Inside: Orwellovská paranoia (recenze)

vytisknout velikost písma
Někdy je méně více. V případě Inside to platí dvojnásob.

Černobílá arkádovka Limbo (2010) díky svému unikátnímu stylu a skvělé hráčské i kritické odezvě unikla jen málokomu. Není tak divu, že právě Limbo dnes patří k reprezentativním titulům vývojářské indie scény. Když Playdead, kteří za titulem stojí, ohlásili nový projekt – tentokráte s názvem Inside – opět na sebe strhli pozornost. A znovu oprávněně. Inside v červenci dorazil jak na PC tak Xbox One a my jsme se mu tak konečně mohli podívat na zub.

Hned na úvod je třeba říct, že Inside srovnávání s kultovním Limbem rozhodně nemine. A to i proto, že novinka má s počinem z roku 2010 spoustu společného. I Inside je totiž platformovkou viděnou ze strany a i v něm se vcítíte do role bezejmenného, karikaturního hrdiny, kterýžto je vržen do podivného světa, a jehož budete muset dovést až na samotný konec. Cestou vás jako v Limbu neminou puzzle, logické hříčky, hrátky s fyzikálními zákony, ale co víc – ani úprky před rozzuřenými psy, schovávání se před všudypřítomnými strážnými a hlavně tušení čehosi zneklidňujícího.

3087143-inside_shot_11.jpg8f8ca118a08587710dedb4aa639e8ab9.jpginside_01.jpg

Velký bratr tě vidí

Inside je totiž zasazeno do orwellovsky paranoidního a neustále sledovaného světa. V podstatě na každém rohu narazíte na kameru či automatický kulomet. Světem však putují i systémem samotným zlikvidované a zmanipulované bytosti, které se v organizovaných masách pohybují v zástupech a na vnější podněty v podstatě nereagují.

 

Základním herním mechanismem Inside jsou logické hříčky a překonávání jednoduchých překážek

 

Základním herním mechanismem Inside jsou logické hříčky a překonávání jednoduchých překážek. Ty – a ani samotné ovládání či herní principy – nejsou z počátku hráči nijak vysvětleny. Hráč tak k nim přistupuje osamocen, neboť jsou nesmírně intuitivní a zprostředkovávány samotným obsahem. Díky přístupnosti hry (nikoliv však ve smyslu jednoduchosti) se pak v důsledku stírá hranice jasná mezi virtuální realitou a skutečným světem. Do světa Inside se zkrátka lze ponořit úplně naplno. 

inside-game-playdead.jpg

Druhým podstatným hratelnostním prvkem je schopnost hlavního hrdiny napojit se na speciální port, a ovládat tak na dálku myslí přeživší ztracené existence. V praxi to vypadá tak, že na čas nad nimi přeberete kontrolu – pomocí nich si tak uvolníte cestu, posunete krabici na kýžené místo, strhnete na ně pozornost, zkrátka je využijete ku prospěchu hlavní postavy. Byť to není nic revolučního, do konceptu Inside to perfektně sedí. A to i významově – kontrolovanost je totiž rázem několika směrná.

Utíkej, psi tě dohání

Skvěle navržené, zábavné a intuitivní hádanky a drobné logické hříčky jsou alfou úspěchu her od Playdead, v případě Inside to platí dvojnásob. Omegu pak představuje celková stylizace hry a především atmosféra. Autora antiutopického 1984 George Orwella už jsme zmiňovali, na mysl se však v případě Inside dere třeba i komiksový film Jaromíra Švejdíka Alois Nebel. Inside svým minimalistickým podáním a naopak maximální efektivností naprosto odrovnává.

inside-game-zombie-kid-stealth-gameplay-screenshot-xbox-one.jpginside-screenshot_1920.0.0.jpgmaxresdefault.jpg

Představte si situaci – s podivnou postavou se plahočíte temným, černo-šedivým lesem a jediné co slyšíte, jsou kroky a podivné šumění. Ticho a tmu znenadání proříznou reflektory a zvuk motoru vozidla, z něhož vzápětí vyskakuje nejen stráž s baterkami a zbraněmi, nýbrž i nepřivázaní a tudíž nesmlouvaví dobrmani. Berete nohy na ramena, jenže celá skupina se za vámi rozběhne a začíná střílet.

 

Inside snoubí přesně to, co by kvalitní hra kombinovat měla. Má skvělou, chytlavou hratelnost a naprosto famózní celkovou prezentaci

 

V tom se ozývá dramatická hudba, kulky sviští všemi směry, na místo se sjíždějí další hlídky, do cesty se vám ale staví řeka, skupina vás dohání, srdeční rytmus vám začíná stoupat… Přesně o tomhle je Inside. O navození dokonale skličujícího a svíravého pocitu za užití minimálních, přesto nesmírně účinných prostředků. To všechno navíc v naprosto odzbrojující grafice, nádherných animacích a v doprovodu jen skromně dávkované, o to ale efektivnější hudby.

INSIDE-Xbox-360-1.jpg

Inside snoubí přesně to, co by kvalitní hra kombinovat měla. Má skvělou, chytlavou hratelnost a naprosto famózní celkovou prezentaci. Kaňkou na kráse může být snad jedině kratší herní doba pohybující se v rozmezí třech až čtyřech hodin. Zvlášť vezmeme-li v potaz, že Inside se prodává za necelých 20€. Avšak v případě, že peníze investujete, připravte se na dechberoucí momenty, které ve vás budou rezonovat ještě několik týdnů po dohrání. Podle nás se to vyplatí.

PC
Dostupné pro: PC, Xbox One
Žánr: Logické | Logická plošinovka
Výrobce: Playdead
Začátek prodeje: 29. června 2016
  • Strhující atmosféra
  • Intuitivní hratelnost
  • Zábavné puzzly
  • Unikátní výtvarný styl
  • Herní doba

Jestliže si letos zahrát nějakou arkádovku, pak rozhodně Inside. Nejenže totiž zdatně konkuruje velkým AAA hrám, svou strhující atmosférou a podáním je však i mnohdy na míle daleko před nimi. Inside by vám ve sbírce her roku 2016 rozhodně nemělo chybět.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

včera | | 15 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A