Je herní svět připraven na konec pirátění?

Herní trh je obrovitý a velké vydavatelské domy každoročně kasírují mraky peněz za distribuci nových titulů. Ale nemalá část hráčské komunity hry stahuje. Má to dnes ale ještě smysl?
Je herní svět připraven na konec pirátění?

V poslední době vzbudila rozruch putovačka vesmírem s názvem No Man's Sky. V den spuštění ji hrálo na PC zhruba 110 tisíc hráčů. Za pouhých 14 dní populace podle SteamDB spadla na 19 tisíc a bývalý strategický ředitel firmy Sony Shadid Kamal Ahmad na adresu hráčů vzkázal, že pokud někdo hrál 50 hodin a pak hru vrátil, tak je zloděj.

Takto vyřčené to může znít neobjektivně a zaujatě, jenže je to celé založeno na problému, o kterém se v oficiální sféře moc nemluví. Zůstaňme u příkladu s No Man's Sky. Tam byl herní model u PC z nemalé části asi takový: koupě hry - vyzkoušení - vrácení - stáhnutí z torrentů - hraní dál. A v tom tkví pointa ono příspěvku na Twitteru.

Zpráva přišla zřejmě jako reakce na příspěvky na Redditu, kde se objevily zprávy ze Steamu o možnosti vrácení hry do několika hodin po koupi. Oproti tomu situace na konzolích je úplně jiná. Ty takový odliv hráčů nezažily.

Motivovat je lepší, než trestat

Když už odhlédneme od problematiky s No Man's Sky a zeptáme se obecněji, zda li se stahovat dnes ještě vyplatí, tak někdo zarytě tvrdí, že ano. Podle takových si lze danou hru nejdříve osahat a zjistit, jestli bude bavit, a pak až třeba provést koupi. Věc má ale jeden háček. I když jsou argumenty na toto téma mnohdy logické a jejich pisatelé se zaštiťují ochranou sebe sama a svých financí, tak se z právního hlediska jedná stále o krádež.

94.jpg

Ponechme teď stranou spekulace, do jaké míry je tato aktivita ospravedlnitelná a zauvažujme nad jednou věcí. V případě opravdu dobře zpracovaného modelu předběžného přístupu, jaký má například The Forest, není moc nutné nic stahovat pokud bude i dobře nastavená cena. Jak se v mnoha případech ukazuje, tak ta hraje zcela zásadní roli. Motivace skrze tyto pozitivní stimulanty je rozhodně lepší forma kultivace hráčů, než se zbytečně vydávat cestou restrikcí, trestů a slovních výpadů. 

V případě No Man's Sky bylo vše velmi dobře vymyšleno, dobře prezentováno, trochu nešťastně vydáno a velmi špatně dokončeno a oceněno. Klíčovou roli v tomto ohledu hrál mediální hype a přemrštěná cena oproti nabídnutému obsahu hry, což řadu hráčů vedlo k jejímu stažení nebo vrácení.

Bez toho druhého to nepůjde

Vývojáři dokážou občas trochu zklamat jako v případě Aliens: Colonial Marines. Ti, kteří se na věc koukají z druhé strany, by jí hodnotili asi mírněji, protože sami dobře ví, jak je samotný vývoj zapeklitý. Možná by tedy do budoucna pomohlo, kdyby se snížil vliv vydavatelů, kteří si někdy účtují poměrně velké marže za propagaci a prodej. A zase, bez nich by se hry tak rychle nerozšířily do celého světa, takže je to taková symbióza a jedno bez druhého se neobejde.

95.jpg

Ovšem některé příspěvkové portály jako Kickstarter nebo Greenlight pomohly rozjet hodně dobrých projektů jako třeba Divinity: Original Sin, bez většího podílu vydavatele. Tím se znatelně sníží i finální cena produktu.

Není možné jasně říct, do jaké míry je pro ně tento přístup motivující, ale principiálně by měl odbourat počáteční nedůvěru k dílu (jde-li o neznámé studio) a odradit od jejího stažení. 

Kudy vede cesta

Postupem času tedy zřejmě bude stále více sílit motivační aspekt a zapojení hráčů do vývoje her. Těsnější vazba hráčů k tvůrcům hry a příznivější cena by mohla pirátství výrazně omezit, aniž by bylo zapotřebí silných protipirátských ochran. Ty ale budou mít stále svůj smysl a ani v tomto směru se vývoj nezastaví - čím větší komplikace při pirátění, tím větší motivace k legálnímu nákupu.

Tento trend můžeme vidět už dnes. Stále tu ale budou ti, kteří stahovat nepřestanou. Těm jsou jakékoliv úvahy o motivaci a kultivaci ukradené právě tak, jako hra, kterou stahují. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 9 N/A
Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Project Cars 2: závodní hra roku? (rec…

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

včera | | 17 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A