Hry na hrdiny: vývoj žánru napříč generacemi

Vývoj žánru počítačových RPG se datuje už do 80. let 20. století. Jak se původní hry dotýkají těch nynějších? Nejvýznamnější tituly od počátků žánru až do současnosti si uvedeme ve čtyřech dílech našeho herního seriálu.

Historicky první - Roguelikes

Úplně první hry tohoto žánru vychází ze hry Rogue. Čtverečková grafika, procedurální generace úrovní a oblastí a tahový princip hry, přesně taková byla první hra, která udala směr. Hráč měl vždy základní cíl – porazit hlavního nepřítele na konci. K obtížnosti přidával i fakt, že pokud hrdina během své poutě zemřel, bylo tomu tak navždy. Neexistovala totiž možnost si hru uložit v průběhu nebo mít nějaké záchytné body, které by zjednodušovaly postup k cíli, jak to známe dnes.

889391083rogue 2.png431070-rogue3.gifrogue 1.jpg

Hráč se ve fantasy světě orientoval zadáváním příkazů do konzole a později, jak se rozvíjely grafické možnosti počítačů, pohyboval svou postavou s využitím technologie „sprites“ (kdy se postavička pohybovala na jednom neměnícím se obrázku).

Koncept prvních RPG her byl samozřejmě odvozen od kultovních Dungeons & Dragons. Za nejvýznamnějšího předchůdce všech her, a tedy první hru svého druhu, je považována hra Colosal Cave Adventure. Další, co stojí za zmínku, jsou Moria nebo japonská série Mystery Dungeon. Pojďme si to rozebrat podrobněji. 

Colosal Cave Adventure – Adventure

Titul nejstarší RPG hry je často připisován projektu Adventure, vytvořenému v letech 1975-1976.

Hráč zde prozkoumával svět a snažil se najít cestu skrz obtížná bludiště a pasti. William Crowther tak vytvořil textovou RPG hru, kde se pokusil ztvárnit své dojmy z prozkoumávání jeskyní, kterému se věnoval ve svém volném čase. Kromě toho se také inspiroval deskovou hrou Dungeons & Dragons. Hra běžela na sálovém počítači PDP-10 ve firmě BBN a byla omezená na dvouslovné příkazy typu „hit troll“.

393168000colossal_cave_adventure.1920xauto.jpgmaxresdefault.jpgtext-adventures-roku-screenshot-3.jpg

Zork : The Great Underground Empire – Part I.

O rok později, v roce 1977 se objevila slavnější verze nového žánru – Zork. Cílem bylo prozkoumávat jeskyni a získávat poklady, čímž hráč na samém úspěšném konci příběhu získal titul Master Adventurer. Stejně jako první hra RPG žánru – Adventure, se i Zork poprvé objevil na sálovém počítači PDP-10, ze kterého se pak rozšířil i do strojů v domácnostech. Na rozdíl od první RPG hry zvládala tato už i složitější příkazy sestávající z více slov, například „hit troll with Elvish sword“. Pro velký úspěch na Zorka navazovaly další dva díly a mnoho dalších her a příběhů z prostředí herního světa.

adventureVýsledek obrázku pro adventure video gamezork

Rogue

Další bojovou hrou z roku 1980, inspirovanou hrami Adventure a Star Trek (z roku 1971), je právě Rogue. Tato hra jako první ve vývoji žánru poskytla možnost zobrazování mapy. Cílem bylo jako u většiny podobných her získat nějaký konečný předmět, v tomto případě Amulet of Yendor.