John Company: v čele Východoindické společnosti | Recenze

Podnikání není v dnešní době žádný med. To máte spoustu byrokracie, daně... Pokud si ale myslíte, že uplatnit se v obchodu v průběhu třeba takového raného novověku bylo snazší, jste vedle. A po zahrání John Company nám jistě dáte za pravdu. Ono vést Východoindickou společnost totiž není žádná legrace...

• Fungující mechanismy
  • Několik scénářů
  • Netradiční koncept

• Chybí atmosféra
7/10

Preview na deskovku John Company jsme vám přinesli už v září loňského roku, na pulty obchodů se však tato netradiční vyjednávací hra dočkala až letos v říjnu, a to pod hlavičkou vydavatelství Fox in the Box. Jsme již zvyklí na to, že „liška“ nevypadává úplně mainstreamové hry, nicméně John Company je poněkud netradičním titulem i v tomto portfoliu.

Po rozbalení krabice vás dost možná překvapí, že se v ní skrývá poměrně málo materiálu, většinu z toho navíc tvoří kostičky a další dřevěné komponenty. K tomu přidejte pár karet, hrací plán, kostky a obsáhlou brožurku s pravidly hry. Produkční hodnota se nám při ceně kolem jednoho tisíce korun zdá nepříliš velká. Například Pax Renaissance obsahuje několikanásobně větší počet karet a stojí o 3-4 stovky méně (je fakt, že v John Company najdete oboustranný kartonový hrací plán). Druhý šok dost možná přijde při čtení pravidel, která nejsou na první naučení a pochopení vůbec jednoduchá, ale budiž vám útěchou, že jakmile hru pochopíte, zjistíte, že se vlastně jedná o docela jednoduchou procedurální záležitost, kterou navíc lehce vysvětlíte i ostatním. Jen se tím zpočátku prokousat...

Na začátku hry si zvolíte svou rodinu, těch je na vývěr celkem 6, přičemž každá má nějakou rozdílnou schopnost. Některé z nich se nám zdály silnější (rodina Walshů) než jiní (rodina Benyonů), naše srdce historiků pak zamrzelo, že rodové erby jsou na všech kartách stejné... Členy vaší rodiny pak představuje hromádka barevných kostiček. Tyto kostičky umisťujete na herní plán a kostky a dosazujete je do určených úřadů.

Jedno kolo se přitom skládá ze 4 fází. Fáze rodiny je v podstatě jediný hráčský tah – v ní se totiž rozhodnete, kam na hrací plán umístíte svou kostičku. Ve fázi společnosti si postupně splní své povinnosti všichni úředníci, ve fázi obchodu se vygeneruje příjem a společnost bude muset zaplatit všechny své výdaje. A konečně ve fázi Whitehallský večerník se odkryje a vyhodnotí jedna kata událostí. Ta ovlivňuje hned 3 věci – jednak pohyb slona v Indii, jednak hodnotu hodů na odchod do důchodu a jednak přijde s nějakou novou událostí doma, s níž se budete muset popasovat.

Hra je sice určená pro 1-6 hráčů, nicméně nejlepší je v počtu 4-5. Hrát tedy můžete samozřejmě jen ve dvou, nebo ve třech – v obou případech vám bude dělat společnost fiktivní rodina Johnsonových (ta se však spíše motá po herním plánu, než že by pro vás představovala nějaké výrazné nebezpečí, nebo spojence).  Ale vzhledem k tomu, že se jedná o vyjednávací hru, ve dvou či třech hráčích toho jaksi moc nevyjednáte… bude tedy rozhodně lepší, když se vás u stolu sejde co nejvíce, klidně i maximální možný počet. Skvělým obranným mechanismem proti tomu, aby někdo z hráčů jen tak seděl a koukal, protože na něj nevyšel žádný úřad, je pravidlo nepotismu. To říká, že předseda (nebo kdokoli další, kdo má pravomoc obsazovat uprázdněné úřady, nemůže dát při obsazování úřadů přednost vlastnímu členu rodiny před ostatními – pokud by to přece jen udělal, musí všem ostatním hráčů zaplatit jednu svou kostku závazku.

