Hráli jsme Q.U.B.E 2: kostkový svět, ale Minecraft to není

Zase jsme se dostali mezi kostky a našim úkolem je dostat se ven. Cesta to ale nebude lehká, protože nás čeká celá řada zapeklitých hádanek.

Žánr logických FPS v minulosti proslavila hlavně série Portal od Valve. Od té doby se ale objevilo jen několik málo kousků, které by stály za zmínku, a to většinou jen těžily z myšlenek konkurence. Ono se také není čemu divit, že tento žánr stagnuje. Není úplně lehké vymýšlet stále nové a nové věci, které jste ještě v žádné jiné hře neviděli. Mohlo by v tomto ohledu pokračování Q.U.B.E obstát na herním trhu? Právě to jsme se vydali zjistit v ochutnávce, kterou nám vývojáři s radostí nabídli. 

Probudíte se neznámo kde, neznámo kdy. Z poslední doby si nepamatujete absolutně nic. Hned na to se vám ozve další člen vaší mise, kterému se také podařilo přežít. Co přežít? Ptáte se marně, to nikdo neví. První díl této svérázné série jsem bohužel neměl tu čest vyzkoušet, podle informací je však kostra hry velmi podobná. Dvojka se jen nese heslem "větší, hezčí, zajímavější". Budete putovat tajemným světem, snažit se nalézt odpověď na své otázky a především najít cestu ven.

20180125222503_1.jpg20180125221259_1.jpg20180125221721_1.jpg20180127235900_1.jpg
Inspirace Portalem není náhodná, Qube si ale jde svou vlastní cestou.

Až se trochu rozkoukáte, můžete se konečně vydat na nesmělý, ale poutavý průzkum zdejšího kostkovaného prostředí. Ale pozor, tohle není Minecraft. Tady jsou kostky především překážkou. Některé vám ale na druhou stranu mohou pomoci. Díky speciálním rukavicím, které máte náhodou u sebe, můžete s některými druhy manipulovat.  Ostatně právě hrátky s gravitací tu hrají prim a hádanky a puzzly jsou v mnohém postaveny kolem toho.

 

Všemožné spínače a přepínače tady budou na denním pořádku. Stejně jako větráky dost silné na to, aby vás odfoukly tam, kam potřebujete.

 

V preview verzi byly předvedeny tři druhy rukavic. Vždy to funguje tak, že vás hra dovede k novému páru, naučí vás, jak s ním zacházet a pak dostanete možnost ho využívat, jak je libo. Druhy znázorňují jednotlivé barvy. Po tom, co se pořádně naučíte je využívat, dostanete možnost na bílé plochy umisťovat tyto barvy a následně toho využívat ve svůj prospěch. V jednu chvíli ale můžete mít každou barvou pokrytou jen jednu plochu. Může to znít docela složitě, ale ve výsledku je to velmi jednoduché.  

Po použití modré se z plochy stane trampolína. Z červené pak můžete vytáhnout hranol, který je připevněný k ploše. Poslední je zelená. Z té si můžete vytvořit kostku, která není nijak vázaná, ale zároveň s ní sami nemůžete pohybovat. Musíte tak kombinovat všechny druhy, abyste se dostali zase o krok dál.  

Postupně se ale do toho zamotává i prostředí. Všemožné spínače a přepínače tady budou na denním pořádku. Stejně jako větráky dost silné na to, aby vás odfoukly tam, kam potřebujete. Věřím, že to, co jsem v ukázce viděl, je jen zlomek věcí, které nás ve finální hře čekají, protože pokud ne, bylo by to docela špatné. S takovým množstvím totiž nemůžete vymýšlet stále další a další originální hádanky a i Portal do víru dění neustále přimíchával nové herní prvky a mechanismy. 

20180125221545_1.jpg
Díky takovým zařízením získáváte nové schopnosti

V některých případech si úplně nejsem jistý, jestli jsem hádanku vyřešil tím způsobem, který vývojáři zamýšleli. Stačilo jen vyskákat na ta správná místa a mohl jsem zase pokračovat dál. Podobný prvek ale rozhodně neberu jako chybu, alespoň mají hráči alternativní možnost řešení.  

Kdybych měl na hře samotné vypíchnout jednu věc, tak je to audiovizuální zpracování. Hra vypadá opravdu dobře a stejně tak se i poslouchá. Ono je u tohoto žánru potřeba zvolit vhodnou hudbu, aby náhodou hráči po nějaké době nezačala lézt na nervy. Obzvlášť pak, když se v některých místnostech můžete zaseknout na delší dobu.  

20180125222329_1.jpg20180125222347_1.jpg20180125222626_1.jpg

Hra běží na Unreal Enginu 4. Sice se nemůže rovnat těm nejmodernějším hrám, ale volí především svůj unikátní audiovizuální styl a vůbec se nemá za co stydět. Po dobu hraní jsem navíc neměl jediný problém s optimalizací ani s jakýmkoliv bugem. A to jde o preview verzi. Snad jen občasné zaseknutí zvuku v úvodní sekvenci, ale to bude spíše vinou mého stroje.  

 

Hra běží na Unreal Enginu 4. Sice se nemůže rovnat těm nejmodernějším hrám, ale volí především svůj unikátní audiovizuální styl a vůbec se nemá za co stydět.

 

Zdálo se mi, že se vývojáři za každou cenu hráče snaží zaujmout příběhem, ale není to nic světoborného. Navíc v případě této hry se chci co nejdříve dostat k řešení hádanek. Klidně během toho může probíhat nějaká konverzace, ale tupé procházení generických chodeb jen kvůli tomu, abyste si zase mohli popovídat mi přijde zbytečné. Qube je ostatně hra, založená na hádankách a puzzlech všeho druhu a tak by se měla i brát. Tvůrci se nám snaží nabídnout poutavější příběh a pestřejší prostředí, všichni ale víme, kvůli čemu tento titul budeme spouštět především.

Shrnutí 

Q.U.B.E 2 nejspíš bude dalším tradičním zástupcem žánru logických FPS. Nepřináší do něj nic nového, a i když se vývojáři budou snažit přidat čerstvé herní prvky a neotřelé nápady, podobný typ hry masového úspěchu pravděpodobně nedosáhne. A to je velká škoda. Možná se ale pravý potenciál jejich výtvoru ukáže až v plné hře. Na její vydání si ještě chvíli budeme muset počkat. Zatím nevíme konkrétní datum, ale nebude to trvat déle než pár měsíců. 

Váš názor Další článek: Švédský obchod slibuje nového Spider-Mana už v září letošního roku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,