Invizimals: The Alliance - příběh hraček (recenze)

Nintendo má Pokémony, Sony pro změnu útočí na peněženky rodičů příšerkami s augmentovanou realitou. Jak dopadl nejnovější výtvor?

Invizimals jsou sérií, nebo chcete-li značkou, která mému zraku a sluchu zůstávala až do dnešních dnů skryta a nedivil bych se, kdyby byla vaše zkušenost totožná. Faktem totiž je, že za touhle "catch them all" blbinkou pro mladší hráče nestojí žádná marketingová masáž ani silná značka. Po odehrání nového handheldového přírůstku do téhle rodinky tomu ale absolutně rozumím. Žádný zázrak to totiž rozhodně není!

Zběsilé mačkání

Pokud se nechytáte už podle názvu a jste líní otevřít Wikipedii, pak vězte, že základní premisa je více než jednoduchá. V univerzu španělských autorů existuje asi stovka kreatur a hráčovým cílem je pochytat je, a pak s nimi zápasit jak proti ostatním, tak i proti hloupoučkému příběhu. Doteď to obstarávali Pokémoni, ale v Sony jen nekopírovali a přidali i něco navíc - rozšířenou realitu. Rozdíl ale není jen v prostředí, ale i ve stěžejním prvku, a sice soubojovém systému.

Pokémoni nabízejí v poslední generaci vymazlený tahový systém, který má mnoho prostoru k taktizování a vyžaduje spíše rozvahu, než zběsilý přístup. Invizimals jsou přesným opakem a nejvhodnější je přirovnání ke klasické, jen jinak viděné bojovce. Potvůrky se totiž mlátí v reálném čase a v praxi to vypadá tak, že mačkáte všechna tlačítka a postavička na sebe řetězí různé útoky. Zkrátka se snažíte ubít soupeře. V principu velmi jednoduché, a tedy i vhodné pro cílovku, ale zároveň dostatečně promyšlené.

Ovládání totiž netrpí mnoha neduhy a rozmístění útoků a dalších ovládacích prvků na tlačítka je pohodlné. Ani po delším hraní jsem tak neměl problémy s bolavými prsty jako třeba u Mortal Kombatu, a to ani navzdory zadnímu dotykovému panelu. Kde ale autoři vychytali v podstatě hardwarové věci, tam je podkopávají ostatní mechanismy. Obzvláště levelování kreatur je divně navržené a rozhodně jsem s ním nebyl spokojen. Prostě to nejde přirozeně.

Souboje v obýváku

Hra vás hodně nutí k takzvanému grindingu a vyvážení obtížnosti je minimálně rozporuplné. Hned několikrát totiž dojdete do bodu, kdy nějak jsou oponenti nelogicky o mnoho silnější, než-li vaše zvířátko. To pak tedy musíte bojovat se slabšími a postupně si tak trošku "nacheatovat" vyšší level. Takhle si tedy zábavu pro desetileté kluky rozhodně nepředstavuji. Dalším problémem pak je, že u stovky postaviček to rozhodně nechcete dělat, takže nakonec skončíte u dvou, maximálně třech bojovníků a zbytek jen budete se smutkem přehlížet.

Možná namítnete, že ve vlaku je času dost, ale velká část hry stojí a padá s kartami na augmentovanou realitu. Pokud znáte Vitu a její kameru, pak chápete kde je problém. Vytvoření arény prostřednictvím rozšířené reality je malé umění a osobně mám spíše záporné zkušenosti. Systém ani zdaleka nefunguje bezchybně a bohužel se stává, že někdy nefunguje bez zjevného důvodu. Konzole zkrátka kartu nějak neregistruje.

Nutnost tahat s sebou neustále karty je dost iritující

Pokud tedy nelpí vaše ratolesti na story modu a chtějí si užít i nějaké ty bitvy s živými hráči, na cestách rozhodně Invizimals: The Alliance neupotřebí. Už jen nutnost tahat s sebou neustále karty je dost iritující.

Pro děti dobré

S prvkem augmentované reality pak mám ještě jeden problém. Vita je opravdu výkonná konzole a zvládá překrásné scenérie z Uncharted i roztomilou stylizaci v Tearaway. Nechápu tedy, proč musejí Invizimals vypadat tak hrozně.

Grafika za použití kamerky a augmentace samozřejmě ani zdaleka nedosahuje konkurence a obávám se, že i 3DS a Pokémoni v konečném důsledku na mnohem slabším zařízení vykouzlí povedenější momenty. Nezachrání to ani možnost cross-platform hraní mezi Vitou a 3DS, ba dokonce fakt, že za jednu cenu dostanete oba tituly.

Dostupné pro: Vita
Žánr: Arkády | Akční arkáda/AR
Výrobce: Novarama
Začátek prodeje: 30. října 2013
  • Systém soubojů
  • Povedené ovládání
  • Levelování postav
  • Odfláklá grafika
  • Rozšířená realita

Jak už ale jednou zaznělo, nejsem cílovka. Tou jsou děti ve věku zhruba deseti let. Těm nebude vadit ani bezduchý příběh a troufnu si říci, že kvalitu grafiky už nebudou řešit vůbec. Co jim ale bude vadit nade vší pochybnost je špatně fungující systém augmentované reality a pravděpodobný fakt, že moc kamarádů asi Vitu a Invizimals nemá. Ta pravá zábava pramenící z povedeného soubojového systému totiž začíná až v aréně s kamarády.