Hráli jsme The Last of Us: Part II - krvavá odyssea

Bylo to dlouhé čekání, ale my vás chceme uklidnit. Jen si připravte pořádně pevné nervy.

Jedno málokterá hra vzbudila v poslední době takový rozruch, jako právě pokračování thrilleru The Last of Us. Vinou tomu jsou četné úniky, které zaplavily internet a přesvědčily napjatě čekající fanoušky, že vlastně půjde o feministickou lesbickou  transgenderovou pohádku, která nemá nic společného s temným a drsným příběhem o přežívání, jenž nás tak uchvátil v prvním dílu. A většina tomu uvěřila. 

Sledujte State of Play: Sony láká na nové záběry z The Last of Us: Part 2

Sledujte State of Play: Sony láká na nové záběry z The Last of Us: Part 2

My ale máme hru již za sebou a můžeme jen podotknout, jak jednoduché je vytrhnout četné detaily a informace z kontextu a otočit proti oblíbené sérii celou její komunitu, prakticky bez jakýchkoliv jasných faktů a důkazů. Scénář hry je totiž neuvěřitelně vypiplanou záležitostí bez jakýchkoliv zbytečných okolností, událostí a prvků a dokáže krásně vysvětlit vše, na co se hráči v hloubi duše ptají. Více si ale nechejme do recenze, která dorazí 12. června. V našich dojmech jen ve zkratce popíšeme, co nás v temném příběhu pomsty tak uchvátilo. 

Jako živí

Cesta Ellie za pomstou rozhodně není něco, co by bylo potřeba dlouze rozepisovat. Vše podstatné víme z trailerů a to nejdůležitější jsou tak jednotlivé aspekty hratelnosti, kterou Naughty Dog vypiplal k dokonalosti. Tvrdé embargo nám nedovoluje popisovat před recenzí cokoliv konkrétního, takže se zaměříme na herní úsek, který popsat můžeme. Jedná se o krátkou cestu Ellie do nemocnice v Seattlu, která je protkaná četnými hlídkami WLF vojáků. 

495115ecf9d8b18cc82.36237089-TLOUPII_Preview_Screenshot_07.jpg
Vyvýšená pozice je smrtelně důležitá i tady.

Zde přichází na řadu první viditelná novinka oproti předchůdci. Ačkoliv je svět plný zombií a dalších nepříjemností, právě lidští protivníci na mě udělali největší dojem. Jsou totiž poháněni novou umělou inteligencí, díky které se navzájem znají, komunikují, reagují na vyvíjející se situaci a podněty hráče, bojí se nebo jsou naštvaní. Všechny tyto emoce jsou vyjadřovány špičkovým dabingem a především často nečekanými reakcemi. 

 

Nepřátelé jsou poháněni novou umělou inteligencí, díky které se navzájem znají, komunikují, reagují na vyvíjející se situaci a podněty hráče

 

Představte si následující situaci: plížíte se vysokou trávou a narazíte na jednu z hlídek. Několik lidí, obcházejících své území a pes, který vás dokáže vyčmuchat a nutí být neustále v pohybu. Rozplánujete si tedy akci a pomalu začnete odstraňovat zatoulané vojáky. Jeden...druhý... ženská ve druhém patře zmerčí ležící tělo a zvolá "Hej! Támhle se něco stalo, jděte se tam kouknout!". 

495115ecf9d8c3d4ae0.37974373-TLOUPII_Preview_Screenshot_01.jpg495115ecf9d8b18ad40.99405800-TLOUPII_Preview_Screenshot_05.jpg495115ecf9d7f607c56.14256494-TLOUPII_Preview_Screenshot_04.jpg
Prostředí je dostatečně členité a dává prostor pro taktizování.

Seběhne se několik lidí. "Sakra, dostali Jacka! Rozdělte se, někde tady musí být. Vemte psa a najděte tu čubku!" slyším z poza rohu. To není dobré, psy zabíjím nerad, ale nemám tu ani moc prostoru pro manévrování. Snažím se najít vyvýšenou pozici a házím ukutěný molotov do skupinky vojáků, kteří se rozhodli držet spolu. Není to dobrý pohled. 

"Támhle! Přišlo to odtud!" zakřičí jeden z vojáků. Z několika směru se seběhnou hlídky. Začíná přestřelka. Ať se hráč pohybuje jakkoliv, vždy slyší realistické dýchání Ellie a její nerovnoměrný sprint a vyčerpání. Po pár kulkách si začínám přidržovat levý bok. Potřebuji lékárničku, ale nemám dostatek surovin. Musím si vystačit s plížením a taktikou. Neustálé přemisťování je nejlepší volbou.

