Icewind Dale 2 - stále totéž o něčem jiném - recenze

Názory lidí na první Icewind Dale se v mnohém různily. Některým vyhovoval jeho skoro-Diablovský styl, kdy jste mlátili všechno, co kolem sebe mělo červené kolečko a v mezičase si sem tam nastudovali nějaký ten děj. Jiní jej právě z těchto důvodů zatracovali. Ale ID byl komerčně úspěšný, takže mu autoři připravili mladšího brášku…

Typ hry: RPG
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 1 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 1,5 GB na HDD
Výrobce: Black Isle Studios (
Distributor: Interplay (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Cena: 999 Kč

Popsat Icevind Dale 2 je buďto věc neuvěřitelně lehká, nebo naopak zatraceně těžká. Záleží na tom, jak k takovému popisu přistoupíte. Pokud jako „obyčejný„ hráč, který se snaží v rychlosti přiblížit nejnovější hit svého PéCéčka kamarádovi, není tu žádný problém. Prostě mu řeknete něco jako „Hele, hrál’s Baldura? No, tak vidíš…„ ID2 totiž stojí na osvědčeném Infinity enginu, známém prakticky ze všech her od Black Isle od doby Baldur´s Gate - samozřejmě ovšem s nejnovějšími vylepšeními a úpravami. Pokud jste ale recenzentem a ID2 musíte opravdu rozpitvat a podrobně rozebrat, máte problém. Protože ono je těžké psát o něčem, co už tu tolikrát bylo a nejspíš i tolikrát bude.

Icewind Dale 2 Icewind Dale 2

Icewind Dale 2 Icewind Dale 2

Protože já patřím k té druhé skupině a povinnost (popřípadě výsada, to už záleží na úhlu pohledu) napsat recenzi na české vydání ID2 připadla právě mně, nezbývá, než abych se přestal věnovat tomu, co je na téhle hře stejné jako na jejích předchůdcích, ale abych se zahleděl na to, čím se odlišuje.

Základním stavebním prvkem každého (tedy - SKORO každého) RPG by měl být příběh. Ten v ID2 je takový… No, standardní. Stručně shrnuto - Desetiměstí je ohroženo, a proto se skupiny dobrodruhů stahují na sever, aby mu - za trochu slávy a spoustu peněz - pomohly. Nešťastnou shodou okolností a chytrostí těch zlých se ale stane, že na místo určení dorazí jen jediná loď - a ještě navíc ta, která neveze nijak zkušené válečníky, ale pouhé hrdinské zelenáče. Ale nejsou to jen tak obyčejní zelenáči - vyznačují se totiž jednou zvláštností… Ovládáte je totiž VY. Město Targos, do kterého jste právě dorazili, na tom ale momentálně není příliš dobře - čeká útok skřetů na hradby - a co hůř, musí se vypořádat s nečekaným útokem přímo z doků. Všechno se už chýlí ke špatnému konci, když tu náhle… Vaše loď přistane a dobrodružství začíná.

Prozatím to tedy vypadá, že s příběhem by neměl být problém. Ale… Prolog se nese v duchu nejstarších RPG - plníte úkoly typu „dones mi 200 šípů“ nebo „oprav jeřáb“, abyste nakonec dostali prostý rozkaz „zastav skřetí nájezd“. Během chvíle získáte pocit, že bez vás si místní občané snad nejsou schopni ani zajít na zách… nákup, natož se ubránit. Dějová linie je totiž oproti např. Baldur’s Gate II o poznání přímočařejší. Od tohoto okamžiku se  vaše úkoly ponesou spíše v Diablovském duchu - od „skřeti obsadili brod - vybij je, aby mohly projít armády, které nám jdou na pomoc“, přes „skřeti si postavili pevnost - znič ji, aby  nás nesmetli jediným silným útokem“ až po… Ale ne - přece vám nepovím všechno. On tady totiž příběh je - ale (podobně jako ve výše zmiňovaném Diablu) spíše na pozadí konstantní akce. Některé jeho střípky se dozvíte z dialogů s postavami, jiné z textů uvozujících jednotlivé kapitoly. Na druhou stranu zase dlužno přiznat, že každá z oblastí, které postupně navštívíte, tvoří svět sám pro sebe se specifickými vztahy, problémy i historií. Ty sice pro dějovou linii jako takovou nemají valný význam, ale chcete-li úspěšně pokročit dále, musíte do nich proniknout, abyste věděli nejen CO, ale i KDE a PROČ máte udělat.

Další z nedílných součástí RPG žánru je vývoj postav po stránce vlastností a schopností. Ty jsou v ID2 vyřešeny brilantně - autoři totiž sáhli stejně jako ve všech svých ostatních hrách po léty osvědčeném ADaD, navíc po jeho nejnovější verzi - 3. edici. Ze začátku to možná leckterého hráče zmate, ale když si zvyknete, pochopíte genialitu tohoto kroku. Nyní už nemusí platit, že válečník se jen ohání mečem a na magický svitek sáhne leda dvoumetrovou čtvrteční tyčí (český ekvivalent quarter staff) nebo že kouzelník a brnění jdou k sobě asi stejně dobře jako Microsoft a Linux. Tomu je teď konec. Každé povolání má určité limity, v rámci kterých se ovšem může věnovat prakticky čemukoliv - takže není problém, aby váš kouzelník nosil rytířskou zbroj a v každé ruce sekeru dvoubřitku. Sice se to poněkud projeví na jeho kouzelnických schopnostech, ale ani to není neřešitelný problém. A tak se nedivte, když na vás nepřátelský zaklínač (sorcerer) vytáhne těžkou kuši.

