Hry na hrdiny: vývoj žánru napříč generacemi - IV. díl

V dnešním posledním díle našeho vývoje RPG her si představíme snad nejoblíbenější a nejrozsáhlejší subžánr - akční RPG hry, při kterých se rozhodně nudit nebudete.

Tři podtypy akčních RPG

V průběhu vývoje se akční RPG hry rozdělily na tři podtypy podle druhu hry, ze které vychází. 

1. Procházení jeskyní – „dungeon crawler“, historické hry jako Dungeons of Daggorath (1982), již zmíněný Dungeon Master a Ultima Underworld.

Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992)

Hra je inspirována zmíněnými hity Wizardry a Dungeon Master a je příběhově zasazená po šestém dílu hlavní série Ultima. Jednoznačně první hra, která nabízí pohled z první osoby ve 3D, stejně jako možnost pohledu nahoru a dolů. Jedná se také o první hru, která umožňovala více herních postupů v závislosti na hráčových volbách a je mimo jiné označována za simulátor žalářů (dungeon simulation). Tím inspirovala spoustu dalších her – série Gears of War, The Elder Scrolls, Deus Ex a Bioshock.

Gears of WarDeus Ex The Elder Scrolls OnlineBioshock

2. Point and click – postava je ovládána klikáním myší na ovládací prvky a později na místa a objekty v herním světě.

Pochopitelně se jedná pouze o hry na PC a najdeme zde tedy především tituly z USA. Ze starších komerčně úspěšných titulů můžeme zmínit Times of Lore a o dva roky mladší post-apokalyptický Bad Blood.

Times of Lore

První úspěšná akční RPG hra ve stylu „point and click“ z roku 1988. Zajímavostí je absence načítání při přechodech mezi jednotlivými oblastmi; uživatelské rozhraní bylo inspirováno hrou Legend of Zelda.

Diablo

Tato velmi populární série využívající bojového systému hack and slash se odehrává ve středověkém fantasy světě. Principově jednoduchá řežba z dílny Blizzardu z roku 1996 měla za cíl hráče rovnou poslat do boje s démony. Z omáčky okolo, za přispění navazujících dílů a datadisků, vznikl temný svět s bohatou historií a mytologií.

Hra je nazvaná podle hlavního nepřítele prvního dílu – Diabla, jednoho z tzv. Prime Evils v herním světě. Zjednodušená volba postavy nabízí klasické třídy – bojovník, lučištník, kouzelník, a bez možnosti dalších úprav (vzhled, pohlaví) dává hráči určitý komfort. Při hraní totiž ani tak nezáleží na vzhledu postavy, ale na stylu boje, pokud se tomu v bojovém systému Diabla tak dá říkat. Kromě toho se hra představuje z ptačího pohledu, takže detaily nejsou natolik zřetelné.

The Baldur´s Gate: ReloadedDungeon SiegeTorchlightGrim Dawn

Každá třída má vlastní unikátní schopnost a logické zaměření – bojovník se nemůže naučit nejsilnější kouzla, a naopak kouzelník dřív podlehne náporu nepřátel. Zkušenosti získané zabíjením příšer a plněním úkolů zvyšují úroveň postavy, což umožňuje zvýšit základní atributy. Součástí hry je sbírání předmětů, které také mohou posílit postavu. Kromě toho je tu i možnost se naučit kouzla z nalezených či koupených knih.

V dalších dílech série má hráč k dispozici více tříd, které jsou více specializované: každá má vlastní strom dovedností a kouzel, které se může hrdina naučit. K popularitě hry přidal i zdarma dostupný online multiplayer.

Hry vycházející z Diabla, tzv. klony nebo diablovky, jsou např. Torchlight, Dungeon Siege, Baldur‘s Gate, Pillars of Eternity, série Divinity, Grim Dawn a řada dalších.