Ještě jedno ohlédnutí: PC hry roku 2002 podle autorů Doupěte

Může vám to připadat zvláštní, ohlížet se za minulým rokem ještě několik měsíců po jeho konci, ale autoři vašeho oblíbeného herního magazínu nějakým nedopatřením doposud nedostali šanci se vyslovit. Tento článek budiž náhradou, která kromě osobních žebříčků přináší také názory na největší překvapení a zklamání loňského roku... včetně malého bonusu.

S příchodem nového roku vyšel na Doupěti článek Honzy Morkese, snažící se obsáhnout největší herní klenoty loňského roku, které oblažovaly naše harddisky. Nejen Honza, ale také další lidé, kteří tvoří Doupě - novináři, profesionálové, nadšenci – především však hráči, nyní dodatečně dostali příležitost vysvětlit, proč se jim ta která hra v loňském roce líbila méně, více nebo nejvíce.

Kamil Gric

5. Hitman 2: Silent Assassin (recenze)

Nikdy jsem se netajil svou oblibou k tolik hráčskou veřejností zatracované, zato však nesmírně originální a zajímavě zpracované simulaci nájemného vraha Hitman: Codename 47. Jestliže o prvním dílu se mluvilo jako o hře určené pouze pro hardcore hráče a to zejména díky absenci ukládání v průběhu misí, druhý díl s sebou přinesl znatelně větší porci kvalitní zábavy pro celou hráčskou obec. Přesto si titul Hitman 2: Silent Assassin ponechal výbornou atmosféru svého předchůdce, napínavý příběh, skvostné zpracování. To vše z něj dělá jednu z nejlepších akcí loňského roku.

4. Medal of Honor: Allied Assault (recenze)

Žánr first-person stříleček prožívá v posledních letech období stability a úspěchu, ani 12 měsíců minulého roku tuto situaci nijak nezměnilo. Dočkali jsme se špatných, veskrze průměrných i skvostných a nadprůměrných titulů tohoto žánru. Jedním z těch nejvýznačnějším byl počin Medal of Honor: Allied Assault, některými označován jako "osobité zpracování filmu Zachraňte vojína Ryana". Spolu s datadiskem Spearhead se vám může do rukou dostat smrtelná kombinace, pyšnící se nejen skvělou hratelností, ale také zpracováním. Pokud jste tedy ještě titul Medal of Honor nevyzkoušeli, spěchejte do obchodů svou chybu co nejrychleji napravit.

3. Age of Mythology (recenze)

O velký návrat na herní scénu se na konci loňského roku pokusili také "strategičtí mágové" z firmy Ensemble Studios, jejichž herní série Age of Empires jen ztěží upadne v zapomnění. Nový titul Age of Mythology, který základním konceptem vychází z předchozích her společnosti, si mé srdce získal nejen skvělou kampaní, ale také zvoleným prostředím období řeckých mýtů a bájí. Českého hráče pak jistě potěší také překlad textů, kterým se u nás prodávaná verze hry pyšní.

2. Mafia (recenze)

Bylo by neodpustitelným hříchem, aby se v mém soukromém žebříčku nejlepších her neobjevil také význačný zástupce české herní scény, gangsterka Mafia. Atmosférické a pečlivě propracované herní prostředí města Lost Heaven, nápaditý příběh a originální české namluvení nejlepšími z řad herců, to vše učinilo z Mafie třpytící se perlu české herní scény uplynulého roku. Také v zahraničí nebyla nouze o přátelské přijetí tohoto titulu a tak tedy v srdcích všech hráčů zůstává pouze jediná nezodpovězená otázka - dočkáme se druhého dílu?