495115ecf9d87e340e5.50782463-TLOUPII_Preview_Screenshot_06.jpg
Souboje jeden na jednoho jsou nyní mnohem akčnější, nechybí uhýbání.

Další voják dostane kulku mezi oči. Zapomněl jsem si ale hlídat náboje a po zamíření dalšího následuje jen prázdné "klik". "Došly jí náboje, jděte do ní!" zakřičí ta stejná nepříjemná ženská. Tak nějak ji ale nedochází, že mám v zásobě ještě brokovnici a moc aktivní jedinci tak dostávají dávku do břicha. Zůstává poslední. "Jen klid, klid. Zabitím nás všech si nepomůžeš," nabádá mě a končí s nožem v krku. "Tak to by bylo," procedí Ellie a pokračuje dál. 

 

"Došli ji náboje, jděte do ní!" zakřičí ta stejná nepříjemná ženská. Tak nějak ji ale nedochází, že mám v zásobě ještě brokovnici

 

Souboj okamžitě střídá trocha toho parkouru skrze polorozpadlé budovy a také zjištění, že Ellie nově umí plavat a dostane se dovnitř i podplaváním. Relativně klidný exteriér střídá tradičně strašidelný a temný interiér nemocnice, kde možná ještě zůstalo několik posledních lidských hlídek, ale schovává se tam i něco mnohem horšího. Něco, s čím víte, že budete muset dříve nebo později přijít do styku.

Narace jako v Hollywoodu

Nejen přestřelky jsou neuvěřitelně přirozené, samotná narační stránka je koncipována tak, aby vám nedala vydechnout ani se nudit. Prostranství ve hře jsou mnohem rozlehlejší než v prvním dílu a příběh vás vede přesně tam, kam potřebuje, aniž by viditelně omezoval. The Last of Us: Part II je stejně jako Uncharted ukázkovým příkladem tzv. "backseat gamingu" a kouká se na něj stejně dobře jako hraje. 

495115ecf9d838b3684.47926665-TLOUPII_Preview_Screenshot_03.jpg
Herecké výkony jsou výtečné, což se dalo očekávat.

Vůbec je hra i nejen díky soubojům mnohem agresivnější a akčnější. Umí rychle vyhrotit situaci a má mnohem více "wow" momentů, které se opět zcela zjevně inspirují Uncharted 4. A s tím nemáme nejmenší problém. Ellie je navíc nyní mnohem agilnější a pohyblivější. Dokáže se prošmiknout skrze úzký průlez, plížit se v nízké trávě či pod vozidly a dokonce i skákat, čímž se dostanete do dříve nedostupných lokací. 

Konkrétněji o všem budeme mluvit v brzké recenzi, už nyní ale můžeme přiznat, že nás grafická stránka hry naprosto uzemnila. Naughty Dog zcela zjevně nehodlá dávat prostor pro jakékoliv pochyby a nedostatky a každý detaily hry je vyšperkován s maniakálním smyslem pro detail. Vše je navíc navzájem pospojováno. Například ve vysoké trávě nikdy nebudete zcela skryti a pokud se k vám někdo dostane dostatečně blízko, uvidí vás. To samé platí i pro schovky pod auty, kam se nepřátelé mohou velmi jednoduše sehnout, čmuchající psi už jsou pak třešničkou na dortu nepříjemných setkání, jelikož vám nepomůže se zašít do rohu. 

The Last of Us: Part II (PS4) The Last of Us: Part II (PS4)
nabízí 12 obchodů za ceny od 889 Kč na HLEDEJCENY.cz
Porovnat ceny
hce counter

A to jsme ani nezačali mluvit o dalších lokacích, nepřátelích, hodně agresivních nakažených a dalších detailech, které musí být jedné z posledních her generace vlastní. Na zbytek se můžete těšit do naší recenze a samozřejmě také následující komentované galerie, ve které si strašidelný svět přiblížíme ještě více. 


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Do prodeje míří Playstation 5 s retro designem, kusů je extrémně málo

Do prodeje míří Playstation 5 s retro designem, ku…

Chcete svou konzoli s příchutí kultovní PS2? Pak si pospěšte.

5.  1.  2021 | |1 N/A
Daniel Pánek
PlayStation 5Konzole
Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých nikdo nic nečekal

Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých ni…

Od následujících her si hráči příliš neslibovali, přesto všechny dokázaly překvapit.

12.  1.  2021 | |10 N/A
Ladislav Novák
Téma
Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie