Jak je to s cloud-gamingem v roce 2016?

vytisknout velikost písma
Hraní "on-demand" je poměrně okoukaný koncept. Noví poskytovatelé ho však přinášejí v novém kabátu. I když je jich dnes jako šafránu, povíme si něco o těch, kteří mají našlápnuto k úspěchu.
Seznam kapitol
  1. Super-počítač přes internet
  2. Počítač v počítači (Leap Computing a LiquidSky)
  3. Hry v prohlížeči (Playkey)
  4. Pro vybrané platformy (Nvidia GRID a Playstation Now)
  5. Budoucnost jako poslední

Navzdory tomu, že podstata streamovaného hraní není na poli her nic nového, po zkrachovalém OnLive zůstala v tomto odvétví obrovská díra. Služby podobného rázu, kterým věnuji pár následujících řádků, na to záhy přišli a musím říct, že na to jdou chytřeji, než kdokoliv předtím.

Pro ty, kteří ještě neměli tu čest vyzkoušet si jakoukoliv tzv. cloud-gamingovou platformu nejdříve lehce načrtnu, jak to celé vlastně funguje. Techničtí mágové, připravte se prosím na kapku generalizace.

"Je to vůbec možné?". Přesně takovou otázku jsem si položil v roce 2009, kdy se hraní "on-demand", neboli cloud-gaming oficiálně začal považovat za budoucnost hraní všeobecně, bez ohledu na žánr. Princip zněl toho času velice jednoduše - zaplatíte si určitý měsíční poplatek, obstaráte si trošku rychlejší neomezený internet a můžete hrát až do zblbnutí, bez potřeby jakýchkoliv dalších investic do vašeho hardwarového vybavení.

microconsole-2g68.jpg

To vše díky samotnému faktu, že hra, kterou budete hrát pomocí vámi vybrané služby, nebude běžet přímo na vašem stroji, nýbrž na serveru vzáleném stovky kilometrů, a k vám domů se dostane pouze její obraz. Tehdy to pro mě znělo opravdu jako sci-fi. Nicméně, pýše předchází pád, a nic nikdy není tak dokonale navrženo, aby se nemohly vyskytnout problémy. 

U již zmiňované služby OnLive, která byla svého času tou nejdostupnější, bylo nejbližší datové centrum pro nás umístněno až v Londýně. To byl problém číslo jedna. Čím víc je od vás server vzdálen, tím víc se totiž zvyšuje odezva (ping), a pokud je dostatečně vysoká, což u OnLive obvykle byla, poměrně často se stává, že obraz je trhaný, seká se, nebo hra reaguje až se značným zpožděním. Na tento problém lék v tom čase prostě neexistoval, leda že by celé datové centrum dostalo nohy a uteklo přímo za vámi. Jestli jste měli pomalejší stahování internetu než 3Mb/s, mohli jste se dívat akorát tak na chybovou hlášku.

Pokud jste ale měli rychlý internet, tím myslím spíše optický (50Mb/s a více), vzdálenost mezi vámi a britskou metropolí se najednou zdála mnohem menší. To platí a vždy platit bude.

proc2.png

Druhým a tím nejzásadnějším problémem těchto služeb byl jejich katalog. Člověk by si řekl, že vydavatelé budou mít o služby tohoto ražení zájem. Možnost pirátství tady neni žádná, tak kde je problém? Na tuto otázku osobně neznám odpověd dodnes, i když s tím má zajisté co do činění vysoká konkurence konzolového trhu. Proč katalogy těchto služeb zely prázdnotou? Někde byly i hry od Ubisoftu, to ano, na druhou stranu tam ale chyběl Batman nebo Mafie. Proč tedy platit několik měsíčních poplatků? Proč nemůže být všechno všude? Opravdu to byl takový problém, podškrábnout pár dokmentů s vydavatelem a dát se do úpravy hry pro novopečenou platformu? Zřejmě ano, kámenem úrazu on-demand hraní byly právě hry.

Třetím, posledním a pravděpodobně největším problémem byly finance. Každý si již od začátku uvědomoval, že cloud-gaming je běh na dlouhou trať. Investorům se moc investovat nechtělo, a hráči vlastně ani neměli důvod platit. OnLive se nechtěně pochlubilo, že číslo jejich předplatitelů bylo za poslední rok menší než 300.

Mě osobně se ale nápad "nekupovat novou grafiku každý rok" zalíbil. Vyčkával jsem dlouho. Teď to vypadá, že zlaté časy hraní bez výkonného počítače se vracejí. Proč to tak vidím? Schválně, máte doma počítač, který vám neshoří, když do něj zapojíte brýle pro virutální realitu? Já tedy ne. Zaplatit šedesát tisíc jenom za počítač se mi také moc nechce. Současné konzole potřebují další krabici, aby brýle vůbec utáhli a kdo ví, jak to bude v nadcházejících letech. Možná budeme nakonec ještě rádi, že něco jako cloud-gaming existuje.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu vyráží dech (galerie)

Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu …

Akční fantasy thriller Hellblade možná plachtí u většiny pod radarem. To by ale byla osudová chyba.

23.  7.  2017 |
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
Herní agenda: výhled na sportovní a závodní pecky roku

Herní agenda: výhled na sportovní a zá…

Jako každý rok nás čeká na podzim nálož sportovních her. Čeká nás letos nějaké extra překvapení, nebo prostě dostaneme „jen“ další díly již zaběhlých značek? Čtěte dál a dozvíte se více!

20.  7.  2017 |
Wolfenstein: The New Order, aneb proč rádi střílíme nácky (galerie)

Wolfenstein: The New Order, aneb proč …

Wolfenstein: The New Order nám v roce 2014 připomněl, že zabíjení nacistů je jednou z nejzábavnějších herních činností. Připomeňme si ho galerií před tím, než vyjde druhý díl.

včera | | 6 N/A
Humble Bundle má vynikající nabídku na hry od Telltale

Humble Bundle má vynikající nabídku na…

Slevové akce na hry jsou běžné a občas máte dokonce pocit, že se prodejci snad zbláznili. Momentálně se to stalo obchodu Humble Bundle, který prodává hry od Telltale za vynikající ceny.

20.  7.  2017 |