Hráli jsme alfu týmovky Evolve: dvojité dojmy

Alfatest očekávané týmové akce Evolve máme za sebou. Jaké poznatky jsme si odnesli?

Daniel Kremser - chutná sci-fi

Recept na úspěšnou kooperativní akci? Jedno středně velké studio s dobrou pověstí, čtveřice bojovníků a mnoho zombíků... ehm, nebo vlastně ne! To už tady bylo dvakrát a autoři Left 4 Dead z Turtle Rock Studios usoudili, že je čas na změnu. Všechny ty zombie tedy vyhodili a na jejich místo dosadili jednu obrovskou potvoru požírající faunu neznámé džungle a trojící dalších lovců. Může ale tenhle zajímavě koncipovaný a na první pohled značně neférový koncept vůbec fungovat?

Zběsilé, ale dobré

Jak ukázala alfa, tak může, a to hlavně proto, že za Evolve stojí tak zkušené a kooperací doslova žijící studio. Pokud vás tedy stejně jako mě trošku trápilo převedení ambiciózní myšlenky do praxe, už nemusí, protože balanc autoři zvládli přímo bravurně. Evolve je totiž taková sympatická přetahovaná, kdy v jednu fázi hry má navrch jedna strana, pak se poměr sil na chvíli promění a tak dále... Každá strana tohoto malého lovu pak má svá úskalí i výhody a je jen na hráčích, jestli je odhalí a popřípadě i využijí.

273350_screenshots_2014-10-31_00007.jpg 273350_screenshots_2014-11-01_00001.jpg 273350_screenshots_2014-11-01_00008.jpg

A že to nebude úplně jednoduché mě naučila hned první hra, do které jsem byl hozen zcela nepřipraven a neseznámen s jakýmikoli detaily. Prostě popadni pušku a ulov bestii a to v sakra zběsilém tempu, které rozhodně bylo jedním ze společných jmenovatelů téměř všech odehraných zápasů. Na mapě se neustále něco děje, ani během stopování monstra nemáte klid, protože na vás doráží sama příroda, a když už potom dojde ke konfrontaci, je většinou rychlá a končí smrtí nebo útěkem. Je přitom úplně jedno, jestli lov skončil po dvou minutách, nebo jestli vyeskaloval až v desítky minut dlouhý a značně epický střet kultur.

Jeden takový, zhruba 15 minut dlouhý zápas nakonec skončil vítězem lovců, kteří svedli lítý boj na kopečku, finální souboj s Goliášem připomínajícím tank a už i přes jeho značné rozměry a sílu jej dokázali díky kooperaci skolit. Kooperace, to je totiž to oč tu běží.

273350_screenshots_2014-11-02_00004.jpg

Chybějící spolupráce

Jako sólista moc dlouho na neznámé planetě člověk opravdu nepřežije a stejně tak si ani nevystačí jen s vlastními schopnostmi. Věřte, že nic na tom nezmění ani parádní jetpack a hrst speciálních schopností. Autoři tady trefně využívají svých zkušeností a třídy jako Medic, Hunter nebo tradiční Assault od sebe značně odlišují a zároveň každou z nich dělají nepostradatelnou. Bez stopaře asi jen těžko kýženou chundelatou předložku najdete a v boji s monstrem, které má několikanásobek vašich životů, to bez léčení také moc daleko nedotáhnete. Spolupráce je tedy klíčem k úspěchu, a když se najde sehraný tým, který má nějaké to ponětí o tom, co dělat a hlavně jak, je Evolve neskutečně našláplým zážitkem

273350_screenshots_2014-11-02_00028.jpg 273350_screenshots_2014-11-02_00030.jpg 273350_screenshots_2014-11-03_00001.jpg

Škoda jen, že to se neděje moc často a většinou při náhodném matchmakingu (můžete si vybrat preferovanou roli) dostanete partu ztroskotanců a sólistů, kteří na něco jako týmový lov opravdu nemyslí. Na jednu stranu to mohlo být dáno touhou objevit taje alfy a také nulovým uvedením do hry, ale známe internetové koridory a náhodné spolupráce. Přitom je to docela zvláštní a důvody se mi hledají jen těžce, protože třeba přiřazením neoblíbené role to vzhledem k široce rozkročenému arzenálu být nemůže.

V budoucnu tomu snad zamezí možnost opravdu široce profilovat své hrdiny a tedy se v každé roli najít. Systém by to měl být dost podobný třeba Battlefieldu 3 a hlavním ukazatelem pokroku jsou zkušenosti. Rozhoduje ale také to, jestli daný předmět používáte nebo ne. Nyní ale prostě parádní hru rozbíjejí sami hráči a trošku kazí zážitek ostatním prostým nepochopením své úlohy, což je právě jediná možná cesta k úspěšnému cíli.

StaticLauncher64 2014-11-02 15-36-52-08.jpg

Ve spárech samoty

To za monstrum je zážitek zcela odlišný! Hrajete sami, dost vás svazuje strach a obzvláště počáteční fáze hry jsou hodně krušné. Jak jsem zmínil to přelévání sil, právě monstrum je to, které sílí postupně a početní nevýhodu dohání postupnou evolucí skrze požírání menší fauny. Je to role rozhodně náročnější než v uvozovkách obyčejné hraní za člověka a rozhodně vyžaduje i větší znalost hry. Zároveň je ale také minimálně z mého pohledu zábavnější.

Spoléháte pouze na sebe a nikdo vám tak hru nekazí, a co je nejlepší, můžete přece kamarádům pěkně protáhnout střeva. Překvapivě se mi také nikdy nestalo, že bych třeba vyloženě doplácel na nespravedlivé počty, protože lovci vás nejdříve musejí nalézt, pak zkoordinovat útok, také se musí vypořádat s nástrahami neznámé planety... Zato monstrum je v džungli jako doma, a když hrajete chytře a vybíráte si osamocené cíle, jde to skoro jako po másle. Po dosáhnutí třetí evoluční fáze pak není takový problém pustit se do přímé konfrontace s celým týmem.

10339423_828980087135391_2674816572040821684_o.jpg 10506995_828980113802055_8287458330445934554_o.jpg 10525368_828980110468722_3431493458514291701_o.jpg

Atmosféra příslibu

A že to panečku je konfrontace! Evolve je totiž na kooperativní akci snažící se zasáhnout co nejvíce lidí až překvapivě dobře vypadající hrou, které nechybí pohledné efekty ani atmosféra. Obzvláště v kůži kořisti za deštivé noci vám dovedou autoři dokonce i nahnat hrůzu a velmi dobrý dojem kazí snad jen prozatím laciné efekty zbraní a jen povrchní modely monster. To ale bude snad jen záležitostí alfy.

Na poměry alfa verze jde ale i tak o hodně solidní práci a plynulé přechody mezi zástavbou a faunou vytvářejí fortelnou herní plochu, na které můžete řádit docela dlouho. Ani co do velikosti tedy Evolve není co vytknout. Ukázal první veřejný test hry vůbec nějaké problémy?

Rozhodně, ale spíše jde o maličkosti, jako je nedomyšlený spawn lovců nebo zatím bídný matchmaking. Do vydání někdy v únoru ale zbývá ještě opravdu dlouho a dost věcí se může změnit, zmizet a nebo naopak přibýt. Na plnou verzi hry se ale rozhodně těším a na základě alfy jí i dost věřím. Jednoznačně totiž ukázala, že Turtle Rock to umí i bez zombíků a povedený balanc a diametrálně odlišné profilování obou části hry slibuje mnohé.

A jak to vidí kolega Pavel?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,