Hry pro rok 2001: díl druhý – 3D akce

V díle minulém jsem si poněkud odvážně dovolil tvrdit, že asi nejoblíbenější žánr počítačových her jsou strategie a jim podobné hybridy, a dnes si zase dovolím říct, že odvětví, jemuž se budeme věnovat v tomto pokračování, jim poměrně vydatně dýchá na záda. Vše je doufám jasné, nebudeme probírat simulátory sekaček na trávu, ale bez většího prodlení se vrhneme do víru 3D akčních her, jež by se nám měli v průběhu příštího roku dostat do spárů.
Hned na začátek roku je přichystáno několik chytlavých titulů včetně nadějného Command & Conquer: Renegade, ve kterém si vyzkoušíte svět C&C z pohledu vlastních očí a budete se moct projít velmi rozsáhlými mapami a vyzkoušet při tom řadu dopravních prostředků, a to nejen jako řidič, ale můžete u jeepu skočit třeba ke kulometům a podobně. No ale nejvíc jsem asi zvědavý na inteligenci nepřátel, o které jsem se dočetl poměrně zajímavé údaje. Uvedu příklad. Vylezete na kopec, vytáhnete sniperovku a na kilometr daleko uvidíte u stanoviště SAM vojáka na hlídce. Je jasné, že tam není sám, ale vy nikoho jiného nevidíte, tak prostě chudáka střelíte do nohy, on začne řvát a přivolá si někoho na pomoc a hned máte dva cíle. Pravdou je, že zbytek osádky vám tou dobou už bude nejspíš na stopě, ale to není nic, co by se nezvládlo:) Jestli to bude skutečně takhle fungovat, tak se máme určitě na co těšit. Další, kdo se začal míchat do interaktivní zábavy je Clive Barker, a tak se můžeme těšit na hororovou střílečku jménem Clive Barker`s: Undying, která ovšem dle mého názoru nebude zrovna jedním z horkých kandidátů na hru roku. V zásadě půjde jen o to, vystřílet spousty monster (celkem 20 druhů) a pár finálních bosů, k čemuž vám pomůže šestnáct různých kouzel a osm typů zbraní. O hodně lépe vypadá Mafia (od českých Illusion softworks), což je dle screenshotů naprosto úchvatně vypadající third-person akční hra ze třicátých let beroucí si na paškál jednu mafiánskou rodinku. Začínat budete samozřejmě jako úplná nula, poskok co chodí pro kafe, a během dvaceti misí, které vám bude zadávat hlavy rodiny, budete mít šanci se propracovat až na post nejvyšší. Samozřejmě všude bude spousta násilí, střelby, policajtů a rovněž automobilových honiček, pro které je připraveno celých 60 typů aut. Jestli vám chybí, že se už moc neobjevují klasicky bojově laděné hry, kdy v malém ringu na proti sobě stáli dva svalovci a vyřizovali si to pěkně na férovku, možná vám radost udělá gamesa jménem Oni. Full contact first-person akce by byla asi nejlepší charakteristika tohohle dílka, kde krom zbraní budete také v hojné míře používat ruce a nohy jako smrtící nástroje. Může se vám třeba stát, že když na vás padouch vytáhne pistoli, tak ho kopnete do ruky, pistole mu vypadne, vy ji seberete a hádejte, kdo vyhraje. Hlavní hrdinkou, za kterou si zahrajete, je žena jménem Konoko a vzhledem k tomu, že patří k nějaké organizaci ne nepodobné polici, o padouchy a potyčky nebude nouze. Autoři se také chlubí velmi vysokou inteligencí protivníků, takže se třeba budou domlouvat na koordinaci útoku či si třeba přivolají posily. A jarní nabídku uzavře (pevně tomu věřme, jednou to přijít musí) Max Payne. Pořádný akční third-person nářez se strhujícím příběhem, úžasnou grafikou a neskutečnými hardwarovými nároky. Dějová linka nás zavede do pozice muže, který nemá co ztratit, a čirou náhodou se jeho život snaží ukončit ne zrovna přirozenou cestou jak mafie tak policie. Max Payne bude vynikat hlavně svým realistickým ztvárněním prostředí, zbraní, poškození postav, zkrátka vším na co si vzpomenete. Zajímavostí bude určitě speciální střih kamer, které se budou v závislosti na situaci měnit a měli by poskytnout takové finesy jako zpomalené záběry či úplné zastavení akce s následným přetočením kamery do jiné pozice, jak to známe třeba z filmu Matrix. No uvidíme co z toho nakonec vyleze.

