Interview s tvůrcem české westernové hry West Bang

Není to tak dlouhá doba, co jsme vám na stránkách Doupěte představili novou českou hru West Bang. Protože si česká produkce zasluhuje zvláštní pozornost, využili jsme příležitosti a položili sérii několika více či méně dotěrných otázek jednomu z tvůrců. Na otázky ochotně odpovídal hlavní programátor projektu Pavel Tovaryš známý v internetových kruzích pod jménem Tovy.
Není to tak dlouhá doba, co jsme vám na stránkách Doupěte představili novou českou hru West Bang. Protože si česká produkce zasluhuje zvláštní pozornost, využili jsme příležitosti a položili sérii několika více či méně dotěrných otázek jednomu z tvůrců. Na otázky ochotně odpovídal hlavní programátor projektu Pavel Tovaryš známý v internetových kruzích pod jménem Tovy.Na úvod něco o tobě. Jak ses dostal k počítačovým hrám a specielně k jejich výrobě?

Já začal psát hry ještě za doby ZX Spectra. Vlastně když tak přemýšlím, tak ještě za časů PMD 85. Vždy mě bavilo hry hrát, ale pak jsem přišel na to, že dělat je často větší zábava než jen hrát a tak jsem na koleně, jak jinak, začal první spectrácké hry tvořit.

Dostalo se něco z toho na veřejnost?

Přemýšlím… ale doufám, že nic ;)

Předpokládám, že West Bang byla jedna z her, kterou jsi viděl už na 8-bitech, nebo se mýlím?

T: Přesně tak. Na Spectru, později Didaktiku to byla klasika. Vlastně je to klasika doposud, překvapilo mne, kolik lidi ji zná.

Kdo všechno se podílel na vývoji West Bangu?

He, dva lidi – grafik Franta Chmelař, který možná řekne lidem více jako pachatel kreslených parodií TopGun a TopGun II, které udělal pod hlavičkou ČUBA pictures. Program a muziku jsem dělal já. A co se týká zvuku, to jsme řvali do mikrofonu oba dva.

Jaká byla motivace? Nevěřím, že někdo píše desítky kilobytů kódu jenom pro zábavu.

Vlastně původně to bylo opravdu jen pro zábavu. Dostala se nám do rukou hra – tuším, že se jmenovala Moor Hunter nebo tak nějak - dali jsme si každý pár her a řekli jsme si, že něco takového musíme udělat. Jen tak z legrace. Tak jsme přemýšleli, co by to mohlo být a napadl nás starý skvělý West Bang Začínalo mi zkouškové a já potřeboval nějaké odreagování na večery. Franta byl zase krajně nevytížený. Tak jsme do toho šli.

S čím jste měli při vývoji hry největší potíže?

Určitě s testováním a dolaďováním. Chtěl bych tímto poděkovat všem, kteří nám s tím pomáhali. Je jich dost, snad mi prominou, že je nebudu vyjmenovávat. Naprogramování i celá grafika nám trvala rekordní necelé tři týdny. Ovšem pak nastal horor - někde to běželo, někde ne. Snad je to už teď v pořádku.

Dovolím si trochu rýpnout, ale jeden náš čtenář si stěžoval na nefunkčnost s tabletem Wacom.

Sice jsem tuhle otázku nečekal, nicméně jsme West Bang vyzkoušeli na jiném stroji s tabletem Wacom a tam fungoval bez problémů. Měly by to vyřešit nové drivery. Ovšem pokud by se nám ozvalo více lidí, že mají s Wacomem problémy, jistě vytvoříme speciální drivery a ovládání jen pro ně.

Jaký byl rozpočet na vytvoření hry?

Myslím, že jsme si museli koupit jednu disketu na shareware verzi a šest či sedm na plnou verzi. Takže jsme se složili, obvolali investory. Nakonec jsme ale peníze sehnali a koupili jsme celý balík. Mimochodem - kdyby někdo chtěl koupit tři diskety, ať se mi určitě ozve.

Dělání her chce asi kupu trpělivosti a přemáhání. Nemáš chuť to někdy úplně zabalit, všechno smazat a začít s něčím úplně jiným?

No jéje, myslím, že chuť zabalit to máme každý druhý den. Ale občas nás to i baví, občas je u toho legrace. A začít pracovat a zbohatnout? Pak bychom se asi unudili, to není nic pro nás.. teda zatím.

West Bang je shareware, to se u českých projektů moc nevidí. Přichází snad nová doba?

