Hry pro rok 2001: díl první – strategie

Tak se zase sešel rok s rokem a dle loni založené tradice se namísto obvyklého bilancování, která hra byla ta nej (za předponu nej si dosaďte libovolné přídavné jméno), raději podíváme na to, co nás čeká během dalších dvanácti měsíců. Abychom ale nezabředli do úvah, které rozhodně nepatří do tohoto článku, pustíme se hned do přehledu jednoho dostatečně nadupaného herního žánru, kterým není nic jiného než strategie.
Během prvních pár měsíců by se mělo objevit několik pokračování více či méně slavných výtvorů. Předně to bude Capitalism a také trochu neučesaní Gangsters, tentokráte s podtitulem Vendetta, leč u obou her, dle mého názoru, se dočkáme jen nevalných úprav týkajících se převážně grafiky, ale co se týče hratelnosti se toho asi moc nezmění. Škoda pro všechny. Dvojku ve svém názvu také najdete u MechCommandera 2, který přinese několik novinek v podobě vedení bitev, inteligenci nepřátel a rovněž i grafiky, ale jinak by podstatná část měla zůstat při starém, což narozdíl od jiných znamená, že bude o zábavu na několik dlouhých zimních večerů zase postaráno. Aby těch dvojek zpočátku roku nebylo tak málo, tak ještě na únor je zatím plánováno vydání Commandos 2, i když si o tom myslím své. A ještě jsem zapomněl na druhé pokračování Star Trek: Starfleet Command 2, ke kterému je už k dispozici preview verze, takže se ho možná dočkáme co nevidět.

S tématem z dob dávno minulých se asi nejvíce očekávají Warcraft 3 se svým novátorským pojetím nazvaným RPS (role-playing strategy). Kromě klasických Warcraftů v 3D se tedy dočkáme ještě několika vylepšení v podobě šesti až osmi speciálních hrdinů pro každou z pěti ras. Značných změn by měl doznat i náplň jednotlivých misí, kde se dočkáme doplňkových questů, a také by se měl změnit poměr mezi časem věnovaným válčení a shromažďování surovin výrazně ve prospěch prvně jmenovaného. Drobet podobné, ale asi opravdu jen málo, bude Kingdoms Under Fire, RTS plná magie a neméně mocných mečů. Na ukázku snad postačí několik čísel pro představu: 170000 políček animace, 70 typů jednotek, 17 hrdinů. Originální bude zřejmě systém kouzel, které se budou moct různě mezi sebou mixovat a vytvářet tak mnohem ničivější prskavky a navíc i to které kouzlíčko půjde používat několika způsoby. Zajímavé budou rovněž i vložky mezi části kampaně, kdy se hra posune trochu více do RPG módu a místo desítek jednotek budete mít k dispozici nějakého hrdinu a maximálně tucet nohsledů a vše bude asi nejvíce připomínat Diablo včetně náplní úkolů. Historický námět budou mít i Pretorians, odehrávající se ve Francii, Egyptě a Římě v celkem šestnácti misích. Zajímavostí bude možná absence fog-of-war, takže budete vždy vidět kdy, kde a jak moc je nepřátel a přizpůsobit tomu svou strategii. A také Three Kingdoms: Fate of the Dragon bude strategie z minulosti, dokonce podle předlohy historického románu od Lua Guanzhonga, leč v zásadě půjde zřejmě pouze o Čínskou variaci na téma Age of Empires.

Sci-fi koutek otevřeme fenoménem UFO, protože se možná dočkáme jeho slušného nástupce jménem The Dreamland Chronicles: Freedom Ridge. Jestli se to podaří zatím sice není jisté, ale hra slibuje silný příběh postavený na sedmdesáti denní invazi mimozemských vetřelců na naší planetu a následném boji zbytku použitelných lidských bytostí říkajících si Terran Liberation Army za osvobození Země. Celkově by to měl být mix taktiky a týmové akce s nezbytnými prvky jako vývoj postav, postupné rozšiřování arzenálu a také nebude chybět výzkumem mimozemských artefaktů. Tak trochu UFO ovšem v reálném čase bude připomínat i hra Star Trek: Away Team. Celkem budete mít pro každou misi na výběr šest vyvolenců z celkového počtu dvaadvacet, přičemž každý oplývá jinými schopnostmi a umí používat jiné přístroje, nástroje a bůh ví co ještě. Na svých toulkách se podíváte na Qo'nos, Zemi, Romulus a navštívíte i Borgy na jejich lodi. Další očekávané hry si budou muset poradit se stínem svých mnohem slavnějších a hlavně velmi podobných předchůdců. Kupříkladu o strategii Stars! Supernova stačí říct, že půjde do o napodobeninu Master of Orion a myslím, že mají všichni jasno. Rovněž i Conquest: Frontier War bude v podstatě re-make Starcraftů, ovšem bojovat se bude v otevřeném vesmíru. A konečně ještě Startopia zase patří do soudku her označených souhrnně SimNěco. Tentokráte se bude snažit do své moci dostat vesmírnou stanici, kde budete poskytovat zábavu, práci, výdělek a další hafl věcí celkem ve 40 různých stáncích, pro nejméně tucet odlišných ras mimozemšťanů. Krom toho, že budete chudáky mimotvory odírat o poslední chechták, je můžete také najmout, aby pro vás pracovali jako ochranka, vědci nebo třeba špioni.

