HoloLens: Tajemné hologramy Microsoftu na vlastní oči

vytisknout velikost písma
Vyzkoušel jsem HoloLens. Technologickou novinku Microsoftu, která umožní vidět ve volném prostoru holografické objekty. Seznamte se s budoucností!

Moje kroky neslyšně dopadají na koberec táhnoucí se dlouhou hotelovou chodbou. Jsem napjatý, nic moc nemluvím, jen tiše pozoruju. Ponurá chodba je lemována strážnými, téměř u každých dveří stojí jeden. Jejich přísné výrazy mě znervózňují. Bylo nás osm, ale naše skupina už pomalu řídne. Jeden po druhém jsme odváděni do hotelových pokojů. U každých dveří čeká jedna dívka ve stejnokroji, usmívá se a láká dovnitř. Míjíme další dveře, do kterých zapadl polský kolega, teď už jsem na řadě já. V tu chvíli mi dochází, jak bizarně to celé působí. Ale to už se mě ujala Kate, vcházíme dovnitř a já okamžitě cítím vlnu vzrušení… Ale ne, tady nejde o Kate, ale o HoloLens.

HoloLens (03).jpg

Nejen rozšířená, nejen virtuální, tohle je „holorealita“

Příběh bude pokračovat, ale nejprve malý flashback. Jsem v San Francisku, na vývojářské konferenci Build 2015, kterou pořádá Microsoft. V úvodní přednášce jsme toho slyšeli hodně o Azure, Visual Studiu, Windows 10 a mimo jiné také o HoloLens. Technologii Microsoftu, která si dává za cíl přivést holografické zobrazování do běžného života uživatelů počítačů.

HoloLens Microsoft ukázal poprvé v lednu a vzbudil tím patřičný rozruch. Že zrovna Microsoft přijde s něčím tak inovativním, že to nebude jen nějaké demo do šuplíku a že to celé navíc dokáže tak pečlivě utajit, to asi nečekal nikdo. Brýle pro zprostředkování dynamické rozšířené reality však byly na světě a Microsoft dal jasně najevo, že to nebude jen nějaká hračka.

HoloLens (09).jpg

Ne, není to Oculus Rift. Brýle HoloLens vás neodříznou od reálného světa a stále jej uvidíte. Ale zároveň to není nic tak triviálního jako Google Glass, tedy jen nějaké informační okénko zobrazované před očima. HoloLens vám do reálného světa promítnou digitální objekty, které se budou chovat tak, jakoby existovaly v tom reálném světě.

Microsoft technologické pozadí svého výtvoru pečlivě tají a jen tak nikoho nepustí, aby si HoloLens vyzkoušel. Několika americkým novinářům se to poštěstilo už v lednu a teď na konferenci Build dostali šanci další. Stejně tak první vývojáři. Vše ale stále pod přísnými podmínkami, které například zamezovaly cokoli fotit nebo natáčet.

Senzory a holografický hardware

O parametrech HoloLens víme zatím jen něco málo. Zařízení tvaru brýlí má robustní tělo vytvářející téměř celistvý prstenec. Uvnitř je schovaný celý počítač. HoloLens ke svému chodu nepotřebují být spárovány s nějakým „dospělým“ počítačem, všechno si dokážou spočítat samy. A běží v nich Windows 10.

HoloLens (01).jpgHoloLens (02).jpgHoloLens (03).jpg

Co je uvnitř za procesor, kolik paměti, jaké je rozlišení nebo jak velká baterie. Nic z toho Microsoft neprozradil. Víme jen tolik, že uvnitř je klasicky procesor (CPU), k němu grafická jednotka (GPU) a navíc ještě samostatná holografická výpočetní jednotka (HPU). Ta se stará o zpracování „vidění prostoru“. Sbírá data z kamer a dalších senzorů a vytváří z toho digitální obraz prostoru, objektů v něm i jejich povrchů. K tomu dopočítává vaši polohu v prostoru a zpracovává gesta prsty, kterými můžete HoloLens ovládat.

HPU je základním hardwarovým tajemstvím Microsoftu, které si sám vyvinul. Tato jednotka z pohledu systému vytváří 3D dotykový monitor. Říká, kam je možné umístit zobrazované objekty a co a jak lze v systému zobrazit, kde je zrovna uživatel a kam kouká, případně jaké gesto použil. Tento přístup je důležitý zejména pro programátory – ti při vývoji svých 3D aplikací pro HoloLens nemusí řešit vlastní mapování prostoru, pohyb v něm či fyziku. Stačí říct, kde se co má zobrazit.

HoloLens (04).jpgHoloLens (05).jpgHoloLens (06).jpg

Zařízení má pět klasických kamer, dva další optické senzory a uvnitř pak akcelerometr, gyroskop a magnetometr. To vše poslouží ke skenování prostoru a pohybu hlavy v něm. K promítnutí obrazu slouží rovná skleněná destička tvaru podobném klasickým brýlím, na kterou je pro každé oko zvlášť projektována scéna. Zobrazovač i kamery jsou pak schovány za velkým, lehce zatmaveným oblým sklem.

Pro záznam zvuku poslouží mikrofon, pro reprodukci dvojice reproduktorů umístěný u uší. Chlubí se tím, že umí věrně podat prostorový zvuk.

V druhé kapitole už to přijde! Kate mi nasadí HoloLens na hlavu!

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Need for Speed Payback: E3 dojmy z Rychle a Zběsile

Need for Speed Payback: E3 dojmy z Ryc…

Série Need for Speed se opět vrací po roční pauze s dílem Payback, který by měl sérii opět přinést její zašlou slávu. Bylo nám toho naslibováno hodně, ale je to vůbec to, co hráčská komunita od této kultovní série požaduje?

9.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Sci-fi střílečka Warframe v novém rozšíření přináší otevřený svět

Sci-fi střílečka Warframe v novém rozš…

Datadisk Plains of Eidolon dělá z Warframe úplně novou hru s otevřeným světem.

9.  7.  2017 | | 3 N/A