V dnešním posledním díle našeho vývoje RPG her si představíme snad nejoblíbenější a nejrozsáhlejší subžánr - akční RPG hry, při kterých se rozhodně nudit nebudete.
Tři podtypy akčních RPG
V průběhu vývoje se akční RPG hry rozdělily na tři podtypy podle druhu hry, ze které vychází.
1. Procházení jeskyní – „dungeon crawler“, historické hry jako Dungeons of Daggorath (1982), již zmíněný Dungeon Master a Ultima Underworld.
Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992)
Hra je inspirována zmíněnými hity Wizardry a Dungeon Master a je příběhově zasazená po šestém dílu hlavní série Ultima. Jednoznačně první hra, která nabízí pohled z první osoby ve 3D, stejně jako možnost pohledu nahoru a dolů. Jedná se také o první hru, která umožňovala více herních postupů v závislosti na hráčových volbách a je mimo jiné označována za simulátor žalářů (dungeon simulation). Tím inspirovala spoustu dalších her – série Gears of War, The Elder Scrolls, Deus Ex a Bioshock.
2. Point and click – postava je ovládána klikáním myší na ovládací prvky a později na místa a objekty v herním světě.
Pochopitelně se jedná pouze o hry na PC a najdeme zde tedy především tituly z USA. Ze starších komerčně úspěšných titulů můžeme zmínit Times of Lore a o dva roky mladší post-apokalyptický Bad Blood.
Times of Lore
První úspěšná akční RPG hra ve stylu „point and click“ z roku 1988. Zajímavostí je absence načítání při přechodech mezi jednotlivými oblastmi; uživatelské rozhraní bylo inspirováno hrou Legend of Zelda.
Diablo
Tato velmi populární série využívající bojového systému hack and slash se odehrává ve středověkém fantasy světě. Principově jednoduchá řežba z dílny Blizzardu z roku 1996 měla za cíl hráče rovnou poslat do boje s démony. Z omáčky okolo, za přispění navazujících dílů a datadisků, vznikl temný svět s bohatou historií a mytologií.
Hra je nazvaná podle hlavního nepřítele prvního dílu – Diabla, jednoho z tzv. Prime Evils v herním světě. Zjednodušená volba postavy nabízí klasické třídy – bojovník, lučištník, kouzelník, a bez možnosti dalších úprav (vzhled, pohlaví) dává hráči určitý komfort. Při hraní totiž ani tak nezáleží na vzhledu postavy, ale na stylu boje, pokud se tomu v bojovém systému Diabla tak dá říkat. Kromě toho se hra představuje z ptačího pohledu, takže detaily nejsou natolik zřetelné.
Každá třída má vlastní unikátní schopnost a logické zaměření – bojovník se nemůže naučit nejsilnější kouzla, a naopak kouzelník dřív podlehne náporu nepřátel. Zkušenosti získané zabíjením příšer a plněním úkolů zvyšují úroveň postavy, což umožňuje zvýšit základní atributy. Součástí hry je sbírání předmětů, které také mohou posílit postavu. Kromě toho je tu i možnost se naučit kouzla z nalezených či koupených knih.
V dalších dílech série má hráč k dispozici více tříd, které jsou více specializované: každá má vlastní strom dovedností a kouzel, které se může hrdina naučit. K popularitě hry přidal i zdarma dostupný online multiplayer.
Hry vycházející z Diabla, tzv. klony nebo diablovky, jsou např. Torchlight, Dungeon Siege, Baldur‘s Gate, Pillars of Eternity, série Divinity, Grim Dawn a řada dalších.
3. RPG střílečky - Stručně řečeno jde o akční střílečky obsahující RPG prvky. Některé tituly využívají systém hack and slash nebo kromě zbraní umožňují i střelbu z luku. Většinou se hrají z pohledu první nebo třetí osoby nebo je možné pohled přepínat.
Mezi první hry se řadí Strife (1996), System Shock 2 (1999) a série Deus Ex (od roku 2000). Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII z roku 2006 se jako první ovládal z pohledu přes rameno. Řadí se sem i méně tradiční hry jako MMORPG Auto Assault z roku 2006, kde se bojovalo ve vozidlech, nebo série Drakengard z let 2003-2005, kde se střety na blízko kombinovaly s leteckými souboji.
Patří sem i několik populárních sérií: Mass Effect, Fallout (od dílu 3 dál) nebo parodické Borderlands. Zmínit můžeme i Half-Minute Hero, který přišel se zajímavým herním systémem – na každou úroveň a boj s bossem hráč dostane jen 30 sekund. Prvky stříleček obsahuje i 15. díl slavné série Final Fantasy.
