Hry, po nichž (ne)toužíme

Zajímalo vás někdy, jak by dopadlo pokračování vaší oblíbené hry? Jak by se podařilo čerstvým přírůstkům oprášit punc zašlé slávy? Pokud jste odpověď na obě tyto otázky doposud nenašli, mohl by vás vpřed nakopnout náš dnešní článek. Zamáčkněte nostalgickou slzu, legendy se vrátily! A netvrďte, že vás nezajímají takové hity jako Doom 4, Far Cry 2 či No One Lives Forever 3.
Hry, po nichž (ne)toužíme

Nesplnitelná přání

Na samém počátku jsme se zaměřili na hry, které kdysi představovaly naprostou špičku, nicméně svého pokračování (většinou druhého, jsou však i výjimky) se dosud nedočkaly. Nejznámější z těchto nesplněných přání, si nyní představíme.

Dyna Blaster 2

V jednoduchosti je krása. V herním průmyslu platí toto známé přísloví dvojnásob, a jedním z příkladů nejzářivějších je i léty ošlehaný Dyna Blaster. Pamatujete? Jeden až čtyři hráči se tlačili u počítače s jednoduchým cílem; za pomoci hbitých prstů a zákeřných výbušnin porazit (případně si virtuálně vyřídit účty) svého nepřítele. Ve své době hra představovala záruku úspěšné párty – ve více lidech je to neuvěřitelná zábava ještě dnes! O pokračování se prozatím ani v nejmenším neuvažuje; jednoduše totiž neexistuje nic převratného, čím by se dal původní koncept hry alespoň trochu oživit. Bohužel.

Jak Doupě věří vydání: 10 %

   
Dyna Blaster  * Theme Hospital

Theme Hospital 2 

Jak poznáte hru z dílen Bullfrogu? Je vtipná, milá a především originální – stejně jako Theme Hospital. Nemocniční námět, jehož služeb právě v tomto titulu legenda herní scény jménem Peter Molyneux využila, slavil úspěch napříč celým světem. Dokonce i my v Doupěti jsme podlehli jejímu kouzlu, a ačkoli se krvi za normálních okolností velkým obloukem vyhýbáme, museli jsme se v tomto případě přemoci. Zde ale vlastně ani tak nešlo o pouhé vy/ošetřování. Hráčovým úkolem bylo starat se o chod nemocnice všeobecně; zajistit kvalitní lékařskou péči a postarat se o veškerá zařízení, topením počínaje a automatem na colu konče. Druhého dílu se sice s pravděpodobností, která hraničí až se stoprocentní jistotou, nedočkáme, ale ruku na srdce – Bullfrog je ten tam (pohltil ho gigant EA) a bez Molyneuxe by to už stejně nebylo ono…

Jak Doupě věří vydání: 10 %

Dungeon Master 3

Léta úmorného čekání a nesplněných přání. Takto krátce by se dalo shrnout posledních deset let života fanoušků (dnes již téměř zapomenuté) série Dungeon Master. Ve své době byl podobný typ her nečekaně oblíbený, dnes je ale vše tak trochu jinak. Má smysl pouštět se do třetího dílu, když herní veřejnost si žádá něco úplně jiného? Na tuto otázku si umí odpovědět každý z nás, tvůrci předchozích dílů nevyjímaje... A jak by titul vypadal dnes? Zřejmě hodně podobně; hráč coby student bloudí po temných uličkách

Z českých luhů a hajů

Mafia 2
V současnosti nejdiskutovanější hrou českých hráčů je už nějaký ten pátek bezesporu domácí Mafia, přesněji řečeno její druhé pokračování. O hře se v poslední době dost mluví - zpráva o vývoji se sice už několikrát objevila, nicméně sami vývojáři jsou na jakékoliv, byť sebemenší informace stále dost skoupí. Nezbývá, než se domnívat, koneckonců nezodpovězených otázek by se našlo celkem dost. Se sympaťákem Tommym se už zřejmě nesetkáme (to by se vážně vyléčit nedalo), nezapomínejme ale, že zmiňovaný mafián po sobě zanechal vlastní krev – dcerku, která by teoreticky mohla otcovu smrt náležitě pomstít… Představa sexy-mstitelky je rozhodně lákavá, na podobné závěry je však bohužel ještě dnes, téměř tři roky po jedničce, stále brzy.

