Hráli jsme Resident Evil 7: návrat marnotratného syna

vytisknout velikost písma
Série Resident Evil během více jak 20 let své existence prošla neskutečným přerodem. Jak dopadla sedmička?

Z původně akčního survival hororu, kde se hrálo především na atmosféru, se tvůrci propracovali až k tunelovité akční řežbě. Právě přehršel všemožných naskriptovaných událostí a filmečků už pomalu způsoboval, že série ztrácela svoji identitu a tím i fanoušky. Proto bylo velkým překvapení oznámení na E3 konferenci Sony, které hlásalo plnohodnotný návrat ke kořenům hororu. Záběry z pohledu první osoby všechny přítomné zprvu zmátly. Následně však fakt, že je nový Resident Evil primárně určený pro VR, osvětlil důvody, které stály za změnou herní kamery, pro Resident Evil typicky z pohledu třetí osoby. Po vzoru zrušeného Silent Hills, respektive jeho PT (playable teaser), potom Capcom vypustilo do světa hratelné demo s podtitulem The Beginning Hour. Ostatně, pokud jste majiteli PS4 a zároveň odebíráte PS Plus, můžete si jej zkusit taktéž.

how-to-find-the-dark-secrets-and-hidden-endings-in-the-resident-evil-7-demo-1021095.jpg

Zmíněné hledání identity bude zřejmě klíčovým tématem už šestého pokračování hlavní série. Návrat ke kořenům lze vypozorovat hned během prvních minut. Opuštěný venkovský dům jak vystřižený z Texaského masakru motorovou pilou nabízí od začátku pořádně hororovou atmosféru. Šum z televizní obrazovky, skupinka manekýn na půdě nebo tělesná schránka nějakého hospodářského zvířete, na kterém si už pochutnávají červi. Při procházení potemnělými chodbami a pokoji se vám zpod nohou několikrát ozve odporně mlaskavý zvuk, když omylem zašlápnete nebohého švába. The Beginning Hour sesbíralo všechny možné ingredience, aby i v tak malém prostředí hrálo na nervy. Bohužel se mu to daří jen z poloviny.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614122739.jpg

Oproti geniálnímu PT, který dokázal v přibližně stejném čase a na přibližně stejně velkém prostoru vyvolat ve hráčích ty nejstrašnější noční můry, TBH trpí chorobou herním hororům velice blízkou: stereotyp. Při pročítání způsobů, jak se vás snaží vystrašit, vám určitě v hlavě vyvstala myšlenka, že tohle všechno jste už někde viděli. A máte pravdu. TBH nepřichází s ničím novým a jen recykluje zaběhlé stereotypy. To by až tak nevadilo, kdyby alespoň jejich zpracování za něco stálo. Tím se dostáváme k asi nejvýraznějšímu problému, jehož se máme plné právo obávat.

PREVIEW_SCREENSHOT2_117962.jpg

S nadcházejícím věkem virtuální reality přichází doba herních titulů s rozdvojenou osobností. Už jsme měli možnost tento začínající trend pozorovat několikrát. Je sice krásné, že se na nás hrne vlna VR zážitků. Tvůrci však musí počítat s tím, že headsety, alespoň zatím, nepatří do mainstreamu a tím pádem je jejich cílová skupina poněkud omezená. Proto se v blízké budoucnosti dočkáme hromady předělávek pro klasický herní hardware. Ukázky z Resident Evil 7 a konec konců i TBH jasně ukazují, jak se to dělat nemá. Neresponzivní kamera a omšelé grafické zpracování opravdu neodpovídají dnešním standardům. Sice dostanete do rukou všudypřítomnou pomocnici baterku, nemůžete s ní ovšem svítit kam chcete. Je pevně připoutaná ke kameře a v podstatě pak omezuje váš výhled pouze na malý kruh uprostřed obrazovky. Něco jako přirozené záchvěvy by mohly tento problém alespoň částečně vyřešit. Zatím na mě nový Resident Evil působí jako paskvil, který by si měl stanovit priority, co se herních periferií týče.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614123430.jpg

Klíčový prvek herního mechanismu, který si své představení užil i v hratelném demu, naopak kvituju s povděkem. V kinematografii už dávno známý žánr found footage, se konečně dočkal svého protějšku i v herním světě. Nenechte se mýlit, všechny horory z první osoby technicky patří do žánru found footage. Povětšinou se však míjí s jeho pravou podstatou. TBH několikrát během krátkého herního času (kolem 2 hodin) vás donutí sledovat VHS kazetu, kde hlavním protagonistou jste právě vy. Navíc se ukázka odehrává v tomtéž domě, ve kterém ji sledujete. Odhalení pozadí událostí skrze takovou nahrávku vyvolá pocit, že tu opravdu nemáte co dělat. Koncept připomínající filmovou antologii VHS funguje v herním médiu obzvlášť dobře.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614124137.jpg

Uvidíme, co se nakonec z Resident Evil 7 s podtitulem biohazard vyklube. Zatím se bohužel jeví jako kočkopes, který si není úplně jistý tím, kam patří. Příslib kvalitního hororového zážitku tu však stále je. O výsledku se přesvědčíme 24. ledna příštího roku, kdy hra vychází na PS4, Xbox One a PC.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Herní agenda: výhled na sportovní a závodní pecky roku

Herní agenda: výhled na sportovní a zá…

Jako každý rok nás čeká na podzim nálož sportovních her. Čeká nás letos nějaké extra překvapení, nebo prostě dostaneme „jen“ další díly již zaběhlých značek? Čtěte dál a dozvíte se více!

20.  7.  2017 |
Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu vyráží dech (galerie)

Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu …

Akční fantasy thriller Hellblade možná plachtí u většiny pod radarem. To by ale byla osudová chyba.

23.  7.  2017 |