Industry Giant 2 – peníze, peníze a ještě jednou peníze

Strýček Skrblík by řekl, že není většího potěšení než koupat se v penězích. Pokud máte podobné touhy, Industry Giant 2 je další z řady ekonomických strategiích, která vám toto (alespoň virtuálně) umožní. Jelikož nám do redakce dorazila hratelná ukázka hry, podrobně jsme ji prozkoumali a výsledek přinášíme v tomto preview.

První díl Industry Gianta se docela podobal Transport Tycoonu, ale narozdíl od něj jste se kromě přepravy zboží/lidí museli starat také o to, aby se daný produkt dobře prodal. Jenže hotové výrobky nerostou jen tak na stromech, takže jste po vzoru Capitalismu museli těžit suroviny, v továrnách z nich vyrábět výrobky a až ty pak prodávat ve vlastních obchodech. Protože se tato kombinace hráčům líbila, druhý díl v její myšlence pokračuje a v některých aspektech dále rozvíjí.

Základní myšlenkou hry je stejně jako v každé ekonomické strategii vydělat peníze. Ty získáváte většinou až od koncových zákazníků, na což samozřejmě nesmíte v žádném okamžiku hry zapomenout. Je sice hezké, že např. postavíte fabriku na hračky, která bude vyrábět panenky ostošest, ale pokud jí nezajistíte dostatečný odbyt, proděláte i vlastní kalhoty. Nesmíte také zapomenout na dostatečný přísun surovin. Pokud těžíte dřevo na druhém konci mapy asi to taky nebude úplně pravé ořechové, protože náklady na dopravu převýší zisk z prodeje. Zkrátka princip Industry Giantu 2 je stejný jako v každé podobně laděné strategii.

Industry Giant 2 vás postaví do role firmy na konci průmyslové revoluce a vy, pokud budete úspěšní ji dovedete až na práh 21.století. K dispozici bude kampaň složená z několika na sebe navazujících úkolů a samostatné mise. Jelikož se vývojáři o typech úkolů moc nezmiňují, vypadá to na tradiční záležitosti typu vydělej X peněz, postav Y obchodů a ovládni obchod s produkty typu Z.

Industry Giant 2   Industry Giant 2

Industry Giant 2   Industry Giant 2

V Industry Giantu 2 si budete moci vybrat mezi 160 výrobky, které můžete vytvářet, což je mnohem více než v prvním díle. Každý výrobek má pevně daný počet surovin, který pro jeho výrobu potřebujete. Panenka potřebuje umělou hmotu, vláčky dřevo atd., složitější věci jsou samozřejmě vyrobeny z více surovin. Samozřejmostí je, že se objevují teprve s technologickým vývojem, takže zapomeňte na to, že byste v roce 1960 vyráběli počítače a vydělali na tom balík peněz :-). Oproti už dříve zmiňovanému Capitalismu však výzkum nijak neovlivníte (třeba postavením výzkumného centra) a nové výrobky získáte zároveň s konkurencí.

Vývojem prochází také váš vozový park. Zatímco na počátku 20. století se setkáte s prvními automobily a parními lokomotivami, postupem času získáte dieselové a nakonec přijde řada i na elektrické. Dalšími možnostmi přepravy je letecká a vodní. Každý typ dopravy má samozřejmě svá specifika. Vlaky jsou poměrně drahé, ovšem zase převezou větší množství nákladu, auta se zase nevyplatí na delší vzdálenosti, ale na krátké převážky jsou ideální, no a když potřebujete něco velkého dopravit na druhý konec mapy, nic nenahradí pořádnou loď.