Na začátek léta je zatím plánována invaze pana Bonda, Jamese Bonda, s jeho posledním kousek s názvem The World Is Not Enough, který se ponese přesně v duchu filmové předlohy. Zhruba ve stejné době by se měl objevit i další tajný agent jejího veličenstva v 3D střílečce jménem Project IGI, která ovšem do značné míry staví také na umění skrývání, překvapení a taktice. Jak tvrdí autoři, chtějí udělat hru, v které když se máte dostat třeba do nějakého opevnění, tak místo toho abyste šli s hromadou munice hlavní branou, bude dobré si sednout na nedaleký kopec a s dalekohledem v ruce prozkoumat dráhy všech stráží a vyčíhat okamžik, kdy budete moct proniknout za jejich záda bez povšimnutí. Dalším zajímavým prvkem bude rozsáhlost oblasti jednotlivých misí, kde se dočkáme rozlohy až dvaceti čtverečních mil s absolutní volností pohybu. Slovo projekt má v názvu i hra Project Eden, ovšem s něčím takovým jako s rájem rozhodně nepočítejte. Děj se odehrává v daleké budoucnosti, kde zemskou slupku pokrývají obrovská města s miliony obyvatel (styl MagaCity Judge Dredda) a v jednom takovém se zapletete jako příslušník ochranných sil do vyšetřování několika vcelku banálních nehod, ale nic není, tak jak se zdá. Na svůj nelehký úkol budete mít k dispozici hnedle čtyři postavy, mezi kterými můžete kdykoliv přepínat, a rovněž se dočkáme silných prvků RPG. Poměrně stejně zajímavě vypadá Red Faction. Hra, o které jsem už několikrát slyšel, že by mělo jít o takovou bombu jako byl třeba Half-life. Silný důraz je kladený na příběh, který se odehrává na Marsu, kde panují podmínky jako třeba ve filmu Total Recall. Prozatím toho moc není známo, ale jisté je, že vytvoříte skupinu zvanou Red Faction, která se postaví proti tyranské těžební megakorporaci Ultor. Ve spojitosti s touhle hrou se také asi nejvíce mluví o Geomodu (geometric environment deformation), což je taková srandička, která vám umožní demolovat a měnit naprosto vše co uvidíte. Kupříkladu můžete raketometem střílet skrz zdi nebo bourat baráky a řadu dalších blbostí, o kterých jsem doposavad jen snili.

Zatím bez přesnějšího data vydání jsem našel několik čistokrevných kill´em all stříleček bez vážnějších ambicí, takže to vezmu jen stručně. Gore, first-person akce s notnou dávkou brutality a patřičně klišovitým příběhem, ve kterém se proti sobě dostanou hned tři strany - krvelační mimozemšťané, krvelační gangsteři a nakonec ti dobří lidé, co to všechno tak mimochodem vyhrajou. Titanium Angels, third-person střílečka, ve které si budete moct zařádit v kůži sličné Carmen Blake a jejího přítele útočného robota-pavouka Titana. Celkově by mělo být připraveno přes šestnáct rozsáhlých levelů a několik zajímavých prvků hry jako třeba postupný vývoj postav nebo možnost v roli Titana rozdávat jednoduché rozkazy svým kámošům robotům. Bohužel do stejného pytle musím také zařadit Return to Castle Wolfenstein, což není nic jiného než remake slavného a hlavně prvního Wolfensteina, leč zatím jsem se nedočetl o ničem, co by nepodpořilo můj názor, že se autoři pouze snaží využít slavného jména, aby si trochu zvedli zisky na jinak průměrné hře. Popojedem.