Jak Doupě věří datu vydání: 90 %

školy, aby zde našel kouzlo proti svému úhlavnímu nepříteli - třídnímu učiteli. Na klasiku by se samozřejmě dalo vsadit taktéž. Zde je ale otázka ještě děsivější; hrál by hru v dnešní době vůbec někdo? Hrstka pamětníků možná... ostatní? Odpovědět si bohužel budete muset sami.

Jak Doupě věří vydání: 10 %

  
Dungeon Master

Dune 3

Rok 1963 byl na události nesmírně bohatý; Beatles vydali své první album, do vesmíru se dostala první kosmonautka a byl spáchán atentát na amerického prezidenta J.F. Kennedyho. Fanouškům sci-fi literatury ale jistě tento rok utkvěl v paměti z jiného důvodu – světlo světa totiž spatřil první díl slavné série Dune z pera Franka Herberta. V této nenápadné knize se vyprávělo o osudech rodu Atreidů, který se dostal do nepříjemného konfliktu s rodem Harkonnenů. Ústřední boje probíhaly na planete Arrakis, jež ve svých nekonečných pouštích skrývala obrovité písečné červy, kteří byli rozhodnuti zabít kohokoli, kdo by se k nim jen opovážil přiblížit. Zdánlivě tuctová zápletka se ale Herbertovi, který své dílo nikdy nepřekonal a údajně díky tomu trpěl depresemi, povedla zpracovat s tak neuvěřitelným smyslem pro detail a dramatičnost, že si po právu získal srdce milionů čtenářů po celém světě. Dokonce i dva díly stejnojmenné počítačové hry si získaly natolik silnou fanouškovskou základnu, že dodnes dokáží překvapit svou propracovaností a stejně jako literární sestřička i oni jsou považovány za pravé legendy. K vytvoření třetího pokračování se ale očividně nikdo nemá; jediné, co nám v tomto případě zbývá, je naděje. Drže palce, možná někdy v daleké budoucnosti…      

Jak Doupě věří vydání: 20 %

  
Dune

Kdo ví?

Nyní se podíváme na zoubek titulům, s jejichž vydáním je to v současné době na vážkách. Oficiálně se sice z úst vývojářů ve většině případech nic nedozvíte, nicméně v kuloárech se o nich šušká už nějaký ten pátek.

Silent Hill 5

Strach je v reálném světě považován za negativní pocit; ve virtuální realitě je ale jeho přítomnost denním chlebem. To, že jeho záměrné a dobře cílené vyvolání může být i zábavné a nejen prospěšné pro čistírny spodního prádla, nám již několikrát dokázala série Silent Hill. V posledním díle, příznačně nazvaném The Room, nás tvůrci zamkli do bytu, z něhož nebylo úniku; zůstali jsme tak napospas pouze vlastní představivosti, která plodila monstra jako na běžícím pásu. Pátý díl by logicky měl najít něco nového, respektive nabídnout naopak prostory mnohem větší. Že by něco ve stylu vraždy v Orient Expressu? Jeden vlak, plno cestujících, všichni vědí, že jeden z nich je předurčen k zabití... Otázkou ale zůstává, jestli by byla zajímavější cesta oběti, nebo vraha – nebo rovnou obě? 

