Jak jsem se snažil spustit hru aneb Rozhovor s helpdeskem

Měli jste někdy problémy s nějakou hrou? Museli jste někdy kontaktovat technickou podporu? My jsme tak museli poněkud nedobrovolně učinit. Jedna hra poněkud odmítala poslušnost, a tak jsme se trošku s pracovníky technické podpory pobavili. Jak to dopadlo, to se můžete dočíst v této povídce. Hezky se usaďte a dobře se bavte – příběh začíná.
Měli jste někdy problémy s nějakou hrou? Museli jste někdy kontaktovat technickou podporu? My jsme tak museli poněkud nedobrovolně učinit. Jedna hra poněkud odmítala poslušnost, a tak jsme se trošku s pracovníky technické podpory pobavili. Jak to dopadlo, to se můžete dočíst v této povídce. Hezky se usaďte a dobře se bavte – příběh začíná.

Chybové hlášky – neznám člověka počítačově gramotného, který si oblíbil toto slovní spojení. Protivná shoda náhod či osud zapříčiní, že „program provede neplatnou operaci a bude proto ukončen“. Ubohý uživatel si pak pomyslí něco nepěkného o jistém Billovi a jeho výrobcích a v průběhu restartu počítače přemítá, kdy naposled svoji práci uložil. A co teprve, pokud šlo o oblíbenou hru. :-) Ovšem stabilitu Windows teď rozebírat nehodlám – každý si již určitě vytvořil názor sám. V tomto článku půjde o chybovou hlášku, která vám danou aplikaci ani neumožní spustit. Ale začneme pěkně od začátku.

Vše začalo, když jsem v nabídkách na recenzi uviděl titul Emergency Room: Code Red. Přiznám se, že jsem rozhodně nezačal skákat radostí, že je další díl ER konečně na světě. Jak jsem totiž obratem zjistil – Emergency Room: Code Red je již několikáté pokračování simulátoru lékaře. Když jsem zkoumal hlubiny internetu trochu podrobněji, dostalo se mi na stůl několik oslavných a velice kladných recenzí předchozích dílů. Jejich význam trochu snižoval fakt, že byly shodou náhod všechny z amerických časopisů a Američané jak známo mají poněkud odlišný vkus od toho našeho. Jen si vzpomeňte, kolik vás bavilo čekat půl hodiny v lese na jelena v Deer Hunterovi nebo se prohánět po jezeře a lovit štiky v „simulátoru pro každého rybáře“ na jehož jméno si už raději nevzpomínám (přitom tyto hry jsou v USA komerčními hity).

Navíc na mě mocně zapůsobila doktorská idyla, kterou jsem pochytil ze seriálů nemocničního prostředí - Pohotovosti, Nemocnice Chicago Hope a dalších, kde největšími komplikacemi nejsou těžké choroby, ale zapeklité vztahy mezi doktorem a doktorkou, doktorem a sestrou, doktorkou a pacientem :-) atd. No zkrátka a dobře nakonec jsem se o Emergency Room: Code Red přihlásil.

Emergency Room: Code RedEmergency Room: Code Red

Protože Česká pošta doručuje zásilky dle zákonů schválnosti v době, kdy nehrozí, že by měl být někdo doma, čekala mě strastiplná cesta na nejbližší pobočku. Po nervydrásajícím střetnutí mé občanky s byrokratickými lejstry shledala sličná pošťačka mou osobu společnosti neškodnou, odpovídající adresátovi na obálce a vydala mi tolik očekávanou zásilku. Po cestě domů jsem ji otevřel, důkladně prostudoval a dokonce se začal těšit na smrtelné choroby mých budoucích pacientů (které samozřejmě briskně vyléčím ;-).

Spustil jsem instalační soubor, „pozorně“ přečetl licenční podmínky, když v tom TO přišlo - zákeřná chybová hláška se rozhodla zkazit mi hezké odpoledne. Nepodlehl jsem panice a v souladu s windowsovským heslem „restartuj, restartuj a ještě jednou restartuj“ jsem tak učinil. Naneštěstí se „fatální chyba systému“ opakovala. CDčko bohužel neobsahovalo jediný soubor readme, a tak se má pozornost zaměřila na exe soubor z jednoho adresáře. Zjistil jsem, že když si obsah CD překopíruji na harddisk a přesunu pár adresářů a následně tento soubor spustím, hra se spustí bez potřeby instalace. Bohužel toto obejití instalace se programu pranic nelíbilo a každou chvíli (cca 5 minut) mě vyhodil do Windows, čímž se hra stala prakticky nehratelnou.

Nastal nejvhodnější čas vyhledat pomoc zvenčí. Začal jsem na stránkách výrobce hry. V diskusních fórech se žádný podobný problém nevyskytoval, a tak se má pozornost upnula k odkazu na technical support – nehezky česky technickou podporu. Jelikož nejsem šílenec, abych kvůli hře volal do Kalifornie, zbývalo mi jediné – napsat e-mail. Využívaje svých skvělých jazykových schopností dopodrobna jsem v něm vysvětlil svůj problém. Odpověď na sebe nedala dlouho čekat, přišla hned druhý den. Bylo mi přiděleno zákaznické číslo 917886 (jen doufám, že zároveň neoznačuje počet problémů v hrách tohoto výrobce) a jistý pan „Paul G.“ mi poradil, abych zavřel všechny spuštěné programy před instalací jejich hry, neboť programy jsou mrchy a mohou způsobit všelijakou neplechu zvláště s produkty jeho skvělé firmy. Pomyslel jsem si, že pan Paul o mě nemá valného mínění, co se týče počítačových schopností, přesto jsem se rozhodl, že mu udělám radost a zkusím se zařídit dle jeho rady (a tedy pomocí Ctrl+Alt+Del vypnu skoro všechny programy). Bohužel, jak jsem čekal, problém se vypnutím rezidentního AVGčka a dalších prográmků odbýt nenechal. Tuto skutečnost jsem také hned oznámil panu Paulovi a vrátil se ke své pozoruhodné instalaci hry. Zjistil jsem, že když budu hrozně hodný, hra mě dovolí vyléčit až tři pacienty v kuse než se odporoučí zpátky do operačního systému. Léčení bohužel probíhalo stylem pokus-omyl (když nefunguje rentgen, zkusíme skalpel apod.), některé složitější případy jsem přesto vyřešil jen s pomocí nápovědy.

Druhý den mi přišla další odpověď od pana Paula, která mě naprosto odrovnala a zbavila aspoň na minutu dechu. Pan Paul totiž vymyslel, že problém může způsobovat velké množství souborů v adresáři WINDOWS/TEMP a tudíž mi doporučil tyto zbytečnosti vymazat. Jak se dalo čekat, ani tato rada nebyla pravá ořechová a problém nevyřešila, což jsem ve své odpovědi technické podpoře také sdělil. Místo čekání na odpověď jsem splašil pár svých kamarádů a hru vyzkoušel na jejich počítačích, kde se vyskytl úplně stejný problém s instalací. Samozřejmě mi to nedalo a se svým objevem jsem se Paulovi pochlubil.

Emergency Room: Code RedEmergency Room: Code Red

Tentokrát mi došel poněkud rozsáhlejší dotazník, který obsahoval spoustu otázek ohledně mého počítače, CD-ROM mechaniky a dalších několika podrobností. Abych pořád jen nekritizoval (i když to je asi novinářským posláním :-), musím říct, že zde bylo vše „po lopatě“ vysvětleno, takže s vyplněním by si poradil i počítačový začátečník. Kdo by čekal, že by snad vyplnění dotazníku nějak napomohlo k vyřešení problému, byl by zklamán. Jediným výsledkem bylo konstatování Paula, že bych si mohl zkontrolovat čistotu CD-ROMky a samotného CDčka. CD však bylo čisté jako zrcadlo a CD-ROMka měsíc stará také mnoho špíny nikde pobrat nemohla.

Zanedlouho poté mi ještě přišel dotaz na mou verzi operačního systému. Odpověděl jsem podle pravdy, že mám W98SE českou verzi, načež Paul prohlásil, že se jejich hra bohužel na české verzi Windows nikdy nezkoušela (jaké překvapení :-). A tak mi navrhl poslední podle něj zbývající řešení – poslat moje CD k nim do USA, že se na to mrknou. Zároveň dodal, že jejich firma garantuje vrácení peněz, pokud se ukáže, že bylo CD vadné. No a to je vše. Pokud jste čekali nějaký happy-end, musím vás zklamat. Na druhou stranu rozhovor nedopadl pro potencionálního zákazníka (tedy mne) vůbec špatně. Kdyby bylo CDčko moje, tak bych se patrně nerozpakoval a poslal ho do USA výrobci a třeba by zjistili, že jsem měl pravdu a možná dokonce vrátili peníze nebo poslali bezproblémové CD. To už je ale ve hvězdách. Normální zákazník by pravděpodobněji reklamoval hru u prodejce v České republice, ale přesto potěší fakt, že i distribuční firma daleko za louží se nevykašle na uživatele kdesi z východní Evropy, i když se patrně počet prodaných kopií z této oblasti blíží nule.

A co vy? Jaké máte zkušenosti s help-line herních distributorů? Měli jste někdy nějaký problém? Pomohla vám jej technická podpora vyřešit? Nebo se na vás vykašlali? Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti!

Diskuze (7) Další článek: Master Rallye – křížem krážem Evropou v offroadu

Témata článku: , , ,