HOMAM 4 aneb Tahový fantasy skvost

Prozatím třídílná série fantasy her Heroes of Might and Magic z dílen společnosti New World Computing, resp. 3DO, si za svou více než pětiletou existenci vydobyla postavení jednoho z nejlepších strategických útvarů na herním poli obecně. Podaří se uspět i čtvrtému dílu? Toto preview by vás mělo přesvědčit o tom, že s největší pravděpodobností ano.
Prozatím třídílná série fantasy her Heroes of Might and Magic z dílen společnosti New World Computing, resp. 3DO, si za svou více než pětiletou existenci vydobyla postavení jednoho z nejlepších strategických útvarů na herním poli obecně. Podaří se uspět i čtvrtému dílu? Toto preview by vás mělo přesvědčit o tom, že s největší pravděpodobností ano.

Protože sága Heroes of Might and Magic je nesmírně rozsáhlá, uděláme si ze všeho nejdříve malou exkurzi do minulosti aneb:

Krátká lekce historie
První Heroes of Might and Magic (zkráceně HOMAM) se objevili v prosinci roku 1995. Byl to výborný a dosud nevídaný mix RPG a tahové (turn-based) strategie v nádherném pohádkovém fantasy prostředí, plném tajemných krásných víl, gigantických draků, pustých hradů a hlubokých nebezpečných dungeonů. Tuhle hru si z pochopitelného důvodu zamilovali jak příznivci strategií, tak i RPG žánru, a tak se firma New World Computing, která byla jejím autorem, mohla směle pustit do druhého dílu. Ten nese název HOMAM 2: The Succession Wars a dále rozšiřuje načatý epický příběh jedničky. Odehrává se pětadvacet let po jejím skončení, přichází s novými jednotkami, hrdiny, hrady a rasami, nová je pochopitelně i grafika. Dvojka je vydána v roce 1997 a stejně jako jednička se stává Nejlepší strategickou hrou roku v některých herních magazínech. A když už ji nepotká takovéto veleocenění, dočká se vždy minimálně alespoň excelentního ohodnocení. Po několika měsících od jejího vydání se objevuje také první (a jediný) expansion pack nazvaný HOMAM 2: The Price of Loyalty. Třetí díl ságy se na pultech obchodů objevuje počátkem roku 1999 - z toho lze vypozorovat v podstatě pravidelný dvouletý odstup každého dílu. Trojka přichází pouze s mírnými vylepšeními zejména po grafické stránce, vždyť co také měnit na už tak dokonalém systému hry, a přesto si opět získává oblibu tisíců hráčů, kteří si vyžádají celkem dva datadisky: slavný Armageddon's Blade (magazínem Computer Games oceněný jako nejlepší přídavek roku) a Shadow of Death.

Heroes of Might and Magic 4Heroes of Might and Magic 4

O co vlastně jde
Pro ty, kteří se s těmito hrami ještě nikdy nesetkali, zde mám stručné vysvětlení toho, o co tu vlastně běží. Dá se říci, že HOMAM jsou žánrem sami pro sebe - jistě, je to klasická tahová strategie, jenže s tolika specifiky, danými zejména úžasným fantasy prostředím (vycházejícím z legendárního světa Might & Magic, na kterém staví o stejnojmenné oblíbené dungeony - chystá se již devátý díl!). Tak tedy pěkně popořádku: máte mapu, někdy rozsáhlou, jindy menší, někdy je to ostrov, jindy zase pevnina. Na tuto mapu shlížíte jako ve všech tahovkách ze shora a tudíž máte dokonalý přehled o tom co, kde, kdy, jak a občas i proč. Na mapě se nacházejí města, která můžete dobíjet a získávat z nich finance, doly, ve kterých můžete těžit suroviny, díky kterým pak vylepšujete svá města, a samozřejmě nezbytné nepřátelské tlupy jednotek, které obvykle stráží další důležité body, jako tajemné chaloupky obsahující nějaké cenné artefakty, jezírka moudrosti, a podobně. A za koho vlastně hrajete? Nu vlastně za krále - máte svůj hrad, město, a v něm své hrdiny, kteří zase mají své armády. Vy to všechno komandujete a říkáte jim kam mají jít a co tam mají dělat. Hrdinové jsou pak na mapě představováni jediným "paňácem" pod kterým se však skrývá i celá hrdinova armáda. Čím víc bojů vybojují, tím lepší mají zkušenosti a dokáží svou armádu lépe dirigovat. Často lze najít speciální magické artefakty, které vlastnosti hrdinů rapidně vylepšují. Konečným cílem je samozřejmě stát se nejbohatším a nejsilnějším na celé mapě - ale ano, jsou tady i jiní, kteří by chtěli totéž! Ty je pak nutno obvykle dosti drastickým způsobem odstranit. To znamená nejprve dobít nepřátelská města a doly, oslabit tím ono druhé království až na bod rozpadu, poté sešikovat hrdiny do útulné formace (nebo vzít toho nejlepšího z nejlepších) a vyrazit do finální bitvy. Takhle nějak se hrají HOMAM.

Heroes of Might and Magic 4Heroes of Might and Magic 4

Čtyřka přichází
Heroes of Might and Magic IV mají být podle vyjádření autorů víc než jen pokračováním - mají prý být oslavou "nového i starého". Co je tím myšleno? Zřejmě to, že opět zůstane zachován starý dobrý a osvědčený systém hry, avšak bude převlečen do slušivého grafického kabátku hodného dnešní roztodivné, však značně pokročilé doby (vzhledem k minulým dílům série). Tomu má napomoci zejména zcela nový engine hry, který zahrnuje taktéž nový magický systém, nové kampaně, nové třídy hrdinů, a tak dále. Prostě samé nové věci přidané k těm starým dobrým.