Jak Doupě věří vydání: 90 %

  
Silent Hill

Doom 4

Série her honosících se slovíčkem Doom v názvu by sama o sobě vydala na jeden hutný článek; Doom je na herním trhu prostě zavedená značka a každý z doposud vydané třídílné série byl něčím revoluční. První díl byl revoluční sám o sobě, druhý zase přinesl dosud neviděné kouzlo multiplayerových klání a i poslední přírůstek do rodinky, který sice zdánlivě nic převratného nenabídl, byl ve své podstatě výjimečný – jeho hardwarové nároky byly i na dnešní dobu neskutečně vysoké, a to i přesto, že jsme povětšinou nevystrčili nos ze tmy. Vezmeme-li to tak, jak šel historický vývoj, tak bychom ve čtyřce už ani nijaké světla a stíny neměli potřebovat. Od relativně světlého prvního k velmi, velmi tmavému třetímu dílu je skok více jak patrný. Vidíte to tak, jako my? Černočerná tma (už i ta baterka by byla zbytečná), slyšíte jen výstřely vaší zbraně, sem tam zakřičení čerstvě mrtvého nepřítele… A to všechno nebude schopen pohánět ani stroj o procesoru 10 GHz. S největší pravděpodobností si ale budeme muset ještě nějaký pátek počkat; nezapomeňte, že mezi dvojkou a trojkou byla více jak desetiletá prodleva.

Jak Doupě věří vydání: 50 %

  
Doom 

Far Cry 2

Návrat do ráje. Tak nějak by mohl vypadat podtitul druhého pokračování nečekaně úspěšné FPS z prostředí moderní doby, která nejednoho hráče ohromila svou nelinearitou a především grafickým zpracováním. Tah německého studia Crytek dopadl nadmíru vydařeně a bylo by

Skrytý potenciál: Pipi Dlouhá Punčocha

Knížky, televizní obrazovky a filmová plátna jsou vděčnými dodavateli námětů do počítačových her. Je tak vcelku zajímavé, že si nikdo ještě nevzpomněl na příhody devítileté zrzavé holčičky, která bydlí sama bez rodičů v domku na okraji lesa. Pipi Dlouhá Punčocha nás svými podivuhodnými životními lapáliemi odkojila a i přes svůj zdánlivě nízký věk vždy dokázala překvapit humorem a pohotovými reakcemi. Dočkáme se jí někdy i v roli hlavní hrdinky nějaké té počítačové hry? 

nesmyslné, kdyby se naši sousedé s tak úspěšnou značkou nepokusili o pokračování. Oficiálně zatím nebylo ohlášeno téměř nic, na povrch ale prosakují zvěsti, že se na druhém díle už nějaký ten čas tvrdě (a hlavně tajně) pracuje. Velkou neznámou však zůstává pokračování příběhové linie... Pokud si dobře pamatujete, opuštěný ostrov, na kterém jsme coby Jack Carver operovali, byl závěrečným výbuchem srovnán ze zemí a s ním i všichni zmutovaní jedinci. Ale znáte to, jako na potvoru „náhodou“ přežije jeden šťastlivec a celý ten kolotoč začíná nanovo.

Jak Doupě věří datu vydání: 75 %

  
Far Cry

No One Lives Forever 3

Dívčí hrdinky ve hrách, téma které se zřejmě bude řešit neustále. Valné většině z nás se vybaví především dvě jména; Lara Croft a Cate Archer. Zatímco první slečna se potýká s problémy přežití (ne vše je totiž nafukovací), druhá zmiňovaná má své místo v srdcích hráčů stále ještě jisté. Půvabnou špiónku jsme si užili naposled před dvěma lety, a herní veřejnost už se pomalu začíná shánět po brzkém návratu. Jenže ouha, s pokračováním to prozatím nijak růžově nevypadá a bůh ví jestli se sličné dámy ještě vůbec někdy dočkáme. Koneckonců neproškrtnutých účtů má Cate ve svém bločku stále ještě hodně a již nyní je jisté, že pokud se „Thief v sukni“ vrátí, bude to velká bomba.

Jak Doupě věří datu vydání: 60 %

  
No One Lives Forever

Starcraft 2

Ano, pánové a dámy, už se o něm ví. Sice ještě ne oficiálně, nicméně z úst tvůrců vypadlo už tolik náznaků (k dispozici je dokonce několik screenshotů), že už je to téměř jisté; Starcraft 2 zřejmě nakonec bude! Otázkou však zůstává kdy. Blizzard věnoval poslední roky práce svému dítku World of Warcraft, a na ostatní projekty jednoduše nezbyly volné hlavy a ruce. Nyní nastává boj; bude dalším na řadě Starcraft nebo Warcraft? Není pochyb o tom, že první jmenovaný by si své pokračování zasloužil přeci jen o ždibec více. Co takhle World of Starcraft? Zdá se vám to šílené? Nedivili bychom se, kdyby to takhle nějak nakonec dopadlo. V opačném případě by se mohl druhý díl přirovnat k třetímu Warcraftu; nádherná grafika, spousty nepřátel a především důkladně promyšlený Multiplayer. Starcraft totiž i po několika letech patří k nejhranějším onlineovkám vůbec… A už jen za tuto věrnost by si hráči zasloužili řádný příděl, nejlépe právě v podobě druhého dílu.   

Jak Doupě věří vydání: 80 %

  
Starcraft

Pokračování, která nechceme

Existují hry, které jsou natolik hloupé, že se jim o dalším pokračování může nechat maximálně tak zdát. Jsou však vývojáři, kteří na toto „pravidlo“ nehledí, a i když byl jejich předešlý díl nehorázně špatný a nehratelný, neváhají přijít s (většinou ještě horším) novým pokračováním. Kterých titulů se nejvíce děsíme? 

Driver 4

Třetí díl v sérii Driver nám dlouho nedával spát. Jenže všechny ty probděné noci nakonec měly jediný výsledek; byli jsme nevyspalí, ovšem nikoli spokojení. Kdo by byl před pár lety řekl, že se ze skvělého Drivera může vyklubat něco tak zoufalého, jak tomu bylo právě v případě třetího pokračování? Dojem z věrně zpracovaných velkoměst kazila hlavně nevyvážená hratelnost, která sice na jedné straně nebyla přímo špatná, vůbec ale neodpovídala kvalitám prvního dílu. Nezbývá, než doufat, že autoři již zanechají dalších pokusů a zkusí zasít jinde, tady už jim pšenka nepokvete.

  
Driver * Universal Combat

Universal Combat 2

Pro jedny je Derek Smart génius, pro většinu hráčské veřejnosti však totální šílenec. Ve svém posledním ďábelském pokusu jménem Universal Combat nám buďto chtěl ukázat, jak se dělají naprosto nehratelné tituly, nebo vypustil do světa pěkný nedodělek. Neuvěřitelně rozlehlý svět sice mohl na jednu stranu potěšit, na straně druhé přesun po něm byl zdlouhavý a nudný, stejně jako všechny ostatní herní prvky. „Neomezené“ možnosti totiž v reálu nebyly zase až tak neomezené a jediné, co bylo ve hře nekonečné, byla nuda. Podobné tituly mají rádi recenzenti, kteří si na nich smlsnou, nikoliv hráči. A hraní by mělo být především o zábavě, ne o utrpení.

Tomb Raider 7

Typický příklad toho, jak se snaží herní vývojáři z lidí vymámit peníze jen proto, že kdysi v dávné minulosti byla hra dobrá. Tomb Raider je ale s každou přibývající číslovkou v názvu horší a horší. Úměrně se zvětšováním fyzických proporcí hlavní hrdinky totiž klesá hratelnost. Pamatujete si ještě na dobu, kdy si přes svá prsa viděla na nohy?

  
Tomb Raider

Duke Nukem Forever 2

Duke Nukem byl ve své době fenoménem a nebylo tedy divu, že jeho návrat v podobě Duke Nukem Forever byl horlivě očekáván. Po sedmi letech ale už nechává i ty největší herní nadšence chladnými. Umíte si představit, jak dlouho bychom čekali na druhý díl?