Zároveň potřebujete, aby vám vaši lidé odcházeli do důchodu

Přestože se tvůrci hry dušují tím, jak skvělou atmosféru hra má, tak... my jsme z ní žádnou necítili. Možná kdyby místo kostiček byly žetony členů rodiny s vlastní podobiznou a jménem (ano, to by zvýšilo cenu hry) - takhle totiž jen pokládáte kostičky na určená místa. S tím také souvisí unikátní stém bodování. Obsazování úřadů je pro vás důležité, protože ty vám dávají příslušné pravomoci ve společnosti. Vtip je však v tom, že zároveň potřebujete, aby vám vaši lidé odcházeli do důchodu. Úředník na odchodu si totiž může kupit některé z ocenění (pro každou hru se náhodně losuje šestice jiných), které vám dá body. Může se jednat třeba o členství ve sněmovně lordů, můžete si také koupit podíl v domácích novinách, nebo ostrov ve Skotsku. Záleží, jestli vám do důchodu odešel vyšší nebo nižší úředník a samozřejmě také na tom, kolik jste si dokázali vydělat peněz.

Další vtip je v tom, že o tom, kdo odejde do důchodu, rozhoduje hod kostkou. A tak se vám může klidně – ačkoli v extrémních případech – stát, že budete předsedou třeba 3 kola po sobě, budete mít hromadu peněz, ale žádné vítězné body. Odchod do důchodu se sice dá omezit variantním pravidlem, nás osobně však tato náhoda velmi bavila.

Ve hře si můžete zahrát několik scénářů. První z nich je Ranná společnost (1710), který posléze můžete propojit také do kampaně. Druhý je Postmonopol (1813), dále Společnost v obležení (1758), experimentální John and Co (1653) a Militantní společnost (solitérní hra). Oba pak můžete propojit do kampaně, přičemž se nám zdá, že právě pro kampaňové hraní je John Company stavěný (napovídají tomu například schopnosti rodin, některé z nich jsou totiž v případě normálního scénáře prakticky nevyužitelné). Na druhou stranu, pokud se rozhodnete pro hraní samostatné hry, s klidem se časově vlezete pod 2 hodiny.

I když společnost zkrachuje, vítězem je pořád ten, kdo si nejvíc nahrabal…

A co že je tedy vaším hlavním úkolem? Na jedné straně se musíte starat o prosperitu společnosti, ale na straně druhé také sledovat své vlastní cíle, abyste měli na konci co nejvíce vítězných bodů. S ostatními hráči tak musíte spolupracovat, abyste společnost alespoň nějaký čas udrželi nad vodou. Poněkud zvláštní je fakt, že ji můžete s čistým svědomím poslat ke dnu a totálně vytunelovat ku vlastnímu prospěchu – i když společnost zkrachuje, vítězem je pořád ten, kdo si nejvíc nahrabal…

Nedílnou součástí vedení společnosti je také starost o vlastní provincie v Indii. Ty máte zpočátku 2 nebo 3 (závisí na počtu hráčů) – Bengálsko, Bombaj a Madras. Později se do hry může dostat také Čína. Kromě toho je třeba také sledovat dění v ostatních provinciích – s nimi totiž může obchodovat, nebo je naopak můžete dobýt a udělat z nich protektorát. Indie si však žije vlastním životem, který reprezentuje figurka dřevěného slona. Ten se v závislosti na hodu kostkou pohybuje po Indii a tu a tam způsobí povstání a uvrhne celý region do chaosu. A to se vám vážně moc nehodí do krámu, v krajních případech to totiž může i ukončit hru.

John Company nabízí velký prostor pro plánování, taktizování i strategizování, oproti ostatním podobným hrám se však liší právě v tom, že je třeba vyjednávat s ostatními hráči. Proto se jedná o dost specifickou hru, kterou rozhodně nebudete moci hrát s každým. Oceňujeme to, že ve hře všechno pěkně zapadá do sebe, ačkoli vám nejspíš chvíli potrvá, než si uvědomíte, jak moc sehraný mechanismus řídíte.  John Company je vlastně takový dobře promazaný stroj, mechanismy fungují, jak mají. Problémem je, že ze hry není cítit její téma – pokud by byla zasazena například do vesmíru a řídili byste nějakou intergalaktickou korporaci v budoucnosti, bylo by to úplně jedno, pocit ze hry by totiž byl stejný.

John Company je dost specifickou hrou, která rozhodně není pro každého. Herní mechanismy fungují parádně, jen je škoda, že z toho vůbec není cítit téma.