Hotel Giant - staňte se hoteliérem!

Stavba samotného hotelu zní na první pohled dosti obyčejně a nevypadá jako extra dobrý námět pro zábavnou hru. Jenže když se tohoto námětu chytne šikovná společnost, dokáže pravé divy. A mám takový pocit, že se to chlapíkům z Enlight Software povedlo. No ale nebudu předbíhat, všechno podstatné se dozvíte v téhle recenzi.

Platforma:  PC
Typ hry: ekonomická strategie
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 128 MB RAM, 650 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 650 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Enlight Software (www.enlight.com)
Distributor hry: Jowood (www.jowood.com)  
Distribuce v ČR: Dynamic Systems (www.dynamic-systems.cz)
Homepage hry: www.hotel-giant.com

Od dob legendárního Transport Tycoonu se mnohé změnilo. Slovo "tycoon" podlehlo herní inflaci a ztratilo svůj dávný lesk, který právě zmiňovaný titul vytvořil. Díky nemožnosti si slovo "tycoon" licencovat, si jej zapůjčila každá druhá společnost, která vytvářela nějakou ekonomickou strategií a dopadlo to jak vidno špatně. Přišla obrovská vlna všemožných "béčkových" her a dnes už je tycoon spíše nevýhodou než značkou zajišťující úspěch titulu. Možná právě proto se vydavatelé z Jowoodu rozhodli přejmenovat připravovaný Hotel Tycoon na Hotel Giant. Ale že vás tímto nezáživným odstavcem vůbec zdržuji, chtěl jsem tím jen naznačit, že při hraní této hry jsem měl po dlouhé době pocit jako kdysi dávno při bezesných nocích u původních, ještě kvalitních tycoonů. Pocit z dobře udělané hry.

Ekonomické strategie mají spoustu charakteristických vlastností, ale jedním z jejich hlavních rysů je na první pohled nepochopitelné a složité ovládání. Hotel Giant je v tomto směru ale úplně jiný. Ne že by bylo ovládání kdovíjak intuitivní (zde se hra drží smutné tradice svých žánrových kolegů), ale k dispozici je velice kvalitní a povedený tutorial. Ten vám po klasickém představení kamery začne pomalu a postupně vysvětlovat jednu věc za druhou. Není to, jak bývá špatným zvykem, jen monotónní sledování několikastránkových menu, ve kterém po třetí stránce nevíte, co jste četli v první. Hotel Giant vám vždy něco zezačátku vysvětlí a pak vám dá čas si novinku vyzkoušet.

Proto se tutorial protáhne na celých deset misí. A v každé se dozvíte něco nového. Zezačátku vám hra mnohé možnosti zamezí používat, abyste se mohli plně věnovat právě vysvětlovaným funkcím. Postupně se však odkrývají další a další taje hry a na konci tutorialu jste tak schopni s přehledem ovládat každou činnost, která je pro řízení kvalitního hotelu potřeba.

A že je toho docela dost. Musíte se starat o personál, plánovat, kdepak budou nové pokoje a hlavně,   jak je vybavíte. V první fázi tak vypadá hra jako ořezaná verze tak populárních The Sims, protože se vám pod kurzor dostane spousta různých objektů, jimiž můžete obsadit prostor v daném pokoji. A tak se rozhodujete, zda-li si návštěvníci zaslouží plasmovou televizi nebo jim bude muset stačit klasická "bedna", kam postavit skříň, jestli se do koupelny více hodí modré nebo bílé kachličky, no prostě když přivřete oči rozdíl mezi oběma hrami nepoznáte.

Až si dostatečně s pokojem vyhrajete (možností jsou opravdu desítky), přichází ke slovu fáze druhá a tou je určení ceny za ubytování a dalších několik ekonomických starostí (jestli bude kabelovka v ceně atd.). Jelikož každé hotelové patro je docela rozsáhlé, vyplatí se poskládat do každého rovnou několik pokojů. Jenže pozor! Při stavě další místnosti už nemusíte jak roboti stavět všechno od začátku, jako to bylo v předešlém pokoji (aby si návštěvníci nezáviděli:-), ale stačí dvakrát kliknout a TRADÁ - přesná kopie je na světě.

Navíc kdykoli něco  v některém z pokojů provedete nějakou byť kosmetickou změnu, projeví se tento efekt ve všech ostatních kopiích. Díky tomu nestrávíte u projektování každého patra dvě hodiny, ale stačí vytvořit si několik modelových místností (pro jednoho návštěvníka, pro skupinku čtyř apod.) a pak už jen vkládat na volná místa. Aby toho nebylo málo, vyprojektované kopie si můžete uložit a přenést do dalších misí.

Jenže nejen pokoji živ je majitel hotelu. Člověk je tvor veskrze líný a také hladový. Často se u něj projevuje syndrom náhlého kručení v břiše a pro vás z toho vyplývá nutnost postavit kvalitní restauraci. Nesmíte rovněž zapomenout na zábavu, kterou prezentuje útulná herna. Mezi mnohými dalším také nechybí knihovna, bar, bazén nebo třeba internetovou kavárnu. Hotel je ve hře brán jako místo, kde zákazníci dostanou všechno co potřebují od masáže až po překladatelské služby.