1. The Elder Scrolls III: Morrowind (recenze)

Rok 2002 byl na PC rokem RPG. Jsem ochoten tuto větu opakovat od nekonečna, protože o její pravdivosti ani v nejmenším nepochybuji. Ze záplavy všech her tohoto žánru musím osobně vyzdvihnout třetí díl do té doby u nás poměrně neznámé herní řady The Elder Scrolls. Jako by tvůrci mávnutím proutku přidali celé sérii do vínku všechny přednosti moderního RPG, zachovali ucelený celistvý svět a přidali okouzlující zpracování. Nad ostatní konkurencí však Morrowind vyniká zejména neopakovatelnou atmosférou a absolutní volností, díky které by neměl chybět v inventáři žádného z vás.

Zklamání roku: Protahování vývoje her

Když jsem přemýšlel nad tématem, které by pro mne bylo skutečným zklamáním loňského roku, přednost před mnoha bizardními problémy dostala kritika stále nekončícího čekání na PC verze některých populárních a očekávaných her. Na tomto místě snad stojí za to zmínit již dlouhé měsíce připravovanou PC konverzi titulu Halo či nové dobrodružství známého Duke Nukema s podtitulem Forever. Seznam titulů, jejichž tvorba se podezřele protahuje, rozhodně nečítá pouze několik málo projektů. Bude tedy zajímavé sledovat, jestli letošní rok něco změní.

Překvapení roku: Konkurence na českém trhu

Konkurence je věc dobrá, zejména nacházíte-li se v pozici obyčejného zákazníka. Byť se ještě donedávna zdálo zhola nemožné, abychom si užívali nových her v kvalitním českém zpracování, zázraky se dějí. No a jaký je výsledek nadpozemského zásahu shůry? Větší počet vydaných, plánovaných či dokonce připravovaných českých verzí mnoha zajímavých titulů. A co více, zanedbatelná není ani cenová politika některých českých distributorů. A jak jinak, těžit z ní budeme opět, zase a pouze my, obyčejní hráči.

Bonus roku: Online hry!

Ano, příjemným zpestřením minulého roku (či chcete-li bonusem) byl pro mne svět online her. Vyjmenovávat všechny přednosti masivně multiplayerových titulů by jistě vydalo na dlouho diskusi u několika šálků čaje (lépe sklenic piva) a tak pro vás mám v době jejich pokračujícího vzestupu jedinou radu - neváhejte a ponořte se do dobrodružství, které tyto jedinečné počiny nabízejí. Rozhodně nebudete litovat.

Jan Morkes

1.Mafia

Ať se na uplynulý rok dívám z jakéhokoli pohledu, jednu hru nemůžu nikdy opomenout. Je jí Mafia. Neumím přesně říct proč, ale naprosto mě uchvátila. Chápu, že se někomu nemusí líbit (zvláště zastánci nelineárnosti mají ke hře veliké výhrady), ale mě zkrátka baví, když se mohu držet velice kvalitního a zajímavého příběhu. Navíc musím připočíst velikou rozmanitost úkolů, kde se automobilové honičky střídají s gangsterskými přestřelkami. A co ta atmosféra! Narozdíl od spousty klasických prostředí počínaje ultrarealistickými střílečkami a konče sci-fi úlety, mi právě americké město třicátých let učarovalo. Svým dílem k mému nadšení ze hry přispěl i profesionální dabing, který je bohužel stále v naší zemičce spíše ojedinělou záležitostí.

2. Warcraft 3 (recenze)

V roce 2002 se herní svět dočkal dvou velkých bojovníků o pomyslný trůn v prestižní kategorii real-time strategií. Warcraft 3 i Age of Mythology jsou bezesporu propracované a kvalitní hry, ale kdybych se měl rozhodnout, kterou si vybrat na pustý ostrov, zvolil bych dílko Blizzardů. Přijde mi takové originálnější, zajímavější a také neotřelejší, neboť ať chcete nebo ne, v Age of Mythology stále vidíte znatelný odkaz série Age of Empires, kdežto Warcraft vzhledem k odstupu od posledního dílu nabízí spoustu nových nápadů. No a co si budeme povídat, ač jsme lidé, hrát jen za humanoidy nás nebaví, a tak si rádi odzkoušíme boj v pozici jiné, netradiční rasy, ať třeba za orky, nemrtvé či noční elfy. To je také jeden z důvodů, proč Blizzardi dominují i na půdě multiplayeru.

