Logo prodává výrobek. Základ jeho marketingu předpokládá snadno zapamatovatelné motivy a úspěchy, resp. služby či produkty, které se budou prodávat samy. Odmysleme si druhou část problému a zamysleme se nad první polovinou, totiž snadno zapamatovatelné logo. Jak jsou na tom tvůrci počítačových her po celém světě se vzhledem svého loga?
Základ marketingu předpokládá snadno zapamatovatelné motivy a úspěchy, resp. služby či produkty, které se budou prodávat samy. Odmysleme si druhou část problému a zamysleme se nad první polovinou, totiž snadno zapamatovatelné logo. Jak jsou na tom tvůrci počítačových her po celém světě se vzhledem svého loga?
V zásadě je možné rozdělovat loga společností na dva druhy – stylizované textové motivy a pak grafické vyšperkované kresby. Ani jeden extrém není dobrý… přílišná parádivost likviduje mlčky preciznost a zapamatovatelnost motivu a naopak, přílišná strohost nezaujme.
Textařina, nuda a zase jenom nuda Existuje obecná teorie, která definuje pestrost kreseb a logotypů dle jejich „přeplácanosti“ a dobrému vkusu. Jedno z pravidel vypráví o jednoduchosti a přehlednosti, která je však spíše až druhou fází tvorby loga. Zatímco nováček pln nadšení, co všechno jeho 3D MAX nebo Photoshop dokáže, začne vytvářet více či méně obludné struktury, pokročilý návrhář již ví, že méně je někdy více. Spartánská loga tedy nemusí být vždy znakem neznalosti výkonných grafických nástrojů.
Příkladem výše uvedeného odstavce budiž společnosti Microsoft, Eidos, Squaresoft nebo například Sierra. Jak můžete z okolních obrázků vyčíst, text je pouze okrajově upraven a opentlen, aby vynikl z řady, přesto si však zachovává elegantní a ničím nerušený vzhled. Povšimněte si nepatrné spojky písmen OS ve slově MicrOSoft. Podobným případem je i Squaresoft a decentní červená výplň písmene A. Tímto tempem a kadencí bych mohl pokračovat do nekonečna, společností, které pochopily, že jednoduchost je účinná a přesto elegantní, je skutečně mnoho. Nejvýstižnější slovo je tedy decentní.
Grafické kreace třetího druhu Velká spousta společností vydávajících počítačové hry vsadila při volbě svého logotypu na střídmost kombinovanou s grafickými výrazovými prostředky. Takovými jsou v našem přehledu především Blizzard Entertainment, Westwood studios, 7FX nebo například Illusion Softworks. Základním rysem této kategorie jsou geometrické tvary, na kterých je postaveno všechno ostatní. Velice častým prvkem grafického zvýraznění je spojení názvu společnosti s třetím rozměrem (při zachování decentního vzhledu) nebo prolínání více jednolitých ploch. A samozřejmě, nesmíme zapomenout ani na to, že ovály, elipsy, vlnky a jednoduché tvary jsou hitem sezóny (VypalCD.cz, Eurotel, Audionet.cz, …).
Pokud tato druhá skupina log patří stále ještě k decentním motivům, pak následující skupina dotahuje práci s grafikou a textem do transcendentna – a jak již z povahy tohoto článku vyplývá, ve skutečnosti takto přeplácaná loga inklinují k totální nepřehlednosti. Touto skupinou jsou:
Grafické kreace stižené záchvatem přemíry imaginace Budete se mnou jistě souhlasit, pokud deklaruji některá loga za vyloženě kýčovitá. Jakmile nalezneme v názvu společnosti duhu a všeliké křivolaké úsečky, je třeba zbystřit – v největším procentu případů se totiž jedná o myšlenkové vakuum, které suploval nástroj Gradient s předvolenou sadou Rainbow. Může a nemusí to tak být. Sotva však začne být logo přespříliš kreslené a text se začne utápět v nánosech čmrkanců, čárek, vlnovek a tahů štětce, ztrácí se původní význam loga a zbývá šmouha.
Zástupcem této skupiny je obzvláště společnost Ionstorm, která se k tvorbě logotypu postavila velice střídmě (vlastně netuším, proč původní symbol tornáda zaměnil John Romero za nesmyslnou žhnoucí žlutou kouli).
Jak by to tedy mělo být podle tebe, nádhero? Ideální logo vlastně neexistuje. Ačkoliv je známo několik parametrů, které by mělo splňovat, neexistuje žádná norma, která by definovala, které logo je dobré a které špatné, jako vždy se tedy musíme opět spolehnout na subjektivní pocit a vnímání tvarů a barevných kombinací.
Mezi základní parametry efektního a efektivního logotypu patří:
- Snadná zapamatovatelnost (trochu souvisí i s názvem společnosti).
- Přehlednost a dobrá barevnost (příliš kontrastní kresby nejsou příliš příjemné).
- Možnost přetisku loga na černobílé tiskárně (paradoxně jde především o použitelnost loga v hlavičkách korespondence, jako jednolitý motiv na podkres stránky a podobně).
- Šmrnc, který dodá logu jedinečnost.
Každé logo je dobré, jen každé trochu jinak. Existují strohá loga, existují velice zdobná loga a také existují taková loga, která šikovně kombinují oboje a právě ta jsou nejvíce ceněná.
Zapomněl jsem na někoho? Samozřejmě ;( Je zcela pochopitelné, že nebylo možné obsáhnout do tohoto stručného přehledu všechny tvůrce počítačových her (natož zde publikovat jejich loga). Jednak žádný oficiální seznam všech tvůrců her neexistuje a druhak ne všichni mají své stránky na Internetu. Proto berte tento článek spíše jako průvodce typy log, na které je možné obecně narazit. Ani tak však není studnice grafického designu při návrhu logotypu kompletní a je docela dobře možné, že se k ní ještě v budoucnu vrátíme – nic však neslibuji.
Pokud se domníváte, že víte o společnosti, která má daleko nejzajímavější logo ze všech, neváhejte nám sdělit svůj názor prostřednictvím diskusního fóra pod článkem.