Hráli jsme Survarium: našel Stalker svého nástupce?

Vyzkoušeli jsme uzavřenou betu nadějného Survaria, abychom se podívali, jak se autoři Stalkera perou s jeho multiplayerovým, free-to-play nástupcem.

Survarium budí už od oznámení řadu rozličných reakcí. Na jedné straně tu máme skvělý fakt, že se vývojáři z bývalého GSC GameWorld nevzdali a po neúspěchu se zrušeným Stalkerem 2 založili studio Vostok Games. Následně se pustili do multiplayerové střílečky, která chce na starého Stalkera navázat prakticky všemi herními mechanismy.

Na straně druhé tu ale máme fakt, který už tak skvělý být nemusí - Survarium má být free-to-play. Zatím nedokážu říct, zda tento obchodní model hře ublíží nebo ji naopak nějakým zázrakem pomůže. Ale s klidem můžu říci, že se Survarium hraje velmi dobře a odkaz Stalkera je v něm skutečně vidět. To jsem mohl poznat při hraní uzavřené bety, z níž jsem si odnesl pozitivní dojmy.

survarium 2014-04-02 15-03-21-23.jpg

Přežívání není sranda

Když se řekne Stalker, dost možná se vám vybaví možnost cestovat po otevřeném světě, plnit rozličné úkoly, bojovat s mutanty a zkoumat nehostinné, post-apokalyptické prostředí a děsivé laboratoře. Tohle všechno mají vývojáři z Vostok Games v plánu i pro Survarium pod souhrnným názvem Freeplay, ale zatím nic z toho ve hře nenajdete.

 

V betě dostanete možnost zúčastnit se lítých bojů mezi dvěma týmy

 

V tuhle chvíli je totiž Survarium zaměřené na mód Team Play, tedy víceméně klasický PvP multiplayer, dost podobný online složce Stalkera. V betě tak dostanete možnost zúčastnit se lítých bojů mezi dvěma týmy, které kromě likvidace protivníků mají za cíl shromáždit zdroje v podobě elektronických součástek, rozmístěných nahodile na mapě. Což je na první pohled primitivní a přímočará činnost, jakou může nabídnout jakákoliv multiplayerová střílečka, ale Survarium má pár trumfů v záloze, které dokážou na první pohled obyčejné principy dost okořenit.

survarium 2014-04-02 18-47-45-45.jpg

První z nich je třeba samotný dojem z přestřelek. Vaše postava rozhodně není žádný superman, který do Survaria přeběhl z Call of Duty. Stačí chvilka sprintu a vaši mušku to dost rozhodí, přičemž musíte chvíli čekat, než budete moci zase střílet přesně. Se sprintem tak musíte zacházet velmi opatrně, protože při většině potyček s protivníky je přesná muška ve správný čas nezbytná. Postavy toho totiž moc nevydrží. Když vás někdo zasáhne z pistole TT-41 nebo samopalu PPSH-41, ještě to není tak fatální.

I zásah z brokovnice TOZ-34 jde z dostatečné vzdálenosti snadno přežít, ale třeba v případě pušky Mosin Nagant stačí jedna nebo dvě rány a je po vás. Přitom nezáleží pouze na zbrani, ale i na části těla, do které schytáte kulku. Jinak řečeno, zásah do ruky rozhodně nezpůsobí stejné poškození jako kulka do hrudi či hlavy, hitboxy mají v tomto případě velký vliv.

survarium 2014-04-02 18-52-27-43.jpg

Nicméně to, že vás nějaká rána nezabije, ještě neznamená, že vám nezpůsobí problémy. Kromě nutnosti vydýchat se ze zranění, abyste neměli obrazovku plnou krve a červených indikátorů zranění, může dojít i ke ztrátě pohyblivosti určité části těla. Jednou jsem třeba běžel po schodech a z větší dálky schytal dávku do nohou. Nezabilo mě to, ani mi hra neřekla, že mám tolik a tolik času, než vykrvácím, jenom jsem se zkrátka nemohl hnout z místa, protože nohy vypověděly službu. Snad netřeba říkat, že stačilo pár vteřin a jedna rána z Mosina a už jsem se o nějaké nohy nemusel starat. Otázkou však je, kdo mě zastřelil, klidně to mohl být i kolega, protože v Survariu není střelba do vlastních nijak obtížná.

