Jak se hraje SimCity 4

Netrvalo to ani tak dlouho a už tu máme první velice očekávaný titul roku 2003. Jak už jsme vás informovali v lednové hitparádě, SimCity je zpátky! Dnes tu ovšem nebudeme nejnovější pokračování budovatelské strategie hodnotit (recenze se dočkáte až po víkendu), ale seznámíme vás, jak vůbec nejnovější přírůstek do rodiny Sim vypadá.

Pár let uplynulo než se v Maxisu odhodlali rozšířit edici jedné z nejlepších budovatelských herních sérii. Přesněji čtyři roky od posledního "třítisícového" dílu. Už tenkrát se zjistilo, že překonat legendárnost památného SimCity 2000 nebude nic jednoduchého a čas tuto pesimistickou prognózu jen potvrdil. Ale Maxis se nenechal zastrašit a vyráží opět do boje se zkušenostmi z nejprodávanější počítačové hry posledních let (The Sims). Jak to dopadlo, to vám dnes ještě neprozradím, ale nechám vás samotné posoudit, co všechno se za ty čtyři roky změnilo.

Změnily se každopádně požadavky na váš stroj, hned na úvod vám totiž SimCity spolkne skoro 1GB místa z vašeho harddisku. I když jste určitě netrpěliví tím několikaletým čekáním a instalace trvá poměrně dlouho, screenshoty, které při kopírování souborů na počítač zhlédnete, vaši netrpělivost na chvíli ukojí a navíc správně navnadí na samotnou hru.

     

Ta začíná nemastným, neslaným intrem, ve kterém se vám před očima opět zobrazí, co všechno v následujících dnech (a ideálně týdnech a měsících) budete moci budovat. Jako správný recenzent samozřejmě spouštím intro, abych rychleji pronikl do hry. Tak copak tu máme? Ano, zoomování stisknutím tlačítka + jsem pochopil docela rychle a ani stavba elektrárny na zvolené místo mi nečinila nějaké větší problémy.:-)

Následuje seznámení s klasickou trojicí odvěkých rivalů RCI, tj. residentální, komerční a industriální zónou. Jak je vidět, když se něco osvědčilo, není důvod to měnit. Přesto jednu novinku autoři v tomto směru nabídli. Nejen byrokraté z Evropské Unie, ale už i američtí autoři oceňují vliv zemědělství na prosperitu oblasti, a tak se v novém SimCity můžete i vy utvořit pravou, nefalšovanou JZD čtvrť, které  vyjma autentické vůně hnoje nic nechybí. Naštěstí nebyli tvůrci tak ovlivněni problematikou evropského integračního procesu, tudíž se žádné celonárodní agrární stávky ani masových protestů za větší státní dotace nedočkáte. Na druhou stranu velký užitek ze zemědělské oblasti mít nebudete, neboť zabírá strašně moc místa a agrárníci navíc neplatí daně.

     

     

Jinak jsou zóny rozděleny podle hustoty do tří kategorií (lehká, střední, hustá). Zezačátku mě docela potěšilo, že v případě megalomanských projektů (tzn. chytnete myš a přes celou obrazovku označíte plochu pro residenční využití), se mezi domy automaticky vytváří síť silnic. Bohužel jsou to pouze postranní uličky, na kterých se pak později neuvěřitelně jednoduše vytváří dopravní zácpy. Takže dřív nebo později musím všechny nahradit plnohodnotnými "dvouproudovkami" a mezi námi v rozlehlém městě je přestavba silnic neskutečná otrava, protože stačí jeden chybný pohyb a silnice se postaví přes okolní prosperující továrnu, kterou tím samozřejmě zbourá.

Kromě toho jsem se v tutorialu dozvěděl, jak postavit požární stanici a statečně uhasil první požár, postavil školu a to bylo zhruba vše. Načež jsem se přesunul k tutorialu číslo dvě. SimCity 4 se chlubí božskými schopnostmi, po kterých hráči údajně tak toužili. Co z toho vyplývá? Když se mi zachce budu si moci vystavět město na vrcholku Mount Everestu nebo založit sídlo v krásném kaňonu. Obyvatelé z okolí Etny nechť mi prominou, ale nejkrásnější pohled se mi naskytl při mohutné erupci nedaleké sopky v kombinaci se západem slunce.

