Hlas lidu: Six Days in Fallujah

vytisknout velikost písma

Díky oznámení hry Six Days in Fallujah se v zahraničních konzervativních médiích rozpoutala doslova „svatá válka“ proti zákazu této hry. Samozřejmě jsme si nenechali ujít postřehy N.Marka, který jasně rozebere a bagatelizuje výtky mířené na tvůrce.

N.Marko

nmarko.jpg

Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 4 281
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Short

Pamatuji jak jsem v roce 1991 sledoval v televizi prakticky přímé přenosy války v Zálivu. Raketové smrště nad Jeruzalémem. Výstřel z Amerického tanku - chvilka zpoždění, malý obláček dýmu na obzoru - to umřela posádka Iráckého tanku ve svém stroji. Záběry kamery inteligentní pumy padající přesně na střed mostu. Sestřelování nepřátelských Migů, jako kachen na rybníce spojeneckými F-16…. My jsme to měli trochu zpožděné a informací rozhodně nebylo tolik, ale v USA tím žili prakticky z minuty na minutu, válkou v přímém přenosu byl zasažen prakticky každý.
O deset let později se USA zase vydala na válečnou stezku, nejdříve Afganistan. pak Irák. Obojí ukázalo jak pečlivá vojenská mašinérie dovede válcovat životy, jak technická převaha s přehledem likviduje nepřátelskou armádu, jak každý kdo chce může vidět pomocí moderních sdělovacích prostředků více než dost z tohoto kolotoče násilí.

Vzhledem k tomuto kontextu a vzhledem k množství her jež se válkou a zabíjením především zabývají je až směšná ona snaha zarazit vývoj hry, založené na jedné události z této války. V tomto incidentu padlo okolo třiceti amerických vojáků a přibližně tisíc dvě stě povstalců - z matematického a vojenského hlediska to je naprostý úspěch US Army. Předpokládám, že primárním cílem hry bude dokončit misi s pokud možno ještě menšími či v nejlepším případě nulovými ztrátami. Nikterak se to tedy neliší od jiných her, kupříkladu Full Spectrum Wariror se odehrává v zemi, která je až podezřele podobná jednomu arabskému státu, kde válčí Američané - jen se jmenuje jinak a to stačilo, aby se zavřela ústa kritikům. Existuje však celá řada jiných her, které se odehrávají třeba v Somálsku a berou si za vzor události jež se staly a není mi známo, že by bylo nějak moc protestů. Myšlenka, že je na zpracování konfliktu formou hry ještě příliš brzy mi přijde jako scestná. Pro naprostou většinu lidí je válka v Iráku něčím neosobním, příliš vzdáleným než aby se tím nějak hlouběji zabývali. Tohle může být dobrý způsob jak přinutit lidi, aby se více zajímali o dění a problémy v tomto regionu.

Další myšlenka, že by si hru mohl zahrát nějaký muslim a dokončit ji za „druhou stranu“ je také dost mimo. Především je jasné, že budete hrát za „hodné hochy“ - tedy Američany a když to bude onen muslim kazit, tak hru prostě nikdy nedohraje. A i kdyby šlo hrát za druhou stranu, nebo nějak jinak převrátit role - nebylo by to nic nového, vždyť ve spoustě FPS lze hrát v MP modech za druhou stranu (třeba v COD4 jsem ne jednou hrál za teroristu v turbanu). Tohle tedy také jako důvod k zastavený vývoje při bližším zkoumání neobstojí.

Války byly, jsou a budou (až do té poslední, kdy na zemi zůstanou jenom šváby), je přirozené, že na jejich základě se píší knihy, natáčí filmy, skládají písně a špatná poezie. Hry jsou jen další forma ztvárnění tohoto důkazu, že lidé se k inteligenci ještě od dob kdy jsme lezli po stromech nedopracovali. Bohužel, hry jako asi jediná forma umění zpracovává zážitek válečného běsnění interaktivní formou a to je mnohým mravokárcům silně nepříjemné. Je mnohem příjemnější a pro propagandu státu důležitější ukazovat, jak jsou vojáci heroičtí, jak jim to sluší v uniformách, jak je nejvyšší ctí padnout za vlast - prostě jak získat co nejvíce „kanonenfutru“ pro děla. Hry vám však můžou naopak ukázat, jaká válka doopravdy je - že to je jen o špíně, hladu, strachu a smrti. Myslím, že je jen dobře ukazovat situace z momentálně probíhajících konfliktů, snad to zchladí některé horké hlavy a nebudou se potom tolik hnát do zákopů….

Zdroj: forum.doupe.cz
Související články
  1. Hlas lidu: PS3 a nový update
  2. Hlas lidu: Zákaz her v Německu
  3. Hlas lidu: Sony a krize
  4. Hlas lidu: Reklamy na Killzone 2
  5. Hlas lidu: CryEngine 3
  6. Hlas lidu: X360 zabodoval v Japonsku
  7. Hlas lidu: Prohlášení EA
  8. Hlas lidu: Nintendo a Sony jdou k soudu
  9. Hlas lidu: PSP si polepší
  10. Hlas lidu: ARMA2 vs OF2

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A