Znalce předchozích dílů budou tyto nové věci jistě zajímat, takže se do toho honem pustíme. První a asi nejdůležitější změnou je konečně možnost vstupovat do bitvy se samotnými hrdiny, ultimátními bojovníky, kteří se v předchozích dílech v samotných bojích vůbec neobjevovali. Přitom byli těmi nejdůležitějšími z celé hry, jak říká i samotný název "Heroes of...". Takže nyní budou mít konečně vaši nepřátelé možnost poznat, zač je toho loket, když si začnou s někým "od vás".

A když už mluvíme o těch nepřátelích, objeví se zde na 60 zbrusu nových kreatur všech možných druhů a zjevů. Některé z nich budete moct ovládat, jiné budou k dispozici pouze vašim nepřátelům. Co se týká hrdinů, každý hráč jich bude moct v jednom okamžiku kontrolovat maximálně osm. Každý hrdina pak bude sestávat z nejvýše sedmi "tlup" či samostatných hrdinů (!!). Tito hrdinové budou mít stejné charakteristiky jako ostatní členové vašich armád, tj. zdraví, sílu, rychlost, pohyblivost, kouzelnictví, štěstí, počet "výstřelů" a morálku. Každého z hrdinů bude navíc možné dovybavit speciálním artefaktem. Ty budou moct přenášet i ostatní kreatury, ale nebudou míti možnost je využívat.

Heroes of Might and Magic 4Heroes of Might and Magic 4

Co se týká bojů, jednotky se budou moct na bitevní mapě pohybovat do osmi směrů. Navíc při dobývání například měst či hradů budou vojáci využívat například hradeb a podobně, takže dobývání bude značně obtížnější nežli útočení. Bude zde šest druhů měst: Akademie, Přístav, Rezervace, Útočiště, Nekropolis a Pevnost. K pěti z nich bude přiřazeno pět celkových pět druhů magie - život (Přístav), řád (Akademie), smrt (Nekropolis), chaos (Útočiště) a příroda (Rezervace). Šesté město - Pevnost - je městem barbarů, kteří magii neuznávají, jinak se mu také přezdívá "město síly". Budovy v každém městě bude možné vylepšovat obvykle o jeden až tři stupně - včetně hradu, radnice, magické guildy, a tak dále. Poprvé za celou sérii bude možné některé mise ve čtyřce dohrát i bez města!

Další potěšující novinkou je, že nový grafický engine konečně zobrazuje mapu ve skutečně izometrickém pohledu, nikoliv v onom podivném "plackovitém" jako v předchozích dílech. Terén bude tudíž moct být dokonce vystouplý či vyhloubený. Nový bude také "fog of war" neboli válečná mlha, která bude šedivě zakrývat místa, která jste sice již prozkoumali, avšak kde nemáte stálou hlídku - nebudete tak moct sledovat pohyb jakýchkoliv jednotek v tamní oblasti.

Hra se bude skládat ze šesti rozsáhlých kampaní (každá s vlastními questy a početnými subquesty) a 24 jednotlivých scénářů, což by mělo průměrnému hráči zabrat podle odhadu vývojářů dobrých 140 hodin čisté hrací doby. To je docela dost, navíc bychom měli vzít v úvahu, že bude mise bude možné generovat také náhodně a navíc bude k dispozici editor map, pomocí kterého si budete moci vytvářet úplně vlastní světy, na které bude možné umístit více než 300 různých objektů.

Heroes of Might and Magic 4Heroes of Might and Magic 4

Příběh
Ten se točí kolem země zvané Erathia, jež je postižena a do mrtě zničena náhlým kataklyzmatem. Jistá Emilia Nighthavenová tam ztratí vše - svou rodinu, svůj majetek, všechno. Opuštěna v novém, podivném světem, rozhodne se zorganizovat přeživší tlupy aby se společně mohli bránit novým nebezpečím, proti těm, kteří se chtějí živit na slabších. Jenže pak se náhle objevuje nesmrtelný král Magnus a požaduje na ní, aby se svého království, která tak pracně a dlouho budovala, okamžitě vzdala - v jeho prospěch samozřejmě. Magnus vládne nejen různými hrůznými mocnými silami, jako je možnost kontrolovat mysl kohokoliv, kdo se k němu přiblíží, ale také například drtivými Dračími golemy. Jak může tedy Emilia bránit své království? Brzy pozná, že někteří její přátelé už ve skutečnosti nejsou jejími přáteli a znovu bude úplně sama, jako na začátku. Zdá se, že opět je jen na vás.

Shrnutí
Čtvrtý díl toho bezpochyby přinese mnoho nového, zejména co se týká možností a vlastností hrdinů a vzezření hry (nový izometrický engine). Nelze čekat nějakou přehnanou originalitu - systém hry, který se osvědčil v předchozích letech, zůstane zachován a i přesto (nebo právě proto) sázím na to, že HOMAM IV se opět stanou jednou z nejlepších tahovek letošního roku. Pokud tedy stihnout vyjít - již několikerým odložením si společnost 3DO důvěru hráčů příliš nezískala. Ale toto jaro se snad už konečně blýskne na lepší časy.
Diskuze (18) Další článek: 6 nových obrázků z Team Factor

Témata článku: , , , ,