Mass Effect
Úspěšná série od studia Bioware začala svou cestu v roce 2007. Hraje se z pohledu třetí osoby (přes rameno) a děj se odehrává v daleké budoucnosti. Na jednotlivé mise se hráč vydává s dalšími dvěma volenými parťáky, které pak ovládá počítač, jinak mezi misemi cestuje po galaxii ve vesmírné lodi, kde může interagovat se svým týmem. V městech a základnách je také mnoho interaktivních postav, které hráči nabízí obchodování nebo informace k současným úkolům, případně úkoly nové.
Hry série Mass Effect disponují otevřeným světem (galaxií) a dávají velký důraz na příběhovou stránku. Na začátku hry si hráč zvolí vzhled a vojenskou minulost svého hrdiny, která se občas projeví v dialozích. Ve hře je také implementovaný systém morálky, která má dopad na chování ostatních postav vůči hráči. Hráčovy volby v průběhu hry ovlivňují jeho karmu a další události a hra nabízí i různá zakončení. Herní postup je pak možné přenést do navazujících dílů pro ještě hlubší příběhový zážitek.
V boji se převážně střílí, hráč i každá postava má vlastní schopnosti, které počítačem ovládaní hrdinové používají automaticky nebo na příkaz hráče. Počáteční díly jsou také charakteristické možností pozastavit hru uprostřed boje a rozdat příkazy. Získávání zkušeností umožňuje odemykání dalších speciálních schopností.
Cílem hry je v případě dílů I, II a III odvrátit pravidelnou galaktickou hrozbu, která má zničit veškerý inteligentní život. Čtvrtý díl nazvaný Mass Effect Andromeda vydaný v roce 2017 je o průzkumu nové galaxie.
Fallout 3
Třetí díl ze série Fallout z roku 2008 je zároveň prvním dílem série ze subžánru akčních her na hrdiny; předchozí díly patřily do žánru taktických RPG. Série pokračovala čtvrtým dílem a nově oznámeným titulem Fallout 76, který už je online záležitostí.
Otevřený svět, pohled z první osoby nebo přes rameno a post-apokalyptické prostředí po nukleární válce, přesně v těchto podmínkách se nový hráč objeví. Typický prvek pro tuto sérii je příruční počítač Pip-Boy, který slouží jako rozhraní pro správu inventáře, vlastností postavy a obsahuje i mapu. Hráč se po herním světě pohybuje sám nebo s parťákem či psem.
Hráčova postava se vylepšuje získáváním zkušeností a následně vyšších úrovní, kdy je možné přidělit body do jednotlivých atributů, jako je síla, inteligence a štěstí, a schopností, jako je odemykání zámků, léčení a podobně. Zároveň si hráč může zvolit tzv. “perky“ neboli výhody, které postavu dále vylepšují – hrdina má například vyšší nosnost nebo nachází více nábojů. Hra navíc implementuje systém karmy, která ovlivňuje přístup ostatních postav k hráčovi i dostupné perky.
Další specialitou je možnost krátkodobého přepnutí do zaměřovacího systému, kdy se reálný čas pozastaví a je možné zadat více akcí ve stylu tahových her – zaútočit na více cílů s výběrem části těla. Různé oblasti těla mají různé pravděpodobnosti zásahu a různé dopady: při zásahu na zbraň nepřítele odzbrojí a při zásahu na nohy zpomalí nepřítele v pohybu. Nevýhodou používání tohoto režimu je pochopitelně absence bojů v reálném čase a je pak na hráči, zda a jak často jej bude používat.
4. Mimo zařazení - Nakonec jsou tu hry, které nelze zařadit úplně přesně do jednoho
Zaklínač
Tato herní série je založena na sérii polských knih o geneticky upraveném člověku pro účely efektivnější likvidace monster. Díky knižní inspiraci hra obsahuje propracované prostředí a příběh i ikonickou hlavní postavu. S videoherní představou vcelku pohledného hlavního hrdiny nás seznámila společnost CD Projekt v roce 2007.
Děj je zasazen do středověkého fantasy světa, kde se hráč orientuje klikáním myší při pohledu shora nebo kouká přes rameno a pohybuje se klávesnicí a myší. Jeden z identifikačních prvků hlavního hrdiny je kromě pohledného vzhledu i ztracená paměť. Kvůli tomu si hrdina alespoň schovává kartičky s portréty svůdných žen, se kterými se během příběhu vyspal.
Nejdůležitější je ale na hře pochopitelně zajímavý bojový systém. Hrdina má totiž při bojích na výběr dva meče – ocelový proti klasickým příšerám nebo lidem a stříbrný proti nadpřirozeným bytostem. Bojový systém nabízí tři styly pro různé situace – rychlý, silný nebo proti skupinám nepřátel. Útoky je dále možné spojovat do tzv. komb, která udělují větší poškození.
Součástí hry je alchymie, kdy si hráč může vytvářet lektvary pro léčení nebo posílení hrdiny, případně pro zvýšení poškození. Získáváním zkušeností se zvyšuje úroveň postavy, což umožňuje zlepšit současné schopnosti nebo se naučit nové. Hráčovy volby mají značný vliv na vývoj příběhu, což není u RPG her novinka, ale díky propracované grafice a příběhu lahodí hráčům si ji znovu zahrát a vyzkoušet různé příběhové varianty.