Střídání dne a noci, to je údajně další deviza nejnovějšího SimCity. Ano, vypadá to nádherně, když se po celém městě rozsvítí lampy, ale přesto ať se vám to líbí nebo ne, člověk je uzpůsoben k denní činnosti (až na výjimky:-) a ve tmě se dosti špatně činí závažná rozhodnutí (viz letošní povodně a pražský primátor). Toho jsou si vědomi i autoři hry, a tak jde střídání dne a noci vypnout.

     

Druhý tutorial mi ještě vysvětlil, jak jednoduše zalesnit oblasti, obsadit je faunou a na závěr toho, jak celou oblast srovnat se zemí. Do města si můžu pozvat zajímavé hosty - tornáda, jež provětrá i ty nejzatuchlejší kouty města, robota, který naopak všechno svými krásnými nožkami udusá a nebo si můžu připravit do hodin fyziky referát na téma "Soustředěný elektrický náboj vs. dřevěná chajda aneb kdo vydrží víc". Ano, přírodní a interplanetární katastrofy vypadají opravdu stylově, ale můj názor na ně je "jednou a dost". Jen masochista  by po týdnech piplání se doslova s každou ulicí města následně celou metropoli mávnutím proutku zlikvidoval.

Po dohrání tutorialů jsem dostal vzletný pocit, jak bude vše jednoduché a přímočaré. Uvidím, že ukazatel vzdělání klesá, tak postavím školu a hned bude po starostech. Samozřejmě tomu tak není, což mě i přes znalosti předchozích dílů činilo nemalé potíže, neboť koncept zůstal stejný, takže nedovedu si představit, jak na tuto změnu bude reagovat nováček. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Jenže v případě SimCity to platí obráceně. Problémem jsou jak mi každý správný politik potvrdí, peníze. Ty jaksi permanentně chybí, a tudíž, i kdyby jste třikrát chtěli, tak stejně nemůžete lékařům/zdravotním sestrám/požárníkům či zemědělcům přidat, neboť následný výsledek hospodaření by obsahoval znaménko mínus, což většinou znamená krach politikovi kariéry. V SimCity to značí nepopulární cedulku "Game Over".

     

Každopádně, čeho jsem si od prvních chvil všiml a co mě nepříjemně překvapilo, jsou vysoké HW nároky. Nejsem nijak samolibý, ale myslím si, že můj stroj osedlaný Athlonem 1600+ ve spolupráci se čtvrtou generací grafických karet GeForce je v současné době stále nadprůměrný.  Jenže SimCity 4 mě vyvedlo z omylu - cukání je v rozlišení 1024x768 na denním pořádku, tudíž si nedovedu představit, jak se hra bude chovat na údajně minimální konfiguraci s 500MHz procesorem a 16MB 3D kartou.

Na druhou stranu, grafika hru šlechtí. Chvílemi jsem ustal ve svém snažení a sledoval, jak vzniká jeden dům. Nejdříve se vykopou základy, za neustálého pobíhání lidiček se začne stavět lešení, objeví se jeřáb a tradá - nové obydlí je na světě. Naprosto skvělé jsou přechody mezi dnem a nocí, zvláště na skalních útvarech se překrásně vyjímají večerní červánky. Následuje fáze zšeření, kdy se všude začnou rozsvěcovat světélka (pokud máte dostatek Temelínů k pokrytí poptávky po elektrické energii), pak začnou jednotlivé budovy postupně zhasínat  až se nakonec vše ponoří do spánku. Jedním slovem nádhera!

A to je zatím pro dnešek vše. Doufám, že jste alespoň částečně nasáli "simciťáckou" atmosféru a věřím, že se sejdeme za pár dnů u recenze, kde tento titul spravedlivě ohodnotíme.

 

Diskuze (1) Další článek: Finální verze patche pro Need for Speed: Hot Pursuit 2

Témata článku: , , , ,