Hlasová komunikace v multiplayerových hrách

Každý hráč počítačových her, který má to štěstí a má možnost ochutnat hru ve více hráčích po lokální síti či Internetu, zná jednu bolístku, kterou toto hraní přináší. Je jí vzájemná komunikace jednotlivých hráčů při hře. Vypisování vět do konzole s sebou přináší mnoho nevýhod. Řešením tak je online hlasová komunikace. Jak ale na ni?
Hlasová komunikace v multiplayerových hrách
Každý hráč počítačových her, který má to štěstí a má možnost ochutnat hru ve více hráčích po lokální síti či Internetu, zná jednu bolístku, kterou toto hraní přináší. Je jí vzájemná komunikace jednotlivých hráčů při hře. Většina her, které podporují multiplayer již dnes, má standardně implementovánu jakous-takous komunikaci, která vesměs funguje tak, že si hráči po stisknutí k tomu vyhrazené klávesy mohou pomocí konzole dopisovat. Tento jednoduchý princip funguje v různých úpravách s některými vylepšeními všude stejně, ať už hrajete letecký simulátor, závodíte ve formuli, drtíte bostonské Medvědy či Dominujete v Unreal Tournamentu. Vzájemná komunikace je skvělá věc a pokud hrajete v týmu, je pro hru takřka součástí nepostradatelnou.

Vypisování vět do konzole s sebou přináší ale hned několik nevýhod. Jednak je to značně pomalé. Než stačíte něco napsat, dojde mezitím často k řadě událostí a vaše zpráva už nemusí být aktuální. Další nevýhodou je to, že při psaní vlastně nemůžete hru pořádně ovládat, čímž se stanete snadným terčem protihráčů, vaše letadlo či formule je najednou bez pilota apod. Druhou velkou nevýhodou posílání textových vzkazů je to, že si velice často nikdo z těch, komu je vzkaz určen ani nevšimne, že nějaká zpráva hrou proběhla a vůbec na ni nezareaguje. Vy pak šílíte, píšete své vzkazy pořád dokola a odezva je nulová. A není divu. Když jste uprostřed přestřelky, máte co dělat zůstat naživu, natož si číst běhající hedlajny někde na kraji obrazovky a ještě na ně odpovídat. Kdo po síti hraje, ví přesně, o čem mluvím. Tento článek vznikl proto, že už delší dobu existují šikovné utility, které tento problém řeší. Pouze se o nich příliš nepíše a zůstávají tak utajeny širší veřejnosti a znají je jen ti skalní. My se snažíme otevřít teď cestu k nim vám všem. Na úvod ještě uvedu jednu potěšující zprávu – tyto prográmky jsou šířeny často jako freeware, tzn. zcela zdarma, a lze je v plně funkčních verzích stáhnout z Internetu. Druhou příznivou zprávou, která potěší je to, že se jedná o prográmky malé a tudíž ani modemisté nemusí mít obavu z dlouhého downloadu. Dost už řečí, jdeme na to.

Roger Wilco
Roger Wilco je prográmek, který přesně odpovídá tomu, co jsem popsal v úvodu. Je malý, zdarma, velice šikovný a zároveň snadný na instalaci a pochopení. Ke stažení je na své vlastní domovské stránce http://www.rogerwilco.com, kde najdete i řadu informací o něm a o vyzkoušených hrách, které s ním určitě fungují. I když je Roder Wilco zdarma, je třeba provést formální registraci vyplněním formuláře na jeho webové stránce. Bude vám přiděleno licenční číslo, které do programu zadáte, aby vám plně fungoval. Upozorňuji, že každý hráč ve skupině, která navzájem komunikuje musí mít jiné licenční číslo, jinak se spolu nespojíte.

K tomu, abyste mohli hlasem komunikovat potřebujete mít samozřejmě určité hardwarové vybavení. Kromě počítače je třeba vlastnit zvukovou kartu, mikrofon a sluchátka či reprobedny. Kromě mikrofonu máte zřejmě všechno z toho standardně doma. Mikrofon dnes pořídíte za pár desítek korun v každé prodejně s počítači, takže není třeba nijak enormně investovat. Pokud tedy vše potřebné vlastníte a funguje vám to, můžete se směle pustit do instalace a konfigurace programu.