3. Battlefield 1942 (recenze)

V dnešní době se nestává příliš často, aby se zničehonic objevila hra, která je více či méně nezařaditelná, a která svým osobitým přístupem vytvoří prakticky nový směr. Ale stalo se tak a to je dobré znamení, že se originální nápady ještě stále dají realizovat v zábavnou hru. Ano, zábava je to správné slovo. V Battlefieldu o nic jiného jinde. Zapomeňte na zbytečnou realističnost, na komplikované ovládání či úkoly misí a místo toho si raději vezměte zbraň, nasedněte do tanku a zabijte, co nejvíce nepřátel dříve než zabijí oni vás. Když si navíc seženete alespoň pět hrou podobně zaujatých kamarádů, máte na víkend o zábavu postaráno.

4. Medal of Honor: Allied Assault

Ach ano, už je to tady zase! Druhá světová válka v počítačové hře. Kolik už takových titulů bylo, kolik se jich připravuje a jak velké množství někdy v budoucnu ještě vyjde? Určitě hodně, přesto mě dokázal Medal of Honor svým pojetím konfliktu zaujmout. Oceňuji zejména skvělou práci level designerů, zvláště mise vylodění na Omaha Beach myslím nemá v žánru konkurenci. I když ostatní složky hry jsou nadprůměrné, zvláštní ocenění si zaslouží zvuková stránka hry. Jen dávejte pozor, aby jste se uprostřed boje nezaposlouchali do skvěle zvukově zpracované záplavy kulek a nestálo vás to krk!

5. Neverwinter Nights (recenze)

Přiznávám, že patřím ke generaci hodně ovlivněné čtverečkovaným papírem, šesti- a deseti- stěnnou kostkou a desítkami hodin strávenými v dobrodružstvích světa Dračího Doupěte. Právě proto mě tak nadchla myšlenka NWN, která převádí vše, co si vždy všichni PJ přáli, do reality. Mít možnost si ve špičkovém enginu vytvořit své vlastní unikátní dobrodružství je natolik jedinečná, že si tento systém zaslouží stanout mezi nejlepšími hrami roku 2002.

Překvapení roku: rozmach českých vývojářů

Jestli mě něco loni překvapilo, tak to byl vysoký počet oznámených titulů vyvíjených v českých podmínkách s hlavním cílem – dobýt světové trhy. Samozřejmě byli tu úspěšní Hidden and Dangerous, Operace Flashpoint a v přípravě očekávaná Mafia, ale když to porovnáme se současnou situací, je to jen zlomek toho, co se v tuzemských studiích chystá. UFO: Aftermath, Korea: Forgotten Conflict, právě vycházející Vietcong či Posel Smrti jsou důkazem, že se u nás dají vytvářet úspěšné a kvalitní tituly.

Zklamání roku: narůstající vliv konzol na úkor PC

Bohužel jako ortodoxní PCkář musím přiznat, že se v herním světě stále prosazují herní konzoly. Chystá se zánik herní platformy PC? To snad ne, ale stále víc a víc je znát, že PS2, Xbox či GC mají před PC přednost. Samozřejmě také záleží na specifikách daného žánru, ale obecně se dá říct, že PC je na ústupu. A nevypadá to, že by se situace měl v nejbližší době změnit.

František "Power" Janouch

5. Need for Speed: Hot Pursuit 2 (recenze)

I přes poměrně úzký počet prostředí mě šestý Need for Speed opravdu "chytnul" a na několik týdnů nepustil. Velké množství závodů bylo neuvěřitelně zábavných a skvělá hra po internetu jen završila dokonalý zážitek.

4. No One Lives Forever 2 (recenze)

Zpočátku jsem k druhé Cate Archerové přistupoval dosti střízlivě, jelikož úvodní demo-mise v Asii mne příliš nepřesvědčila. V dalších fázích hry jsem však byl odměněn velkou porcí humoru, zábavy a akčního dobrodružství.

