Hráli jsme konzolové DayZ: co nového v Černarusi? (dojmy)

22. listopadu 2018
SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
DayZ o sobě dává vědět a konzolová verze české hry studia Bohemia Interactive vstoupila do Game Preview fáze.

Českým hrám vždy rádi věnujeme velkou pozornost. Nevzniká jich za prvé tolik a nedisponují tak velkými marketingovými kampaněmi jako jiné světové tituly, čímž hrozí, že projdou trhem bez výraznějšího povšimnutí. Což by v některých případech mohla být velká škoda.

11-11-2018_9-37-06_AM.png11-11-2018_9-37-16_AM.png11-11-2018_9-37-25_AM.png11-11-2018_9-37-41_AM.png
Na DayZ už čekáme skutečně dlouhou dobu, konečně ale dorazila do Bety. 

Proto jsme si nemohli nechat ujít českou survival akci DayZ od studia Bohemia Interactive. Mnozí by jistě namítli, že nejde o žádnou novinku, neboť na PC je titul v předběžném přístupu již poměrně dlouhou dobu a teprve nyní se dostává do fáze betaverze, každopádně nyní se dočkali také majitelé konzole Xbox One v rámci tzv. Game Preview, což je ekvivalent Steamového předběžného přístupu.

Kdo hledá, najde

Game Preview verzi survival zombie akce DayZ jsme si tedy nemohli odpustit a vydali jsme se ve dvojici na výlet po zpustošeném světě. Nečekejte žádné recenze či hodnotící verdikty, spíše prvotní dojmy ze samotného obsahu a stavu, jak hra vypadá nyní. Jedná se přeci jen o předběžný přístup a ještě k tomu konzolovou verzi, a i proto nebo spíše právě proto nebudeme nikterak rozebírat technickou stránku hry, která je zatím mimochodem v nepříliš lichotivém stavu.

11-11-2018_9-42-58_AM.png11-11-2018_9-37-49_AM.png11-11-2018_9-37-56_AM.png11-11-2018_9-38-04_AM.png
Nyní však hra vstoupila také do Game Preview a zdá se, že vydání je opravdu blízko

Mnohem více nás zajímal samotný obsah, hratelnost a atmosféra, kterou můžeme od DayZ očekávat. Prvotní pokus o připojení do apokalyptického zombie světa bohužel skončil fiaskem po několika málo minutách, což rozhodně nebylo příjemné přivítání. Pokus číslo dvě byl již úspěšný, nicméně předcházelo mu poměrně dlouhé bádání v rámci nepřehledné a naprosto chaotické lobby. Samotná výprava potom započala kdesi v nezajímavé krajině lemovaná kolejnicí z jedné a jezerem ze strany druhé. V krajině, která až nápadně připomíná tu notoricky známou z PUBG. Bohužel v poněkud osekanější a méně věrohodnější podobě. Slovanská krajina má prostě něco do sebe, takže se nedivíme, že si Černarus bere inspiraci právě z ní.

 

Po několika minutovém hledání, opírajícím se o detailní popis okolní krajiny se na nás přece jen štěstí usmálo a kolegové se našli

 

Vojtu, druhého z výletníků přizvaného do hry, bych však hledal jen stěží. Je evidentní, že se pohybujeme na stejné mapě, pravděpodobné, že jsme připojeni ke stejnému serveru, ale plánované rendez-vous na mapě o velikosti větší než 200 km² bude asi trochu oříšek. Po několika minutovém hledání, opírajícím se o detailní popis okolní krajiny se na nás přece jen štěstí usmálo. Do jaké míry šlo o náhodu či naší výtečnou orientaci v prostoru se ukázalo již po první hodině hraní, kdy se čím dál tím častěji začal dostavovat environmentální pocit déjà vu.

Chánov hadr

Naše první společné kroky vedly do maličké vesničky sestávající z několika opuštěných domů. Ty byly vybydlené až běda. Průzkum a sběr surovin je pochopitelně jeden ze základních stavebních kamenů survival žánru. A nejinak by tomu mělo být i v případě DayZ. O to více šokující bylo potom zjištění, že mimo několika otřesných flanelek a roztrhaných kalhot domy neskýtají nic, ale opravdu nic zajímavého.

11-11-2018_9-39-48_AM.png
Konzolová verze je v tuto chvíli opravdu základní, přesto ukazuje potenciál.

Ok, není každý den posvícení, a proto se přemisťujeme kolem hladových zombií o kus dále. Zdá se ovšem, že ty nejsou zdaleka tak hladové, jak by se dalo očekávat. Jak jinak si totiž vysvětlit jejich hluboký nezájem o čerstvé a šťavnaté maso? Průzkum druhé, dříve obývané zóny byl již o trochu úspěšnější a mimo kopy dalších mírně retro módních výstřelků jsme do našeho inventáře mohli přidat Pepsi v plechovce, sekyru a několik nábojů do pistole. Přece jen se sekerou v ruce se během zombie apokalypsy můžete cítit o něco bezpečněji, a proto jsme se s chutí mohli vrhnout pozdravit nějaké ty živé mrtvé kamarády.  

