Imperium Galactica 3: válka světů právě začala

Vesmírné strategie nejsou nijak rozšířeným žánrem. Rozhodně ne natolik jako třeba 3D střílečky, RPG či dokonce ani jako adventury. Je to silně vymezený žánr pro relativně úzký okruh hráčů, kteří si povětšinou libují v science fiction (jakéhokoliv druhu). Rozhodně však nejen pro ně jest určeno i toto preview, které představuje hru Imperium Galactica III.
Vesmírné strategie nejsou nijak rozšířeným žánrem. Rozhodně ne natolik jako třeba 3D střílečky, RPG či dokonce ani jako adventury. Je to silně vymezený žánr pro relativně úzký okruh hráčů, kteří si povětšinou libují v science fiction (jakéhokoliv druhu) a vůbec jsou to takoví ti "vesmírní" týpci. Rozhodně však nejen pro ně jest určeno i toto preview, které představuje hru Imperium Galactica III.

Píše se rok 1997 a v herních obchodech se právě, ve vlahých jarních měsících, objevuje PC hra s názvem Imperium Galactica. Je to hra z vesmírného prostředí, konkrétně vesmírná real-time strategie od maďarské společnosti Digital Reality. Tahle gameska má všechno, co by správná vesmírná RTS měla mít, jelikož jejím cílem jest vybudovat rozlehlé galaktické impérium. A toho by se jaksi pouhou diplomacií či jedině bojem docílit nedalo. A tak v IG nalezneme propracovaný výzkum a vývoj nových technologií, úžasné bojové možnosti, detailní systém správy kolonií, vypiplanou diplomacii, výborný ekonomický systém, zajímavý příběh... a tak dále a tak dále. Krátce řečeno, Imperium Galactica je naprosto ojedinělou záležitostí. A jiného názoru nejsou ani počítačové magazíny, když např. v květnovém SCORE získává IG hodnocení 8/10, titul SCORE HIT a navíc velice výstižný komentář recenzenta Sváti Švece: "Imperium Galactica je po Perihelionu a Reunionu dalším důkazem toho, že v Maďarsku umějí dělat hry." I my jsme se již na Doupěti před delší dobou o IG zmínili.

Imperium Galactica 3Imperium Galactica 3

Tahle hra měla prostě u hráčů úspěch a tak není divu, že se zanedlouho (počátkem roku 2000) dočkala druhého pokračování s názvem Imperium Galactica II: Alliances. Hlavní změnou oproti prvnímu dílu byl přechod do kompletního 3D prostředí se vším, co k tomu patří. Dalším rozdílem vůči původnímu IG byla i samotná náplň hry - větší důraz začal být kladen na příběh, na možnost hrát znovu a znovu a stále se dobře bavit (neboli po anglicku "replayability"). Obojí se tvůrcům (Digital Reality) povedlo na jedničku , navíc do hry dodali neskutečně vymakaný interface, několik různých ras, multiplayer až pro osm hráčů (! ... i to jistě hře mnoho přidalo, protože to byl právě multiplayer, co původnímu IG citelně chybělo) a tak Imperium Galactica II zaznamenává další zasloužený celosvětový úspěch.

Imperium Galactica 3Imperium Galactica 3

A nyní, dámy a pánové, dovolte mi, abych vám představil třetí ze slavné série těchto vynikajících vesmírných real-time strategií. Imperium Galactica III nese podtitul Genesis a pro německou společnost CDV Software (jež získala licenci od Infogrames) ji vyrábí maďarské studio Philos Labolatories. Možná si vzpomenete, že CDV Software za sebou již nějaké ty zajímavé herní kousky mají... ano, například úžasný Sudden Strike či nedávné výborné Cossacks: European Wars. Navíc tento německý vydavatel, jak se zdá, stále expanduje dál a dál, protože na jeho seznamu her, které by měly vyjít, je nyní již více než deset kousků a některé z nich jsou opravdu hodně očekávané (Escape from Alcatraz, Divine Divinity, Neocron, Project Nomads a další). Ani maďarští Philos Labolatories nejsou úplnými nováčky v oboru, začali již v roce 1997, a to se zajímavou RTS jménem Theocracy, která byla nakonec vydána roku 2000 Ubisoftem. V tomtéž roce přicházejí nové kontrakty (Ubisoft, CDV Software) i investice (jakási banka do společnosti investovala 1 milion dolarů... a to už jsou slušné peníze).

Lidé z Philos Labolatories se v případě IG III rozhodli pro zcela odlišný přístup k problému. Zahodili staré zvyklosti, vláčící se s RTS žánrem od dob Duny 2, a začali inovovat. Samozřejmě po svém, takže to inovovat by se spíše hodilo dát do uvozovek. První "inovací" bude totiž kupříkladu naprosté vypuštění multiplayeru. Jeden z autorů a zároveň sci-fi spisovatel Zsolt Nyulaszi k tomu říká: "Udělatr tuhle hru jako román je pro příběh skutečně důležité." Autoři se totiž rozhodli plně soustředit pouze na single-playerovou kampaň, která bude podložena nejrůznějšími oklikami a zákrutami vyplněným příběhem. Ten se bude odehrávat v nedaleké budoucnosti roku 2040, kdy mezi sebou velké korporace soutěží o to, kdo se dřív dovyzkoumá k warpovému pohonu, díky kterému by konečně bylo možné cestovat do hlubokého vesmíru, daleko za hranice naší sluneční soustavy. Když se to jedné z nich konečně podaří a je vypraveno prvních několik letů, zdá se, že všechno budoucnost je růžová. Je objeveno pět cizích mimozemských ras. A co čert nechtěl, když se poslední z expedicí vrací, nalézá Zemi okupovanou "jakýmisi" nechutnými emzáky. No není to na palici? A právě takových zvratů bude IG III obsahovat ještě mnohem víc. Příběh to má být vskutku epický a tak není divu, že bližší informace zatím nejsou známy. Nechme se tedy překvapit.

Imperium Galactica 3Imperium Galactica 3

Hra bude obsahovat celkem deset příběhových misí a pětadvacet dalších, "vedlejších" (náhodně generovaných při každé nové hře, viz. termín "reaplayability" na začátku článku). Hráči se budou moct zhostit pouze a jen role Terranů, tedy lidí, žádná jiná mimozemská rasa nebude přístupná pro hraní. Prý to má umocnit zážitek ze hry. Mno, o něčem takovém by se dalo dlouho diskutovat, ale co, je to jejich věc, vývojářů jedněch, ne naše. Když hru zpackají už na začátku, můžou se zlobit akorát tak sami na sebe... sakriš ale to bych hodně předbíhal. Vždyť nějaké omezení na jednu hratelnou rasu vlastně ještě vůbec nic neznamená, nebo alespoň nemusí znamenat.

Páteřní část strategické části hry, tedy kolonizace nových planet, se bude odehrávat, na rozdíl od předchozích dvou dílů, na tahy (tedy turn-based, jestli chcete), a to jak z pohledu galaktického, tak solárního. Tedy již ne více zrychlování a zpomalování času, jak tomu bylo v prvním Imperiu Galactica, nyní se hraje tahově. Na rozmýšlení co kam postavit máte více než dostatek času, můžete se probírat různými možnostmi, jednou je výhodné tohle, jindy zase tamto, všechno to máte čas promyslet. To je jistojistě výhoda. Poněkud kontroverznější výhodou už asi bude zobrazení galaktické a solární mapy - obě totiž budou, jak dnešní trend velí, ve 3D. A 3D zobrazení, jak známo, může být občas poněkud matoucí. Ale také nemusí, pokud je správně provedeno, takže doufejme, že se to Philosům povede nějak šikovně uplácat. V galaktickém pohledu si pak můžete prohlédnout statistiky každé ze svých kolonií - její politický i ekonomický stav. V pohledu do jednotlivých slunečních systémů pak můžete operovat s armádou či výzkumem na jednotlivých planetách. Taktéž můžete přímo v jednotlivých výzkumných centrech kontrolovat, jak jim jde práce pěkně od ruky (a pokud nejde, pokusit se je popohnat).

Ve výzkumných centrech půjde zejména o vývoj nových technologií pro vaše lodě. Těchto lodí bude pouze pět základních typů (tříd). Jistě, může se to zdát málo, ale musíme dodat, že každá z těchto tříd bude plně modifikovatelná a přizpůsobitelná. Budete moct měnit pohon, štíty, zbraně, a všelijaké další vybavení. Ty nejlepší systémy samozřejmě zdaleka nebudou k dispozici od začátku hry, a právě proto zde bue již zmiňovaný výzkum, který bude rozhodně velice důležitý - minimálně do té doby, než se vám podaří vynalézt veškeré technologie. Pak nastane čas skutečné expanze, na řadu přijde tuhý boj v reálném čase. Jistě jste si domysleli, že díky absolutní upravitelnosti oněch pěti základních typů lodí budete i tak moct dosáhnout úctyhodného množství rozdílných jednotek. Jenže je zde další zádrhel, který si vývojáři vymysleli (jistě, bude to originální, ale funkční...?!). Ono množství lodí, kterým budete mít možnost disponovat, bude omezené, a to na docela malý počet (přesná čísla bohužel zatím nejsou známa, rozhodně se ale bude jednat maximálně o pár desítek). Tato "ztráta" má být kompenzována tím, že hráč bude mít přístup i k těm nejjemnějším subsystémům každé lodi a bude si tak moct připadat jako skutečný kapitán každé z nich. Štíty, motory, zbraně, to všechno budete muset kontrolovat, rozdělovat mezi tyhle dětičky spravedlivě tučné porce energie, aby dobře rostly a byly zdravé... errm, co to kecám - abyste vy vyhráli bitvu!

Imperium Galactica 3Imperium Galactica 3

Je otázkou, co tato změna hře přinese. Hra se zřejmě stane pomalejší, už to nebude takové "galaktické maso" jako to bývalo v předchozích dílech. Budete muset dobře asi rozmýšlet, co si s touhle lodí dovolit můžete a s touhle zase ne. Výborná bude možnost nechat si poradit přímo od posádky jednotlivých lodí, což jednak a) docela odpovídá realitě (aneb kapitán je ten, kterému řeknou tři možnosti a on jednu vybere) a b) přeci jen vaše rozhodování urychlí - což je oproti počítačovému oponentovy vždycky třeba, ten totiž nečeká.

Možná jste si na okolo se válejících screenshotech povšimli výborného grafické zpracování. A dobře jste udělali. IG III totiž na to, že má vyjít ještě před koncem tohoto roku (tedy alespoň v Evropě, v Anglii a v zámoří až počátkem toho dalšího), vypadá skutečně výborně. Zásluhu na tom jistě mají i 2500 - 4000 polygonové modely lodí, opět krásný interface, a další maličkosti, na které se lze těžko přímo zaměřit, ale které tam prostě jsou a dodávají tomu ten pravý "vesmírný" šmrnc.

A na závěr základní rysy ve zkratce:

  • obrovská kampaň s až šesti paralelními osami příběhu
  • 10 předem daných plus 25 náhodně generovaných misí
  • 100 planet v 25 solárních systémech
  • minimálně pět různých mimozemských ras
  • možnost stavět vlastní lodě
Váš názor Další článek: Downloady: RPG Magic and Mayhem a mapy pro Emperora

Témata článku: , , , , ,