Icewind Dale 2 Icewind Dale 2

Icewind Dale 2 Icewind Dale 2

A přitom celý tenhle systém je vlastně docela jednoduchý: Na každé úrovni získáte několik bodů, které si pak rozdělíte mezi dovednosti (např. diplomacie, zastrašování, schování se ve stínu…) a odbornosti - a právě ty vám umožňují tohle všechno. Protože tady se rozhoduje o tom, jestli se váš kouzelník tentokrát zlepší ve střelbě z kuše nebo v sesílání ohnivých kouzel; jestli se naučí kouzlit v brnění nebo bojovat obouručně dvěma zbraněmi - a mnoho dalších. Kombinace 16 různých dovedností a 73 odborností vám pak umožňuje přesně si přizpůsobit každou postavu v družině svým představám a požadavkům.

A propos - družina… Málem jsem zapomněl. Jak už bylo několikrát řečeno, na rozdíl od Baldur´s Gate se tady nepotloukáte s jedním základním charakterem, který na sebe postupem času nabaluje další sobě podobné - tady začínáte pěkně s celou partou a na své cestě už nemůžete nikoho přibrat ani vyhodit. Postav můžete mít maximálně 6 - a zdůrazňuji slovo maximálně. Je totiž jen na vás, rozhodnete-li se projít celou hru s jedním superhrdinou, který se díky absenci nutnosti dělit se o zkušenosti s ostatními členy družiny na onu maximální hranici 30. úrovně propracuje rychlostí rozjetého expresu, nebo naopak si vytvoříte vyváženou skupinu šesti hrdinů, kteří sice budou po jednotlivých úrovních postupovat pomaleji, zato ale budou jako celek o to silnější.

Icewind Dale 2 Icewind Dale 2

Jednou ze základních předností, kterou se tato hra pyšní, je kompletní překlad. Nejen manuálu, ale i všech textů ve hře - a dokonce i mluveného slova. Teď je ovšem namístě otázka, zda je to pýcha oprávněná, nebo zda po ní přijde onen pověstný pád. Vezměme to ale postupně:

Přeložený manuál je opravdu prací profesionála. Jen škoda, že některé pojmy jsou přeloženy trochu divně. Ať už je to ona výše zmiňovaná čtvrteční hůl nebo názvy některých dovedností či kouzel - jako příklad uvedu třeba kouzla „ohnivé sémě“ a „Solův žhavý orb“ nebo dovednost „mystická kouzla se zbrojí“. Ovšem odhlédnu-li od těchto (pro někoho) detailů, musím uznat, že možnost přečíst si jinak kvalitně přeložený manuál bez nutnosti listovat slovníkem nebo přemýšlet nad významem jednotlivých slov je více než osvědčující.

• je to další hra série BG
  • velmi dobrá cena 999 Kč
  • čeština
  • 3. edice ADaD
  • bonusy v krabici (bonus CD se soundtracky a dalšími materiály, rozsáhlý manuál, český bestiář, mapa)
  • je to Diablo v o něco méně akčním provedení
  • příběhově poněkud přímočařejší než jsme zvyklí třeba z Baldur´s Gate 2

Další českou součástí hry jsou titulky veškerých in-game dialogů. I zde platí víceméně to samé, co u manuálu - kvalitně odvedená profesionální práce, s několika málo chybkami. Trochu sporné jsou především popisy vybavení a statusů vašich postav; ovšem ani zde nelze autorům překladu upřít obrovskou snahu a kus dobře odvedené práce. A opět nelze odhlédnout od obrovského pohodlí, kdy rozumíte opravdu každému slovu, a tak vás nic nenutí přeskakovat obsáhlejší neklíčové dialogy.

Ovšem namluvené hlasy některých klíčových postav tvoří kapitolu samu pro sebe. Jistě - ani zde nikdo nemůže popřít snahu a profesionalitu dabérů. Ovšem ani sebevětší snaha nepomůže tam, kde selže základní kámen celého dabingu - tedy dostatek lidí. Šest českých hlasů nemůže ani při nejlepší vůli (která zde evidentně byla) zastřít fakt, že šest je o hodně míň než osmnáct. Právě tolik totiž pracovalo dabérů na anglické verzi. Škoda - nechybělo mnoho a byl by na světě takřka dokonalý dabing…

Celkově nezbývá než konstatovat, že ID2 je pravým nástupcem svého staršího sourozence. Jde v jeho šlépějích a vylepšuje to, co se dá - aniž by přitom sebemíň uhnul od vytyčeného kurzu. Pokud se vám tedy původní ID líbil, je ID2 tou pravou volbou pro vás. A pokud jste jedničku nehráli a teď byste chtěli začít - inu, pak vás v případě špatné volby může hřát vědomí, že část vašich peněz skončí v kapsách českých producentů…

Zvuk: 6/10

Pokud jste již pronikli nebo se teprve chystáte proniknout do tajů žánru RPG her, je Icewind Dale 2 tou správnou volbou pro vás. Velmi dobrý překlad tohoto díla vám při sbližování s tímto typem her bude velmi nápomocen. Potěší také krabice plná hodnotných bonusů. Vše podtrhuje příznivá cena 999 Kč.

Žánr: RPG
Výrobce: Black Isle Studios
  • je to další hra série BG