Hoverace - adrenalin až za ušima

Jedním z nejznámějších představitelů futuristicky laděných adrenalinových závodů na PC byl po dlouhou dobu Wipeout 2097 od Psygnosis, původně určený pro konzoli Playstation. Až na světlé výjimky pak bylo dlouho ticho po pěšině. Novým králem tohoto žánru se ale má stát původem ukrajinská hra Hoverace od kyjevských programátorů ze společnosti GSC Game World.

Ještě se krátce vrátím k historii žánru ultra-rychlých sportů. Ti starší z vás si možná dokáží vzpomenout na stařičké závody od Bullfrogu zvané Hi-Octane nebo na slavný MegaRace. To jsou už dnes naprosté klasiky. Po nich přišel Wipeout, nedávno se objevila hra Ballistics, mnoho z vás určitě slyšelo o Star Wars: Racer, podobně byly laděny i hry Beam Breakers či New York Race (ačkoliv ty se obě odehrávaly v odlišném prostředí silně připomínajícím New York budoucnosti, který byl k vidění ve filmu Pátý Element). Zběsilé honičky neuvěřitelnými rychlostmi v neuvěřitelných dopravních prostředcích prostě mají své kouzlo, které přitahuje početnou skupinu hráčů. Jedná se o velmi oddychovou zábavu, ve které záleží hlavně na vašich reflexech nežli logickém myšlení, taktických dovedností či znalosti angličtiny. A možná právě proto jsou tyhle hry tolik oblíbené.

Ukrajinský vývojář GSC Game World už má za sebou dva úspěšné tituly, totiž strategii Cossacks: European Wars (plus datadisk The Art of War) a 3D akci Codename: Outbreak. V přípravě jsou v současné době další čtyři hry - strategie American Conquest, dvě 3D akce S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost a FireStarter a nakonec samozřejmě závodní arkáda Hoverace. Ač jsou to všechno tituly východní provenience, žádný z nich není vyloženě béčkový a ve většině případů se jedná o čistokrevné áčkové hry.

Jako každé jiné závody, i Hoverace nabídne hezkou řádku dopravních prostředků (sportovní, policejní, a další), ve kterých se bude závodit. Všechno to budou, jak z názvu plyne, futuristická vznášedla, každé s jinými parametry - hra se odehrává v blíže nespecifikované budoucnosti planety Země (zřejmě pozdní 21. století). Jistěže většinu z nich nedostane k dispozici hned od začátku, ale hráč se k nim měl probojovat skrze šampionát. Tam si v jednotlivých turnajích vydělá peníze (nebo kredity nebo cokoliv jiného) a za ně si pak pořídí nové stroje, případně upraví stávající. To se týká například výměny motoru, štítového generátoru, zbraní, urychlovačů a dalších vylepšováků. Řekl jsem zbraně? Ó ano, jistě! Ty jsou veledůležitou součástí Hoverace - jsou to totiž také akční závody. Zbraně, kterými můžete vybavit své vznášedlo, začínají kdesi u laserových kanónů, pokračují přes raketomety, kulomety a končí u naváděných raket. Každé vznášedlo má jednu primární a jednu sekundární zbraň, pro každou z nich můžete mít definované tlačítko a nemusíte tak mezi nimi pracně přepínat. A kdyby vám to ještě bylo málo, všude na trati se povalují různé power-upy, které vám dají dočasnou nesmrtelnost, neviditelnost, urychlení či jinou příjemnou vlastnost.

Veškerá akce se v Hoverace odehrává na celkem osmnácti tratích rozprostřených po čtyřech různých prostředích (například lesnaté kopce, neúrodná ledová krajina či industriální pustina). Ta jsou velmi interaktivní - nejen, že se věci kolem trati většinou pohybují, například jeřáby či jednokolejky, ale jdou také zničit - takže když se vašemu protivníkovi podaří odstřelit most již zmíněné jednokolejky, může vám přistát na hlavě vláček. Co víc, hráči nejsou limitováni dráhou - z té se dá docela v klidu vyjet. Jistě, vznášedlo bude do značné míry zpomaleno, ale občas se tak dá najít i příjemná zkratka. Důležité není projet celou vyznačenou dráhu, nýbrž vyznačené checkpointy. A je docela jedno kudy se do nich dostanete. Ostatně rychlostí 500km/h se dostanete v podstatě kamkoliv, třeba i do skrytých levelů.

Podle slov svých vlastních tvůrců není Hoverace ničím víc než "závodní střílečkou", která si vypůjčuje četné vlastnosti her DeathTrack a Star Wars: Racer. Je to všechno o čistokrevné akci - sbírání bonusů, střílení, interakce s okolím, a tak dále. Největšími odlišnostmi od ostatních her podobného žánru jsou však volnost pohybu po aréně, interaktivita a umělá inteligence. Ta je založena na fuzzy logice, není tedy nijak předem předdefinována, jak to často bývá u jiný her, kdy počítače reagují na předem dané podmínky a časem se tak mohou začít opakovat - pak je snadné je porazit. Fuzzy logika znamená v tomto konkrétním případě, že by se nepřátele měli chovat o něco "lidštěji" - nereagovat pokaždé stejně na ten samý podnět. Hoverace by měl disponovat také reálným fyzikálním modelem, zejména co se výbuchů týká (rozlétávající se bedny, a podobně).

Technická stránka věci je v případě Hoverace alfou a omegou celé věci. Právě v těchto superrychlých závodech záleží na grafice mnohem víc, než v kterémkoliv jiném žánru, je vlastně tím nejdůležitějším lákadlem pro případné kupce. To si vývojáři velmi dobře uvědomili a postavili Hoverace na těch nejvyspělejších grafických technologiích současnosti. Ačkoliv vám hra poběží i na Pentiu III 600 MHz se 128 MB RAM a TNT2 akcelerátorem, všechny detaily a grafické vychytávky si vychutnáte teprve na stroji alespoň s Athlonem 1400, GeForce 2 GTS a 256 MB RAM. Před pár měsíci bylo vydáno první technologické demo a ohlasy hráčů jsou zatím převážně kladného rázu. Brzy se prý také chystá vydání první ostré demoverze. Finální verzi by mělo být možné spustit až v rozlišení 1280x1024 při 24 či 32 bitových barvách.
Důležitou složkou bude jistě také hudba, jejíž styl má oscilovat někde mezi technem až heavymetalem - co lepšího pro tento styl her nalézt (pravda, jeden fanoušek se na fórech vyjádřil ve smyslu "trance/hardhouse a nikdy jinak", ale má bohužel smůlu - hudba ke hře už byla dokončena). V Hoverace nechybí ani podpora hry pro více hráčů, a to jak přes Internet tak přes LAN - zúčastnit se může až osm závodníků. Mohou závodit jak proti sobě, tak i v týmu.

O vydání Hoverace se postará ostřílený ruský vydavatel Russobit-M, který již vydal hry jako Battle Realms, Codename: Outbreak či Cossacks a před sebou má pěknou řádku dalších titulů, jmenujme Celtic Kings, Golden Land, Homeplanet, Lethal Dreams či očekávaný Kreed. V podstatě se jedná o výhradního vydavatele ruských her.

Váš názor Další článek: Otevřeny stránky Deadly Dozen: Pacific Theatre

Témata článku: , , ,