Hráli jsme FIFA 14 a NHL 14: první dojmy redakce

Před několika dny pořádalo EA v útulném prostředí restaurace Avion prezentaci nejnovějších sportovních her studia ze série FIFA a NHL. My jsme u toho nemohli chybět, díky čemuž vám můžeme přinést naše bezprostřední dojmy z hraní.

Sportovní žánr brzy zažije příjemný boom. Přichází nová generace konzolí a s ní i nové možnosti, které jde vidět už nyní. EA přineslo svůj nový Ignite engine, který má oživit nadcházející sportovní tituly studia a z toho, co jsme měli možnost vidět je to rozhodně krok správným směrem. Na prezentaci jsme bohužel měli možnost vidět obě hry na současnou generaci konzolí. Bohužel proto, že se od svých předchůdců liší jen minimálně. Někdo méně, někdo více. Ale popořadě.

1003058_10151712453927701_388649376_n.jpg 1175197_10151712454272701_568691278_n.jpg

FIFA 14 – Michal Maliarov

Kdyby se mělo dát na první dojem, jeden by skoro řekl, že se hrál předchozí ročník. Opomenu-li obligátní grafickou změnu v menu, které nyní vypadá jako sportovní skin pro Windows 8, jsou totiž ty opravdové změny schované hluboko pod povrchem. Zkusit novou kampaň, která doznala podle zveřejněných informací mnoho vylepšení, jsem bohužel nemohl a ani nestíhal, soustředím se tedy na to podstatné – hratelnost.

 

Pocit z fotbalu je v nové FIFĚ zase o ždibec reálnější, takové terno to ale není. Ani náhodou

 

A v té byste novinky hledali jen těžko. První dva zápasy jsme s kolegou odjeli na jeden nádech a až po chvíli začaly vyplouvat menší inovace. Realističtější chování míče, který je nyní více podřízen fyzikálním zákonům, o něco pomalejší reakce hráčů, kteří se již neotáčí na pětníku a na vše potřebují ten správný čas a prostor. O něco věrnější zobrazení hráčů a jejich obličejů, stejně jako kolizí, dirigovaných Impact enginem. Pocit z fotbalu je v nové FIFĚ zase o ždibec reálnější, takové terno to ale není. Ani náhodou.

481a937a-86410.jpg 522fcb33-86408.jpg a9fc4469-86409.jpg

Mnohem podstatnější pro mě byla změna na poli umělé inteligence. Hráči si totiž opravdu umí pohlídat svou oblast, včas si nabíhat, krýt útočníky a obecně hrát strategicky. Nedokážete si představit, jak moc ve virtuálním fotbalu dokáže iritovat idiotské chování spoluhráčů, kteří raději sledují brouky v trávě a ne a ne si naběhnout. Zde nic takového nehrozí, ať už přehrajete komukoliv, spoluhráč ihned sprintuje do volného prostoru a snaží se odhadnout, kam byste asi tak chtěli přihrát dál. Za to palec nahoru.

Naopak se mi nezdá, že by moc inteligence od minula pobrali brankáři. Občas dokážou provést efektní záchranu v poslední vteřině, jindy však odrazí první útok a pak jen čučí, jak přiletí další útočník a narve míč kolem něj do branky. Why? Nemluvě o tom, že kontakt hráčů stále dokáže čas od času pozlobit, Impact engine zkrátka není ještě ideálně vychytanou záležitostí.

eacb9d6c-86403.jpg

Mám takový pocit, že se první dojmy po vyzkoušení plné verze nezmění tak moc. Kariéra může být sebevíce skvělá a propracovaná, pokud ale fanoušci nezmerčí podstatné změny pod kapotou, nikam to nepovede. A po odehrání několika zápasů lze takřka s jistotou říci, že jde o změny evoluční, nikoliv revoluční. Dalo by se dokonce říci, že kosmetické.

 

Současná generace už bude jen o udržování, v tom jsem si jist

 

A tomu bude opět vinou nová generace konzolí. Tam totiž dorazí Ignite engine, živá atmosféra na stadionech a další úroveň animací, takže je zcela jasné, kam EA zaměřilo veškerou svou pozornost. S tím se holt budeme muset naučit žít, dokud nám v obýváku nepřistane nějaká ta nová mašinka. FIFA 14 rozhodně sérii ostudu nedělá, jen se vlastně jedná o přeskinovanou třináctku. Současná generace už bude jen o udržování, v tom jsem si jist. Pro vyšší laťku už budeme muset do neznámých vod next-genu. Na finální verdikt si ale přece jen ještě počkám do recenze.

Mnohem podstatnějších změn se dočkal nový ročník NHL, o tom však více povypráví kolega.

