 sledoval v televizi prakticky přímé přenosy války v Zálivu. Raketové smrště nad Jeruzalémem. Výstřel z Amerického tanku - chvilka zpoždění, malý obláček dýmu na obzoru - to umřela posádka Iráckého tanku ve svém stroji. Záběry kamery inteligentní pumy padající přesně na střed mostu. Sestřelování nepřátelských Migů, jako kachen na rybníce spojeneckými F-16…. My jsme to měli trochu zpožděné a informací rozhodně nebylo tolik, ale v USA tím žili prakticky z minuty na minutu, válkou v přímém přenosu byl zasažen prakticky každý.
O deset let později se USA zase vydala na válečnou stezku, nejdříve Afganistan. pak Irák. Obojí ukázalo jak pečlivá vojenská mašinérie dovede válcovat životy, jak technická převaha s přehledem likviduje nepřátelskou armádu, jak každý kdo chce může vidět pomocí moderních sdělovacích prostředků více než dost z tohoto kolotoče násilí.

Vzhledem k tomuto kontextu a vzhledem k množství her jež se válkou a zabíjením především zabývají je až směšná ona snaha zarazit vývoj hry, založené na jedné události z této války. V tomto incidentu padlo okolo třiceti amerických vojáků a přibližně tisíc dvě stě povstalců - z matematického a vojenského hlediska to je naprostý úspěch US Army. Předpokládám, že primárním cílem hry bude dokončit misi s pokud možno ještě menšími či v nejlepším případě nulovými ztrátami. Nikterak se to tedy neliší od jiných her, kupříkladu Full Spectrum Wariror se odehrává v zemi, která je až podezřele podobná jednomu arabskému státu, kde válčí Američané - jen se jmenuje jinak a to stačilo, aby se zavřela ústa kritikům. Existuje však celá řada jiných her, které se odehrávají třeba v Somálsku a berou si za vzor události jež se staly a není mi známo, že by bylo nějak moc protestů. Myšlenka, že je na zpracování konfliktu formou hry ještě příliš brzy mi přijde jako scestná. Pro naprostou většinu lidí je válka v Iráku něčím neosobním, příliš vzdáleným než aby se tím nějak hlouběji zabývali. Tohle může být dobrý způsob jak přinutit lidi, aby se více zajímali o dění a problémy v tomto regionu.

Další myšlenka, že by si hru mohl zahrát nějaký muslim a dokončit ji za „druhou stranu“ je také dost mimo. Především je jasné, že budete hrát za „hodné hochy“ - tedy Američany a když to bude onen muslim kazit, tak hru prostě nikdy nedohraje. A i kdyby šlo hrát za druhou stranu, nebo nějak jinak převrátit role - nebylo by to nic nového, vždyť ve spoustě FPS lze hrát v MP modech za druhou stranu (třeba v COD4 jsem ne jednou hrál za teroristu v turbanu). Tohle tedy také jako důvod k zastavený vývoje při bližším zkoumání neobstojí.

Války byly, jsou a budou (až do té poslední, kdy na zemi zůstanou jenom šváby), je přirozené, že na jejich základě se píší knihy, natáčí filmy, skládají písně a špatná poezie. Hry jsou jen další forma ztvárnění tohoto důkazu, že lidé se k inteligenci ještě od dob kdy jsme lezli po stromech nedopracovali. Bohužel, hry jako asi jediná forma umění zpracovává zážitek válečného běsnění interaktivní formou a to je mnohým mravokárcům silně nepříjemné. Je mnohem příjemnější a pro propagandu státu důležitější ukazovat, jak jsou vojáci heroičtí, jak jim to sluší v uniformách, jak je nejvyšší ctí padnout za vlast - prostě jak získat co nejvíce „kanonenfutru“ pro děla. Hry vám však můžou naopak ukázat, jaká válka doopravdy je - že to je jen o špíně, hladu, strachu a smrti. Myslím, že je jen dobře ukazovat situace z momentálně probíhajících konfliktů, snad to zchladí některé horké hlavy a nebudou se potom tolik hnát do zákopů….

Zdroj: forum.doupe.cz
Váš názor Další článek: Raving Rabbids se vrací na Wii

Témata článku: , , , , , , , , , , ,