Ještě letos? 

Připomeňme, že DayZ bylo původně určenou pouze pro PC, kde hra čerstvě přeskočila do fáze betaverze. O to více je potom zarážející skutečnost, že titul by dle všeho nakonec mohl ve své plnohodnotné verzi s označením 1.0 spatřit světlo světa ještě do konce letošního roku. Hra, která byla vyvíjena pět let nakonec profrčí urychlenou betou a směřuje rovnou ke svému vydání. Co se konzolových verzí týče, vydání je prozatím naplánováno někdy na první kvartál roku 2019, a to jak na Xbox One tak i na PS4. DayZ by mělo být dostupné po celém světě mimo Číny, Japonska a Jižní Koreji. Oznámena byla také cenovka titulu, která bude mít hodnotu 39,99 dolarů, tedy něco málo přes tisíc korun, což se zdá být celkem solidní.

11-11-2018_9-37-33_AM.png11-11-2018_9-38-40_AM.png11-11-2018_9-38-50_AM.png11-11-2018_9-39-24_AM.png
Evidentní je zejména obrovský důraz na survival elementy

Naše první plánované setkání se zombie nepřítelem vyvolalo mírnou nejistotu spojenou se soubojovým systémem. Survival hry pochopitelně mají jistá nepsaná pravidla vztahující se na boje s nepřítelem, každopádně DayZ se v současné chvíli zdá být v tomto ohledu hodně, ale hodně těžkopádné. Navíc ten prožitek z umláceného živého mrtvého není bohužel takový, jak by se v dané atmosféře slušelo a patřilo.

 

Bohužel DayZ zachází v tomto ohledu až příliš daleko a snaha o skutečnou zombie apokalypsu působí spíše kontraproduktivně.

 

Rozlehlá a nehostinná krajina postsovětského státu Černarus, kterého zasáhl neznámý vir, poskytuje výtečné předpoklady pro boj na život a na smrt. Je evidentní, že Bohemia Interactive staví do popředí zejména náročný a tuhý boj o vlastní přežití v nespoutané divočině. V prostředí, kde si nemůžete být jisti absolutně ničím. DayZ hráčům neurčuje, co mají dělat, zkrátka je jen hodí do prostoru a je již plně na vás, kam až v rámci boje o vlastní život zajdete. To platí především při setkání s živými hráči. 

Méně je někdy více

Samozřejmostí je pochopitelně obstarávání životně důležitých surovin, doplňování tekutin, jídla apod. Bohužel DayZ zachází v tomto ohledu až příliš daleko a snaha o skutečnou zombie apokalypsu působí spíše kontraproduktivně. Krajina je ve finále opravdu hodně pustá a celý survival systém se tak omezuje spíše na simulátor hledání, než-li boj o vlastní život. Příliš zombie apokalypsy jsem ještě nezažil, ale vážně nepředpokládám, že bych během nich našel na celém sídlišti roztrhané boty, plechovku pití, jednu helmu a tucet roztrhaných kalhot.

11-11-2018_9-39-15_AM.png11-11-2018_9-39-40_AM.png11-11-2018_9-40-09_AM.png11-11-2018_9-42-37_AM.png
Doufejme, že se betaverze brzy rozšíří o další nový obsah.

Důraz na skutečný survival chápu, ale i v takovém případě je nutné dělat kompromisy. Co však bije do očí úplně nejvíce, je nudné a neustále se kopírující prostředí. Při našem společném putování jsme záhy pochopili, že identifikace místa pomocí popisu hospody, ve které se nacházím, zrovna nebude to pravé ořechové. Zvláště když takovou hospodu během půl hodiny navštívíte třikrát, a to světe div se, se stejným parožím na stěně. Celkové prostředí a grafické zpracování obecně je jednou z největších slabin hry, evidentních již po prvních vteřinách. DayZ zkrátka nevypadá jako hra současné generace a my bedlivě vyhlížíme, aby čerstvá beta osvěžila prostředí novými detaily a pestrostí. 

A přitom ve svém jádru disponuje skvělými předpoklady, kterými jsou zejména obrovská herní mapa a dobrý herní koncept. Preview verze však ukázala, že neždímá potenciál ani z poloviny. Bohužel naopak na sebe upozorňuje celkem zbytečnými hloupostmi, které odvádějí pozornost od všeho toho atraktivního, co by DayZ mohlo nabídnout. Stále však zbývá nějaký ten čas a proto pevně věřím, že po pěti letech dostaneme do rukou technicky vyladěnou a graficky odpovídající survival hru, která naplní původní představy hráčů. Zatím se tak bohužel neděje.