inFamous: Second Son – dvojí pohled na očekávaný hit (recenze)

Sucker Punch se vrací se svou populární hrdinskou sérií a konzole nové generace startuje i novou éru bioteroristů – nový hrdina, nové prostředí a nové schopnosti. Stačí to?

inFamous byl vždy lákavou exkluzivní značkou konzole PS, která dávala hráčům možnost osedlat unikátní schopnosti a pořádně vystrašit obyvatele města. Série porodila také mnoho podobných značek, jako např. akce Prototype, a není divu. Být superhrdinou je totiž něco, o čem sní každý. Nyní ale přichází nová generace konzolí a s ní zákonitě i nové díly známých značek. A nebyl by to Sucker Punch, kdyby nepřinesl svou chuťovku – Second Son, která kompletně obnovila fasádu. S Colem se loučíme a posouváme se o sedm let dopředu, ke klučinovi jménem Delsin Rowe.

inFAMOUS_Second_Son-bridge_66_1395232545.jpg inFAMOUS_Second_Son-Bright_Lights_86_1395232546.jpg inFAMOUS_Second_Son-Delsin_Reggie-inside_359_1395232547.jpg

V pasti rozhodnutí

Delsin rozhodně není hrdinou od pohledu. Zkrášluje stěny graffiti, tropí neplechu a hraje na nervy svého staršího bráchy Reggieho. Bioteroristé jsou stále existující hrozbou, jelikož po výbuchu Empire City dokázali přežít a začali se šířit. Vláda proto formuje vojenskou organizaci DUP, která má lidi se superschopnostmi hledat a zavírat do speciálního vězení. Tomu velí krajně agresivní ženština, která bude hrát v příběhu důležitou roli.

 

Řekněme jen, že se stane to, co se stane a naše ústřední dvojice se musí vydat do Seattlu, kde sídlí DUP a ona zlá ženština, kterou potřebuje Delsin na slovíčko

 

Vše samozřejmě začíná nevinně, kdy Delsin znesvěcuje další nebohou stěnu a společně s bratrem je svědkem havárie, která změní jejich život. Nebudu tu prozrazovat, jak se příběh začíná vyvíjet a jak Delsin ke svým schopnostem přijde, jde totiž o skvěle vymyšlenou zápletku, kterou vám nechci spoilerovat. Řekněme jen, že se stane to, co se stane a naše ústřední dvojice se musí vydat do Seattlu, kde sídlí DUP a ona zlá ženština, kterou potřebuje Delsin na slovíčko. Toť k základní příběhové ose, ta ale rozhodně není jedinou.

inFAMOUS_Second_Son-DUP_Patrol_327_1395232547.jpg

Stejně jako v případě předchůdců tu v mnohém jde o vztahy mezi bioteroristy a obyčejnými obyvateli, o ostatních hrdinech a o tom, jak se budete chovat v některých situacích. Vrací se totiž systém Karmy, který vás přetvoří buď na hrdinského anděla, nebo teroristického padoucha. Často narazíte na situace, kde se musíte rozhodnout a váš výběr bude dál měnit vztah k okolí a obyvatelům. Nakonec tak dorazíte ke dvoum různým koncům a několika unikátním misím, které jsou samozřejmě exkluzivní pro tu kterou Karmu. To samé platí i pro některé druhy schopností, kde jsou odemčeny pouze zlé nebo naopak hodné straně. Je tedy prakticky jisté, že si hru sjedete minimálně dvakrát. A věřte, že za zlou "stranu Síly" je to podstatně větší sranda.

inFAMOUS_Second_Son-grafitti_01_1395232548.jpg inFAMOUS_Second_Son-grafitti_21_1395232549.jpg inFAMOUS_Second_Son-Seattle_Leap_79_1395232549.jpg

Pískoviště v Seattlu

I když vás příběh rozhodně bude hnát dál, je to právě samotný Seattle, co vás u obrazovky udrží. Jedná se vlastně o detailní pískoviště pro vaše destruktivní hrátky, rozdělené do dvou ostrovů. Tvůrcům se podařilo věrohodně přenést atmosféru a pocit z města, neustále zužovaného mračny a deštěm. Nejpodstatnější ale je, že město opravdu žije. Všude jsou hlídky DUP, které vám zavaří při sebemenším konfliktu. Lidé spěchají do práce, schovávají se pod deštníkem, jásají při vašem fešném seskoku, nebo naopak v hrůze utíkají. Nezřídka kdy si s vámi někdo střihne momentku. Sucker Punch odvedl obří kus práce, co se týče věrohodnosti podání městského života, a to rozhodně přidává na výsledném zážitku. Jen kdyby ti řidiči byli o něco živější.

