Joystick MS SideWinder Precision 2 – pro pilotovo srdéčko

Přestože softwarový Microsoft založil svoji hardwarovou sekci již v roce 1982, vážně jsou její výrobky brány až v posledních letech, stejně jako je tomu i u her jako takových. Nepřekonaná IntelliMouse, ergonomické klávesnice a také herní produkty jsou však důkazem, že ani v hardwaru není Microsoft outsiderem. Vzpomeňme sadu joysticků, GameVoice nebo Strategic Pad. V microsoftu to ohledně her jednoduše začalo pořádně vřít.
V roce 1995 byl představeny první produkty řady SideWinder: dva joysticky, z nichž jeden kromě dvou směrů pohybu páky nabídl třetí kroutivý, a gamepad. Microsoft koupil firmu EXOS, která se zabývala vývojem feedbackových zařízení (česky hardwaru s patřičnou fyzickou odezvou), a o dva roky později představil joystick SideWinder Force Feedback Pro, který se klepal a vrněl podle toho, po jaké vozovce jste jeli, jakou raketu vystřelili, kam zrovna narazili.

Přibyly další zařízení: gamepady, volanty s pedály ... a teď se podíváme na nový joystick SideWinder Precision 2.

To je diskriminace!
Masivní joystick má dostatečně velkou podstavnou plochu, kterou vinou jejího nesouměrného tvaru převrhnete snad jen při velmi prudkém pohybu řídicí páky dopředu, kde není tak velká opora jako v jiných směrech. Velikost je však optimálním kompromisem mezi stabilitou a plochou, kterou joystick zabere na stole před klávesnicí a monitorem.

Toto je profil pro Flight Simulator 2000. Všimněte si makra popsaného v článku, které je přiřazeno tlačítku 7 a klávesové zkratky pro vyvolání mapy na tlačítku 8.Uzlovými body nastavíte činnou plochu a hranice mrtvé zóny, na záložce test si účinek hned můžete vyzkoušet.

Hlavní a nejdůležitější část joysticku – řídicí páka – je bohužel vytvarována pro lidskou většinu a levorucí mají smůlu. Zato pravákům sedne do ruky napoprvé a díky opoře v její spodní části nebude ruka umdlévat ani při dlouhém letu bez autopilota. Ukazovák automaticky sáhne na tlačítko v přední části a palec ovládá prvky na čelní ploše. Po obou stranách osmisměrného kloboučku vhodného například pro sledování okolí v kokpitu letadla jsou dvě tlačítka, pod nimi ploché tlačítko, které ovládá kloub palce. Ve hrách, které to podporují, lze prý najednou ovládat toto tlačítko i klobouček, proporce mé ruky (řekl bych, že docela průměrné) to však nedokážou.

Stejně jako tlačítka na řídicí páce, tak i čtyři tlačítka na základně jsou očíslována, takže při konfigurování joysticku se nespletete. Zbývá rotační ovladač plynu, jenž je díky úhlu 146 stupňů dostatečně citlivý.

Pilot těžký chleba má
Pákou je možné kromě klasického křížového pohybu také otáčet a například u leteckých simulátorů využít možnost nekoordinovaného řízení. Při něm pohyb páky zepředu dozadu ovládá výškovky, zleva doprava křidélka a rotování páky směrovky (ty se v opravdovém letadle ovládají pedály). Věřte, že zkoordinovat všechny tři pohyby tak, aby letoun zatáčel standardním způsobem (ovládání křidélek), aby při tom odstředivá síla nevyhodila cestující ze sedadel (to se kompenzuje právě otáčením páky - směrovkami) a aby letoun vinou sníženého vztlaku neklesal (je nutné přitáhnout páku k sobě) ... to chce zkušenost a praxi.

Pohyb řídicí páky je plynulý, hlavní směry pohybu jsou dostatečně cítit a vzhledem k značnému úhlu vyklopení je ovládání velmi jisté. Kdo by chtěl větší citlivost, může se v nastavení joysticku zvolit menší pracovní oblast. Kromě toho lze nastavit i velikost „mrtvé“ zóny uprostřed, ve které je řízení méně citlivé. To je vhodné například při počítačovém létání: nechcete-li aby s sebou letadlo při sebemenším pohybu páky škublo, nastavíte větší mrtvou zónu a jemné manévrování je hned snazší. Odpor páky proti pohybu by možná mohl být trochu větší, rád vzpomínám na SideWinder Force Feedback Pro, kde jej lze uživatelsky volit.

Makro: najdi a sestřel
U SideWinderu Precision 2 jsou všechna tlačítka programovatelná, můžete jim nastavit posloupnost kláves nebo makro, které do sledu tisknutých tlačítek nebo kláves přidá i hodnotu času. Zůstaneme-li u létání, může se hodit třeba makro pro přehled, co se děje kolem vás. Jednoduše osmisměrným kloboučkem nastavíte po sobě sekundové pohledy doleva, dozadu, doprava, nahoru a dolů – po stisknutí tlačítka, kterému makro přiřadíte, se celý tento děj automaticky provede.

Aby se pro každou hru nebo uživatele nemuselo chování joysticku nastavovat znovu, SideWinder nabízí profily, do kterých se všechna nastavení uloží. Profily pro některé hry jsou už připraveny.

Joystick se k počítači připojuje prostřednictvím rozhraní USB, instalace je naprosto bezproblémová, provoz také. SideWinder jsem ke své plné spokojenosti používal na počítači s Microsoft Windows 2000.

Jenže
Věřím, že z předchozího textu je jasné, že se jedná o špičkový joystick, ostatně i jako jiný hardware se značkou Microsoft. Ten se však také nikdy nevyznačoval lidovou cenou a za kvalitu SideWinderu Precision 2 je nutné zaplatit 3 135 Kč i s daní. (Jen pro informaci, cena joysticku SideWinder Force Feedback Pro s fyzickou odezvou se blíží k pěti tisícům).

Cena je to velmi vysoká a asi budete hodně váhat, než ji vydáte za herní ovladač. Tak v klidu rozmýšlejte ... je to ale opravdu vynikající joy.

Odkazy
Web SideWinderu Precision 2 - http://www.microsoft.com/products/hardware/sidewinder/devices/Prec2/default.htm
Microsoft a hardware - http://www.microsoft.com/products/hardware/hardware.htm
Historie hardwaru se značkou Microsoft - http://www.microsoft.com/hardware/backgnd.htm
Diskuze (1) Další článek: Stupid Invaders - o hlouposti a jejím vlivu

Témata článku: , , , ,