Velkou výhodou Rogera Wilca je jak už jsem zmínil to, že je velice snadný a přehledný. Po jeho instalaci se vám spustí průvodce, který vás provede nastavením programu, jednotlivé volby – kterých není mnoho – stručně popíše a rovněž otestuje funkci vašeho mikrofonu. Je to opravdu snadné a není čeho se bát. Prakticky si vyberete, jakou zvukovou kvalitu budete používat (záleží to na tom, jakou sítí a rychlostí jste propojeni), upravíte si hlasitost mikrofonu tak, aby vyhovovala podmínkám, za nichž do něj budete mluvit a nastavíte si způsob, jakým se má hlasová komunikace aktivovat. Toto je skvělá věc Rogera, neboť umožňuje jak zapínání komunikace klávesou, kterou si k tomu zvolíte nebo dokáže reagovat na zvuk a zapíná se automaticky, když začnete do mikrofonu mluvit. První možnost využijete tehdy, když používáte k poslechu reproduktory. Funguje to tak, že zvolenou klávesu stisknete a držíte, čímž je zapnuta komunikace a můžete mluvit k ostatním. Když klávesu pustíte, jste pouze na příjmu. Příznivcům leteckých simulátorů je tento způsob známý z letadel, kde se používá i v reálu. Aktivace zvukem je vhodná tehdy, když používáte k poslechu sluchátka. Tím totiž nejde do mikrofonu zvuk ze hry a je tedy relativně ticho, dokud nezačnete hovořit. Tento způsob má samozřejmě velkou výhodu v tom, že není třeba držet stisknutou klávesu a plně se můžete věnovat hře a jejímu ovládání. Ještě podotknu, že přenos hlasu může být datově poměrně náročný. Na lokální síti by neměly nastat problémy, ale pozor při hře po Internetu, obzvlášť na pomalých linkách. Proto věnujte nastavení hlasové kvality pozornost, ať zbytečně netaháte velké množství dat, které by vlastní hru neúměrně zpomalovalo. Rovněž si pohrejte s nastavením mikrofonu a jeho boostu. Každý mikrofon je trochu jiný a někdy je třeba si s jeho nastavením trochu pohrát. Pro zajímavost jsme testovali komunikaci ve dvou na nejnižší kvalitu zvuku při hře Unreal Tournament na lince 19,2K a komunikovali jsme zcela v pohodě, aniž by se to nějak viditelně projevilo na hře. Pouze zpočátku zněl hlas jednoho jako z jeskyně, ale to odstranilo právě vypnutí boostu jeho mikrofonu a bylo všechno v pohodě. Pro zajímavost ještě uvedu, že Roger Wilco umí pracovat jak v plně duplexním režimu (zároveň můžete vysílat i přijímat), tak i v polovičním duplexu, kdy buď vysíláte, nebo přijímáte. Použitím poloduplexu můžete jednak snížit vytížení linky při komunikačních problémech, tak i dosáhnout větší autentičnosti hry, která simuluje prostředí, kde se duplex ve skutečnosti nevyužívá.

Jak tedy takovou komunikaci navázat? Velice jednoduše. Nejprve je třeba mít nainstalovaný síťový protokol TCP/IP. Komunikuje se totiž tak, že na jednom počítači (klidně i na herním serveru, který sám o sobě nekomunikuje) se vytvoří komunikační kanál (na záložce Channel zvolíte Create - vytvořit). Můžete si zadat i heslo, aby se k vám nemohl připojit kde kdo. Potvrdíte tlačítkem Create a je to hotové. Automaticky jste k tomuto kanálu přiřazeni a v políčku nahoře se objeví IP adresa, na níž je komunikační kanál vytvořen. Tu oznámíte ostatním hráčům, kteří se ke kanálu připojí tak, že na záložce Channel zvolí Join (připojit) a do horního políčka napíšou IP adresu kanálu a dolů případné heslo. Objeví se v seznamu připojených a je to. Můžete si samozřejmě vytvořit na různých počítačích více kanálů a rozdělit přístup jednotlivých hráčů tak, abyste se mohli domlouvat pouze v týmu apod. Nyní už vám nebrání nic v tom, abyste se pohodlně domlouvali a posunuli tak týmovou hru zase o pěkný kus kupředu.

Program Roger Wilco obsahuje i další volby, které jsme zde nepopisovali. Jsou ale zcela pochopitelné a není na nich nic, co by vyžadovalo speciální odborné znalosti. Právě jednoduchost a rychlost použití je velká síla Rogera a proto jsme si jej vybrali jako zástupce hlasového komunikátoru pro širokou hráčskou komunitu. Věříme, že se vám bude líbit. A na úplný závěr ještě jeden tip – Roger Wilco pracuje zcela nezávisle na dalších programech, takže jej můžete používat k vzájemné komunikaci s přáteli i bez toho, že byste chtěli zrovna něco hrát. Je to rychlé, snadné a funguje to.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A