V české produkci občas vycházejí opravdu hrozné hry. I když se to značně zlepšilo, pořád můžete v obchodech narazit na něco tak krajně zoufalého a ještě za to dát peníze. Jak jsem se zmínil, West Bang jsme dělali pro zábavu a nechceme na něm zbohatnout. Je shareware proto, aby, pokud na něm pár korun utržíme, jsme z toho měli hlavně radost a mohli se pustit do další shareware hry. Myslím ale, že je u nás více nadšenců, kteří dělají shareware či freeware hry, bohužel jim možná chybí sehranost, zkušenost nebo dostatek času své projekty dokončit a publikovat. To je škoda, ale věřím, že jich bude více a více.

Dostanou registrovaní hráči něco navíc nebo jim bude muset stačit vědomí, že podpořili nadějné tvůrce?

Dostanou hru, která má na rozdíl od verze, kterou si mohou volně stáhnout, dvacet pět levelů, ani nevím kolik banditů a civilů. Čeká na ně malé překvapení v bonus levelu. Také si vychutnají kreslené intro a muziku, která také ve volně šiřitelné verzi chybí. A v neposlední řadě je čeká popis, jak si mohou sami vytvořit své vlastní levely. Tak se může stát, že se místo banditů objevují fotky jejich kamarádů.. No humánní to asi není, ale zato je to veliká legrace.

Bude se registrace lišit pro cizince a naše spoluobčany?

Nejraději bychom hru u nás šířili jako freeware, ale protože ji budou jako shareware šířit i nějaké zahraniční servery, musíme ji statut shareware ponechat. Každopádně zkusíme alespoň prosadit, aby pro Čechy byla levnější, možná i nějaký giftware či beerware.. Ale teď si uvědomuji, že nikdo z nás pivo nepije, tak se budeme muset ještě poradit.

Viděli jsme verzi pro MS Windows. Jak na tom budou uživatelé alternativních OS?

Zkoušeli jsme ji překompilovat například i pro Linux. Sice po mírných úpravách vše fungovalo, ale zatím se neodvažujeme tuto verzi šířit. Jestli bude zájem, určitě se budeme snažit ji alespoň pro Linuxy finálně upravit.

Linux se stejně hodí na hraní asi jako Playstation pro vedení podvojného účetnictví. Nebo jsi příznivcem tučňáků?

Windows je opravdu, co se týká hraní her a příjemnějšího prostředí, vybaveno mnohokrát lépe než Linux. Ale protože jsem opravdu „příznivce tučňáků“, tak je i mojí jakousi povinností, aby West Bang pod ním fungoval.

Říká se, že autoři umisťují do hry sami sebe jako jednu z postav. Která jsi ty? :)

Hehe, já tam jsem, ale celou hru nejsem vidět. Vpravo dole se krčím pod stolem, ale jak říkám, jsem tam tak dobře zalezlý, že mě není vidět ani kousíček.

Má hra konec? Pokud ano, jak dlouhou dobu zabere dohrání kompletní hry? Myslím u průměrně zdatného hráče.

Konec má, i když se také hlavně hraje na body. A délka? Já sám jsem se ještě nedostal do poloviny, ale pracuji na tom, pak dám určitě vědět!

Budou ve finální verzi zabudovány cheaty?

Budou. A možná tu na to téma za nějaký čas vyhlásíme malou soutěž.

Finální hra obsahuje možnost vytvoření vlastních postav, dočkáme se nějakého překvapení ve formě známých osobností nebo i tvůrců hry?Možná uděláme pár levelů navíc. Ty si budou moci všichni stáhnout z naší www stránky. Doufám, že po hraní West Bangu, si všichni nebudou stahovat autory, aby je mohli pořádně rozstřílet alespoň ve hře :)

A další plány do budoucna, nové hry atd.?

Plánů máme spousty, už připravujeme další sharewarovou hru a pak možná i něco více, ale to se nechejte překvapit. Doufáme, že vás opravdu překvapíme.

Jaká je tvá nejoblíbenější postava z her a proč?

Určitě Wally a vůbec celá rodina z jeho osmi-bitové série. Z dílů jako „Three weeks in paradise“, „Pyjamarama“ apod., ale to už znají spíše jen pamětníci.

Na úplný závěr mi prozraď, co hraješ, když zrovna neprogramuješ.

To málo času, co mám, mi právě programování zabere. A to, co mi přesto zbude, zaplním většinou hrami z emulátoru - ať už zmiňovaného ZX Spectra, či pouťových automatů. Z her na PC mne v poslední době nadchlo Age Of Empires II a už starší Fallout.

AOE2 je super. Děkuji za rozhovor.

Diskuze (2) Další článek: Environmental Bump Mapping podle Matroxe u Rollcage II

Témata článku: , , , , , , , , ,