Dragon Age
Hra z dílny Bioware z roku 2009 je označována za dark fantasy RPG. Odehrává se ve středověkém fantasy světě, který pravidelně vždy po několika staletích napadají armády monster – podle historie herního světa jde o boží trest pro nenasytné kouzelníky z dávných dob. Série je duchovním nástupcem her Baldur’s Gate a Neverwinter Nights.
Hlavním spojujícím prvkem všech dílů série je prostředí, navazující události, a hlavně možnost kdykoliv pozastavit hru a rozdat členům své party příkazy nebo převzít kontrolu nad jinou postavou v partě a dále hrát za ni. Hra umožňuje pohled ze třetí osoby nebo taktický pohled shora pro větší přehled.
Hráč si může vybrat třídu a rasu svého hrdiny a upravit jeho vzhled. V prvním díle s touto volbou souvisí vstup do příběhu. Později je ve hře možné získat specializaci třídy postavy. V průběhu hry hráč získává nové postavy do týmu a z nich vybírá do čtyřčlené skupiny, se kterou se poté vydá prozkoumávat a plnit úkoly v dané oblasti. Hráč získává přízeň ostatních hrdinů ve svém týmu, když je vezme s sebou na mise a činí vhodné volby. Tím odemyká dialogové možnosti příslušných postav a eventuálně při vhodné kombinaci ras a pohlaví s nimi může vstoupit do romantického vztahu.
Volby v dialozích také ovlivňují další dění a mohou usnadnit hru – typicky jednoduchým způsobem „potřebuji tvou pomoc, tak nejdřív vyřeším tvůj problém“, který však často tvoří značnou část herní náplně. Jiné dialogové volby odhalují kulturu a historii herního světa.
Postavy získávají zkušenosti bojem, s každou novou úrovní je možné zvýšit hodnoty v klasické sadě atributů a získat novou schopnost či kouzlo. Strom dovedností je různý u každé třídy a každá specializace přidává další dovednosti, což je pro hráče výrazné plus, jelikož je stále co objevovat v případě nové hry s volbou jiné třídy.
V prvním díle s označením Origins hráč a jeho parta cestují po zemi a snaží se sjednotit dostupné armády pro obranu před velkou invazí. Mezi jednotlivými nasazeními jsou všechny postavy v kempu, kde s nimi hráč může interagovat. Hra je více zaměřená na příběh a samotné boje jsou pomalejší.
Druhý díl se odehrává po zmíněné invazi a zachycuje její následky v pobřežním městě, kam mnoho lidí z napadené země prchá. Hráč v tomto městě plní úkoly, snaží se tak vydělat na živobytí a ochránit město před hrozbami. Tento díl je více akční, zaměřený na souboje – pohyby postav jsou energičtější, kouzelné útoky disponují větší mírou efektů.
Třetím dílem s označením Inquisition se v roce 2014 série vrací k hrozbě invaze temnými monstry v rozsahu země z prvního dílu a do značné míry zachovává akční souboje, k čemuž přispívají velké bitvy s draky. Hráč má za úkol znovu vybudovat prastarou organizaci a dát do pořádku svou zemi, která se zmítá v chaosu; jinak řečeno musí svobodu a klid svých lidí vybojovat.
Každý hráč má rád to svoje
V průběhu historického vývoje videoher na hrdiny se vyčleňovaly nové kategorie her, ale žádný z žánrů nikdy nezanikl – vždy budou existovat skalní fanoušci starých a zdánlivě zapomenutých videoher. Každý subžánr videoher na hrdiny má totiž to svoje, co hráče láká. V taktických hrách se hráči vcítí do velitele vojenské jednotky, v akčních hrách potrénují svůj postřeh a v masivních multiplayerech si užijí volnost pohybu a seznámí se s novými lidmi v herním světě.
I v letošním roce, stejně jako v těch nadcházejících, se tak můžou hráči těšit na nové tituly žánru her na hrdiny. Před hráče se postaví pokračování úspěšných her či úplně nové herní světy a příběhy z dílen známých vývojářů i od nových startupů. Na nedávném veletrhu E3 (Electronic Entertainment Expo) bylo zmíněno několik RPG her, které vývojáři dokončí v nejbližších měsících či letech. Mezi ně patří další díl série The Elder Scrolls či Dragon Age 4.
V posledním díle seriálu o vývoji RPG her jsme se dozvěděli, z jakých titulů se vyvinul akční subžánr a představili jsme si několik her této kategorie. Tímto dílem se tedy loučíme se seriálem Hry na hrdiny: vývoj žánru napříč generacemi a pevně věříme, že žánr videoher na hrdiny nezanikne a naopak se bude dále vyvíjet.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně