Hrajeme Unravel: svěží vánek v EA?

vytisknout velikost písma
Mile se tvářící arkádovka Unravel od EA. Ano, od EA. Co my na to?

Od Electronic Arts na hry stylu Unravel, tedy arkádové skákačky, zjevně sázející na atmosféru a originální hratelnost, nejsme tak úplně zvyklí. Když se řekne EA, alespoň nám se vybaví hlavně rok co rok vycházející sportovní série FIFA a NHL (a rok co rok jen s minimálními změnami), Need for Speed a Battlefield. Nastal konečně čas začít vnímat EA jinak?

To je samozřejmě otázka vyžadující daleko hlubší analýzu než jen dojmy z jedné hry. Unravel se ale zdá být hrou, která portfolio americké společnosti pozměňuje. Není totiž tříáčkovým blockbusterem s velkým rozpočtem, ani pokračováním lety prověřené série, nýbrž titulem, jež cílí na milovníky indie scény a drobných hříček.

unravel-yarny.0.jpg

EA v rámci Xbox One služby EA Access nabízí Unravel na ozkoušení. Než k vám tak dorazí naše recenze, rozhodli jsme se vám nabídnout krátké dojmy. Jaké Unravel je?

Kouzelný svět plný hádanek

Ještě před hodnocením si pojďme Unravel detailněji představit. Jak již bylo několikrát řečeno, jde o dobrodružnou arkádovku. Zhostíte se v něm role paňáca, vzniknuvšího z rozmotaného klubka. Byť tohle zní sebehloupěji, právě klubkovitá povaha hlavní postavy je důležitým herním prvkem. Postupováním v každém levelu se totiž bude postavička rozmotávat, a tím pádem ubývat na své celistvosti. Jakmile dosáhne limitu, kdy už není co rozmotávat, nemůže se dále pohybovat.

V rámci úrovní se tak musíte soustředit na dvojí – jednak na doplňování tkaniny, kterážto umožňuje další postup hrou, jednak na logické hříčky, které jsou základním kamenem hratelnosti Unravel. O co v nich jde? O odstraňování překážek, aktivování nejrůznějších mechanismů, práci s fyzikálními zákony, a tak dále. To všechno pomocí tkaniny (kterou si protagonista tahá za sebou), pomocí jejíž vláken se můžete přitahovat, tahat a posouvat objekty, slaňovat se, šplhat, houpat se nebo je přivazovat k určitým bodům, a vytvářet tak pro další účely užitečné plošiny.

2890253-unknown-1.jpeg

Koncept je to rozhodně originální a zajímavý. Zvláště zpočátku nás nesmírně bavilo si s postavičkou hrát, překonávat překážky, řešit logické hříčky (posouvání beden, pracování s vodou, ale také létání na papírovém draku či surfování na plastové láhvi u přístavu). Zvláště, když Unravel má více než líbivé technické zpracování. Nás ale stejně dostala především minimalistická, ale nesmírně vhodná a k provedení hry se hodící hudba, která z hraní dělá poetický zážitek. Ten je ostatně naznačen i příběhovým pozadím, jehož detaily hraním postupně odkrýváte.

Po stránce grafické také nemáme co vytknout – Unravel si hraje s velikostním poměrem reálného světa a světa postavy. Výsledek, ať už se ocitnete na zahradě plné harampádí, v bytě, u přístavu či v korunách stromů, opravdu stojí za to. Ovládání je intuitivní a dobře responsivní, což – byť se to může zdát jako naprostý základ každé hry – je v případě Unravel naprosto stěžejní.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Kde je problém?

Unravel celkově funguje výborně, hraje se skvěle a baví (nás tedy určitě ano). Kde by tedy mohl nastat potenciální problém? Vidíme ho především v možném stereotypu. Ačkoliv my jsme se s ním nepotýkali, dovedeme si představit, že, pakliže bude i zbývající kus hry vedený v podobném tempu, dost možná bude v druhé polovině trošičku nudit.

Zda tomu tak bude či nikoliv samozřejmě závisí na tom, zda tvůrci dokázali dostatečně variovat a obohatit hratelnost od levelu číslo dva dále. V těch dvou prvních se totiž s hraním v podstatě jen seznamujete. My věříme, že vývojáři šanci nepromarnili, a hratelnost v dalších úrovních zpestřili, nicméně na finální verdikt si budeme muset počkat spolu s uveřejněním celé hry.

yarny2.jpg

Unravel je v konturách herní produkce EA svěžím vánkem. Hře se daří díky stylovému provedení zaujmout hned na první pohled. Bez problémů fungující originální a zábavné herní mechanismy zase zaručují dobrou hratelnost. Doufejme ale, že Unravel dokáže hratelnost variovat a obměňovat. Na stereotypnosti by totiž mohl ztroskotat. A nyní se jdeme vrhnout na zbytek. Recenzi čekejte v nejbližších dnech.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

9 nejbrutálnějších smrtí ve hrách, které už nechceme zažít

9 nejbrutálnějších smrtí ve hrách, kte…

O tom, jak jsou hry někdy brutální a zvyšují agresivitu u lidí, kteří je hrají už bylo napsáno mnoho. A protože my hráči víme, že je to naprostá kravina, užijeme si teď spolu 10 nejbrutálnějších smrtí ve hrách.

20.  4.  2017 | | 5 N/A
Nadšenec si doma postavil závodní simulátor za 600 tisíc. Rallye je jak skutečná!

Nadšenec si doma postavil závodní simu…

24.  4.  2017 | | 21 N/A
9 nejúspěšnějších her z Kickstarteru, které musíte mít

9 nejúspěšnějších her z Kickstarteru, …

Crowdfunding je dnes stále populárnějším způsobem, jak si vykouzlit snový herní projekt. A minout rozhodně nesmíte následujících 9 hitů.

13.  4.  2017 | | 4 N/A
Realismus na dosah: Gran Turismo Sport je o krok dál (galerie)

Realismus na dosah: Gran Turismo Sport…

Nejnovější díl závodní série Gran Turisma se začíná více vybarvovat. A vypadá to, že se máme graficky na co těšit.

12.  4.  2017 | | 9 N/A
GTA 5 můžete značně vylepšit, originál je jen začátek (galerie)

GTA 5 můžete značně vylepšit, originál…

Komunita moderů často dokáže životnost hry prodloužit neuvěřitelným způsobem. A u Grand Theft Auto to platí desetinásobkem. Rozhodli jsme se dát dohromady ukázku těch nejhezčích modifikací, které doposud byly vytvořeny.

21.  4.  2017 | | 13 N/A
OpenLara: Zahrajte si původní Tomb Raider přímo v prohlížeči

OpenLara: Zahrajte si původní Tomb Rai…

včera | | 2 N/A
Herní katalog hitů: exkluzivní pecky PS4

Herní katalog hitů: exkluzivní pecky P…

Možná si někteří z vás občas říkají, proč si vlastně kupovat konzoli. Odpovědí je několik. Tou nejdůležitější věcí, nad kterou byste při pořizování konzole myslet je, abyste na ní měli co hrát. Na čtvrtý Playstation za jeho dobu existence vyšlo spoustu exkluzivit. Pojďme se podívat na ty, které se staly system-sellerem.

15.  4.  2017 |
7 kultovních herních pecek, které chceme zpátky

7 kultovních herních pecek, které chce…

Remaky a remastery v dnešní době vycházejí jak na běžícím páse. Pojďme se tedy podívat na 7 her, které by si ten remaster opravdu zasloužily.

22.  4.  2017 | | 5 N/A