Hlas lidu: Six Days in Fallujah

Díky oznámení hry Six Days in Fallujah se v zahraničních konzervativních médiích rozpoutala doslova „svatá válka“ proti zákazu této hry. Samozřejmě jsme si nenechali ujít postřehy N.Marka, který jasně rozebere a bagatelizuje výtky mířené na tvůrce.

N.Marko

nmarko.jpg

Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 4 281
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Short

Pamatuji jak jsem v roce 1991 sledoval v televizi prakticky přímé přenosy války v Zálivu. Raketové smrště nad Jeruzalémem. Výstřel z Amerického tanku - chvilka zpoždění, malý obláček dýmu na obzoru - to umřela posádka Iráckého tanku ve svém stroji. Záběry kamery inteligentní pumy padající přesně na střed mostu. Sestřelování nepřátelských Migů, jako kachen na rybníce spojeneckými F-16…. My jsme to měli trochu zpožděné a informací rozhodně nebylo tolik, ale v USA tím žili prakticky z minuty na minutu, válkou v přímém přenosu byl zasažen prakticky každý.
O deset let později se USA zase vydala na válečnou stezku, nejdříve Afganistan. pak Irák. Obojí ukázalo jak pečlivá vojenská mašinérie dovede válcovat životy, jak technická převaha s přehledem likviduje nepřátelskou armádu, jak každý kdo chce může vidět pomocí moderních sdělovacích prostředků více než dost z tohoto kolotoče násilí.

Vzhledem k tomuto kontextu a vzhledem k množství her jež se válkou a zabíjením především zabývají je až směšná ona snaha zarazit vývoj hry, založené na jedné události z této války. V tomto incidentu padlo okolo třiceti amerických vojáků a přibližně tisíc dvě stě povstalců - z matematického a vojenského hlediska to je naprostý úspěch US Army. Předpokládám, že primárním cílem hry bude dokončit misi s pokud možno ještě menšími či v nejlepším případě nulovými ztrátami. Nikterak se to tedy neliší od jiných her, kupříkladu Full Spectrum Wariror se odehrává v zemi, která je až podezřele podobná jednomu arabskému státu, kde válčí Američané - jen se jmenuje jinak a to stačilo, aby se zavřela ústa kritikům. Existuje však celá řada jiných her, které se odehrávají třeba v Somálsku a berou si za vzor události jež se staly a není mi známo, že by bylo nějak moc protestů. Myšlenka, že je na zpracování konfliktu formou hry ještě příliš brzy mi přijde jako scestná. Pro naprostou většinu lidí je válka v Iráku něčím neosobním, příliš vzdáleným než aby se tím nějak hlouběji zabývali. Tohle může být dobrý způsob jak přinutit lidi, aby se více zajímali o dění a problémy v tomto regionu.

Další myšlenka, že by si hru mohl zahrát nějaký muslim a dokončit ji za „druhou stranu“ je také dost mimo. Především je jasné, že budete hrát za „hodné hochy“ - tedy Američany a když to bude onen muslim kazit, tak hru prostě nikdy nedohraje. A i kdyby šlo hrát za druhou stranu, nebo nějak jinak převrátit role - nebylo by to nic nového, vždyť ve spoustě FPS lze hrát v MP modech za druhou stranu (třeba v COD4 jsem ne jednou hrál za teroristu v turbanu). Tohle tedy také jako důvod k zastavený vývoje při bližším zkoumání neobstojí.

Války byly, jsou a budou (až do té poslední, kdy na zemi zůstanou jenom šváby), je přirozené, že na jejich základě se píší knihy, natáčí filmy, skládají písně a špatná poezie. Hry jsou jen další forma ztvárnění tohoto důkazu, že lidé se k inteligenci ještě od dob kdy jsme lezli po stromech nedopracovali. Bohužel, hry jako asi jediná forma umění zpracovává zážitek válečného běsnění interaktivní formou a to je mnohým mravokárcům silně nepříjemné. Je mnohem příjemnější a pro propagandu státu důležitější ukazovat, jak jsou vojáci heroičtí, jak jim to sluší v uniformách, jak je nejvyšší ctí padnout za vlast - prostě jak získat co nejvíce „kanonenfutru“ pro děla. Hry vám však můžou naopak ukázat, jaká válka doopravdy je - že to je jen o špíně, hladu, strachu a smrti. Myslím, že je jen dobře ukazovat situace z momentálně probíhajících konfliktů, snad to zchladí některé horké hlavy a nebudou se potom tolik hnát do zákopů….

Zdroj: forum.doupe.cz
Související články
  1. Hlas lidu: PS3 a nový update
  2. Hlas lidu: Zákaz her v Německu
  3. Hlas lidu: Sony a krize
  4. Hlas lidu: Reklamy na Killzone 2
  5. Hlas lidu: CryEngine 3
  6. Hlas lidu: X360 zabodoval v Japonsku
  7. Hlas lidu: Prohlášení EA
  8. Hlas lidu: Nintendo a Sony jdou k soudu
  9. Hlas lidu: PSP si polepší
  10. Hlas lidu: ARMA2 vs OF2

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšího hitu Rockstaru?

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšíh…

GTA V je jistě stále celkem cool záležitost, poločas rozpadu se ovšem přiblížil a spolu s ním i myšlenky na nástupce v podobě GTA VI. Jaké bude?

9.  5.  2018 | | 6 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
LEGENDY: Gangsterské herní šílenství se zrodilo ze zkratky GTA

LEGENDY: Gangsterské herní šílenství s…

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

9.  5.  2018 |
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A