Legendární trojce se bohužel nepřiblíží, a to z následujících důvodů. 1) Grafika stála na jednoduchosti a komiksové nadsázce, nadčasová jako třeba WoW. Grafika HoMM od čtyřky dál jde opačným směrem, nepřehledné pseudo 3D, špatná orientace kvůli možnosti (nutnosti) otáčení mapy, výrazné pastelové barvy a jednoduchost nahrazeny velkým množstvím různých odstínů a detaily. Je to složitější nakreslit, nemůžeme říct že by to bylo nutně hezčí a hra je kvůli tomu nepřehledná, tudíž se špatně hraje. 2) Hexový (šestiúhelníkový) bitevní plán je stále nahrazen čtvercovým, což je úplná blbost, která zkazila všechny bitvy. Hexový plán je ideální, protože odpovídá systému, kdy je kolem každé jednotky pomyslný kruh a tudíž ji může obestoupit přesně šest jiných. Čtverce vypadají hezky když se do nich zformují jednotky v real-time strategiích typu Total War. 3) Vývojáři už si netroufnou nechat hru jednoduchou jako byly HoMM3, musí vymýšlet čím dál složitější systémy schopností, rodových linií, speciálních vlastností atd., hra je kvůli tomu opět nepřehledná a zdlouhavá. Ale za něco být placeni musí.