Hráli jsme survival akci Days Gone: černý kůň unaveného žánru

Není divu, že outsidery má každý rád.

Očekávané exkluzivní dobrodružství Days Gone má za sebou už solidní cestu, a dalo by se říci že spíše outsidera, než jednoznačného blockbusteru. Kutí jej studio Bend, které má sice na triku špičkovou špionážní sérii Syphon Filter, rozhodně ale nejde o jistotu kvality. Také prvotní záběry neslibovaly zrovna hluboký zážitek a očekávání hráčů a fanoušků zombie žánru tak bylo spíše chladné. 

Days Gone odhaluje sběratelku a láká na rozmanitý herní svět

Days Gone odhaluje sběratelku a láká na rozmanitý herní svět

Před pár dny nás však Sony pozvalo na novinářskou akci v tématicky laděném (rozuměj polorozpadlém) domě, kde jsme se měli možnost ponořit do hry rovnou na několik hodin a popovídat si s Emmanuelem Rothem ze studia Bend. Po krátké prezentaci a občerstvení jsme se tak mohli vrhnout na několik úvodních misí, stejně jako na volné ježdění v pozdějších fázích hry. A jak to dopadlo? Řekněme, že se Days Gone za velmi krátkou chvíli vyšplhalo na jednu z předních příček očekávanosti našeho redakčního žebříčku. Povíme vám proč. 

Přežít nebo žít

Hned zkraje musíme říct, že Days Gone rozhodně nebude bezduchá střílečka s post-apo tématikou, jak by možná mnozí mohli cítit z prvotních videí a ukázek. Je překvapivě osobní, hutná a zaměřená na příběh (ostatně, jen filmečků má být ve hře přes 6 hodin). A zatímco střípky z příběhu samotného si Sony pečlivě tají, bez debaty budou v popředí především postavy, jejich vztahy a osudy, což je velké plus. Během hraní se má mihnout až 20 ústředních příběhových postav, což je solidní číslo.

DG_WT_Screens_9_1551085947.jpgDG_WT_Landscape_3_1551085838.jpgDG_WT_Screens_2_1551085924.jpgDG_WT_Screens_10_1_1551085860.jpg
Z motorky můžete i střílet, zaměřování je naštěstí automatické. 

Stěžejní dvojicí bude ve hře motorkář a bývalý žoldák Deacon St. John a jeho věrný kovový oř, respektive motorka, o kterou se budete muset pečlivě starat. Zde vstupuje na scénu docela podrobný prvek survivalu, jelikož musíte opravdu dávat bacha na to, co děláte a kde se nacházíte. Pomlácená motorka vám vypoví službu uprostřed lesa a táhnout se v noci za náhradní palivovou pumpičkou do nejbližší garáže rozhodně není něco, co byste chtěli zažít. Motorku si samozřejmě budete moci bohatě vylepšit a upravit k obrazu svému, včetně customizace a různých barevných vinylů. Jediné, co nejspíše nebude umět, je přijet po zahvízdání. Bohužel o úpravě Deacona samotného zatím slovo nepadlo, rádi bychom ale určitě hodili na ramena nějakou novou koženku. Potěší ale malý strom schopností.  

Vůbec prvek přežití se nese napříč celou hrou a více ji přibližuje realitě. Souboje jsou brutální a krví se nešetří, hráč musí dávat pozor na náboje a zásoby, stav motorky a především benzín. Ten totiž utíká rychle a musíte myslet dopředu, kde uděláte zastávku a doplníte vše potřebné. Přitom by ale nemělo jít o nutnou brzdu hratelnosti, vše má být vyvážené a hra nabídne dobrý kompromis mezi zábavou a věrohodností. Z několika mála hodin to bohužel vyvodit nelze, takže prozatím nezbývá než věřit slibům. 

Žijící svět

Ruku v ruce s tím jde i překvapivě detailní a živoucí herní svět, který je dynamický a neustále se mění. Střídá se denní doba, překvapí počasí a to vše má vliv i na chování jeho obyvatel. Čeká vás dlouhá cesta přes nebezpečné území? Pak si dobře rozmyslete, zda se vydáte ve dne, kdy silnice brázdí bandité a připravují léčky na nic netušící motorkáře jako vy. Nebo pojedete v noci, kdy se sice lidé rozutečou do táborů, na světlo světa však vylézají potvory, se kterými rozhodně nechcete přijít do styku. A chtějí lovit. 

DG_WT_Screens_4_1_1551085887.jpgDG_WT_Landscape_1_1551085850.jpgDG_WT_Screens_1_1_1551085937.jpgDG_WT_Screens_3_1551085917.jpg
Svět je pestrý a dynamický. Nikdy nevíte, na co narazíte a co vás čeká za rohem.

Právě to dává hráči volnou ruku v tom, co a kdy chce dělat. Emmanuel Roth ostatně podotkl, že se tvůrci snažili dát hráči do rukou otěže a možnosti výběru. Svět je plný táborů, osad, nebezpečných hnízd Freakerů a dalších stanovišť, kterým je radno věnovat pozornost. Je ale na vás, kam se vydáte a čemu dáte přednost. Můžete vyrazit do spřáteleného tábora, ve kterém pomůžete místním a zvýšíte si jejich důvěru. Výsledkem budou bonusové mise a vybavení, můžete ale přijít o důvěru táboru jiného. Vše má svá pro a proti a hráč na to bude muset neustále myslet. 

