Hry podle filmů, proč ne?

Už vás někdy po shlédnutí nějakého skvělého snímku v kině či televizi napadlo, jaká by to asi byla pařba? Představte si, jak s proháníte po virtuálním světě jako hlavní hrdina Mr. Anderson alias NEO a zachraňujete svět před Matrixem po boku sličné Trinity? Ano? Pak jste ale zcela normální, protože filmy a hry - oba jsou světy iluzí.
Hry podle filmů, proč ne?
Je spousta filmů, které byly hlavním námětem mnoha více či méně kvalitních her. Museli byste asi dlouho prohledávat jeskyně a pusté ostrovy, abyste našli člověka, který se např. nesetkal se sérií Star Wars od člověka jménem George Lucas. Ano, byl to právě Lucas, který dokázal kvalitní film díky mamutí reklamní kampani ještě více prosadit a vytvořit tak celosvětový kult všeho Star Wars. G. Lucasovi se velmi osvědčil postup film -> reklama -> hra-> peníze. Samozřejmě není SW jedinou sérií, též okolo Startreku se točí velké peníze v oblasti herního průmyslu. Když už je řeč o penězích, je třeba podotknout, že právě kvůli nim se nedočkáte počítačového nástupce vašeho oblíbeného filmu.

Každý vývojář her stojí často před vážným rozhodnutím, zdali koupit drahou licenci na úspěšný film a doufat, že už jméno hry pomůže prodejnosti, nebo vsadit na perfektní a engine a doufat, že se budou za chvíli sami filmaři předhánět o jejich licenci :-). Velice častým případem je, že podle knížky se udělá film a následně i počítačová hra. Přiznejme si, že v této branži teď spíše letí akční snímky, proto je pravděpodobnější, že se dočkáte filmu Mortal Kombat, než Diablo či Everquest.

Je na místě, abych se také pozastavil nad kvalitou „her podle filmu“. Uznávám, že film 5th Element nebyl žádný trhák (kritéria kvalit jsou různá – mně se například Pátý element líbil – pozn. šéfredaktora), ale to, co předvedla stejnojmenná hra, by si nezasloužilo ani titul propadák. Na druhou stranu film Terminátor I. i II. se v žádném případě nemusel stydět za revoluční hru Terminator: Future Shock, který přinesl do her mnoho inovací (např. ovládání myš+klávesnice) a byl za to náležitě oceněn v mnoha herních magazínech po celém světě i nejvyššími hodnoceními. Nutno ale přiznat, že se jedná spíše o světlou výjimku, neboť hry jako Herkules nebo Prince of Persia 3D nijak nevynikly. Dobrým počinem se zdá být hra Alien vs. Predator, v níž autoři proti sobě postavili dvě z nejnepřemožitelnějších stvůr filmového světa. V současné době se již herní scéna těší už na druhé pokračování. Osobně si nedokáži představit děj filmu, který by si vzal do parády hry jako Quake nebo Kingpin. Jisté je, že by v něm herci příliš nemluvili a naopak by dali přednost mimickým gestům a řvu „rotačáku“.

Nám hráčům nezbývá, než jen doufat, že v budoucnu spolu hry a filmy půjdou ruku v ruce a připraví pro nás skvělou podívanou.