Nejdřív byla dobrá kniha, pak přišel podivný film a teď konečně hra, ano mluvím o Starship Troopers: Terran Ascendancy. Doufám, že to nedopadne jako s mnohými výtvory beroucími si předlohu z filmu či knihy. Každopádně by ST měli být akční 3Déčko nejvíce asi připomínající Battlezone, kde budete jako v knize postupovat po žebříčku hodností, velet svým svěřencům a hlavně střílet-brouky-namaděru. Dle filmové předlohy bude zpracován i další počin jménem Chicken Run. Pokud vám tento film z nějakých důvodů utekl, tak připomenu, že celé vaše herní snažení bude spočívat v tom dostat z jedné farmy hromadu slepic na svobodu. Vše bude zobrazeno v 3D a zahrát si můžete za všechny hlavní protagonistky včetně kohouta Rockyho. Aby se slepičí unik povedl, budete muset absolvovat nelineární sérii drobných úkolů, rozesetých po celé farmě, přičemž už jenom samotný pohyb po ní bude znamenat řadu nebezpečí a docela dobře se na chvíli z Chicken runu může stát takový Thief ve slepičím kabátě :) A u her vytvořených dle předlohy z jiného odvětví ještě zůstaneme, protože Anny McCaffrey napsala knihu o dívce jménem Angel, která v daleké a pro lidstvo dosti obtížené budoucnosti už zase jednou zachrání lidstvo před zuřivými a krutými mimotvory, kteří si z nás udělali skvělou pracovní sílu bez nároku na honorář... Námět pro akční third-person střílečku jako dělaný, leč nečekejte žádnou Laru v budoucnosti. Dost totiž napovídá fakt, že pro Freedom: First Resistance, jak se mimochodem tento výplod bude jmenovat, je použit modifikovaný engine z Rainbow Six, takže se skoro jistě dočkáme i komplikovanějších akcí v několika lidech a při troše štěstí se možná objeví i důstojný nástupce Duhové šestky. Podobně týmově laděná hra s inteligentníma plechovkama namísto lidí bude i Gunlok. Příběh je klasické klišé o strojích, které si uvědomí, že by jim bez lidí bylo daleko lépe, a proto je bez prodlení okamžitě začnou systematicky vyhlazovat, a jako vždy na odpor se postaví hrstka mimoděk přeživších ztroskotanců, kteří samozřejmě ve finále zachrání svět, vesmír a vůbec... Hlavním tahákem téhle hru bude určitě grafika, která vypadá opravdu úžasně a také možnost hrát s několika postavami rozličných schopností najednou je rovněž poměrně lákavá.

Nakonec mám ještě připraven nechvalný odstavec věnovaný všem opozdilcům a již více jak rok očekávaným hrám, které však stále ne a ne opustit lůno svých tvůrců, a u kterých si pomalu ale jistě musíme klást otázku, jestli vůbec kdy vyjdou. Věřme ale, že nás o těchto pár následujících pecek nikdo nepřipraví a tak se podívejme, na co se lze těšit. V první řadě to budou Hired Guns, což bude další týmová 3D akce šmrnclá RPG, tedy pěkná 3D grafika (o tu se postará upravený engine z Unrealu), hafl lehce futuristických zbraní (celkem 17), hordy inteligentních nepřátel a kupodivu i spolubojovníků a samozřejmě rozmanitá místa akcí (vězení, městské ulice, laboratoře, vojenské základny...). Další zajímavý počin už notně dlouho slibovaný je Loose Cannon. Zasazený pro změnu do nedaleké budoucnosti, ve které otevřeně vládnou velké korporace a na potírání zločinu si najímají „bounty hountry“ a vy jste jedním z nich. Zločince budete honit buď po vlastních nebo za použití jednoho z patnácti typů lehce futuristických aut. Pohybovat se budete krom volných prostranství také v několika plně realistických městech. Celkově to bude něco mezi Quakem a Interstate 76, takže asi docela dobrá zábava. Rozhodně ne nezajímavě vypadá i Shadows of Reality od Nevolution, o které když jsem si četl informace, tak mi trochu běhal mráz po zádech. Mělo by se jednat o first-person RPG, ale ne tak ledajaké. Autoři se pokouší ztvárnit cyberpunkový svět se vším všudy, plný kybernetických protéz, nanotechnologie a v neposlední řadě globální Sítě, tak jak to známe z Gibsonova Neuromancera či na vlastní kůži okoušíme v Shadowrunu. Budete se tedy moct stát prvotřídním hackerem, žoldákem z ulice či samostatně pracujícím zabijákem, volba bude na vás. A ještě na konec trocha konkurence právě vyšlé Rune v podobě stejně laděného výtvoru jménem Blade. Dávnověk je nevyčerpatelnou studnicí různých zápletek pro všemožné hry. Tentokrát se dozvídáte, že existuje jakýsi velmi velmi mocný meč, který leží kdesi ukryt hluboko pod zemí. Abyste se k němu dostali musíte odemknout pět zámků, což předurčuje existenci pěti klíčů. Jednoho z nich se zmocnil temný kouzelník a hodlá si najít i ty ostatní a pak nám pravděpodobně provede něco ukrutného. Kupodivu jsou však zbývající klíče roztroušeny po celém světě, takže než s i je najde zlo, máte spoustu času na to, abyste mu je vyfoukli a svět uvedli zpět v jeho spořádaný chod. V téhle ryze akční hře se dočkáte více než 30 druhů zbraní (převážně na blízko, ale najdou se i luky atp.), 25 typů nepřátel a na zdolání celého dobrodružství si budete moct vybrat jednu ze čtyř postav (amazonka, barbar, rytíř, trpaslík), které se budou výrazně lišit svými vlastnostmi.

Diskuze (5) Další článek: Riddle of the Sphinx - egyptské dobrodružství

Témata článku: , , , , , ,