Hry na hrdiny: vývoj žánru napříč generacemi - II. díl

V minulém díle seriálu jsme si prošli nejstarší hry od Roguelikes až po RPG týmovky, kde hráči ovládali více postav. V dnešním díle pokračujeme s prvními RPG hrami v otevřeném světě s nelineárním příběhem.

RPG hry s otevřeným světem

Her s omezeným příběhem o prozkoumávání jeskyní a získáváním pokladů už bylo mnoho. Proto se vývojáři zaměřili na něco jiného - řeč je o žánru RPG her s otevřeným světem, které odkryly další herní kapitolu.

Hlavní novinkou celého žánru je možnost se volně pohybovat po mapě a volit si své úkoly. Předtím hráči prozkoumávali jeskyni a aby se dostali dál, museli vyřešit nějakou hádanku nebo šifru v podobě skrytých dveří apod. Proti tomu otevřený svět souvisí s mnohem větší herní oblastí, delší herní dobou a nelineárním příběhem plným vedlejších činností; v kontrastu s temnými jeskyněmi měly tyto hry také více zeleně a živější prostředí. Hráči si zvolí, které úkoly budou plnit, nebo můžou prozkoumávat svět a užívat si volnost. Poměrně rychle se v tomto sub-žánru začalo upouštět od tahového principu ve prospěch hraní v reálném čase.

Dragon Slayer38137341 1083381  337444725

roku 1984 pochází vesmírný simulátor Elite, který pro hráče představil první otevřený svět, od něhož se potom odvozovaly i ostatní hry stejného žánru. A první RPG hrou, která kromě zmíněného umožňovala i konverzaci s ostatními postavami, byla Dragon Slayer z téhož roku.

Do tohoto subžánru se řadí i japonská série Final Fantasy a řada dalších populárních sérií, jako jsou Ultima, Hydlide, Gothic, Souls nebo Fallout. Otevřený svět najdeme i ve hrách mimo RPG žánr, mezi nejznámější patří Grand Theft Auto, Assassin’s Creed, Minecraft a No Man’s Sky. Kromě toho se hráči můžou těšit na otevřený svět i ve většině MMORPG her, které z prvních open-world RPG her vycházejí. Pojďme se do toho zavrtat konkrétněji. 

Nejnovější komentáře