Hráli jsme Beyond: Two Souls – dokonalá symbióza filmu a hry

Po několikadenních patáliích s Jodie vám přinášíme naše první dojmy z očekávaného psychologického thrilleru od tvůrců Heavy Rain. Je Beyond opravdu tak vyjímečným dílkem?

V roce 2010 se majitelé konzole PS3 dočkali unikátního a svým způsobem revolučního titulu Heavy Rain, který spojoval videoherní a filmový průmysl dosud nevídaným způsobem. Nervydrásající příběh, hutná atmosféra a množství konců, závisejících na vašem počínání, to byly hlavní devízy díla francouzského studia Quantic Dream. Uplynulo nám pár let a vývojáři pro nás připravili další exotický výrobek – mystický thriller Beyond, který pojednává o osudech lidí, nadpřirozených schopnostech a životě po smrti. A je to jízda.

1370954243-beyond-two-souls-5.jpg 1370954251-beyond-two-souls-2.jpg 1370954253-beyond-two-souls-3.jpg

Jmenuji se Jodie

Znalcům předchozí hry studia padne Beyond jako ulitý. Známé prvky a vizuální berličky jsou tu takřka totožné, a pokud by příběh pokračoval ve šlápějích Heavy Rain, dal by se Beyond označit za regulérní pokračování. V tomto případě jde ale spíše o duchovního nástupce. Hráč se ujme holčiny jménem Jodie, se kterou prožije velkou část jejího života, od útlého dětství v osmi letech až do dospělosti (podle informací do 23 let). Jodie ale není jen tak ledajaká holčička.

 

Velkou oporou je Jodie vědec Nathan Dawkins, kterého hraje Willem Defoe

 

Od narození totiž „trpí“ duchovním spojením s entitou jménem Aiden, která se dá s trochou nadsázky označit za jejího anděla strážného. Příběh je navíc zakroucen takovým způsobem, že hráč nebude do konce vědět, o co se vlastně jedná a honba za pravdou bude vaší posedlostí. Velkou oporou je Jodie vědec Nathan Dawkins, kterého hraje Willem Defoe. Ten se sice neobjevuje na obrazovce tak často, jak by se slušelo, jeho herecké výkony ale patří k tomu nejlepšímu. Obecně všichni učinkující předvádí solidní emoce a nasazení.

1370954254-beyond-two-souls-1.jpg

Preview verze, kterou jsme měli k dispozici, bohužel nabízela pouze pohled na zhruba 10 relativně krátkých misí, tj. kapitol ze života Jodie, které nedokázaly přesněji odhalit podrobnosti příběhu a jednalo se spíše o teaser. Několikahodinový, drastický teaser. Proč drastický? Protože vás hra neuvěřitelným způsobem vtáhne už v úvodních minutách, a když vás pak náhle vytrhne, chcete běžet do Francie pro originál. Zatraceně!

 

Jodie si na svůj věk užije opravdu solidní porci stresujících momentů, od dětských slz až po práci v CIA a útěk se "psy za zády"

I po pár minutách ale každému dojde, že se tu sází především na příběh, emoce a atmosféru. Na rozdíl od detektivního zasazení Heavy Rain má Beyond mnohem svébytnější vibe. Zdá se svým způsobem modernější, dospělejší a především mnohem akčnější. Ano, Jodie si na svůj věk užije opravdu solidní porci stresujících momentů, od dětských slz až po práci v CIA a život na útěku, kde jediným společníkem a opravdovým přítelem se zdá být právě Aiden.

Podobný, a přesto jiný

Jak jsem poznamenal již v úvodu, podobnost s Heavy Rain je tu více než jen sporadická. Ovládací schéma a grafické berličky, které vám radí během hry, přešly prakticky beze změn, což je ale jen dobře. Vizuální ovládací prvky sedí skvěle, zbytečně neruší a nevytrhávají ze zážitku, hráč má přitom dost času na reakci. Trochu kostrbaté se zdá být občas samotné ovládání postavy. Hra totiž často sází na přesnost vašich reakcí a ne moc citlivá, "za každou cenu filmová" kamera není zrovna ideálním pomocníkem. Jedná se ale jen o minimální detail, který lze navíc upravit v nastavení. Nebo si jednoduše zvyknete.

1370954260-beyond-two-souls-4.jpg 1370954261-beyond-two-souls-6.jpg 1370954261-beyond-two-souls-7.jpg

Co naopak dělá hru nesmírně různorodou jsou samotné věkové skoky hrdinky. S Jodie totiž projdete mnoho životních zážitků, od jednoduchého běhání po ulici ve sněhu či vycházek k Nathanovi až po soužití s bezdomovcem, agresivní výcvik v CIA, mise jako vystřižené z filmů Mission Impossible či útěk od policejních složek. A pak jsou tu střety s Aidenovými „kolegy“, i když o tom už pomlčím. Téměř neustále se tak na obrazovce něco děje, tiché a poklidné pasáže, ve kterých máte čas nasát atmosféru, se mění v nervydrásající akci a hráč se tak cítí jako na kolotoči. Přitom nic z toho, co se vám na očích děje nepůsobí přehnaně, nedomyšleně či zbytečně nataženě. Vše má své pevné místo.

1370954452-beyond-two-souls-14.jpg

Interaktivní filmová pecka

Zcela nekompromisně pak působí vizuální stránky hry, nad kterou se ostatně kluci z Quantic Dream potili několik let. Výtvarný styl je správně psychologický a pochmurný, geniálním způsobem je podán věkový rozdíl Jodie. Zatímco v dětském věku bere hrdinka Aidena jako svého neviditelného kamaráda, teenagerka Jodie by ho nejraději zakopala na zahradě, zatímco v dospělosti se dvojice naučí více komunikovat a spolupracovat. Vývoj postav je vyveden kvalitně, což jen podtrhují herecké výkony ústředních protagonistů – Ellen Page jako Jodie, Willema Defoe jako Nathana a Erica Wintera jakožto Ryana, agenta CIA. Díky moderním technologiím se podařilo přenést jejich emoce a vizáž do hry perfektně.

040f65fd-78152.jpg 1d7b308c-78144.jpg 4daae870-78141.jpg

O grafickém pozlátku samotném nemá cenu mluvit, je naprosto brilantní a vyzdvihuje dojem ze hry na novou úroveň. Vše, od precizně vymodelovaného prostředí, vizuálních efektů Aidena až po maniakální smysl pro detail, dává jasně najevo nesmírnou péči, se kterou tvůrci k projektu přistupovali. Počkejte, až budete mlátit policisty na střeše jedoucího vlaku a pochopíte, o čem mluvím.

 

Beyond se zdá být tak podobným Heavy Rain, a přesto zcela jiným. Temnějím, modernějším a dospělejším

 

S Beyond: Two Souls jsem strávil trestuhodně málo času, obrázek o hře si však šlo udělat už během několika mála minut. Nový výtvor studia Quantic Dream v sobě nemůže zapřít velký vliv předchůdce, který je cítit napříč celým titulem. To ale vidím jako dobré znamení, jelikož tvůrci využili mnohé povedené prvky z Heavy Rain a namotali na ně zcela nový příběh, atmosféru a psychologický podtext. Beyond se zdá být tak podobným, a přesto zcela jiným. Temnějím, modernějším a dospělejším. Jodie si mě nicméně bezpodmínečně získala a již se s třesoucíma rukama těším, jak její příběh v říjnu skončí. Rozhodně u toho budeme.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A