Hry nejsou umění, tvrdí filmový kritik

Jeden z nejznámějších filmových kritiků v USA, Roger Ebert, ve svém pravidelném sloupku vycházejícím v Chicago Sun Times prohlásil, že v obchodech není jediná hra, která by se mohla měřit s divadelními hrami, filmy či knihami ve smyslu umělecké hodnoty. Ebert tak reagoval na dotaz čtenáře, jenž si posteskl, že je smutný z toho, jak Ebert neuznává hry v porovnání s filmy a literaturou, ačkoliv přiznal, že není dostatečně obeznámen se skvělými díly tohoto média. A dodává: "Nebyl též sám film kdysi novinkou na poli kultury? Netrvalo desetiletí, než získal akademický respekt?"

Ebert odpovídá: "Opravdu považuji videohry za horší než filmy a literatura. Je k tomu strukturální důvod: videohry vždy potřebují hráčovy volby, což je opak strategie vážných filmů a literatury, jenž vyžadují autorskou kontrolu." Kritik pokračoval, že zatímco je ochoten přijmout, že videohry: "mohou být elegantní, důvtipné, propracované, náročné a vizuálně nádherné," věří, že: "povaha tohoto média mu zabraňuje se posunout od řemeslné práce k umění." "Podle toho, co vím, mi nikdo nebyl schopen uvést hru, která by byla hodna srovnání s velkými dramatiky, básníky, spisovateli, filmaři či skladateli. To, že hra může aspirovat k umělecké důležitosti jako vizuální zkušenost, přijímám." A na závěr dodává:"Pro většinu hráčů videohry představují ztrátu cenných hodin, které máme k dispozici k našemu zkulturnění, zcivilizování a získání empatie."

Doupě komentuje: No dobře, hraní některých her jako třeba Postal se určitě dá považovat za ztrátu času, ovšem existuje spousta her, které mají v sobě myšlenku a kus umění. I když, prvně by bylo vhodné zjistit, proč se některá díla považují za umění? Proč jsou třeba socha Davida, divadelní hra Rómeo a Júlie či film Casablanca brány jako umění? Až získáte odpověď na tuto otázku, pak se dá polemizovat, zda i hry jsou umělecké.

Zdroj: Eurogamer