Iluze a skutečnost – kde je hranice?

Zrychlený tep, strach, adrenalin, silné emoce. Být tak vtažen do herního dění, že nevnímám okolní svět. Myslím, že nejednomu hráči se to již stalo. Pocit, že jsem opravdu tam, že jsem součástí hry. Po jejím dohrání však následuje krátký šok, moment, při kterém se realita misí s fikcí. Srovnat svoji mysl se skutečností. Hra přece byla jen pouhou iluzí. Nebo snad ne?
Iluze a skutečnost – kde je hranice?

Každý z nás hráčů již někdy zažil výše zmíněné pocity. Výborná hra pohltila veškeré hráčovo vnímání a mysl se doslova oprostila od zbytku těla, upjata na smyslové vjemy vycházející z reproduktorů, obrazovky, potu na rukou a klávesnici. A neplatí to jen pro počítačové hry. Čím větší je ono pohlcení, tím složitější je potom návrat do skutečnosti. Jak ale poznáme skutečnost? A jak ji rozlišit od pouhé iluze?

Rozdíl mezi iluzí a skutečností je pouze v tom, že skutečnost máme možnost vnímat pěti smysly, což je také důvod, proč nám připadá reálnější. Podívejme se nyní do blízké budoucnosti. V současné době není lidstvo daleko od toho, aby začalo využívat technologie, které pracují s virtuálními realitami. Takové technologie by zcela jistě našly uplatnění ve spoustě odvětvích lidské činnosti – včetně zábavního průmyslu. Představte si jednoduchou situaci. Koupíte si virtuální brýle, potřebná čidla, další příslušenství a k nim i novou FIFU 2027. Doma pak s nadšením rozjedete novou sezónu se svým oblíbeným fotbalovým klubem. Budete mít opravdu pocit, že to jste VY, kdo dává góly a po večerech budete se spoluhráči chodit na pivo. Řekněme, že budete nepřetržitě napojeni po dobu pěti týdnů. A pak…

  

Díky rychlému rozvoji technologií působí hry stále více reálněji

Zazvoní budík a odpojí se infuse. Probudíte se až potom, co vám lékař posvítí baterkou do očí. Najednou prožíváte hrozný šok, možná až hysterii. Celý den na kapačkách a pod lékařským dohledem. Ale hlavně! Hlavně by vás čekalo období zmatenosti a nejistoty. Najednou si pamatujete dva různé životy. Který je skutečný? Pár dní potrvá, než si na to vzpomenete. Ale co byla celá ta habaďůra? Žili jste v iluzi, kterou jste díky silným vjemům začali považovat za skutečnost. Nic víc, nic míň.

Je mnoho bytostí na této planetě, které své iluze považují za skutečné, ale jsou nepochopeny a většinou končí v blázincích, apod. Proč však? Jsou opravdu blázny? Nemusí tomu tak být vždy. Kdy dochází k tomu, že lidská bytost nazve iluzi skutečností? Jedině tehdy, když iluze odpovídá svou hustotou a vibrací hustotě a vibracím mysli dané bytosti.

Příklad: stalo se vám někdy, že jste četli knihu, najednou se zamysleli, a když jste se z onoho zamyšlení probrali, zjistili jste, že jste pokročili o čtyři strany? Aniž byste věděli, co se na nich odehrálo? Proč se to stalo? Vaše mysl se oprostila od pozorované skutečnosti (kniha) a upnula se na určitou iluzi. Osvojila si ji, přemýšlela o ní a mezitím tělo dál plnilo své funkce. A kdyby byl vjem silnější, klidně jste mohli začít nazývat onu iluzi skutečností. Podobně jako u Fify 2027.

  

Lepší zpracování her nutí výrobce instantních káv dělat kávu silnější, aby mohli hráči déle vydržet

Blázni, schizofrenici, či závislí hráči. Říkejte jim, jak jen chcete. Současná společnost vymyslela mnoho termínů, kterými definuje bytosti, jež vnímají svět jinak. Jisté je jen to, že tyto bytosti své iluze považují za skutečné a to proto, že se s nimi jejich mysl z nějakého důvodu ztotožňuje. Proč ale?

Je to nechtěné, nazvěme to jakousi nehodou. Většina lidí totiž chce své iluze zhmotnit, tedy přeformovat je na skutečnost. To samozřejmě je možné, jen je to odvislé od hloubky chápání dané bytosti. Podle míry chápání tvoříme z iluze skutečnost. Stane-li se však člověk oním ,,bláznem”, je to způsobeno nižší mírou chápání svých iluzí a tedy neschopností rozlišit je od reality. No a z toho by se jeden zbláznil, nemyslíte? Je to jako by všichni poslouchali Rádio Brno, jen onen blázen by měl ještě k tomu naladěnou jinou stanici. Mysl naladěná na jinou frekvenci. A proto se ostatním zdá být jiným a je označen za ,,blázna”.

Čím silnější je smyslový vjem z dané iluze, tím je hranice mezi iluzí a skutečností tenčí. Daleko k tomuto stavu neměli soutěžící z nedávno konané akce v Praze…

  

Hry jsou prostě čím dál lepší a věrohodnější. Ať už se jedná o válku, či o sport

Soutěž v kontinuálním hraní – tedy, kdo vydrží nejdéle, vyhrál! I Doupě mělo na této soutěži svého zástupce – Martina Zavřela, kterému bych chtěl touto cestou poblahopřát k pokoření stohodinové hranice. Ale zpět k věci. Sto hodin. Představte si sto hodin hraní her. Jestliže smyslové orgány slouží k tomu, aby nám pomohly rozeznat iluze od skutečností, jak se musí lidská bytost cítit po sto hodinách hraní?

Po sto hodinách při vědomí musí být smyslové orgány tak otupělé a zničené, že lze jen těžko rozeznat, co je opravdové a co ne. To vede ke zjištění, že mezi iluzí a skutečností není žádný rozdíl. Bytost s menší mírou pochopení se z tohoto faktu může zbláznit. A tím se dostáváme k hlavní myšlence této úvahy – NENÍ DŮLEŽITÁ SKUTEČNOST ANI ILUZE, DŮLEŽITÉ JE POCHOPENÍ, KTERÉ SI Z ILUZE NEBO SKUTEČNOSTI ODNESEME.

Jen pří pochopení iluzí a skutečností nikdy nebudeme mít problém s tím, abychom je od sebe dokázali rozlišit. Celý náš život je o přemýšlení a snění nad iluzemi, které si vytváříme v našich myslích. Je jen na nás, kterou z nich budeme chtít zhmotnit (vyplnit). A co vy? Se kterou z vašich iluzí se ztotožníte?

I počítačová hra se může stát skutečností a to tehdy, když nám ji smyslové orgány budou zprostředkovávat silněji než okolní svět. Záleží jen na nás, kde bude skutečnost a kde iluze.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A