Jak jsem hrál Earth 2150

Včera v časných ranních hodinách se na vlnách Internetu objevilo demo velice očekávané hry Earth 2150. Promptně jsem toto stáhnul k sobě na počítač a během chvilky nainstaloval. Má pouť světem bezejmenné planety, po jejímž názvu jsem se dvakráte zrovna nepídil, ve mně nechala nejeden prožitek, o který se s vámi chci podělit. Pro začátek – jak se to všechno vlastně hraje.
Jak jsem hrál Earth 2150
Včera v časných ranních hodinách se na vlnách Internetu objevilo demo velice očekávané hry Earth 2150. Promptně jsem toto stáhnul k sobě na počítač a během chvilky nainstaloval. Má pouť světem bezejmenné planety, po jejímž názvu jsem se dvakráte zrovna nepídil, ve mně nechala nejeden prožitek, o který se s vámi chci podělit. Pro začátek – jak se to všechno vlastně hraje.

Hra začala tak, jak by se dalo očekávat – výběrem rodu, za který budete hrát. Na výběr bylo ze tří klanů či řekněme mocenských uskupení. Z nabídky Eurasian Dynasty, Lunar Corporation a Union Civilized States. Po kratším zvážení okolností jsem zvolil uskupení mé domovině nejbližší, tedy Eurasian Dynasty. Přetrpěl jsem jistá omezení, kterými mi demo co chvíli dávalo najevo, že se skutečně jedná pouze o demo (kupříkladu přístup k archívu FMV mi byl zcela proti taktu a slušnému chování oderpřen), a započal hry, byť poněkud zbaběle prostřednictvím Tutorialu, abych plně proniknul do problematiky ovládání a nevynechání žádného aspektu hry, která se kasala takovými adjektivy jako reálná a propracovaná do posledního detailů.

Základy hry jsou v podstatě stejné. Natěžit, postavit, hrr na ně. Earth 2150 se k věci staví v podstatě podobně, jen přidává drobné překážky, o kterých se ještě zmíním. Nuže tedy, základem všeho je Gruz. Slovo označující stavěcí jednotku, která stojí u započetí každé stavby, kterou ve hře postavíte (vychází snad Gruz z ruského názvu pro náklaďák – Gruzavik?). Základem všeho je energie – i zde je tomu tak, takže prvním, co si vyzkoušíte, bude stavba elektrárny. Následuje důl, ze kterého musíte těžit nerosty, abyste získali kredity (v ty se záhadně železná ruda přemění v rafinérii) potřebné k dalšímu rozvoji – stavbě jednotek, opravám, výzkumu a podobně. Pak teprve nastane doba post-partyzánská. Postavte továrnu a vyrobte pár nejjednodušších tanků, které je vaše úroveň vyspělosti s to stvořit. Zde přichází na řadu nový prvek, totiž škálovatelnost každé jednotky. Je možné každému tanku dát jiné zbraně a upravovat další atributy (s těmito „problémy“ se setkáte samozřejmě až v pokročilém stádiu hry, kdy již máte něco vynalezeno).

Dobře tedy, postavil jsem si sedmičlenný ozbrojený válečný konvoj s cílem propátrat krajinu a pořádně přijít všemu na kloub. Že program počítá i množství nábojů, to jsem skutečně nečekal – to byl konec konců i důvod mé první porážky. Řešení je přitom tak prosté – postavit helipad či jakousi jeho obdobu a alespoň dva vrtulníky sloužící coby ammo supplier, tedy zásobování municí. Po překonání těchto obtíží, jež vám stejně nastolily předchozí strategie, které vás vyjma několika vzdušných jednotek odnaučily myslet i na omezené zásoby nábojů, se můžete pustit do boje. Přiznám se, že zde jsem z časových důvodů hraní zanechal, dovolte mi tedy nyní zcela nenápadně změnit téma a přejít na to ostatní, co hra nabízí.