A u SimNěco her ještě na chvíli zůstaneme, protože Maxis si pro nás na příští rok chystá SimsVille, což bude takový spojovací článek mezi The Sims a Simcity. Budete stavět a určovat vývoj vašeho města, leč v daleko menším měřítku než Simcity a velký důraz bude kladený na osobnosti jednotlivých občanů. Jestli budou mít rádi tenis, postavíte jim kurty, musíte jim zajistit odpovídající práci atd. Dost podobné bude i Tropico, ve kterém se octnete v roli právě zvoleného diktátora jednoho karibského ostrova a pak už bude jen na vás jak si udržet lid a vydělat při tom nějaké ty peníze. Celkově půjde postavit přes sto různých druhů budov a hodně bude záviset i na politice, kterou zvolíte.

Z trochu úplně jiného soudku budou dřevěné lodičky s názvem Sea Dogs. Ne že bych měl něco proti zahnutým šavlím, pirátským vlajkám, papouškům, páskám přes oko a zajímavým protézám končetin, to ne, ale když se do toho všeho zamíchá magie, pterodaktylové a navíc vás vaše posádka ještě klidně může vyhodit přes palubu, je toho na mě nějak moc. Každopádně třeba si právě vy přijdete na své a jako kapitán jedné kocábky budete brázdit oceány sedmnáctého století. To podle mého gusta budou zřejmě Peacemakers, což bude alespoň z části originální simulace válečného konfliktu ze současnosti, kde se nebude nic dolovat ani těžit, ale vaše veškeré příjmy budou záviset na médiích. Zkrátka půjde o válku v přímém přenosu, tedy něco takového jako byla válka v Perském zálivu, a podle sledovanosti budete patřičně odměněni. Mezi další zajímavosti patří systém automatických generálů, kteří se svou zvyšující se hodností budou schopni sami ovládat určitý počet jednotek a učit se vašemu stylu hry, aby vám odlehčili v perných situacích s velkým množstvím jednotek. V průběhu roku se snad také dočkáme Fallout Tactics, který by měl asi nejvíce připomínat Jagged Alliance zasazenou do světa Falloutu, což zní rozhodně zajímavě a určitě to bude jedna z her, kterou bychom si neměli nechat ujít.

No a nakonec jsem si nechal ty tituly, o kterých jsem psal právě před rokem, a které bohužel potvrzují moje slova, že skutečné datum vydání je dost ve hvězdách. Takže jen velmi stručně připomenu 3D real-time strategii Hostile Waters, v níž se jedná o klasické zápolení o zdroje a kontrolované území. Těžíte, vynalézáte a stavíte, jako ostatně vždy. Trochu zajímavěji vypadá Infantry od Harmless Games, což bude on-line akční team-based RPG vychutnávka. V jednotlivých mapách bude maximum 150 hráčů, kteří se mohou různě spojovat, vytvářet komanda a samozřejmě spolu bojovat. Každý voják má spoustu vlastností jako u klasické RPG a zajímavostí budou určitě také i vozidla, která budou moct přepravovat více hráčů najednou a určitě vás překvapí celých 200 různých typů zbraní a hafl dalšího vybavení. No a ještě jedna dost zajímavá strategie, která se snad konečně dostane na naše monitory je Republic: The Revolution Připomenu, že v téhle hře začnete ve fiktivní republice Novistrana jako naprostá nula a váš jediný úkol bude vypracovat se na vládce celé země a úspěšně čelit až šestnácti oponentům .S tím je samozřejmě spojena řada aktivit jako vydírání, podplácení, přesvědčování a řada dalších zcela běžných úkonů, které se budou promítat do celkového efektu vašeho počínání. Pohybovat bychom se měli v plně trojrozměrném naprosto realisticky simulovaném světě, plném lidiček, kteří se budou chovat třeba jako váš soused. Vize je to hezká, i když pro mě trochu nepředstavitelná, ale jak už jsem několikrát řekl, jestli to bude jenom z půlky pravda, určitě se budeme dobře bavit.

Diskuze (1) Další článek: Syndicate – klasika na druhou

Témata článku: , , , ,