Insane – pro šílence, blázny a maniaky?

Need for Speed, Test Drive a mnoho dalších závodních her již prošlo našimi počítači. Insane je však jiný. Bez nadsázky ho lze označit za inovativní hru. Do žánru závodních her vnáší několik nových prvků, díky nimž se hra stává daleko zajímavější a i prosté „ježdění“ bez cíle krajinou dokáže být zábavou na dlouhé hodiny. Nevěříte? Přečtěte si recenzi…

Žánr: Závodní hra
Minimum: P II 233, 64 MB RAM, Windows 98, DirectX7, zvuková karta, CD-ROM
3D: Ano
Multiplayer: Ano
Výrobce: Invictus
Distributor:
Codemasters

To se takhle sešla parta chlápků z Maďarska, a řekli si, že by to chtělo nějakou novou neotřelou hru s autama. Kdekdo dneska vydává hry typu NFS, ve kterých máte k dispozici nejnovější sporťáky a dlouhé rovné dálnice. Maďarský tým Invictus šel jinou cestou. Místo upravených silnic udělali hromadu hrbolatých krajin s rozježděnými blátivými silnicemi a do toho vsadili ty správné offroad vozy, počínaje bugynami, přes rallye sporťáky až po největší náklaďáky. Dokonce tu je i jakési vznášedlově tryskové pohybovadlo.

 Přímo do hlavičky, to bolelo.  Prďácká bugina, bacha na zajíce, sedíte příliš nízko.

Menu hry Insane je vcelku standardní, jako u jiných her. Nějaké možnosti nastavení, zadání jména hráče, výběr typu hry a tak dále. Kromě šampionátu je zde možnost jezdit samostatné závody a nebo se jen tak bez cíle brouzdat terénním autem po krajině. Bohužel ze začátku máte k dispozici na výběr jen tři auta a tři tratě. Aby jste si vybojovali i ostatní teréňáky a mohli se projet v dalších světových lokalitách, musíte si je napřed zdlouhavě vybojovat, a nebo si z Internetu stáhnout uloženou pozici hry, kde jsou všechny auta a tratě odemčeny. Já jsem si stáhl pozici z Internetu, abych pro vás mohl otestovat všechny vozidla. Bohužel adresu si již nepamatuju, ale můžete ji vcelku rychle najít, když se přes oficiální stránky Insane podíváte na ty neoficiální. Pokud tuto drobnou úpravu uděláte, hra vás chytne na dlouhou dobu i v případě že budete s vozidly jen tak jezdit po krajině, a ani nebudete závodit. Už samotné ježdění v terénu, kdy před vámi prchají stáda různých sudo a lichokopytníků ve vás navodí atmosféru filmů o Africe.

 Pan Loprais dojel až na měsíc, gratulujeme. Noční jízda v offroad Brouku.

Systém simulace je velmi věrný, i na řidiče sedícího uvnitř vozidel působí veškeré síly, takže když jedete přes kopce, tak sebou řidič pěkně uvnitř auta mlátí. Jednou jsem narazil do příkré skály a řidič za volantem "flákl" hlavou do palubní desky a když se narovnal, tak si rukou srovnal helmu a mohlo se jet dál. Prostě úžasné, musí se to vidět v pohybu. Ještě lepší požitek budou mít hráči s volantem force feedback, protože tato hra jej určitě využije na maximum. Zkušení řidiči si při této simulaci, kterou hra Insane nabízí, přijdou na své. Musíte vědět k čemu a jak použít závěrku diferenciálu, dobře řadit (je zde i volba automatického řazení, ale ukažte mě toho kacíře, který by si u offroadu zapnul automatiku, s manuálem je to lepší, věřte mi!), a hlavně se pořád dívat kam jedete. Dokonce zde můžete simulovat spojku! Kokpity, nebo spíše kabiny vozů jsou virtuální a myší se můžete rozhlížet na všechny strany. Pokud máte navolen základní pohled přímo z očí řidiče, tak ten automaticky trochu otáčí hlavu tím směrem, kterým zrovna zatáčíte. Toto je velmi chytrá funkce a navozuje ještě větší pocit reality. Modely vozů jsou udělány tak, že celé auto je doopravdy dynamické. Nezávisle na sobě se vše hýbe - tlumiče, jednotlivé nápravy, u náklaďáků i kabiny (které jsou doopravdy samostatně odpruženy od podvozku), prostě vidět auto za jízdy jak poskakuje po nerovnostech je paráda.