NHL 14 - Jan Šťastný

Nebylo by to správné září, kdybychom se nedočkali od tvůrců z EA Sports nového dílu NHL. Ani tentokrát nás naštěstí nezklamali, takže jsme si plnou verzi vyzkoušeli na vlastní kůži. První dojmy jsou i vcelku pozitivní.

 

Nově bojující hráče sledujete z pohledu třetí osoby, což vám dá lepší přehled o situaci

 

Asi nejvíce vás určitě bude zajímat nový Enforcer engine, který si EA vypůjčila z boxerského titulu Fight Night. Pokud se tak v tomto ročniku dostanete do bitky, připravte se na opravdu pořádnou podívanou se vším všudy. Nově totiž bojující hráče sledujete z pohledu třetí osoby, což vám dá lepší přehled o situaci. Upravené ovládání na dynamice úderu jen přidá a působí opravdu parádně. Možná až moc, protože hokej přeci jen není jen o bitkách, nicméně vylepšení zde vítáme.

2aeb720d-87340.jpg 2d72c16e-87335.jpg 3c84460f-87327.jpg

Nejlepší přídavek v rámci Enforcer enginu ale rozhodně vidím ve způsobu, jak se bitky vůbec dají vyvolat. Tak například, když svým hráčem ošklivě narazíte protihráče a během chvilky vás vyzve pomstychtivý protihráč, který je právě na ledě a viděl, co jste jeho spoluhráči provedli. To opět posouvá realitu hry dál. Když potom hráči odjíždějí na trestné lavice, můžete se pokochat modřinama, případně i krví v jejich tvářích. Podle toho, jak jste se navzájem zřídili.

Bohužel ale i zde si občas vezme AI volnou chvíli, a tak se mi párkrát stalo, že na ledě po odpískání jezdili tři hráči z mého týmu chtějící se bít, ale druhý tým zkrátka nebyl pro. Takováto situace pak vypadá nesmírně komicky.

9ae7b9a2-87333.jpg

Jako další novinka byla ohlášená nová kolizní fyzika. No a ta funguje skvěle. Můžu vám garantovat, že když někoho přišpendlíte na mantinel s pořádným rozjezdem, krev vám ztuhne na pár okamžiků v žilách. Budete totiž sledovat protihráčovo tělo, kterak se nebezpečně rozplácne a velmi věrohodně padá na led. Takový pořádný hit si potom jeden daleko víc vychutná. Hlavně když jde o jeho neoblíbeného hráče.

 

Můžete se těšit na efektivní rozkleky, rychlé přesouvání při one-timerech, nebo reflexivní zákroky na nečekaně tečované puky

 

Dalším pozitivem jsou určitě nové zákroky gólmanů. Velké vylepšení bylo už v minulém roce a letos se brankáři posunuli ještě blíž ke svým reálným představitelům. Můžeme se tak těšit na efektivní rozkleky, rychlé přesouvání při one-timerech, nebo reflexivní zákroky na nečekaně tečované puky. Potom si zahrát zápas za třeba Henrika Lundqvista je doslova pohádka.

Další novinkou je vzhledem k výročí série zařazení NHL 94 anniversary módu. V něm si zahrajte s jakýmkoliv týmem dle výběru prakticky bez rozhodčích a bez ovládání na páčkách, ale pěkně oldschool přes tlačítka pro střelu, příhrávku apod. Velmi dobrý nápad od autorů,nicméně určitě by si tento výroční mod zasloužil lepší propracování.

Populární mód Be a Pro doznal také nových změn. Ještě více se tak dostanete do své role, protože se budete podílet i na mimohokejových aktivitách. Tak například, když se večer půjdete opít a něco si uděláte se zápěstím; druhý den při zápase nebudete oplývat nejlepší výdrží a také zraněná ruka vás bude zlobit třeba při střelbě. Drtivá většina těchto mimohokejových aktivit se odehrává v otázkách. Tedy třeba se vás spoluhráči zeptají, jestli chcete jít ven na pivo a dle vašeho rozhodnutí se hra následně zařídí.

b7223bbb-87337.jpg

No a je na čase shrnutí. NHL 14 se hraje opět lépe, než předchozí díl. Já osobně bych vypíchl opravdu místy skvělé zákroky brankářů a herní fyziku při srážkách a nárazech. Ostatní novinky nejsou k přehlédnutí, nicméně fungují spíše jako taková omáčka okolo. Na opravdovou revoluci si tak musíme počkat až na nové konzole, už teď ale působí NHL ve srovnání s fotbálkem FIFA jako o něco větší krok kupředu.

Diskuze (10) Další článek: K čemu je vlastně ten nex-gen?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,