survarium 2014-04-03 10-04-57-06.jpg survarium 2014-04-03 10-12-54-26.jpg survarium 2014-04-03 16-40-40-40.jpg

Zázračná atmosféra

Stejně důležité jako samotné přestřelky jsou i mapy. V betě jsem navštívil radarovou základnu Vostok, zarostlé ruiny tvrze Tarakanovsky Fort, venkovskou planinu Rudnya s kostelíkem, bažinou a vesničkou, bezútěšný tovární komplex Chemical Plant a městskou School. S výjimkou mapy Rudnya, která je vážně obrovská, se tyto mapy nemohou pyšnit kdovíjakou rozlohou. Ve skutečnosti jsou docela malé a zorientujete se v nich během chvíle.

 

Vše je zarostlé, rozpadlé, zničené, opuštěné, zkrátka ve vás každý kus každé mapy probudí dojem apokalypsy a světa, jenž už je pozdě zachraňovat

 

Malou rozlohu ale bohatě vyvažuje potenciál pro všechny druhy přestřelek a hlavně úžasná atmosféra a detaily prostředí, které do puntíku evokují Stalkera. Vše je zarostlé, rozpadlé, zničené, opuštěné, zkrátka ve vás každý kus každé mapy probudí dojem apokalypsy a světa, jenž už je pozdě zachraňovat (Rudnya ve mě navíc probudila vzpomínky na datadisk Clear Sky). Okolo umístěné screenshoty snad v tomto případě budou mluvit za vše.

survarium 2014-04-02 19-07-35-65.jpg

Mapy také občas disponují odlišným počasím. Rudnyu jsem hrál za bílého dne i za západu slunce a na Tarakanovsky Fort bylo v jednom případě krásně jasno a o den později na ní hustě pršelo. Největší výjimečnost map Survaria však spočívá v dalším odkazu Stalkera, v anomáliích. Katastrofa, která se podepsala na stavu světa, měla za následek ne zrovna přirozené změny v prostředí, které mohou být často dost nebezpečné. Uvedu příklad na radarové základně Vostok, která je anomáliemi přecpaná.

V jedné budově podivně září podlaha, jež vás v mžiku odrovná, támhle za plotem dochází k podivně rozsáhlým elektrickým výbojům a oranžově zbarvený močál také není nic přirozeného ani bezpečného. Občas lze na anomálie narazit i na jiných mapách, uprostřed Tarakanovsky Fort je tak obrovská anomálie plná podivných krystalů, močál na mapě Rudnya se pyšní zvláštními sloupy kouře a v útrobách School trčí zvláštní, modře zářící útvar.

survarium 2014-04-02 20-53-28-49.jpg

Všem anomáliím je samozřejmě vhodné se vyhýbat, už jenom proto, že vám mohou způsobit zelenkavé zamlžení vidění, ze kterého se jen tak nevydýcháte. Ale občas můžou být i přínosné. Podobně jako ve Stalkerovi totiž v anomáliích lze najít artefakty, které vám vylepší některé vlastnosti, třeba rychlost pohybu. Počítejte ale s tím, že pro nalezení artefaktu musíte podstoupit značné riziko, a navíc musíte být dostatečně vybavení. Zbraně a s nimi související munice nejsou jediný druh výbavy, o nějž se musíte v Survariu starat, důležité je i vhodné oblečení.

Nejen, že se s koupí vhodného ohozu můžete stát členem jedné ze čtyř frakcí (já se tak koupí levnějšího oblečení stal členem Scavengers) a můžete si tím vyzdobit svou postavu, ale pomůže vám i ve hře. S výchozím svetrem moc artefaktů určitě nezískáte, a tak je třeba alespoň trochu ochranné oblečení a batoh, do něhož artefakt uložíte, aby vám pak pomáhal po celou dobu kola. Artefakt vám totiž zůstává i po smrti.