 Až takhle zaparkujete sedmitunu také, tak mi dejte vědět. Tohle je to auto co vrčí jako Škoda 120.

Samozřejmě že auta, a zvláště v náročném terénu, nejsou nerozbitná. Čím víc svého "teréňáka" masakrujete, tím dřív mu uletí kolo. Ale než utrhnete kolo, tak z vozu postupně upadávají doplňky, jako světla, zpětná zrcátka a tak dále. Třeba narazíte a vidíte jak vám z auta odletí přední reflektory a ještě se vám ze skály nazpět skutálejí pod auto. Když je přejedete tak to navíc křupne :-). Jinak se auto všelijak deformuje, hlavně když skočíte z vysokého srázu. To pak narazíte s takovou silou na zem, že se ozve realistická dunivá rána, jako kdybyste tom autě seděli. Dokud ale máte auto nové a nerozbité, tak vypadá celkem slušně. Modely jsou udělány dobře. Avšak okolní krajina už není tak štědrá na drobné detaily, jako třeba v NFS. To je dáno tím, že zde se nejede jen v přímce jedním směrem, ale že můžete jezdit úplně volně po celém okrese :-). Ale není to zas tak špatné, a užijí si i majitelé slabších počítačů (tím myslím to P233, protože na K6 2 500MHz hra běží plynule i při vyšších detailech) díky dynamickému řízení úrovně detailů. Nejvíc mě však fascinovaly stáda zvířat. Ve Skotsku jsou to ovce, kdesi v Americe jsou to bizoni, kteří pořád přebíhají přes silnice. Stáda jsou opravdu velká, až se člověk diví že se to vše stíhá hýbat, když navíc ještě na obloze krouží supi.Tohle je opravdu velmi dobré.

 Není nad šikovně nabouraný auťák, pravil klasik. Jo, v devadesátce jsem vlítl mezi bizony a kolo je pryč.

Zvuky motorů by mohly být udělány trochu lépe. Sice znějí realisticky, ale v reálu se motor chová trochu jinak. Velmi mě však potěšilo, když jsem v policejním voze na způsob Ameriky 1970 rozpoznal originál zvuk z naší české stodvacítky. Maďarští vývojáři si to prostě neodpustili a propašovali tam aspoň zvuk, když už ne celou škodovku. Ale stará dobrá česká Tatra 8x8 (dříve používaná na tahání panelů pro socialistický paneláky) je snad nejlepší vozidlo, protože vyjede všude. Dokonce se mi s uzavřeným diferenciálem podařilo na jedničku vyšplhat i na Cheopsovu pyramidu! Mám dojem, že výkony všech vozů jsou pro zlepšení hratelnosti nadsazené. Tak pro příklad jsem si to stopoval, Tatra 8x8, sedmitunový kolos, má zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých sedm sekund, člověk tam ani nestačí ládovat kvalty :-) No a naopak, ze 130ti (ano, za další 3 sekundy udělá rovných 130) brzdí odhadem podle gumování a počtu patníků jen 40 metrů. Ve skutečnosti by jela minimálně takových sto metrů normálně a druhou stovku by vzala smykem.

Demo download (26,7 MB) zde.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 10/10
No co bych vás tady ještě zdržoval, prostě si toto dílko 1NSANE okamžitě sežeňte, protože to je opravdový nářez pro drsný holky a kluky, kteří místo kolínské používají naftu.
Celkové hodnocení: 10/10
Diskuze (4) Další článek: Elitní desky opět v Čechách!

Témata článku: , , , , , ,