3. Operace Flashpoint: Resistance (recenze)

Jelikož jsem původní OFP po několika odkladech dohrál teprve loni, velice jsem se těšil na jeho pokračování v podobě datadisku, který přišel velmi brzy. Nový ostrov a nový příběh mne velmi zaujaly a doplnily již tak zábavný multiplayer! Nezbývá nic jiného, než se těšit na Soldnera nebo Flashpoint 2.

2. Mafia

Kdepak GTA3, ale česká Mafie byla pro mě naprostou špičkou po několik horkých prázdninových týdnů. Mafiánský příběh, skvělá (ovšem trochu trhaná) grafika a mód Extrémní jízda... no, hezky se na to vzpomíná. Že bych začal znovu? :-)

1. Tony Hawk`s Pro Skater 3 (recenze)

Od skateboardové simulace jsem opravdu nečekal, že by se pro mne stala hrou roku. U hry jsem strávil téměř měsíc projížděním úžasně nápaditých levelů, sbíráním maximálního množství bodu za triky a v poslední době také soupeřením se živými hráči na internetu. Třetí Tony Hawk je pro mne hra, ke které si můžu kdykoli sednout, nemusím u ní přemýšlet, a skvěle se bavím. O to více mě potěšila zpráva, že už brzo vyjde čtvrtý díl i pro PC!

Překvapení roku: DVD časopisu Level

Jelikož jsem již třetím rokem hrdým majitelem DVD-ROM mechaniky, byl jsem zvědavý, kdy už jí konečně využiji také k něčemu jinému, než jsou jenom filmy. Časopis Level jako by mě vyslyšel, a každý měsíc začal přikládat téměř 5 GB materiálu s rozdílem pouhých 40 Kč oproti klasické CD verzi. Kdo si koupil DVD-ROM, rozhodne neprohloupil. A lidé, kteří se pořád konzervativně "dusí" CD-ROM mechanikou, opravdu upřímně nechápu...

Zklamání roku: Datadisky k The Sims

Původní několik let stará hra The Sims mě opravdu bavila, i když jenom několik dní. Netrpělivě jsem proto očekával její datadisky, a když se loni všechny ke mě konečně oficiální cestou dostaly, ušetřil jsem jim několik GB na disku, abych zjistil, že jsou naprosto "o ničem". Nechápu jejich celosvětový úspěch - podle mě to jsou podobně investované peníze jako koupe obrazu na záchod :-).

Bonus roku: Sven Oster Edition

Freewarová hra s kopulujícím beranem byla pro mě naprostým odreagováním v nejvypjatějších chvílích při učení na postupové zkoušky na vysoké škole. Zkuste to taky a stantě se králem zvířecího sexu!

Martin Zavřel

1. WarCraft 3

Kde by bylo PC bez Blizzardů? Diablo, StarCraft a Warcraft jsou podle mého názoru tituly, které si zahrál každý, bez ohledu na to, jaký herní žánr má rád. Někteří z nás ještě stále hrají zmíněné starší tituly, jelikož je považují za nepřekonané. Geniální hratelnost, design, technické zpracování i prezentace vynesly na pomyslný stupeň vítězů i nejnovější z „okamžitých legend“ Blizzardů, WarCraft 3. Co dodat? Snad jen že Blizzard si nakonec přece jen všimnul, kde se dnes vydělávají peníze a svůj nejnovější (a troufnu si prohlásit, že také nejlépe vypadající) projekt StarCraft: Ghost připravuje exkluzivně pro PS2.

2. Medal Of Honor: Allied Assault

Málokdo z nás tušil, jakou revoluci v pojetí světové války způsobí Spielbergovo dílo Zachraňte vojína Ryana. Nepředstavitelnou záplavu informací, kterou Spielberg pro svůj film nasbíral, poté zúročil také v PlayStationové sérii Medal Of Honor, která v roce 2002 prožila svůj debut na PC. Velkolepá výprava v kombinaci s perfektním skloubením realističnosti a hratelnosti vynesly tuto hru tam, kam patří. Nezbývá, než se těšit na druhý datadisk.