Tak především je to izometrický volně pohyblivý 3D pohled, s možností zoomování, rotování, posunováním po mapě a dalšími finesami orientace po battlefieldu. Půvabně až takřka úžasně působí environmentální fog of war – tedy zahalení území, na které nevidíte, do milosrdné mlhy. Lze samozřejmě použít i méně hardwarově náročnou černou barvu, ale veškerý efekt je ten tam. Efekty se to konec konců ve hře jenom hemží – velikou změnou, kterou jsem dříve u her nepozoroval, jsou hodiny v levém horním rohu. Ukazují dobu ve hře a osobně to na mě působí daleko lépe, když vidím, že vyrobit tank netrvá pár sekund, ale několik hodin (nejjednodušší tank Taiga trvá vyrobit zhruba šest hodin :)). Podle toho se chová i celá hra. Vozidla ve tmě svítí, tanky rovněž pověsí vodící lucernu na hlaveň ocelového tygra, celá scéna se zahalí do temných barev a utichne šum, šum neprobádané krajiny. Občas si začne sněžit, tu a tam nebe (které mimochodem v celé hře vůbec neuvidíte) probleskne posel Perunův, ozve se vládce hromobijec, a svět se točí dále. Je škoda, že se sníh na jednotkách či budovách nehromadí, předpokládám, že by se tak dalo vcelku věrně napodobit památné tažení Napoleona do Ruska – všechna ta nepřipravenost letně oděné armády, která podobně jako o století později Hitler skončila své výpadky směrem na východ kvůli nepřipravenosti na ledovou tajgu a nepříznivé počasí – ano, tak to všechno ve hře není. Byl by to minimálně velmi zajímavý herní moment.

Hra se hýbala na Pentiu C400 s 128 RAM a G400 při rozlišení 800*600*16 vcelku živě (je-li vám toto rozlišení málo, lze přejít až na 2048*1536*16, jak ukazují obrázky na této stránce). Je samozřejmé a logické, že převedení celé hry do 3D podoby dá procesoru a čipu grafické karty jistou lekci, pokud se ale spokojíte s rozlišením 800*600, bude vám stačit i středně vybavené PC.

Earth 2150 mě za tu krátkou chvíli, co jsem se s ním postupně seznamoval, chytl. Věřím, že i vy máte na hru svůj názor (zvláště poté, co si třeba stáhnete demo o délce 80 MB), a ten se nemusí shodovat s mým. Pokud ale máte jakékoliv výtky k výše uvedenému, neváhejte použít níže uvedeného diskusního fóra. Earth 2150 bude dobrá hra, pánové v TopWare Interactive se již naučili pod vedením SSI dělat opravdu kvalitní hry a Earth 2150 toho je dobrým příkladem. Plná verze, která bude obsahovat zhruba 50 typů budov (pravda, jsou v tom zahrnuty i například čtyři typy obranné zdi) a asi sedmdesátku různorodých misí, se na pulty v obchodech přiřítí během měsíce či dvou. Myslím, že to bude stát za to, už jen kvůli stromům, které jsou na některém obrázku rovněž navždy zaznamenány.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Blizzard oznámil předělávku Diablo 2: Resurrected na PC a konzole

Blizzard oznámil předělávku Diablo 2: Resurrected …

Diablo 4 není jediná hra z tohoto univerza, která k nám dorazí.

20.  2.  2021 | |17 N/A
Michal Maliarov
RemasterDiablo 2
Hráli jsme Valheim: návykovější než plenění

Hráli jsme Valheim: návykovější než plenění

Valheim vzal herní svět útokem. Na první pohled běžná hra o přežití má již miliony prodaných kopií a každým dnem se její popularita zvyšuje. Opravdu stojí za to?

28.  2.  2021 | |5 N/A
Vojtěch Matušinský
SurvivalDojmy
Sony zavře své nejstarší herní studio. Dělalo hry, které západ nechtěl

Sony zavře své nejstarší herní studio. Dělalo hry,…

Autoři Gravity Rushe, Knacku, Shadow of the Colossus nebo hry The Last Guardian končí.

26.  2.  2021 | |9 N/A
Lukáš Václavík
PlayStationSony
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na skákačky a Rage 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na skákačky a Rag…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

19.  2.  2021 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Diablo 4 hlásí návrat kultovní třídy Rogue prostřednictvím traileru

Diablo 4 hlásí návrat kultovní třídy Rogue prostře…

Rogue se vrací.

20.  2.  2021 | |2 N/A
Michal Maliarov
DiabloVideo
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na indie hry a Sunless Sea zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na indie hry a Su…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

26.  2.  2021 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Valheim přeskočil hranici 500 tisíc aktivních hráčů a překonal Dotu 2

Valheim přeskočil hranici 500 tisíc aktivních hráč…

Nejnovější vikingská survival hra boří rekordy na celé čáře.

22.  2.  2021 | |1 N/A
Michal Maliarov
SteamByznys
Valheim slaví úspěch, během dvou týdnů prodal přes 3 miliony kusů

Valheim slaví úspěch, během dvou týdnů prodal přes…

Nejnovější online survival spadl na herní komunitu jako blesk z čistého nebe.

20.  2.  2021 | |4 N/A
Michal Maliarov
SurvivalOnline