Hráli jsme Resident Evil 7: návrat marnotratného syna

Série Resident Evil během více jak 20 let své existence prošla neskutečným přerodem. Jak dopadla sedmička?

Z původně akčního survival hororu, kde se hrálo především na atmosféru, se tvůrci propracovali až k tunelovité akční řežbě. Právě přehršel všemožných naskriptovaných událostí a filmečků už pomalu způsoboval, že série ztrácela svoji identitu a tím i fanoušky. Proto bylo velkým překvapení oznámení na E3 konferenci Sony, které hlásalo plnohodnotný návrat ke kořenům hororu. Záběry z pohledu první osoby všechny přítomné zprvu zmátly. Následně však fakt, že je nový Resident Evil primárně určený pro VR, osvětlil důvody, které stály za změnou herní kamery, pro Resident Evil typicky z pohledu třetí osoby. Po vzoru zrušeného Silent Hills, respektive jeho PT (playable teaser), potom Capcom vypustilo do světa hratelné demo s podtitulem The Beginning Hour. Ostatně, pokud jste majiteli PS4 a zároveň odebíráte PS Plus, můžete si jej zkusit taktéž.

how-to-find-the-dark-secrets-and-hidden-endings-in-the-resident-evil-7-demo-1021095.jpg

Zmíněné hledání identity bude zřejmě klíčovým tématem už šestého pokračování hlavní série. Návrat ke kořenům lze vypozorovat hned během prvních minut. Opuštěný venkovský dům jak vystřižený z Texaského masakru motorovou pilou nabízí od začátku pořádně hororovou atmosféru. Šum z televizní obrazovky, skupinka manekýn na půdě nebo tělesná schránka nějakého hospodářského zvířete, na kterém si už pochutnávají červi. Při procházení potemnělými chodbami a pokoji se vám zpod nohou několikrát ozve odporně mlaskavý zvuk, když omylem zašlápnete nebohého švába. The Beginning Hour sesbíralo všechny možné ingredience, aby i v tak malém prostředí hrálo na nervy. Bohužel se mu to daří jen z poloviny.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614122739.jpg

Oproti geniálnímu PT, který dokázal v přibližně stejném čase a na přibližně stejně velkém prostoru vyvolat ve hráčích ty nejstrašnější noční můry, TBH trpí chorobou herním hororům velice blízkou: stereotyp. Při pročítání způsobů, jak se vás snaží vystrašit, vám určitě v hlavě vyvstala myšlenka, že tohle všechno jste už někde viděli. A máte pravdu. TBH nepřichází s ničím novým a jen recykluje zaběhlé stereotypy. To by až tak nevadilo, kdyby alespoň jejich zpracování za něco stálo. Tím se dostáváme k asi nejvýraznějšímu problému, jehož se máme plné právo obávat.

PREVIEW_SCREENSHOT2_117962.jpg

S nadcházejícím věkem virtuální reality přichází doba herních titulů s rozdvojenou osobností. Už jsme měli možnost tento začínající trend pozorovat několikrát. Je sice krásné, že se na nás hrne vlna VR zážitků. Tvůrci však musí počítat s tím, že headsety, alespoň zatím, nepatří do mainstreamu a tím pádem je jejich cílová skupina poněkud omezená. Proto se v blízké budoucnosti dočkáme hromady předělávek pro klasický herní hardware. Ukázky z Resident Evil 7 a konec konců i TBH jasně ukazují, jak se to dělat nemá. Neresponzivní kamera a omšelé grafické zpracování opravdu neodpovídají dnešním standardům. Sice dostanete do rukou všudypřítomnou pomocnici baterku, nemůžete s ní ovšem svítit kam chcete. Je pevně připoutaná ke kameře a v podstatě pak omezuje váš výhled pouze na malý kruh uprostřed obrazovky. Něco jako přirozené záchvěvy by mohly tento problém alespoň částečně vyřešit. Zatím na mě nový Resident Evil působí jako paskvil, který by si měl stanovit priority, co se herních periferií týče.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614123430.jpg

Klíčový prvek herního mechanismu, který si své představení užil i v hratelném demu, naopak kvituju s povděkem. V kinematografii už dávno známý žánr found footage, se konečně dočkal svého protějšku i v herním světě. Nenechte se mýlit, všechny horory z první osoby technicky patří do žánru found footage. Povětšinou se však míjí s jeho pravou podstatou. TBH několikrát během krátkého herního času (kolem 2 hodin) vás donutí sledovat VHS kazetu, kde hlavním protagonistou jste právě vy. Navíc se ukázka odehrává v tomtéž domě, ve kterém ji sledujete. Odhalení pozadí událostí skrze takovou nahrávku vyvolá pocit, že tu opravdu nemáte co dělat. Koncept připomínající filmovou antologii VHS funguje v herním médiu obzvlášť dobře.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614124137.jpg

Uvidíme, co se nakonec z Resident Evil 7 s podtitulem biohazard vyklube. Zatím se bohužel jeví jako kočkopes, který si není úplně jistý tím, kam patří. Příslib kvalitního hororového zážitku tu však stále je. O výsledku se přesvědčíme 24. ledna příštího roku, kdy hra vychází na PS4, Xbox One a PC.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

7.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

2.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |