Hry po odstřihnutí

V posledních měsících ve mně postupně stále více a více bublá nepříjemný pocit. Pocit znechucení, vzteku, bezmocnosti a chuti někomu něco rozbít. Tenhle pocit vyplývá ze směru, jakým se hry a jejich konektivita skrze internet ubírají poslední cca tři roky a dojem, že se to začíná hnát tak trochu do extrému.

Okamžik, kdy všechno jde šejdrem

Když před několika lety hackeři napadli Sony a odstavili kompletně PSN, ze začátku to nebyl vlastně žádný problém. Jenže postupně během několika týdnů se nahromadil dojem, že spousta her, které mám, jsou jaksi polovičaté, díky jejich závislosti na fungující infrastruktuře druhé, nebo třetí strany. Co hůř – tenhle problém se projevoval dokonce i u čistě singlové části mé sbírky. A aby to nebylo málo, většina her, které jsem si zakoupil digitálně pro změnu nešla spustit vůbec!

postscriptum73.jpg

Od té doby se stále větší hrůzou sleduji nárůst nutnosti konektivity a to převážně u naprosto zbytečného segmentu singlových titulů, které něco takového nemají vůbec zapotřebí. Momentálně teď neřeším záležitosti jako DoTA, LOL, StarCraft, CoD nebo Battlefield. Pokud jde o multiplayer, tak tam prostě bez nějakého protokolu a konektivity nic nejde (ale popravdě, ono by to bylo z dlouhodobého hlediska lepší, kdybychom měli možnost hrát i na jiných serverech, než na těch oficiálních.

Však vy si vzpomenete, až vám EA po dvou letech vypne podporu vaší oblíbené hry). Téma je o hrách, které hrajete doma (nebo na cestách, pokud máte handheld) hezky sami pro sebe.

postscriptum74.jpg

Případ loňského failu s launchem Diabla, potažmo letošního SimCity (a to zatím není konec roku. Uvidíme, co na nás ještě vydavatelé vytasí) ukazuje, jak se dá krásně zmrvit zážitek z hraní, když vydavatel chce mít za každou cenu pod kontrolou pirátství. A nemylte se, řeč není jen o Diablu a SimCity, myslím to generálně.

Máte singlovou hru, dost možná i s nějakou historií vícero dílů nazpět, která nemá/nemusí mít z logiky věci s internetm vůbec nic společného. Jenže nutnost být připojený notně eliminuje pirátství, takže vydavatel vymyslí nějakou vifikundaci, která hráče prostě přinutí být permanentně připojený a nedej bože, aby mu vypadl internet!

postscriptum75.jpg

Tomu se říká "pokrok"

To že vaše postavička má najednou jen nominální obleček místo toho který jste si v DLC koupili, nebo váš oblíbený skin na samopalu zmizel, to se ještě dá skousnout. Větší průšvih ovšem bývá špatně sladěný save se serverem a přemazání pozice někam na začátek hry (takových dvacet hodin čistého času v kýblu zvedne mandle) a nikdo vám neřekne ani „sorry“. Patrně daň za pokrok – ale je zapotřebí takový pokrok vůbec?

postscriptum76.jpg

Samozřejmě nikdo vás nenutí si takové hry kupovat, nebo je hrát, ale kam se vrtnout, když něco podobného mají všude? Hrát retro? Jít na nezávislou scénu? Nehrát vůbec? Ne, to mi nepřijde jako validní řešení, rozhodně ne ve všech případech.

U nových konzolí vidím problém ještě více černě. Už tato generace hodně vsázela na konektivitu, ale ta budoucí podle všeho jí je doslova posedlá. Nejsem jako někteří Čeští „chalupáři“, kteří se vymlouvají „a co když budu chtít hrát někde na dovolené uprostřed divočiny?“, protože moje konzole se prostě nehne z místa po celou dobu její životnosti, ale uznávám, že na tom něco pravdy je. Stačí si vzpomenout na případ Little Big Planet pro PS Vitu.

postscriptum77.jpg

Ta hra je vyloženě povedená. Má skvělou grafiku, hratelnost, multiplayer, editor. Jen dvě chyby by se na ní dali najít – příběhová kampaň je krátká a bez internetu se nedá hrát v MP. Přitom jde o titul na handheld proboha! Kvůli omezení možnosti zpirátění a bazarů do hry implementovali nutnost Game Passu a odstřihli Ad-Hoc funkci, protože jinak byste mohli lokálně pařit o aleluja bazarovku, ze které Sony nekápne ani koruna. Takhle jste nuceni se připojit. K vzteku.

postscriptum78.jpg

Tohle je jen špička ledovce. Jsem přesvědčen, že v příští generaci zažijeme doslova boom featur, „vylepšení“ a kdejakých jiných ptákovin, které na nás budou neustále vyskakovat ze singlových her a které budou nuceně navázané na síť. No a pokud se odpojíme, bude hra buď notně zkryplená, nebo rovnou pro jistotu ani nepoběží.

