Jak 3dfx hodnotí situaci

Internetový časopis Speedy 3D přinesl nedávno rozhovor s Brianem Burkem, ředitelem firmy 3dfx pro vztahy s veřejností. Ačkoli v něm nevyplynuly na povrch žádné převratné novinky, některé věci rozhodně stojí za přečtení.

Pokud byste měl k dispozici stupnici od 1 do 10, jak byste ohodnotil úspěch (nikoli pouze v maloobchodním prodeji) řady Voodoo3?

Nuže, podle průzkumu firmy PC Data máme od dubna maloobchodně nejprodávanější kartu. … Tento trend je celosvětový, netýká se pouze Spojených států. Přihlédneme-li k těmto faktům, dal bych 8 nebo 9. Nejsem zvyklý dávat mnoho desítek.

Co je podle vás hlavní příčinou úspěchu Voodoo3?

V situacích z reálného světa počítačových her je to čipset, který podává nejlepší výkony. Možná mu schází zaškrtávátka s několika vlastnostmi, ale pokud tyto vlastnosti nepoužíváte, moc na tom nezáleží. Bylo by hezké mít ve Voodoo3 podporu 32 bitů, ale lidé ji mají v TNT2 a přesto hrají v 16 bitech. Zákazníci jsou mnohem chytřejší než bývali a web jim nyní dává mnohem více informací, na nichž mohou založit své rozhodnutí o nákupu. Voodoo3 má vynikající poměr ceny a výkonu.

Podíváte-li se na všechny konkurující si firmy v oblasti akcelerátorů 3D grafiky – S3, Matrox, NVIDIA, ATI a Permedia – uvádějící každých půl roku nový produkt, nemyslíte si, že průměrný hráč má příliš mnoho možností? Nemáte pocit, že se tento průmysl pohybuje příliš rychle na to, aby tomu někdo stačil?

Pohybuji se v průmyslu grafických karet již 9 let a bylo to tak vždycky. Tohle není žádná novinka. Díky webu je to jen víc viditelné. Konkurence vytváří možnost volby a z té profitují zákazníci. V určitém okamžiku se vždy musíte rozhodnout a něco koupit, přičemž za rohem už vždy čeká něco nového. Očekávané období konsolidace již začalo – nejdřív STB a 3dfx, pak S3 a Diamond.

Co si myslíte o procesoru Athlon?

Konkurence je dobrá. A takový je i výkon Athlonu.

Řekněte nám něco o novém “T-Bufferu”, který bude implementován v novém produktu 3dfx.

Řečeno ve zkratce: přímo z krabice dostanete antialiasing celé scény ve všech hrách, které máte. Je to zaškrtávací políčko na našem ovládacím panelu – prostě na něj kliknete a okraje budou hladké, žádné nerovnosti. Okamžitě se zlepší kvalita obrazu každé vaší hry. Spolupracujeme také s vývojáři, aby ve svých nových hrách podporovali naše kinematické efekty jako rozostření pohybu (motion blur), ohniskový bod (focal point) a softwarové odrazy/stíny. Spoustu informací najdete na http://www.3dfx.com.

Existují nějací vývojáři her, kteří plánují využití T-Bufferu ve svých hrách nové generace? Bude jeho podpora v DirectX?

Navrhli jsme Microsoftu, aby začlenil kinematické efekty T-Bufferu jako rozšíření do DirectX podobně jako se přidávají nové vlastnosti do OpenGL. Čekáme na odpověď. DirectX již podporuje AA celé scény. Ve spolupráci s vývojáři jsme byli vždy velmi úspěšní.

Firma 3dfx také ohlásila vlastní způsob komprese textur nazvaný FXT1. Co je to vlastně komprese textur a proč je důležitá?

Komprese textur je metoda, jak zmenšit množství dat potřebné pro uložení textur s vysokým rozlišením. FXT1 je velmi kvalitní algoritmus komprese textur, který prakticky vůbec nesnižuje kvalitu obrazu oproti původní textuře.

Algoritmus FXT1 rozděluje každou texturu na několik bloků o velikosti 4x4 nebo 4x8 texelů. Pro každý z těchto bloků se použije jeden ze čtyř kompresních algoritmů, a to ten, který umožní zachování co nejlepší obrazové kvality daného bloku. … Při kompresi 32bitové textury dosahuje FXT1 kompresního poměru 8:1. Komprimovaná textura se uloží do paměti a je hardwarovým akcelerátorem automaticky dekomprimována ve chvíli, kdy je zapotřebí pro renderování obrazu.

Nabídne 3dfx ve svém produktu nové generace konečně plnou podporu AGP 4x? Bylo by to užitečné?

Specifikace nového produktu jsme ještě neohlásili a zabili by mě, kdybych vypustil kočku z pytle teď, když už jsme tak blízko Comdexu. Slyšeli jsme ty výkřiky našich fanoušků. Chtějí 4x AGP, podporu 32 bitů a velkých textur.

Nyní si promluvme o rozhraní Glide. Zdá se, že OpenGL i Direct3D jsou již na takové kvalitativní úrovni a mají takovou podporu, že neexistuje reálný důvod proč dál rozvíjet API Glide. Jak vidíte jeho budoucnost, potřebujeme ho ještě?

Právě v této době o tom diskutujeme a velmi brzy dospějeme k nějakému rozhodnutí.

A nakonec: co si myslíte o řadě GeForce 256 od firmy NVIDIA? Jak s ní chce 3dfx soutěžit?

Ještě jsem žádnou z těchto karet neviděl, takže těžko říct. Z recenzí, které jsem četl, to nevypadá, že za to, co budou stát, nabídnou hráčům velký výkonnostní skok. T&L je opravdu skvělé, ale bez odpovídajících her je těžké se s ním pochlubit. Až se takové hry objeví, oni už možná budou distribuovat jiný čipset a naše nová karta bude už určitě na trhu.

Viděli jsme jejich specifikace a víme, jaké budou ty naše; jsme přesvědčeni, že až budou všechny karty na trhu, náš výkon bude nejlepší.

Diskuze (1) Další článek: Driver

Témata článku: , , ,