Čtyři frakce na mezi

Ale ani oblečení, byť je ho v betě docela dost, není všechno. Koupit si lze i pasti nebo lékárničky, přičemž vše kupujete za herní měnu. A protože je Survarium skutečně free-to-play, přirozeně je k dispozici i prémiová měna. Za ni si v tuto chvíli koupíte jen prémiový účet, který vám na určitou dobu o 50% zvýší přísun zkušeností, peněz a reputace v rámci frakcí. Hra je nicméně pořád v brzké betě, takže nyní mají všichni hráči automaticky dost měny, aby si mohli koupit prémiový účet maximálně na měsíc. Nevšiml jsem si možnosti kupovat si prémiovou měnu za reálné peníze, tato možnost zaručeně přijde později.

survarium 2014-04-02 19-06-46-92.jpg survarium 2014-04-02 20-56-32-67.jpg survarium 2014-04-03 10-01-54-75.jpg

Několikrát zmíněné frakce a s nimi spojená reputace jsou přitom podobně důležité jako měna, především v souvislosti s vybavením. Abyste se mohli koupí daného oblečení přidat k nějaké frakci, musíte nejdřív mít určitou reputaci. Té dosáhnete plněním specifických úkolů typu "dej tři headshoty v jednom zápase", "najdi jeden artefakt" nebo "vyhraj zápas s větším počtem zabití než smrtí". S těmito úkoly také získáte víc peněz.

 

Pokud chcete pokročilejší výbavu typu lékárniček, lepšího oblečení nebo lepších zbraní v čele s ostřelovací puškou, je vysoká reputace nezbytná

 

Reputace je ale důležitá i později. Pokud chcete pokročilejší výbavu typu lékárniček, lepšího oblečení nebo lepších zbraní v čele s ostřelovací puškou, je vysoká reputace nezbytná. V jistém smyslu je tu opět podobnost se Stalkerem. V něm jste také jakožto nováčci nemohli nakráčet na základnu Svobody nebo Povinnosti a koupit od nich jejich vybavení. Museli jste pro ně nejdřív splnit několik úkolů, získat jejich důvěru a až pak vám umožnili koupi.

survarium 2014-04-04 10-41-30-30.jpg

Díky výběru vybavení tak v Survariu nechybí ani trocha RPG prvků. Ty zastupuje také jednoduchý strom schopností, v němž rozdělujete skill body udělené za postup po úrovních do pěti sekcí. Zatím je celý systém dost nejasně zobrazený (což se nedá říct o zbytku uživatelského rozhraní, které je většinou ideální), a tak pořádně nevíte, do čeho vlastně ty body investujete, každopádně si s nimi můžete vylepšit třeba zacházení se zbraněmi, míření, pohyblivost, výdrž nebo operování s technikou, stejně jako snížit poškození způsobené anomáliemi. Rozdělování bodů přitom musíte pečlivě vážit, určité volby mohou některé atributy vaší postavy zlepšit, ale jiné atributy zároveň zhoršit.

Krásy apokalypsy

I audiovizuální stránka zatím vypadá slibně. Při bližším pohledu třeba na zem nebo na trávu jsou sice vidět menší nedostatky a holé ruce vaší postavy si také zaslouží zlepšení (rukou si ale budete všímat jen do doby, než si koupíte rukavice). Většinou ale vše vypadá přirozeně, realisticky a detailně, obzvlášť když začne pršet. Koneckonců, Stalker byl známý pokročilou a střízlivou grafikou a Survarium na tom nic nemění.

survarium 2014-04-04 10-50-21-44.jpg

Na grafiku si zkrátka zatím nelze seriózně stěžovat, zvlášť když jde o free-to-play titul. Podobně je na tom ozvučení, ať už jde o zvuky zbraní nebo prostředí. Ozvučení je navíc v Survariu klíčové. V průběhu zápasu sice máte k dispozici minimapu, ale ta vám neukáže pozice nepřátel, takže musíte nejen pozorně sledovat prostředí, ale i dobře poslouchat a orientovat se podle zvuků střelby.

Vostok Games se tak zatím skvěle daří kombinovat principy multiplayerových FPS s odkazem a pravidly starého dobrého Stalkera. Současný stav hry samozřejmě oblíbenou sérii nemůže nahradit a je otázka, zda se to tvůrcům vůbec někdy podaří, ale faktem zůstává, že už teď je Survarium zábavný a chytlavý počin, který příznivce multiplayerových přestřelek a fanoušků Stalkera určitě neurazí.

Autentická hratelnost, skvěle zpracované mapy, anomálie, RPG prvky a solidní audiovizuální stránka dávají v tuhle chvíli dohromady velmi osobitý titul, který by byla škoda zruinovat nešvary free-to-play modelu. Nezbývá tedy než doufat, že ve Vostok Games vědí, co dělají.

Diskuze (8) Další článek: Vyhlášení výherců: akce inFamous: Second Son a dárky k tomu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,