Ideální příklad – SimCity. Celé roky a spoustu dílů to šlo bez internetu, jenže najednou z toho, bůh ví proč, udělají „něco jako MMO“… Jasně, pokud si hru hacknete, jde to i v singlu, ale pokud ne, jste nuceni být závislý na mnoha proměnných, jako je vaše vlastní připojení, servery Originu, celý řetězec techniky a lidí mezi tím a vůbec spousta dalších a dalších faktorů, které nemůžete nijak ovlivnit.

A ta největší sranda je, že až hra přestane vydělávat, tak vám ji EA bez milosti odstřihne a to bez jakékoliv náhrady. Mě ona možnost zakládat s přáteli regiony nepřijde jako dost veliký bonus, aby to vyvážilo takový průšvih – tohle šlo udělat normálně skrze multiplayerový mód i bez opruzování.

postscriptum79.jpg

Staré, ale stále dobré

Pokud se něco podobného bude dít i v nové generaci konzolí, a já nevidím důvod, proč by tomu tak nemělo být, bude situace časem dost tristní. Už jenom z hlediska sběratele se dostávám do prekérní situace. Všechny předchozí generace konzolí byly v pohodě. Máte doma příslušný hardware, příslušnou hru a pokud se něco technicky nepohnojí (myši vám překoušou kabely, médium příliš zdegeneruje nebo tak něco), v klidu si zahrajete. Generace s možností hrát on-line jsou na tom poněkud hůř.

postscriptum81.jpg

Je jasné, že multiplayer je záležitost nutně předem odsouzená k smrti (pokud není řeč o klasickém off-line MP samozřejmě), protože jednak nejsou proti/spoluhráči a pak také nikdo rozumný nemůže očekávat, že provozovatel bude udržovat servery do nekonečna (v tom mají výhodu PCčkáři, tedy až do nedávna, anžto i oni jsou dnes nuceni připojovat se na centrální servery).

Ovšem co se singlu týče, jste v pohodě. Zapojíte, zapnete a hrajete. Já takhle po troškách znovu projíždím první Deus Ex. Nic vás neotravuje, hra je stoprocentní a fungující – hlavně z toho důvodu, že nepotřebuje opravné patche (což mi připomíná, že za pár let si asi patch na rozbitou starou hru asi taky nestáhnete). A teď si představte, jak za deset let v záchvatu retro nálady budete chtít vytáhnout svou starou PS3, WiiU nebo X360.

postscriptum83.jpg

Multiplayer bude samozřejmě mrtvý. O tom se netřeba šířit. Problém nastane hlavně u stažených her, které požadují autentifikaci přes síť. Předpokládám totiž, že jak Sony, tak Nintendo a Microsoft své staré sítě dávno shodí, takže vy své poctivě zaplacené hry jednoduše nespustíte. Nevěříte? Věřte, Microsoft to už jednou udělal – dnes se s prvním Xboxem na LIVE nepřipíchnete. Proč myslíte, že u X360 bude váhat? Další daň za koncept myšlení, že hra je služba, nikoliv zboží.

postscriptum82.png

To je první krok. V další generaci bude na singl navázáno bezpočet službiček, featur, doplňků, metrik a já nevím čeho ještě, takže v případě odpojení vám ze hry zbude sotva polovina a to ještě ne moc dobře fungující. A tomuhle se vážení prý říká pokrok!

postscriptum84.jpg

Jsou věci mezi nebem a zemí...

Dost se děsím okamžiku, kdy vydavatelé opravdu přejdou na systém cloudového computingu, kterým se holedbalo SimCity (a které je v tomto konkrétním případě je jen podvod a slibotechna, protože na serveru nepočítají vlastně nic vyjma připojen/odpojen a pár metrik). Idea, že část hry se počítá kdesi na vzdáleném serveru, čímž uleví samotné konzoli/PC/telefonu/tabletu/čemukoliv co budoucnost přinese, je na jednu stranu hrozně zajímavá, protože by to umožnilo mít větší, chytřejší a krásnější hru.

Na druhou tu je ten prostý fakt, že nikdo a nic vám nezajistí 100% připojení dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu. Nikdy, to mi věřte a pokud vám to někdo s vážnou tváří slibuje – kecá. No a co v případě když dostanete onu retro náladu? Jasně že si nezahrajete, co jste si mysleli? Všechno bude už dávno vypnuté.

postscriptum85.jpg

Bohužel v cloud computingu vidí spousta vydavatelů budoucnost. A bude hůř.

Ale aby bylo jasno – nechci tvrdit, že vše co přináší nová doba a s ní provázaná konektivita je špatné. Dokonce si myslím, že v mnoha případech jde o velmi chytré a nápomocné věci. Neházím to všechno do jednoho pytle. Jen se mi nelíbí, když takovýmto způsobem je posilován trend, během něhož hráč přestává být majitelem hry, alebrž stává se uživatelem služby. Osobně to považuji za škodlivé a fakt se netěším na ten bezmocný vztek, když se vydavatel/provozovatel sítě mírnix týrnix rozhodne vás odstřihnout. Obzvláště když z minulosti vím, že to bez toho on-line prostě jde a není to o nic horší!

Diskuze (30) Další článek: Jak and Daxter Trilogy vyjde na PS Vitě v červenci

Témata článku: , , , , , , , , , , ,