Hotel je postaven, slavnostně otevřen a co teď? Ke slovu přichází fáze ekonomická aneb období, ve kterém sledujete "jestlitosakravydělává". A mohu vás ubezpečit, že pokud nejste zrovna dítě štěstěny, tak se brzy ocitnete v červených číslech. Restaurace prodělává, pokoje nejsou obsazené, lidé si stěžují, že jim chybí mýdlo nebo že mají nekvalitní toaletní papír, no prostě stav akorát tak na infarkt. Bohužel docela velkým nedostatkem je, že hře hodně chybí nějaké přehledné statistiky, ze kterých byste zjistili PROČ to nevydělává. Například v celkem přehledné tabulce vidíte, že pokoj pracovně nazvaný "bejvák pro jednoho" má do zisku hodně daleko. Jenže už vám nikdo neřekne, jestli je to kvůli malé vytíženosti, nízké ceně nebo kvůli úplně něčemu jinému. Absence kvalitních grafů a tabulek je trochu frustrující. Pro hledání chyby se tak nejvíce hodí metoda "pokus-omyl", kdy po několikerém nastavení konečně zjistíte, kde byl problém. Bohužel změny se logicky objeví s určitým zpožděním, takže musíte nechat chvíli plynout čas rychleji, a jelikož mise jsou limitovány, stane se, že díky tomuto testování jednoduše zadané úkoly nesplníte.

Jak už jsem řekl, hra je rozdělena do misí. Ještě jsem však autory nepochválil, protože jejich variablita je opravdu na velice dobré úrovni. Jednou se ocitáte v Honolulu, kde musíte postavit nový hotel, jindy musíte rekonstruovat ubytovnu v New Yorku, anebo zamezit ztrátovosti několika motelů. Jasně, většinou jde pořád o to samé - udělat ze svého hotelu několikahvězdičkový hotel a zároveň zvýšit jeho ziskovost, ale pokaždé je to zaobaleno do nějakého zajímavého "příběhu".

Počet misí dostačuje a pokud vás přesto omrzí, máte možnost využít možnosti "random game" a hrát si tak až do aleluja. Bohužel velká (a přitom naprosto triviální) chyba u tohoto typu her je, když někdo naprosto zbytečně omezí hru nevhodným použitím časového limitu. Chápu to v misích, kde je limit logický, avšak nepochopím jeho přítomnost v módu, který je jednoznačně určen spíše k hraní pro radost. Nejvýše můžete vést hotel tři roky, což sice není málo, ale na dlouhodobé hraní to také není.

Chybičky se projevily při vybavování jednotlivých pokojů. Jednou totiž ke stěně postavit předmět nejde, jindy to zase jde. Většinou ale musíte počítat s tím, že ač se na první pohled od místnosti všechno vejde, díky omezení (nic nemůže stát úplně u zdi) se stává ze stavby boj o každý metr místa. Pak můžete využít takové malé lsti a díky tomu, že počítač logicky neuvažuje, máte možnost rozmístit objekty po pokoji naprosto nepochopitelně (třeba židli těsně k televizi, stůl obklopit skříněmi a ledničkou atd.). Zákazníci si přestanou  stěžovat, že jim něco upíráte, a o to přece jde, ne? :-) Nicméně počítám to spíše jako chybu hry.

Když už jsme trochu porovnávali hru s The Sims, pokusím se o podobné srovnání po stránce technické. V tomto ohledu má Hotel Giant jednoznačně navrch. Autoři asi těžko upřou jednoznačné okoukání vzhledu lidí podle Simsů, avšak k dobru přidali něco navíc, a tím je kompletní 3D pohled. Na svůj hotýlek tak můžete ze všech možných i nemožných úhlů. Pokud vás nějaký detail zaujme, můžete samozřejmě využít několikanásobného zoomu (ale zapomeňte na nemravnosti :-). Vývojáři si asi řekli, že hráči budou potřebovat co největší soustředění, takže do hry nezařadili žádnou hudbu, což je asi škoda. Na druhou stranu se  můžete občas kochat povedenými zvuky (třeba když slyšíte přes celé patro, jak někdo v posteli usilovně "zařezává").

Světlé stránky hry
  • skvělá grafika
  • „stavěcí“ element
  • zajímavé nápady
  • tutorial
Temné stránky hry
  • chyby v ovládání
  • chybí výstižné tabulky
  • časové limity

Hotel Giant je rozhodně nadprůměrná hra. Svým způsobem si dovolila zaútočit na dnes již kultovní The Sims a osobně se mi líbí víc než zmiňovaný titul. V Simsech je totiž jen o hraní a uspokojování potřeb Simáků, kdežto Hotel Giant se mi díky jasnému cílu v podobě peněz líbí více. Nepředpokládám, že by se Hotel Giant stal nástupcem The Sims, na to jsou obě hry hodně různorodé. Hotel Giant si jen vypůjčil několik osvědčených fint a vložil je do tradičního kabátu ekonomické strategie. Bohužel se však nevyvaroval některých zbytečných chyb.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: není
Hratelnost: 7/10

Skvělá a zábavná ekonomická strategie, která si za svůj vzor vzala The Sims. Bohužel se nevyvarovala některých chyb, tak typických pro daný žánr.

Celkové hodnocení: 7/10 

Diskuze (1) Další článek: Industry Giant 2 již brzy vyjde

Témata článku: , , , , , , , , ,