 

K úplnému osvobození musíte v každé čtvrti zničit vysílací jednotku a potlačit odpor, přičemž se vám odemkne daná část města pro rychlocestování

 

Kromě příběhových misí totiž máte i spoustu jiných starostí, které by bez živoucího města byly poloviční. Musíte osvobozovat jednotlivé čtvrti, hledat tajné vládní agenty, kreslit graffiti, sestřelovat kamery a drony a co nejaktivněji ničit všechny propagandy, postavené vládními složkami. Právě to snižuje kontrolu nad městem a osvobozuje postupně čtvrť za čtvrtí. K úplnému osvobození musíte pak v každé čtvrti zničit vysílací jednotku a potlačit odpor, přičemž se vám odemkne daná část města pro rychlocestování. Nudit se tedy nebudete, stále mě ale neopouští pocit, že by nepovinných aktivit mohlo být více. Potěší také jedno tajemství, které můžete rozlousknout.

Japanese_Garden_1395232550.jpg

Nechci tu však opět vyprávět o všemožných radovánkách, které si jistě rádi objevíte na vlastní pěst. Vězte, že kromě kampaně rozhodně budete mít co dělat a právě vaše schopnosti dělají i z obyčejného pobíhání po městě zábavnou záležitost.

Kouřem proti dešti

Před vydáním nám vývojáři schopnosti řádně utajili, díky čemuž bylo jejich objevování o to příjemnější. Relativně rychle přijdete ke Kouři a Neonu, což jsou dvě základní a nejvíce využívané schopnosti ve hře. K mání budou další dvě, o těch ale pomlčím. Dodám, že všechny jsou dostatečně různorodé a nabízí své vlastní prvky pro vylepšení. Geniálně je řešeno jejich dobíjení. Každou schopnost musíte samozřejmě postupně dobíjet stejně, jak to dělal Cole s elektřinou. Kouř si doplníte, jak jinak, jakýmkoliv kouřem ze zničených vozidel či ze střech budov, Neon pochopitelně ukořistíte u výloh, neonových ukazatelů a nadpisů. Ždímání schopností vypadá nádherně a nikdy neomrzí. Na vylepšování schopností pak slouží již zmíněné drony, skenery a další zařízení, jež schovávají krystaly.

Lantern_Gate_1395232551.jpg Lantern_Market_1395232552.jpg Lantern01_1395232553.jpg

Při testování jsem měl menší obavy o obtížnost hry, přece jen ve videích byl Delsin prakticky vždy neporazitelný. I na normální obtížnost vám však dává DUP dost zabrat, především v pozdějších fázích hry, kdy proti vám stanou těžkooděnci a vojáci se superschopnostmi. Hráč tak musí chytře taktizovat během bojů, využívat okolních zdrojů schopností a včas si je doplňovat. Není nic horšího, než když před vámi stojí chlápek s rotačákem a vy máte prázdnou nádrž.

 

V rámci zlé Karmy můžete vyrazit na vraždící kolečko a vždy budete mít dost síly, takže jistě chápete, proč jde o zábavnější cestu napříč příběhem

 

Podstatně těžší je samozřejmě tropit neplechu jako hrdina. Nesmíte totiž zabíjet obyvatele, kteří se často připletou do cesty, a váš ultimátní úder, který má každá schopnost vlastní, si dobíjíte střílením do nohou. V rámci zlé Karmy můžete vyrazit na vraždící kolečko a vždy budete mít dost síly, takže jistě chápete, proč jde o zábavnější cestu napříč příběhem. Když už jsem zmínil ultimátní úder, jde o řádně brutální vychytávku, která smete většinou vše na obrazovce. S kouřem vystřelíte do nebes, a poté spadnete bombou. S Neonem postřílíte vše kolem lasery. A tak dále. Však si ten zbytek užijete jistě sami. Jedno je ale jisté – vypadá to parádně.

