HW novinky – GeForce FX ohlášena na Comdexu!

Pokračovatel GeForce4 a nový šampión stáje nVidia je na světě. Jaké jsou jeho možnosti, proč nebude letos pod stromečkem a půjde to monstrum vůbec uchladit? Intel na příští rok oznámil podporu HyperThreadingu i pro nižší modely Pentia 4 a společnost AMD uvedla nový vzorek Hammeru běžící na frekvenci 1,4 GHz.

Společnost nVidia tento týden na americkém veletrhu Comdex uvedla svou novou vlajkovou loď. GeForce FX je oficiální pojmenování grafického čipu, který nesl pracovní název NV 30. Počet a kvalita zabudovaných funkcí nemají ve světě konkurenci a vypadá to, že svého největšího rivala od ATI (Radeon 9700 Pro) předstihne i výkonově.

Na první grafické karty s tímto prvním čipem vyráběným 0,13mikronovou technologií si ovšem budeme muset ještě nějaký čas počkat. A proč? Je to právě kvůli těm 0,13 mikronům. NVidia se rozhodla pro 130nm (0,13 mikronovou) technologii kvůli zmenšení plochy procesoru, což dále umožňuje použití vyšších frekvencí jádra a celkově dosažení vyššího výkonu. Ovšem dodavatel wafferů TSMC je u této nové technologie zatím teprve v začátcích a požadované množství bude schopen vyrábět až na přelomu roku. Uvedení grafických karet s novým čipem se proto ani partnerským firmám nVidie (Gainward, ASUS, MSI,...) nepodaří dříve než začátkem března.

GeForce FX je prvním čipem, jehož GPU (graphic processor unit) dosahuje taktu 500 MHz. Při tomto taktu je ono monstrózní jádro schopno vyprodukovat až 350 milionů trojúhelníků, 4 Gigapixely či celkem 16 miliard AA vzorků za sekundu. Paměti jsou taktovány na stejnou frekvenci jako procesor, tedy 500MHz. Nové paměti jsou označované jako DDRII (odtud tedy jejich výsledný takt 1 GHz). Na rozdíl od běžných DDR pamětí mají dvojnásobnou průchodnost napětí a jeho celková velikost je nižší než dříve. Proto mohou paměti pracovat na vyšších frekvencích. Tímto způsobem nVidia řeší omezenou šířku své jen 128 bitové sběrnice, kdežto Radeon 9700 Pro má sběrnici  256 bitovou. V tomto jediném bodě je tedy GeForce FX mírně slabší, ovšem maximální průchodnost je věc spíše teoretická. Musíme brát v potaz i komprimaci dat různými optimalizačními algoritmy, takže skutečné výsledky zjistíme až z testů hotových karet.

GeForce FX sází také na obrovské množství svých technických a programovatelných vylepšení založených na novém CineFX enginu. Již dříve uvedený programovací jazyk Cg pro herní vývojáře by měl pomoci lépe implementovat nové funkce do her, ovšem než se dočkáme her podporující všechny novinky budeme si muset pár měsíců počkat. CineFX  podporuje nové specifikace OpenGL a DirectX 9.0, také Pixel a Vertex shadery 2.0+ s vysoce precizní 128bitovou barevnou hloubkou v plovoucí čárce.

Nový čip se bude od února prodávat ve dvou provedeních - GeForce FX 5800 a GeForce FX 5800 Ultra. Přinejmenším varianta Ultra by měla obsahovat speciální chladič osazený při výrobě, který ční nad kartou a svými vývody pro přívod respektive odvod teplého vzduchu zabírá místo sousedního slotu. Zabrání dvou slotů má být vyváženo sníženou hlučností (při 2D aplikacích větráček téměř nepracuje) a teplotou uvnitř samotné skříně. Pro úplnou funkčnost karty včetně jejího chlazení bude ovšem nutno stejně jako u Radeonu 9700 Pro použít k napájení některý z konektorů vedoucích od zdroje.

Zveřejněné specifikace:

  • 256-bitový procesor vyráběný 0,13 mikronovou technologií, který se skládá ze 125 milionů tranzistorů a pracuje na frekvenci 500 MHz
  • 128 bitová paměťová sběrnice s pamětmi DDRII běžícími na 500MHz  (výsledně pak 1 GHz ), celková průchodnost pamětí 16 GB/s
  • pixel fillrate 4 Gigapixely/s, fillrate vzorků při antialiasingu 16 miliard/s, transformací trojúhelníků 350 M/s
  • 8 rendrovacích pipelines se zvětšeným výkonem
  • pokročilé pixelové a vertexové shadery 2.0+ jejichž funkce dalece překračují dané specifikace DirectX 9.0 i možnosti jejich dosavadních konkurentů
  • LMA2 (Lightspeed Memory Architecture) s optimalizovanou kompresí barev
  • AGP 8x
  • nový formát anizotropního filtrování, zahrnující adaptivní anizotropní filtrování, které při aktivaci způsobuje pouze nízký propad výkonu
  • již standardně 2x RAMDAC jednotka na 400MHz

Krátce…

  • Intel zveřejnil novou roadmapu svých procesorů pro příští rok. Zároveň s podporou FSB až na 800MHz oznámil, že všechny procesory Intel Pentium 4 od 2,4 GHz výše budou vyráběny s podporou HyperThreadingu. Přičemž cena procesoru bez  a s HyperThreadingem bude variovat o cca 15 dolarů.
  • AMD představila na Comdexu funkční systém prezentující  64bitový vzorek procesoru Hammer běžící na frekvenci 1,4 GHz, což je oproti 800MHz ukázce na Computexu rozhodně zlepšení. Vzorek běžel na základní desce FIC s VIA K8T400 čipsetem.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
Skyrim: Very Special Edition si už zahrajete i na záchodě

Skyrim: Very Special Edition si už zah…

Mysleli jste si, že jde o vtip? Tak to jste na omylu!

6.  7.  2018 |