Jsou prodeje Xboxu velkým zklamáním?

Nečekalo se, že herní konzole Microsoftu hned ovládne trh, ale zprávy o prodejích z různých koutů světa jsou špatné. Angličané říkají netřeba si stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko a my souhlasíme, že je ještě příliš brzy hodnotit úspěšnost nebo neúspěšnost Xboxu, herní konzole od Microsoftu.

Zprávy ze světa, hodnotící její dosavadní prodej, ale jsou vesměs nedobré a Microsoft se zcela jistě bude muset zamyslet alespoň nad cenami produktu a marketingem. V Japonsku, které je domovskou zemí konzolí a kde se Bill Gates (zde doslova, neboť si Xbox, jak se zdá, bere osobně na starost a osobně jej silně propaguje) rozhodl zasadit silný úder, se zatím prodalo 190 000 těchto přístrojů za zhruba měsíc a půl. Číslo může vypadat jako velké, ale Sony zde prodala svých PlayStation 2 milion kusů za první tři dny, celkem už 4,5 milionu, a i Nintendo za první půlrok na domácím trhu udalo 1,29 mil. kusů své GameCube.

Podle průzkumu japonských obchodníků to není zásluha "domácích" produktů, které by měly mít převahu už tím, že jsou japonské, ale zatím nedostatečným množstvím atraktivních titulů pro Xbox. Naopak, po technické stránce je zde prý Xbox velmi chválen, jednak pro vyspělou grafiku a jednak pro integrovaný pevný disk. Na americkém trhu se Xboxům daří lépe; firma jich v prvních šesti týdnech po startu prodala 1,5 miliónu, ale stále je pozadu za konkurencí.

Zatímco analytici snížili odhady pro celkové prodeje Xboxu v prvním roce na 4,3 mil. kusů, Microsoft naopak tvrdí, že jeho odhad zůstává nezměněný, "mezi 4,5 a 6 mil. kusy". Zprávy z australského trhu hovoří, že i v prvním týdnu, kdy byl zde Xbox na světě a kdy měla probíhat nákupní horečka, prohrával s PS/2 v poměru jedna ku dvěma. Xbox je produkt, který Microsoft stál velké sumy ve vývoji a na kterém firma i v současné době silně prodělává: jednak dotuje jeho cenu (prodává pod výrobní náklady) a jednak jeho šíření podporuje masivní reklamní kampaní, která podle původních plánů měla stát těžko uvěřitelnou miliardu dolarů (je otázka, zda to bude dodrženo).

To, že ze začátku bude Microsoft s Xboxem těžce bojovat o místo na slunci, se vědělo; úvodní reakce trhu je ale podle názorů analytiků ještě horší, než se čekalo. Je otázkou, zda je Xbox nyní vůbec chtěným dítětem u Microsoftu; projekt je starý několik let a Microsoft mezitím poměrně značně otočil kormidlo opět zpět k softwaru. Navíc prezident a COO firmy (Rick Belluzzo), který za konceptem Xboxu stál jako jeden z jeho nejsilnějších propagátorů, nečekaně rezignoval a z Microsoftu odchází. Dnes však Microsoft Xbox neopustí, i když pragmatický a přímočarý Steve Ballmer nemá problém "zabít" produkt, který dlouhodobě nevynáší.

Firma určitě bude ještě umět vytáhnout trumfy, které má u Xboxu jistě nějaké schované - dá se těžko věřit, že by neměla "plán B". Může jít o snížení ceny (zatím je na úrovni konkurence či spíše nad ní), může mít nachystané "killer" aplikace v podobě nějaké famózní hry, může Xbox dále zušlechťovat po softwarové i hardwarové stránce. Nějaké stamilióny dolarů ale na to padnou - a Microsoft není zvyklý na to, že by na nějakém svém produktu dlouho prodělával.

Diskuze (54) Další článek: Šestice screenshotů z Midtown Madness 3

Témata článku: , , , , , ,