1393959442-infamous-second-son-delsin-night-scenery.jpg

Pravý next-gen

Co si budeme namlouvat, nový inFamous byl vyvíjen exkluzivně pro hardware nové generace a všichni od toho čekali opravdu hodně. Ačkoliv se nedá říci, že jsem byl vyloženě ohromen, na zadek jsem se určitě párkrát posadil. Síla PS4 je tu znát především v detailech. Ano, textury jsou příjemně ostré, animace obličejů je boží a směle se rovná titulu L.A. Noire, který se jen nedávno zdál být nedosažitelným. Animace jsou plynulé a ovladač reaguje precizně a rychle. Sucker Punch zkrátka vypulíroval zážitek k naprosto nejvyšší možné kvalitě a ti, co tvrdí, že hra oproti E3 prezentaci graficky pokulhává, titul ještě nehráli.

Tím pravým bonbónkem jsou však částicové efekty a efekty obecně. Právě zde ukazuje nová generace drápy a jde o podívanou, která vám vžene slzy do očí. Naprosto nádherné scenérie se sluncem zalitými ulicemi, jednotlivé částečky prachu či neonu, kroužící kolem vašich rukou a postavy, pěkně zpracovaný kouř a jeho interakce s postavou. Jsou to právě tyto maličkosti, které nepřestanou udivovat a člověk se začíná těšit na další hry, jež přinese nová generace konzolí. Máme se zatraceně na co těšit.

1393959446-infamous-second-son-active.jpg 1393959449-infamous-second-son-neon-bolt.jpg 1393959450-infamous-second-son-life.jpg

Jediným mírně pokulhávajícím faktorem pro mě byly stíny, které jsou velmi jemné a často téměř neviditelné, což lehce krade objem obrazu. Na druhou stranu je to dáno tím, že byla vždy denní doba pevně zafixována na potřebném místě (to aby město vypadalo vždy co nejlépe) a jelikož v Seattlu často prší, není tu jasné Slunce, které by stíny vrhalo. U silných zdrojů světla tento problém samozřejmě odpadal. A když už jsme u toho deště, ten je zpracován fantasticky.

 

Úroveň věrohodnosti je tu na úplně jiné úrovni, než jsme zatím zvyklí

 

Korunku všemu nasazuje dabing a obecně filmové pojetí, které je brilantní. Herci odvedli obří kus práce, především i díky snímání obličejů a pohybů, které se provádělo najednou. Úroveň věrohodnosti je tu tak na úplně jiné úrovni, než jsme zatím zvyklí a osobně jsem nesmírně potěšen, že už nejsou vývojáři limitováni hardwarem a mohou tvořit to, co vždy chtěli.

Dostupné pro: PS4
Žánr: Akce | Městská akce
Výrobce: Sucker Punch
Začátek prodeje: 21. března 2014
  • Zábavná hratelnost
  • Živoucí město
  • Precizní ovládání
  • Nádherná grafika
  • Vychytávky ovladače
  • Remote Play
  • Relativně krátký příběh
  • Nepovinných úkolů by mohlo být víc

inFamous: Second Son se dlouho považoval za první opravdový platform-seller konzole Playstation 4. Jedná se totiž o první pravou next-gen hru, která k nám dorazila a já po týdnu urputného testování nemohu nesouhlasit. Ano, nejde o revoluci a v žádném případě o titul, kvůli kterému poběžíte do obchodu pro PS4. Jde ale o skvělou akční hru, která je povinností pro každého majitele konzole a která jako první ukazuje, čeho jsou nové krabičky opravdu schopné. Pokud jste fanouškem série, pak není o čem diskutovat. Pokud o hře slyšíte poprvé, doporučuji zabrousit na YouTube. Možná to bude právě Second Son, který vás k nákupu PS4 přesvědčí.


Pohled z druhé strany - Michael Zeman

Volnost otevřeného města jako v GTA? A k tomu nadpřirozené schopnosti hlavního hrdiny? To zní lákavě! Jak se vyvedl nejnovější díl inFamous ze studia Sucker Punch z pohledu hráče, který se s touto sérií nikdy nesetkal?