Agresivní, ale ne zbytečný

Souboje jsou skvělé. Zprvu se zdálo, že budou působit arkádově a jednoduše, Deacon má však v zásobě solidní vybavení a bohatý arzenál zbraní, které lze navíc vylepšovat a craftit na koleni ve stylu The Last of Us (ke kterému má mimochodem hra atmosférou velmi blízko). Na baseballovou pálku si tak namontujete kotouč z pily a rázem máte v rukou mnohem více smrtící mašinku. 

DG_WT_Screens_7_1_1551085880.jpgDG_WT_Screens_3_1551085917.jpgDG_WT_Screens_6_1_1551085870.jpgDG_WT_Screens_11_1_1551085911.jpg
O svou motorku se musíte řádně starat, jinak vás nechá napospas živlům. 

Zbraní je dostatek a vybere si tak každý, co je jeho srdci bližší. Jsou tu pistole, samopaly, brokovnice i odstřelovačky. Střelba je taktéž velmi hutná, působí dobře a malé unikátní animace přebíjení potěší oko pozorného hráče. I zde nastupuje prvek dynamického světa, jelikož se musíte neustále přizpůsobovat vyvíjející se situaci. Nečekaný slejvák dobře skryje vaše kroky pod rouškou noci, kuše pro změnu skvěle poslouží pro tiché odstraňování nepřátel. Šípy si můžete vytvořit i po cestě, při střílení však dávejte pozor na trajektorii šípu na větší vzdálenost. 

Různé zbraně samozřejmě odpovídají i různým druhům tzv. Freakerů, zmutovaných lidí, kterých je na mapě plno. Od malých a neškodných prcků, kteří si vás rádi pohlídají a napadnou v houfu, až po tradiční rychlé zombíky, jež rádi loví v noci. Korunku všemu nasazuje horda, která sestává z desítek, mnohdy stovek Freakerů a dokonce má svou vlastní umělou inteligenci "úlu", tedy jedné velké skupiny, která funguje jako jednotný celek. Souboj s ní je hádankou samou o sobě a hráč musí být opravdu připravený, aby se s hordou utkal. Nejlepší strategií je téměř vždy spíše vzít nohy na ramena a útok si pečlivě naplánovat. 

I z něco mála hodin hraní má člověk pocit, že několik měsíců navíc hře prospělo a studiu Bend se podařilo hru opravdu vypiplat a vyleštit. Je to cítit z kvality animací, malých detailů v grafice a obličejích, které jsou uvěřitelné a živé. Z grafického hlediska se hra určitě nemá za co stydět a pokud opomeneme občas vyskakující textury a menší pauzy mezi hrou a filmečkem, nenarazili jsme na žádné viditelné bugy a nedostatky. Do vydání navíc ještě nějaký ten čas zbývá, takže může tým tyto malé neduhy bez problémů odstranit. Naopak déšť vypadá parádně a projížďka na motorce bahnem je požitkem pro oči. 

 

Z grafického hlediska se hra určitě nemá za co stydět a pokud opomeneme občas vyskakující textury a menší pauzy mezi hrou a filmečkem, nenarazili jsme na žádné viditelné bugy a nedostatky

 

Na otázku, zda tvůrci udělali větší důraz na příběh nebo otevřený svět a hratelnost samotnou, odpověděl Emmanuel jednoduše. Tým se snažil najít dobrý kompromis, aby se příběh neztrácel v neustálém ježdění a cestování po mapě, ale přesto aby měl hráč prostor pro improvizaci a vytváření svého vlastního dobrodružství. To vše tím tempem, které uzná za vhodné. 

Potenciál v přelidněném žánru

Už z prvotních několika hodin je znát, že je titulu věnována velká pozornost a tvůrci si dávají záležet, aby neskončil jen dalším z mnoha zombie her, kterých je na trhu hromada. Dobrým znamením byl i fakt, že bylo těžké se od hraní odtrhnout i po pár hodinách, stejně jako měl člověk pocit, že stále nahlodal jen minimální část toho, co hra ve finále nabídne. 

days_gone_stealth_takedown.jpgdays-gone-world-series-broken-road-trailer-tic.pngDG_Screen_PS4_E32018_00001_1528771995.pngDG-E3-WBB1-2.jpg
Bojovat můžete na blízko i pěkně z dálky. Výběr strategie je na vás. 

To by však rozhodně nemělo znamenat, že pozornost není na místě. Stále můžeme narazit na velmi průměrný, ne-li dokonce nudný příběh a různorodé aktivity, roztroušené po světě, mohou jen zakrývat celkovou monotónnost hratelnosti. Velký otazník se vznáší také nad motorkou samotnou a jednoduchostí, se kterou bude možné se o ni starat (nebo velmi často sprintovat po svých kvůli sebemenší poruše). Nic z toho však nemírní nadšení, které je na místě. 

 

Velký otazník se vznáší nad motorkou samotnou a jednoduchostí, se kterou bude možné se o ni starat

 

Days Gone vypadá jako klasický outsider, který může buď neuvěřitelně pohořet, nebo se stát nejzajímavějším titulem roku. Prozatím se přikláníme ke druhé možnosti a myslíme, že jde o černého koně žánru. Zda se tak opravdu stane se ostatně dozvíme už relativně brzy, konkrétně koncem dubna, kdy hra vychází exkluzivně pro PS4. 

Nejnovější komentáře