Hra, kterou nesmíte přehlédnout

Tak by se dala v krátkosti charakterizovat pářka jménem Dungeon Siege, nadcházející titul od slavného herního designéra Chrise Taylora, autora kupříkladu jedinečné postarší real-time strategie Total Annihilation. A my vám dnes přinášíme vyčerpávající preview jedné z nejnadějnějších her tohoto roku.
Tak by se dala v krátkosti charakterizovat pářka jménem Dungeon Siege, nadcházející titul od slavného herního designéra Chrise Taylora, autora kupříkladu jedinečné postarší real-time strategie Total Annihilation. A my vám dnes přinášíme vyčerpávající preview jedné z nejnadějnějších her tohoto roku.

"Staré pouhých tři sta let, je království Ehbu jedním z nejmladších států ohraničujících Pláň Slz. První osadníci se zde objevili jako obchodníci vyslaní Hvězdným Impériem na okraj říše. Později Ehb získal dočasně status vojenského protektorátu a provincie, když se Seck a celá 10. legie přesunula západním směrem. Po katastrofické Válce legií, jenž vedla ke kolapsu Impéria, překvapená provincie Ehb se vydala na cestu za svobodou a královstvím. Jako dědička 10. legie - prokazatelně jedné z nejlépe vycvičených armád světa - byla rychle uznána svrchovanou, plně soběstačnou a samozřejmě dokonale chráněnou, navíc díky kruhu obranných pevností, jenž lemovaly její území. Království Ehbu díky tomu přežilo mnoho nájezdů a invazí, které tak často ničily sousední země na Planině.

Krajina království je velice rozmanitá jak po zeměpisné, tak i kulturní stránce. Většina obyvatel slouží Azunaiovi, starobylému bohovi z preimperiálních časů. Trpaslíci i lidé žijí spolu v harmonii a klaní se stejnému králi. Čarodějové jsou zde také přijímáni mnohem lépe než v okolních zemích, a to zejména díky úsilí Merika, velkého mága a Stínového Dozorce Desáte Legie. A v samém srdci království si částečně autonomně žije podivná rasa Droogů.

Je to země, která hledá sama sebe, lapena mezi slávou minulosti a potenciálem ještě slavnější budoucnosti. Až na několik krizí, Ehb nikdy nepadl do rukou nepřátelům. Ovšem běh dějin se může změnit v každém okamžiku." - výňatek z Aargoulova Průvodce po zemích Dungeon Siege.

Dungeon SiegeDungeon Siege

Ale pěkně popořádku. Dugeon Siege bude akční fantasy RPG okořeněné o některé prvky klasických RTS. Vhodí své hráče do úžasného kontinuálního (o tom co to přesně znamená si povíme později) 3D světa, kde samozřejmě bude mít za úkol řešit questy. Vše bude obalovat zajímavý příběh, svět bude mít svou vlastní historii (jak jsem nastínil na začátku článku), postup bude samozřejmě stěžovat množství nepřátel, ale narazíte i na přátele, kteří budou veledůležitou důležitou součástí hry.

Jak se bude Dungeon Siege lišit od ostatních RPG?
Tak především je to naprosto unikátní, gigantický a plně trojdimenzionální svět. Tento svět bude navíc "kontinuální". To znamená, že hráč v něm bude moct přecházet např. z rozlehlých exteriérů do detailních interiérů bez toho, aby musel znuděně, hryzaje si nehty, čekat před nějakou loadovací obrazovkou s nápisem "Please wait...". Tato vlastnost, ač to tak možná hned nevypadá, je jednou z těch, které z DS udělají něco dosud nevídaného. Bude to mnohem realističtější zážitek, hráči budou muset bezprostředně reagovat na to, co se před nimi objeví - a toho budou tvůrci bezpochyby hojně využívat.

Dále je zde pak možnost ovládat až osmičlennou partu. Jistě, začínáte s jedinou postavou, avšak postupem času, jak putujete dál a dál a příběh se prohlubuje, potkáváte další postavy, s některými se spřátelíte, jiné se k vám dokonce přidají. Právě tady nacházíme onen element real-time strategie, kdy bude nutné brát při boji v potaz schopnosti a možnosti každého člena party. Budete se muset umět vžít jak do obávaného, silného bojovníka, tak nebezpečného, však poněkud křehčího čaroděje.