Když už jsme u vozidel, nemůžu opomenout jednu důležitou věc a tou je grafika. Poslední dobou se snaží ekonomické strategie zaujmout širší vrstvy hráčského obecenstva, no a co si budeme povídat – grafika je jednou z prvních věcí, na kterou se člověk-laik  při nákupu hry zaměří. Tomuto trendu se přizpůsobují i ekonomické strategie. Mizí tuny a tuny tabulek, spousty čísel a jsou nahrazovány jednoduchými grafy doplněnými několika málo přehledy, do kterých se díváte jen když potřebujete zjistit, jestli proděláváte nebo ne, případně pokud chcete vědět, jak se daný produkt prodává. Stejně tak celkový vzhled hry se uhlazuje do hezkého a přitom přehledného 2D izometrického pohledu. Tomuto vývoji se přizpůsobil i Industry Giant 2, který nabízí roztomilou detailní krajinu s několika oživujícími prvky. Copak auta ve městech, to je normální (i když speciálně v IG2 se mi auta ze začátku století na ulicích moc líbila), ale zpracování odlivu a přílivu na pobřeží je natolik věrné, že jsem se v duchu viděl na pobřeží Jadranu v 30-ti stupňovém vedru. :-) Jen škoda, že naše verze zatím neobsahovala zvuky, slyšet k tomu ještě bouřící vlny - to by byla iluze dokonalá. Dalším příkladem takové blbůstky navíc jsou ohňostroje nad městy na začátku nového roku. Jsou to sice maličkosti nijak neovlivňující kvalitu hry, ale za sebe musím přiznat, že se mi líbily.

Industry Giant 2   Industry Giant 2

Industry Giant 2   Industry Giant 2

Ale zpátky k důležitějším věcem. Zajímavým aspektem hry ovlivňujícím vaši ziskovost, je výše výplat dělníkům v jednotlivých továrnách. Když dáte dělníkům méně peněz, sníží se vaše náklady na provoz, zároveň však klesne produktivita v dané továrně. Ano slyšíte správně, výplaty můžete regulovat v každé vaší budově samostatně. Do vašeho obchodování také promluví zčásti náhoda. Zemědělce určitě nepotěší velké krupobití, které zničí část nebo úplně celou úrodu, větší katastrofa však nastane v období světové krize anebo když vláda zvýší daně. Nemusí být všechno úplně černé, naopak můžou přijít dobré roky s nadprůměrnou úrodou apod.  Prodej vašich výrobků také ovlivní roční období – zmrzlina v zimě asi moc nepoletí.

Vývojáři v mnohém zlepšili i ovládání a přehlednost hry. Ovládání je řešeno poměrně netradičně bez minimálním použitím ikon. Většinu věcí řešíte jen za použití tlačítek myši. Nemusíte tedy prolézat několika nabídkami pro stavbu silnice, stačí dvakrát kliknout na kousek původní silnice, přesunout kurzor na místo, kam chcete silnici postavit a ještě jedno kliknout a to je vše. Nad každou továrnou máte obrázek výrobku, který se zde vyrábí, takže můžete lehce zjistit, kde máte nejbližší důl s potřebnou surovinou nebo kde jste postavili „tu blbou továrnu na chleba“. Pokud nastane v továrně nějaký problém, objeví se třeba vykřičník a vy hned víte, že chybí suroviny. Stejné je to u dopravních prostředků, nad každým vidíte, co zrovna převáží a v případě problému vás na něj hra upozorní.

Celkově se Industry Giant 2 snaží zaujmout co nejširší veřejnost, tomu odpovídá i rozdělení hry na dva typy (profesionální a začátečník). O grafice jsme již mluvili, jen dodám že maximální rozlišení bude až 1600x1200 při doporučené konfiguraci s procesorem 500 MHz. Ne že bych tímto chtěl Industry Giant 2 shazovat a degradovat na hloupoučkou strategii, to rozhodně ne, ale přijde mi jako jednodušší verze Capitalismu doplněná o problematiku dopravy, která nebude takovou hard-core simulací a kterou si s chutí zahraje každý, koho jen trochu baví tenhle typ her. Ale na konečné soudy je ještě brzo, těch se dočkáte až v recenzi. Hra by se měla na trhu objevit 14. července tohoto roku.

Váš názor Další článek: Nové obrázky z 3D akce Firestarter

Témata článku: , , , ,