1393959441-infamous-second-son-neon-melee.jpg

Pokud panovaly jakékoliv pochybnosti o grafické kvalitě tohoto titulu, můžete je okamžitě pustit z hlavy. inFamous je opravdu tím next-gen titulem, na který jsme čekali. A je jím v tolika aspektech. Naprosto skvěle je zpracovaný například déšť s odlesky a kalužemi na silnici. A propady fps? Ty nezaznamenáte ani při těch nejnáročnějších scénách, kdy vzduchem poletují vaše kouřové či neonové střely. Velikost města, údajně kopie části Seattlu, je dostatečná. Po několika odehraných hodinách se vám zpřístupní celé město, ve kterém nechybí mrakodrapy, čínská čtvrť či známá věž Space Needle. Mezi misemi se samozřejmě můžete volně pohybovat po mapě, ničit základny nepřátelské DUP nebo plnit vedlejší mise.

1392218715-1.jpg 1392218718-6.jpg 1392218719-4.jpg

Dalším prvkem, který zaznamenáte ihned, je dabing a celkové ozvučení hry. K postavám jejich hlasy perfektně sedí, zvláště k Delsinovi, ústřední postavě hry. Celkově je hlavní hrdina velmi povedený a lehce se s ním ztotožníte. Tomu napomáhá i jeden z hlavních rysů série, a totiž možnosti rozhodování a ovlivnění vaší Karmy. Můžete bojovat za dobro, nebo se naopak přiklonit na odvrácenou stranu. Rozhodování je jen a pouze na vás a občas jde o nelehká a důležitá rozhodnutí. Osobně jsem nejprve volil cestu slušňáka a kladného hrdiny, abych si podruhé hru užil jako padouch. Změny jsou rozhodně znát, a to i v příběhu.

Soubojový systém vás zřejmě nepřekvapí. Postupně si své schopnosti rozšiřujete a objevujete nové možnosti útoku na blízko i na dálku. Právě při získání nové schopnosti se objevuje jedna z mála negativních věcí celé hry. Vždy, když získáte novou schopnost, vidíte naprosto stejnou animaci. Možná až dvacetkrát během hry, což je opravdu velký počet a animací mohlo být více. Druhým mírným neduhem je nemožnost jakéhokoliv krytí či skrčení, což musíte nahradit správným použitím vašich schopností.

 

Pokud jste zvyklí na agresivní řidiče z GTA, opravdu vás překvapí, že můžete stát na křižovatce jak dlouho chcete a všechna auta budou stát a čekat

 

Když už jsme se dostali ke kritice, pojďme i na poslední negativum – opět malé a vzhledem k celkové kvalitě titulu bezvýznamné. Žádné vozidlo vás nepřejede. Nikdy. Pokud jste zvyklí na agresivní řidiče z GTA, opravdu vás překvapí, že můžete stát na křižovatce jak dlouho chcete a všechna auta budou stát a čekat. Skočíte těsně před rychle jedoucí vozidlo? Žádný problém, zastaví.

 

Remote Play s handheldem PSV

Téměř každá PS4 hra má podporu funkce Remote Play. Jak tedy funguje inFamous streamovaný do handheldu PS Vita? Na výbornou! Grafika je na pětipalcovém displeji Vity nádherná a plynulost hry je také na velmi dobré úrovni, v zásadě na latenci nenarazíte. Záseky nezaregistrujete a hru si tak maximálně užijete i na vašem handheldu. Další malé plus.

 

Vraťme se k pozitivům hry - naplno je využit i ovladač a jeho prvky. Velmi často používáte dotykovou plochu. Otevíráte pomocí ní dveře, vysáváte kouř z komínů pro dobití schopností nebo otevíráte bedny. Dále je chytře zapracován gyroskop ovladače ve spojení se sprejováním – ovladač otočíte do určené pozice, držíte trigger pro sprejování a pohybujete ovladačem pro nasprejování celé šablony.

1392218708-3.jpg

inFamous: Second Son můžeme směle označit za zatím nejlepší titul na PlayStation 4, u kterého vydržíte mnoho a mnoho hodin. I po odehrání hlavního příběhu je stále dostatek prostoru k vyřádění a nádherná grafika spolu s plynulostí se také neokoukají. Já s jistotou mohu prohlásit, že případný další díl superhrdinského sandboxu stoprocentně neminu.

Hodnocení: 4/5

PS: V pondělí pro vás chystáme podrobný liveplay titulu, ve kterém si rozebereme všechna pro a proti a řádně zablbneme v Seattlu.

Diskuze (3) Další článek: Naval Strike DLC pro Battlefield 4 a tuna záběrů z boje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,