3. Unreal Tournament 2003 (recenze)

Snad jen málokdo z vás si troufne něco namítnout proti prohlášení, že UT je značka, která si své místo zaslouží právem. Extrémně zábavná multiplayerová řežba dostala jeden z nejhezčích technologických kabátků roku (přičemž si udržela relativně nízké hardwarové nároky!) a nabídla slušnou porci zábavy i osamoceným singleplayerům, jako jsem napíklad já:-)

4. Syberia (recenze)

Kvalitní příběh je jednou z věcí, kterou se od her nechávám rád přikovat k monitoru. Že Syberia právě takový nabídla, kráčejíce bez ostychu ve stopách živoucí legendy jménem The Longest Journey, o tom není pochyb. Stylová grafika a postavy, které vám přirostly k srdci... jsem touto hrou okouzlen ještě teď. Povinnost pro vnímavé povahy!

5. Mafia

Těžko posoudit, nakolik je to otázka národní hrdosti a do jaké míry se nám všem tato hra skutečně líbila, každopádně je to opravdu příjemný pocit, zahrát si tento bezesporu špičkový titul s vědomím, že jej na svět přivedly zlaté ručičky našinců. Autorům se podařil husarský kousek v podobě šťastné volby období a prostředí, ve kterém se hra odehrává. Jak dokonale jej potom přivedli k životu, to je bezesporu malý designérský (a programátorský) zázrak. Uznání a spousta prodaných kopií hry jsou nepochybně na místě.

Překvapení roku: WarCraft 3

Není žádným výmyslem, že jsem si kdysi koupil své první (pořádné) PC proto, abych mohl hrát titul(-y) od Blizzardů. Gigantický (ve světě PC bezesporu bezkonkurenční) hype okolo WarCrafta 3 a mnoha různých hratelných ras, RPG prvků a tak dále (však vy víte) mi (stejně jako vám) dlouhé měsíce a roky drásal nervy, až jsem ke konci nevydržel a pouze útrpně čekal na hru, která prostě nemohla dostát svým slibům. Co si o ní nakonec myslím, to dokonale ukazuje má recenze, první příčka v mém žebříčku loňských her a také tento odstavec.

Zklamání roku: Duke Nukem Forever

Jako maniakální fanoušek 3D akcí jsem tuto hru vyhlížel (a stále vyhlížím, bohužel) s mimořádným zájmem. Společně s přáteli a kolegy jsme vedli nekonečné diskuze nad screenshoty a trailerem, přičemž o úspěchu této hry nikdo z nás nepochyboval. Ten minulý čas je na místě – ve světle nekonečně natahovaného vývoje mám o DN:Forever upřímné obavy, aby výsledek nakonec nevypadal hůř než Unreal 2 a nehrál se hůř, než Doom 3. Jak jsem již jednou řekl: Duke Nukem Forever mohl být megahitem, kdyby vyšel před nebo zároveň s Metal Gear Solid 2 pro PS2 (což je rok a půl zpátky...).

Bonus roku: Final Fantasy X

Vyšla nová Final Fantasy! Zahájila doslova novou generaci série i konzolových RPG vůbec! Hurá! Cože? Tenhle článek je pouze o PC hrách? Aha...

Pokud máte k našim názorům co říci, neostýchejte se zapojit do diskuze pod článkem – jestliže si přejete dát najevo svůj názor na náš žebříček, projevte se také v čtenářské anketě, která se snaží odhalit pořadí nejoblíbenějších her čtenářů Doupěte. A jestliže vám předtím uniknul, zde můžete najít přehled konzolových her roku 2002 podle autorů Doupěte.

Diskuze (6) Další článek: Nový týden: recenze Postalu 2 a první detaily o Half-Life 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,