Hráli jsme Vigor: český survival chce nalákat atmosférou a herním světem

Čeští vývojáři z Bohemia Interactive se rozhodli zabořit do survival žánru s příchutí battle royale, ale podívat se na něj vlastním způsobem. V Xbox Preview nás však Vigor zatím příliš nepotěšil.

Jakmile se u nás řekne česká hra, jsme všichni nadšení a nic na tom nezmění ani fakt, že se jedná v podstatě o žánr Battle Royale a akční survival. Důvodem je v tomto případě samozřejmě i to, že hru tvoří studio Bohemia Interactive, které si naši pozornost právoplatně vydobylo.

Není ale všechno zlato, co se třpytí. Hra sice zatím běží pouze v Xbox Preview programu, což ji omlouvá spoustu chyb. Není ale zatím ideálně promyšlená a samotný koncept vás příliš nenadchne. V porovnání s konkurencí jsou její prvky zkrátka... nezáživné. Ale nepředbíhejme. 

Postavte si domeček

Příběhové základy hry jsou celkem jednoduché. V roce 1991 proběhla nukleární válka a střední Evropa je úplně zdevastovaná. Přežít se dá nyní pouze v Norsku. Vy jste jedním z přeživších a chcete si v post-apokalyptickém světě udělat alespoň nějaké pohodlí. Snažíte se tedy sbírat součástky, za které kutíte nové zbraně a vylepšujete svůj dům.

Vigor (Game Preview) (1).pngVigor (15).pngVigor (16).pngVigor (17).png
Hra se odehrává po nukleární válce. Střední Evropa je zničená a přežít se dá jen v Norsku.

Právě touha mít krásný domeček je to jediné, co vás má u hry trvale udržet, i když se dá předpokládat, že se časem zvýší možnost customizace vaší postavy (zatím máte k dispozici jen pár obleků, díky Founder's Packu i pár exkluzivních, které vám zpřístupní obsah do plné hry). Vy si totiž nevylepšujete ani zbraně, ani postavu, ale jen dům. Samozřejmě vylepšení domu se projevuje i v jiných složkách hry, vylepšený dům automaticky produkuje různý materiál, který můžete využít například na výrobu zbraní. Crafting je tu vůbec důležitý prvek a doufáme, že se později rozšíří i do dalších sfér hry. 

 

Na rozdíl od PUBG není Vigor napínavá výzva do posledního dechu. Spíš se budete držet scénáře rychle nabrat vybavení a zmizet.

Problém je, že kolem domu se točí celá hra. Myšlenka je taková, že vy chodíte do různých míst na mapách, kde se vyskytují i jiní hráči (maximálně 16) právě proto, abyste nasbírali součástky a odešli pryč. Hra tedy nese prvky žánru Battle Royale i klasického Survivalu ve stylu her jako Escape from Tarkov či specifických módů do Stalkera, jelikož hráči jsou umístěni na mapu, hledají tam různé součástky a navzájem se zabíjí. Jenže ze základny si už vezmete počáteční loadout a jakmile máte plné kapsy, můžete kdykoli odejít. Pokud vás někdo zabije, přijdete o všechno.

Vigor (5).pngVigor (6).pngVigor (7).pngVigor (8).pngVigor (9).pngVigor (10).png
Mít vlastní pozemek, kam nemůžou jiní hráči je fajn. Můžete se tam například procvičit ve střelbě nebo upravit svou postavu.

Na rozdíl od PUBG a her podobného ražení není Vigor napínavá výzva do posledního dechu. Spíš se budete držet scénáře rychle nabrat vybavení a zmizet. Namísto toho, aby se vás hra snažila na mapě udržet, vás z ní dokonce odstrašuje. Pokud zemřete, přijdete o všechno. Tímto scénářem se bohužel dost zabíjí větší chuť k průzkumu, což je obrovská škoda. Je totiž co prozkoumávat. Jeden by mohl namítat, že samotný strach ze smrti je dostatečným napětím, v tomto případě však jde spíše o stres. I celková hratelnost je o dost pomalejší a strategičtější, ale to už je dle chuti každého. Pokud vás tento styl hry baví, přidejte si k očekávanosti ještě pár bodíků navíc. 

Základy jsou slušné

Hra má naštěstí kvalitní základy. I když je střelba v preview verzi zatím stále trochu neohrabaná, dokážete si na ni rychle zvyknout. Rozhodně zde ale mají vývojáři co dopilovávat. Je to hodně podobné již zmíněnému PUBG, hrajete z pohledu třetí osoby a můžete zamířit i tak, že uvidíte z pohledu první osoby. Jen je zde kladen větší důraz na realismus, podobně jako v již zmíněném Escape from Tarkov, například při střelbě se vám postupně rychle snižuje šance, že něco trefíte atd. Je zkrátka vidět, kdo na projektu pracuje, a to je skvělé. 

Vigor (14).pngVigor (18).pngVigor (19).pngVigor (20).png
Základy má hra velmi kvalitní. Samotný koncept však není nejlepší.

Pochopitelně na intenzitě ubírají další nešťastné prvky. V první řadě max 16 hráčů na mapě je opravdu málo, ze světa jsem měl pocit, že je hrozně pustý. Obvykle měl při přestřelce výhodu ten, který neusínal a dokázal rychleji reagovat. Zároveň zde chybí větší interakce s prostředím a v autě si nezajezdíte. Na druhou stranu mají být mapy celkově menšího rázu a je tedy otázkou, zda by větší počet hráčů vůbec potřebovali. Dost možná se časem změní i to, nezbývá než si počkat na postupný vývoj.

 

Hra vypadá naprosto fantasticky a možná jsem si víc než samotné hraní užíval pohled na překrásnou přírodu.

 

Naštěstí je hra technicky již nyní zpracována dobře. Je to stále pouze preview verze, a i tak jsem se setkal pouze s menšími technickými problémky, které se do vydání bezesporu zvládnou opravit. Hra vypadá naprosto fantasticky a možná jsem si víc než samotné hraní užíval pohled na překrásnou přírodu. Za vizuální stránku tedy rozhodně palec nahoru.

Velký potenciál

To je zatím vše, co hra nabízí. Je vidět, že už nyní na ní odvedli vývojáři velký kus práce, svět je propracovaný a hratelnost, i když se musí poupravit, vás také zaujme. Problém je v samotném konceptu. Vigor není nastaven tak, abyste museli bojovat do posledního dechu, což je přesně to, co nás na žánru Battle Royale baví. Pokud ale preferujete pomalejší a pečlivější hratelnost, podobný problém odpadá.

Kdyby vývojáři udělali z Vigor singleplayerovou hru, ve které budete prozkoumávat post-apokalyptický svět, rozhodně by mě zaujala více. Nejednou jsem si říkal, že by mi ke hře seděl spíše pomalý postup, než ten rychlejší multiplayerový (a samozřejmě jsem battle royale a survival žánry už trochu přesycený). Projekt má rozhodně potenciál, ale těžko říct, jak bude vypadat finální podoba hry. Vigor bude free-to-play, což však ani zdaleka neznamená, že bude mít vedle silné konkurence úspěch. Jsme zvědavi na další vývoj projektu a rozhodně jej budeme sledovat.