A nakonec, DS se bude lišit také v samotné tvorbě postav. Z mnoha (takřka všech) současných, ale i minulých RPG jsme byli zvyklí, že si postavy vytvoříme v podstatě ještě před hrou a pak už je jen "pilujeme". Jenže v Dugeon Siege tomu bude zcela jinak. Na počátku totiž nebudete muset trávit dlouhé hodiny "házením kostkou" abyste měli postavu s těmi nejlepšími statistikami či dovednostmi (téhle rasy, tohohle povolání, tamté národnosti...). V DS si na počátku zvolíte pouze pohlaví, napíšete své jméno a vyberete si oblečení. Toť vše. Jste připraveni skočit do hry přímo po hlavě, vyrazit do světa DS. Právě ten bude totiž určující, on řekne co z vás bude. Tedy ne doslova "on", ale spíše vy - zvoleno bude totiž podle toho, jak se v onom světě budete chovat. Budete se svými nepřáteli být tváří v tvář, hlava (odlétající) nehlava? Dobrá, bude z vás jistě dobrý bojovník. Nebo se raději budete schovávat v za strom a keři a ostřelovat své protivníky pěkně z dálky svým věrným lukem Ostrostřelcem? Dobrá, jak chcete, bude z vás výborný ranger. A samozřejmě tu máme ty jedince, kteří se vydají na cestu magie. Ať již bojové či přírodní, vždy to bude o míchání podivně barevných lektvarů a tichém mumlání si pod vousy.

Navíc, síla celého tohoto návrhu tkví v malém počtu dostupných skillů. Celkem totiž budou "pouhé" čtyři a to znamená, že hráči se mnohem více budou muset zaměřit na taktiku a strategii hry, nežli na pouhou matematiku, na tupé propočítávaní a kalkulování. Postavy budou hodnoceny v těchto oblastech: zbraně na boj zblízka, zbraně pro boj na dálku, bojová magie (tato kouzla zahrnují například fireball, blesky, implozi, a další) a přírodní magie (posvěcení, léčení, a podobně). To znamená, že naprosto všechny zbraně pro souboj tváři v tvář budou "využívat" toho samého skillu, hráči se tudíž nebudou muset rozptylovat specializací na sekery nebo meče, sečné nebo bodné zbraně. Jistě, někomu to snad možná bude chybět, jiní to však naopak přivítají (zřejmě spíše akčněji zaměření hráči).

Dungeon SiegeDungeon Siege

Skilly se, jak už to tak bývá, budou vylepšovat tím, že je budete používat. Čím častěji půjdete do svých četných nepřátel se sekyrou v ruce (a s odhodlaným výrazem ve tváři), tím lepší se stanete v zacházení se sečnými zbraněmi. Když pak sekyru ztratíte nebo vám ji ukradnou, nemusíte se bát, že byste nezvládli příští bandu krvežíznivců - prostě si vezmete meč nebo jinou zbraň. Samozřejmě, že budou existovat i předměty, které vaše schopnosti dokáží dočasně navýšit, jako nejrůznější magické zbraně, brnění, a tak dále.

Nikdo zatím přesně neví, jak se na takovýto systém budou tvářit hráči. Chris Taylor však věří, že budou spokojeni. Vždyť získávají tolik svobody a volnosti, mohou si vybrat co chtějí dělat a jak to chtějí dělat. Můj vlastní názor je, že hráči to přijmou velice kladně - pokud nebudou v systému žádné závažné chyby.

Kde se to bude celé odehrávat?
Jak jsem již naznačil na začátku článku, celé tohle velké dobrodružství se bude dít kolem i uvnitř království Ehb, jehož historie je, jak jste si mohli povšimnout, skutečně bohatá a rozmanitá, stejně jako jeho obyvatelstvo. Množství nejrozmanitějších příšer bude stěžovat cestu jak vám, tak vašim společníkům. Mezi tyto kreatury budou patřit jak ty z říše smrtelníků, tak i nemrtvých. Budou se plazit, chodit, i létat, budou vyzbrojeny množstvím životu nebezpečných zbraní, některé dokonce budou vládnout tou nejtemnější magií. Každá část světa bude zahrnovat různé typy potvor.

Jedním z velmi zajímavých aspektů DS bude také umělá inteligence, která slibuje věci dosud nevídané. Nejen, že potvory budou schopné útočit a bránit se (to jistě není nic zvláštního), ovšem ony budou navíc schopné se skrývat (!) a například si i přivolávat posily (!!). Různě zaměřené potvory se budou různě chovat - například nějaký orkský šaman se na vás ihned nehrne, ale bude kouzlit své útočné čáry, dokud mu nedojde mana. Jakmile dojde, popadne klacek a vrhne se na vás. Když ale uvidí, že jste pro něj příliš silní protivníci, stáhne se zpět a případně povolá posily. Zde bude muset tedy hráč opět nasadit taktické myšlení a maximálně využívat výhod své početné družiny.

Když už se opět zmiňuji o družině, musím doplnit jednu důležitou věc. Vyjma lidí se totiž vaše skupina bude moci skládat i ze zvířat, a to převážně zvířat užitkových - transportních. Chrise Taylora totiž vždy zamrzelo, když si ve svém oblíbeném RPG nemohl odnést celý získaný poklad, když musel část onoho trpce získaného bohatství nechat prostě jen ležet ladem kdesi poblíž mrtvol zloduchů, jenž jej měli ochraňovat. A já musím s Chrisem jen souhlasit. Například takové první Diablo - kolik užitečných věcí jsem mohl za celou dobu nasbírat, ovšem neměl jsem místo! A tak v DS najdeme i přepravní muly, které pojmou většinu vašeho těžce nabytého bohatství.

Příběh hry je zatím nejistý, takřka nikdo, vyjma samotných tvůrců, o něm příliš neví. Jisté je to, že jste mladý hrdina, kterého žene do světa pomsta. Onen svět je plný nebezpečí - hordy nájezdníků se valí ze všech stran a ohrožují místní společenství. Jak se náš mladý hrdina probojovává dál a dál, zjišťuje, že jeho úkol není jen o pomstě, ale o záchraně celé země, potažmo snad i celého světa.

Dungeon SiegeDungeon Siege

A vypadá to jak? Překrásně!
Skutečně, grafické zpracování Dugeon Siege je jedním z nejúchvatnějších. Engine totiž umožňuje například to, aby stromy už nebyly pouhou dekorací, ale aby byly skutečnými stromy, aby si s jejich lístky mohl třebas pohrávat vítr (nebo také magie), stejně jako s jinými rostlinami. Modely postav se budou skládat až ze 700 polygonů, což znamená, že vám snad už ani ta piha na nose Baby Jagy nebude moct uniknout. Modely, textury, to vše bude natolik detailní, aby to evokovalo dokonalý zážitek, pocit, že tam skutečně jste a ono dobrodružství prožíváte. Samozřejmě, že hra bude obsahovat i nějaké ty animované sekvence. Chris Taylor je ale raději nazývá "neinteraktivní sekvence", také proto, že budou prezentovány pomocí samotného herního enginu.

Co se různorodosti prostředí týká, narazíte jak na klasické temné hvozdy, lesy a lesíky, tak i na pouštní oblasti, zamrzlé tundry i horké lávové oblasti, samozřejmě dungeony a jeskyně. Mezi ty podivnější pak bude patřit například Doupě gobliního vynálezce, které bude vypadat tak trochu jako z Verneovek. Všechna tato prostředí budou disponovat úchvatným 3D zvukem, který má hru opět o něco přiblížit "realitě".

Dungeon SiegeDungeon Siege

Pohled třetí osoby tak nějak tíhne k tomu, aby bylo možné otáčet kamerou do všech úhlů, a nejinak tomu bude u Dungeon Siege. Všechna okna, jako charakteristiky postav či inventáře, budou přesunovatelná, takže si je budete moci uspořádat zcela podle své libovůle.

Jistě, propracovanému enginu budou muset vyhovět hardwarové nároky. Ty zatím nejsou přesně známy, avšak minimálně 128 MB RAM a pořádná 3D karta jistě nebudou k zahození, či spíše se bez těchto propriet hra neobejde.

Multiplayer chybět nebude
Nesmí! Jak byste dnes chtěli z takovéhoto RPGčka vypustit multiplayer? To je přeci nemyslitelné. Ba naopak, tvůrci zamýšlejí vytvořit jeden nebo i více světů určených speciálně pro multiplayer. Jisté je, že single-player kampaň bude přístupná jako kooperativní mód. Hrát bude moct najednou až osm hráčů - přes Internet (skrz microsofťáckou Gaming Zone) nebo LAN.

Ke hře bude přibalen i tzv. Siege Editor, s jehož pomocí si hráči budou moct upravit takřka každý aspekt hry, případně vytvořit zcela nové kampaně (postavy, kouzla, dungeony, ba i celé světy). Není pochyb o tom, že DS si díky tomu vybuduje na Internetu velmi rychle početnou hráčskou základnu.

Dungeon Siege by se měl objevit na podzim tohoto roku. Vydavatelem bude Microsoft, vývojářem je malá (a mladá) společnost Gas Powered Games (http://www.gaspoweredgames.com/). Oficiální stránky hry naleznete na adrese http://www.microsoft.com/games/dungeonsiege/.

Váš názor Další článek: ATI zbrojí k útoku, GeForce 3 jde ještě výše!

Témata článku: , , , , ,